STAR WARS: REPUBLIC COMMANDO

STAR WARS: REPUBLIC COMMANDO

8.1

Star Wars hystéria znovu začína a po SW KOTOR 2 prichádza akčné Komando Republiky, ktoré povediete vy.

Skúste si predstaviť nasledujúci scénu: záber na vesmír a v ňom milióny hviezd, žiariacich z veľkej diaľky len ako malé biele svetielka. Zo spodnej časti sa pomaly začínajú vynárať žlté písmená, ktoré cez scénu scrollujú šikmo dozadu a splývajú do jedného bodu. Do toho hrá symfonický orchester majestátne tóny „dá dá dá dada dá dada dá“ (John Williams – Imperial March :)). Poznávate to? Tečú vám z kútikov slinky a vo vrecku sa vám pomaly začína zapínať lightsaber?

Áno, áno - Star Wars. Jeden z najväčších kultúrnych fenoménov našej doby. Fenomén, ktorý priniesol na filmové plátna reálne vyzerajúce sci-fi už pred vyše tridsiatimi rokmi. Fenomén, ktorý okrem iného objavil Harrisona Forda a firmu Industrial Light and Magic, ktorá neskôr spracovávala trikové a grafické efekty aj vo filmoch ako Jurský Park, Piráti Karibiku či v mnohých iných.

Okrem nezabudnuteľných filmových zážitkov nám svet Star Wars (SW) už dlhé roky prináša aj licencované hry s touto tematikou. Keďže George Lucas vymyslel SW do najmenších podrobností a detailov (v jednom interview sa priznal, že pri tom spravil aj pár chýb - napríklad, keď sa rozhodol ozvučiť všetky lode a bitky vo vesmíre, čo ako vieme, v reále nie je fyzicky pravda), nie je problém vytvoriť produkt akéhokoľvek žánru. Mali sme tu vesmírne simulátory, RPG, MMORPG, stratégie, 3rd person i FPS akčné hry, dokonca aj nejaké športové kúsky. S blížiacim sa príchodom Epizódy III do kín teda môžme očakávať útoky na peňaženky hráčov zo všetkých frontov - KOTOR 2 (RPG), Empire at  War (stratégia) alebo Republic Commando (FPS). Práve Republic Commando (RC) sa nedávno dostalo do obchodov a tak sa mu spoločne poďme pozrieť na „zúbok“.

Star Wars: Republic Commando
Star Wars: Republic Commando
Star Wars: Republic Commando

Začnime podrobnejším zaškatuľkovaním RC do konkrétneho herného žánru. Už z dávnejšieho a nami okomentovaného dema, bolo jasné, že RC sa bude snažiť držať najnovšieho trendu v FPS tituloch tým, že hráč nebude celým príbehom prechádzať sám, ale dostane pod kontrolu malú skupinku spolubojovníkov. I keď sa počas hry stane, že budete odsúdený len na vlastné schopnosti, v 95% hry vám bude pomáhať trojica verných kumpánov. Celý oddiel je nazvaný Delta Squad a jeho príslušníci sú členmi obrovskej armády klonov, ktorú sme mali možnosť spoznať vo filmovej Epizóde II. Hráč má možnosť do určitej miery ovládať celý squad a teda by sme o RC mali hovoriť, ako o taktickej FPS, resp. o FPS s taktickými možnosťami.

Členovia tímu sú označený farebne, číslom a ešte aj menom - bežní americkí hráči by asi pri použití len jedného typu odlíšenia mali problém s rozoznávaním :). Zelený mariňák s kódovým číslom 40 nazývaný Fixer je odborník na hackovanie počítačov a bezpečnostných zámkov. Číslo 62 a žltú uniformu a batoh s výbušninami nosí Scorch. Červená farba, 07, a sniperka sú jasnými rozpoznávacími znakmi Seva.

Vývojári z LucasArts si uvedomili, že keď hru spravia príliš komplikovanú a náročnú na ovládanie, nebude pre bežných hráčov akčných hier príťažlivá a preto do hry implementovali systém ovládania „One Touch Squad Control“. Ako už napovedá samotný názov, na ovládanie spolubojovníkov bude stačiť jedna klávesa. Vojakov je ešte možné ovládať globálnymi príkazmi typu „vytvorte formáciu“, či „zabezpečiť oblasť“, ale priznám sa, že túto možnosť som v hre ani raz napoužil.

Priblížme si bežný moment z hrania: squad nabehne do miestnosti hemžiacej sa nepriateľmi. Pre postup je potrebné nahackovať sa do konzoly a otvoriť dvere, pri ktorých sa ako keby náhodou povaľujú kontajnery vhodné na krytie. Jednoduchým ukázaním zameriavacieho kríža na konzolu a stisnutím klávesy sa zodpovedajúci vojak rozbehne na svoje miesto - pri kliknutí na konzolu sa k nej rozbehne Fixer, ak treba tím kryť z väčšej diaľky, odbehne si „zasnajpiť“ Sev. Pri opätovom stlačení klávesy sa vojak vráti k vám. Tento herný mechanizmus je všeobecne platný, a teda rovnako jednoducho sa vojak ukryje za prekážku, dobije si energiu alebo obsadí stacionárnu laserovú vežu. Vojaci sú vybavení aj veľmi dobrou umelou inteligenciou, takže ak v zápale boja nemáte čas rozdávať príkazy, samí nájdu najvhodnejšiu pozíciu, prípadne sa sami doliečia a podobne. Navyše majú nekonečnú zásobu nábojov a tak sa o nich netreba starať a obrazne povedané, celú hru ich vodiť za ručičku.

Ako sme už písali v preview, v hre prakticky neexistuje možnosť zomrieť. Každý vojak je vybavený samoregeneračným štítom a samozrejme určitou dávkou životnej energie. Pri klesnutí energie na nulu, vojak leží v agónii na zemi a čaká, kým ho príde niektorý z kolegov oživiť. To isté platí aj o samotnom hráčovi - ak sa stane, že vás zabijú, stlačením klávesy si zavoláte najbližšieho člena tímu a ten vás za pár sekúnd vráti priamo do akcie. Jediná možnosť ako v hre „umrieť“ je tá, že sa dostanete do situácie, keď budú mať všetci vojaci nulovú energiu. Až vtedy nastáva LOAD. Spomenul som už, že štít sa regeneruje sám po určitej dobe. Energia sa však dobíja len zo stacionárnych zariadení nazývaných Bacta Tanks (tento pojem sa objavuje aj v iných SW tituloch, napr. KOTOR 2). Tieto zariadenia sa dajú vždy nájsť pred alebo po hustejšom boji.

Star Wars: Republic Commando
Star Wars: Republic Commando
Star Wars: Republic Commando

Znova spomeniem Epizódu II, konkrétne jej koniec. Pamätáte si, keď boli na konci filmu mladí Anakin, Amidala a Obi-Wan pripútaní v obrovskom koloseu na planéte Genosis? Práve v momente útoku jednotiek Republiky na túto planétu začína príbeh hry. Ocitáte sa uprostred bojov v koloseu, protivníkov tvoria zmiešané vojská droidov a hmyzoidných separatistov. Úlohou Delty je postupne infiltrovať továreň na droidy a získať odpaľovacie kódy. Do rúk sa vám dostane základná útočná puška armády klonov - DC-17. Z počiatku budete disponovať len jej základným modelom, neskôr nájdete sniperský modul. Keď sa dostanete do prvej ťažšej prestrelky so superdroidmi, zíde sa aj anti-armor modul a rôzne verzie granátov. Hlavne EMP a termálne vám častokrát zachránia život. Okrem DC-17 sa vám do rúk dostane aj slabá pištoľka DC-15 s nekonečným počtom nábojov a rôzne zbrane, ktoré môžete zobrať po padlých nepriateľoch, ale vždy môžete niesť len jednu z nich. Zbrane nemajú sekundárny mód, zato však každú z nich môžete použiť aj v priamom boji muža proti mužovi, resp. muža proti droidovi. Vyskakovacia čepeľ alebo pažba brokovnice dokáže narobiť protivníkom celkom slušné problémy.

Z Genosis sa presuniete na vesmírny koráb Prosecutor, s ktorým Republika stratila kontakt a teraz letí vesmírom ako loď duchov. Po nalodení na palubu všetko vyzerá ako nehoda, ale keď sa na scéne objavia prví Trandoshanci a ich nájomní žoldáci je zrejmé, že sa jednalo o plánovaný útok. Okrem trochu plazov pripomínajúcich Trandoshancov a žoldákov vybavených jetpackami sa na lodi znova stretnete s rôznymi typmi droidov. Spomeniem napríklad Scavengera, čo je malá rýchlo lietajúca potvorka, ktorú si neradno púšťať príliš k telu. Ak sa totiž nepozorovane dostane do vašej blízkosti, prilepí sa vám na helmu, takže nielen, že nič nevidíte, ale vám postupne vysáva životnú energiu. Ku koncu tohto levelu hra pomaly začína „hustnúť“, najmä boje o hangáre proti mnohonásobnej presile nepriateľa majú za následok zvýšenú hodnotu adrenalínu v tele :).

Poslednou misiou je oslobodenie Kashiku, domovského sveta Wookieov. Primárnou úlohou je nájsť vodcu odboja Tarffula. Po jeho oslobodení je potrebné zničiť strategicky dôležitý most a na koniec sa raz a navždy zbaviť hlavnej lode inváznych síl. Na Kashiku sa objavia nové typy droidov ozbrojené akousi paralyzačnou tyčou, ale bojovať budete i proti všetkému, s čím ste sa stretli na Prosecutore i na Genosise. Pomáhať v boji vám budú nielen samotní Wookieovia, ale aj ich zbrane - známa kuša alebo ťažký raketomet.

Po dohraní každého levelu sa sprístupní bonus v podobe videonahrávky. K videniu je videoklip na RC od skupiny ASH a tiež séria krátkych filmov dokumentujúcich výrobu RC. Filmy sú to naozaj zaujímavé a doporučujem si ich pozrieť aj tým, ktorí nevedia dobre po anglicky. Celková hracia doba je okolo 10 hodín. A to som prižmúril obe oči, zručnejšiemu hráčovi to nepotrvá viac ako 7-8 hodín. Neodpustím si poznámku na margo vývojárov: na jednej strane chcú všetci zvyšovať ceny hier, na druhej strane za túto cenu dostávame tituly, ktoré sa dajú v pohode dohrať za dva dni. Správna FPS by podľa mňa mala byť dlhá aspoň ako FarCry alebo ešte lepšie ako starší No One Lives Forever, ktorý bol skutočne dlhý a napriek tomu zábavný.

Republic Commando poháňa Unreal engine a o fyziku sa stará menej známy engine Karma. Tvorcovia vymačkali z Unreal technológie maximum a tak sa je načo pozerať. Hlavne postavy Delta squadu majú spracovanú vizualizáciu na jedničku. Hra ponúka aj bohaté grafické efekty a skvelú animáciu. Z jedného bonusového videa sa dozviete, že kvôli maximálnej reálnosti pohybu si vývojári najali bývalého člena zásahových jednotiek, ktorý konzultoval všetky pohyby a tímové akcie. Veľmi dobrým príkladom je štandardné otváranie dverí, keď jeden vojak otvára dvere cez konzolu, ďalší dvaja k nemu pribehnú, aby ho kryli a mohli hneď po otvorení dverí dovnútra hodiť granát. Z vydarených animácii spomeniem ešte napríklad tú u droidov, ktorí sa po nešťastnej (väčšinou spôsobenej vaším pričinením) strate svojej hlavy ešte chvíľku zmetene potácajú a strieľajú na slepo.

Star Wars: Republic Commando
Star Wars: Republic Commando
Star Wars: Republic Commando

Grafické efekty sú taktiež spracované veľmi kvalitne - oheň, výbuchy, dym, vlnenie horúceho vzduchu, vírenie prachu pri pristávaní výsadkových modulov - to všetko už len umocňuje dobrý dojem z vizuálnej stránky hry. Nemôžem samozrejme zabudnúť na elektronický stierač, ktorý sa stará o čistotu vášho výhľadu na bojisko. Ak zabijete oponenta z absolútnej blízkosti, trochu jeho telesných tekutín (zelená krv, fialový olej...) môže skončiť na helme. Vtedy sa spustí stierač a o nečistoty sa postará lepšie ako majster Proper. Taká blbostička, ale poteší :).

Výborne v hodnotení dopadla aj audiostránka hry. John Williams, dvorný komponent Lucasovho impéria, znovu dokázal svoju virtuozitu. Nádherné mohutné vokály striedajú jemné sláčikové nástroje a ako celok skvele dopĺňajú atmosféru hry. Zvukové efekty vytvorili profesionáli, ktorí okrem filmových SW pracovali aj na Pitch Black či iných Hollywoodskych filmoch. Zaujímavé je, že pre ozvučenie jedného typu nepriateľa bol použitý zvuk ananásu treného o podlahu :). O dabing hlavnej postavy sa postaral Temuera Morrison, ktorého poznáte z role Jango Fetta. To, že o dabing veliteľa jednotky klonov sa postaral práve ich otec (armáda klonov bola vyklonovaná z Jango Fetta), je viac než symbolické.

Bohužiaľ, ani taká dobrá hra ako Republic Commando sa nezaobišla bez chýb. Najväčšou je jednoznačne náplň, resp. priebeh misií, ktorý pozostáva z neustáleho sa opakujúceho scenára: nahackovať počítač, položiť nálož, udržať postavenie a postúpiť ďalej. Samotné pokladanie/hackovanie totiž prebieha tak, že treba určitý čas (10 sekúnd a dlhšie, v závislosti od typu akcie) držať stlačenú klávesu „use“ a za tento čas sa v blízkosti neustále respawnujú príšerky. Nelogické mi pripadá, že je úplne jedno, či bude výbušniny pripravovať expert na demolíciu alebo hacker. Vždy to trvá rovnako dlho. Aby ste mali trochu jasnejšiu predstavu, uvediem znova príklad z prvej misie. S tímom sa dostanete do miestnosti s oknami, cez ktoré na vás nepretržite útočia nepriatelia. Pošlete teda jedného z vojakov, okná zavrieť. Po zúrivom krytí spolubojovníka a jeho 10 sekundovej maturity s ovládaním ich konečne zavriete a na chvíľu si odpočiniete. Položíte nálož, 10 sekúnd čakáte, odpálite dvere, dostanete sa do ďalšej miestnosti, v ktorej sú znova okná a za nimi tony nepriateľov...

Keďže celá hra je nadizajnovaná v podobnom štýle, netreba sa čudovať, že počas celej hry nie je možné zablúdiť alebo zle odbočiť. K cieľu vedie vždy len jedna cesta. Napriek tomu, že takýto postup je miestami nezaujímavý, intenzita akcie je tak vysoká, že vám nedáva čas poriadne si to uvedomiť. Jednou vetou spomeniem multiplayer. Je klasický. Neprináša žiadne prevratné módy ani úžasné novinky a tak asi nebude pre široké masy natoľko príťažlivý, ako singleplayer.

Ak máte radi hry, pri ktorých môžete takmer úplne vypnúť mozog a baviť sa naplno tým, že kosíte tony nepriateľov valiacich sa na vás zo všetkých strán, bude sa vám páčiť aj Republic Commando. Navyše dostanete pod kontrolu 3 inteligentných počítačových spolubojovníkov, ktorí vám pofúkajú zadok, keď to budete najviac potrebovať. Ja osobne som sa bavil. A čo vy? Ste pripravený spoznať svet Star Wars z jeho brutálnejšej stránky?

napísal je2ry 10.3.2005
8.1
STAR WARS: REPUBLIC COMMANDO