BROTHERS IN ARMS: ROAD TO HILL 30

BROTHERS IN ARMS: ROAD TO HILL 30

9.0

Po Medal of Honor a Call of Duty teraz prichádza Brothers in Arms. Prekoná svoju konkurenciu?

Téma druhej svetovej vojny sa už pomaly, ale isto vytráca z filmového plátna a tak nám neostáva nič iné, len znova a znova zhliadnuť klasiky, ako Saving Private Ryan či Band of Brothers. Herný svet sa však riadi inými pravidlami a keďže hry z obdobia druhej svetovej sú skutočne kvalitné (a obľúbené), nie je dôvod, aby sa s produkciou takýchto titulov prestalo. Tak a presne takto zmýšľa aj tím Gearbox, ktorý sa rozhodol nasledovať velikánov, ako EA (tvorcov série Medal of Honor) a prináša nám svoj vlastný (a originálny) pohľad na krutosť a brutalitu vtedajších bojov. Brothers in Arms: Road to Hill 30 sú po viacerých odkladoch konečne medzi nami a po niekoľko dňových nervydrásajúcich bojoch nás napadá iba jedno slovo… paráda!

Keďže singleplayerová kampaň je hlavným ťahákom hry, preto si ju vezmeme na paškál ako prvú. Dôležitou súčasťou hry pre jedného hráča je tutoriál, netradične spravený vo forme videa, v ktorom sa dozviete princíp 4F (Find enemy, Fix enemy, Flank a Finish the enemy) a naučíte sa používať taktické manévre so svojimi tímami (o tom si povieme neskôr). Po zhliadnutí tréningového filmu vám už, ale nič nebude brániť v tom, aby ste sa naplno vrhli do bojov o západný val. A tu prichádza hlavná novinka, vďaka ktorej sú Brothers in Arms viac než len bezduchou strieľačkou. Realizmus a autentickosť s dôrazom na detail, je cítiť z každého aspektu tejto vojnovej akcie. V hlavnej kampani sa zhostíte role seržanta Matta Bakera, člena 101 výsadkárskej divízie. Aj keď je jeho postava vymyslená (ale napr. herný Lt. Robert Cole vychádza zo skutočných reálií), misie, ktoré s ním počas vášho pobytu vo Francúzku budete plniť, sú skutočné a v minulosti ich podobný oddiel musel chtiac-nechtiac splniť.

Brothers in Arms: Road to Hill 30
Brothers in Arms: Road to Hill 30
Brothers in Arms: Road to Hill 30

V koži Matta sa tak dostávate do hry v deň D, niekoľko hodín pred tým, než majú k pobrežiu doraziť prvé vyloďovacie plavidlá. Vaše lietadlo však schytá niekoľko rán z AA kanónov a tak po nevyhnutnej evakuácii a tvrdom dopade po zoskoku sa ocitáte úplne sám za nepriateľskou líniou, bez akéhokoľvek vybavenia a šance na prežitie. Skoré objavenie ďalšieho preživšieho vojaka vás dostatočne povzbudí a spolu sa tak vrhnete do plnenia úloh, ktoré vám zadalo hlavné veliteľstvo. S hlavnou postavou si tak prejdete prvých osem dní operácie Overlord, počas ktorých budete likvidovať tanky, obsadzovať mestá, čistiť polia od protileteckých prekážok a nakoniec aj zasiahnete do bojov o mesto Carentan, vrátane obrany kopca s označením 30 (preto Road to Hill 30). Príjemným spestrením hry sú rôzne bonusy, ktoré sa vám po úspešnom zvládnutí každej misie odomknú. Väčšinou sa jedná o rôzne informácie dokumentárneho charakteru, kde sa dozviete čo-to o nemeckej armáde, zbraniach, taktických manévroch používaných počas vojny, či o skutočných prostrediach a ich prerobení do hernej podoby.

Veľkým plusom bonusov je ich množstvo, kde na každú misiu pripadajú až štyri (rozdelené podľa obtiažnosti, na ktorú danú misiu dokončíte), takže hra pre vás po prvom zvládnutí kampane rozhodne nekončí. Ďalšou charakteristickou črtou Bratov v Zbrani je značná filmovosť, ktorá obrovskou mierou prispieva k úžasnej atmosfére, ktorú toto dielko má. Či už sú to rôzne cut-scény, dialógy medzi vojakmi alebo samotné misie, neraz sa vám stane, že si v danej situácii spomeniete na podobnú scénu z Vojaka Ryana alebo iného známeho WW2 eposu. Čo ale musím dodať ešte pred hodnotením technickej stránky hry je stavba každej misie. Autori totiž išli s realizmom tak ďaleko, že všetky prostredia, v ktorých sa hra odohráva, sú vernými kópiami tých skutočných, samozrejme s miernymi odchýlkami kvôli tomu, aby bola zachovaná autentickosť vtedajšej doby. Čo to, ale pre nás znamená? Unikátny herný zážitok. Človek si po prvýkrát pri hraní uvedomí, že kedysi sa na tom istom mieste odohrávali skutočné boje, kde ľudia zomierali, ako na bežiacom páse, a to ho prinúti aj trošku zapremýšľať nad tým, aké peklo to vtedy muselo byť. Celkovo tak singleplayerová kampaň ponúka strhujúci herný zážitok (v rozsahu 10-12 hodín) a chyby sa v nej hľadajú len veľmi ťažko.

Čo vás dozaista po prvých minútach hrania prekvapí, bude vysoká obtiažnosť. Tentokrát nie ste supermanom ako je to u ostatných FPSkách a keď dokážete dať náckom headshot, dokážu to urobiť aj oni. A verte mi, že s guľkou v hlave budete padať do blata až nechutne často a nepomôže vám ani po okraj naplnená zdravotná lišta. Rýchla smrť je v tejto hre skutočne nevyspytateľná a len dômyselné krytie sa pred nepriateľskými guľkami, prerušované občasnými bojovými výpadmi, vám zaručí aké-také nádeje na prežitie. Aby ste to ale nemali oproti obrovskej nemeckej presile (a realistickému ladeniu hry) také ťažké, autori sa vydali cestou taktickej akcie a tak sa vám pod kontrolu postupne dostane až šesť spolubojovníkov rozdelených do dvoch skupín (občas ešte využijete aj služby obrnených divízií v podobe tanku Sherman).

Brothers in Arms: Road to Hill 30
Brothers in Arms: Road to Hill 30
Brothers in Arms: Road to Hill 30

A práve ovládanie bojových zoskupení je hlavnou devízou hry, ktorá ma za úlohu pritiahnuť k sebe aj hráčov-taktikov, ktorým sólovanie a kosenie nemeckej pechoty rad-radom veľmi nevonia. Isteže, môžete sa na spolubojovníkov kompletne vybodnúť a hru prejsť samostatne, ale až so strategickým manévrovaním vašich zverencov, docielite požadovaný herný zážitok. Teda, aby som prešiel konečne k veci, vaši šiesti „Bratia v Zbrani“ sú rozdelení do dvoch skupín. Prvou z nich je podporný tím, ktorého prednosťou je ostreľovanie nepriateľa z väčšej vzdialenosti avšak frontálny útok je pre neho hotovou katastrofou. Druhý tím je naopak ofenzívne ladený a aj keď dokáže (podobne, ako podporná skupina) ostreľovať nepriateľov na diaľku, jeho prednosti sú v priamom útoku na nepriateľské pozície. Ak teda naďabíte na skupinku náckov, nasledujúcim postupom ich jednoducho vymažete z povrchu zemského.

Keďže prostredia v Brothers in Arms sú doslova zaplavené rôznymi vyvýšeninami, kamennými múrmi a inými krycími prekážkami, váš podporný tím znavigujte k takýmto miestam a pravým tlačítkom myšky im prikážete, aby zahájili paľbu. Červený symbol, signalizujúci životu nebezpečných nepriateľov, sa pod ťarchou paľby zmení na sivý, čím docielite, že protivníci prejdú do obrany a tým aj zmenia taktiku boja z ofenzívnej na defenzívnu. A to je tá pravá chvíľka, kedy sa k slovu dostane váš útočný tím. Zatiaľ čo vaša prvá skupina zamestnáva oponentov, vy ich s útočným tímom nepozorovane obídete a prekvapíte ich zo zálohy. Ďalšie okamihy už komentár ani nepotrebujú. Takýto modelový prípad zaťaženia protivníka paľbou a jeho následné zlikvidovanie zo zálohy sa však neraz skomplikuje prítomnosťou ďalších nepriateľských skupín a vtedy sa k slovu dostane ďalšia špecialitka, a síce awareness view.

Po stlačení príslušnej klávesy sa totiž hra zapauzuje a prepne sa do izometrického pohľadu. V tomto pohľade máte možnosť prehliadnuť si jednak polohu vašich spolubojovníkov, ale čo je dôležité, aj polohu vami objavených nepriateľov a tým ľahšie naplánovať váš ďalší postup. Popri týchto možnostiach vám awareness view poskytne aj cenné inforomácie o okolitom teréne a navrch ešte aj cieľ vašej misie, aby ste náhodou nepoblúdili. Veľmi príjemne na mňa zapôsobila umelá inteligencia nielen protivníkov, ale aj vašich spolubojovníkov. Tí si ihneď po zadaní príkazu hľadajú vhodné miesto na krytie, pri premiestňovaní a náhlom zbadaní nepriateľa vypália jeho smerom dávku zo svojich zbraní a celkovo pôsobia skutočne realistickým dojmom. Podobne sa správajú aj nepriatelia, ktorí sa pod tlakom vašich guliek dokážu po bojisku bez problémov presúvať a dokonca sú natoľko inteligentní, že vaše taktiky môžu použiť proti vám!

Ešte teraz mám v živej pamäti, ako sme mali s chlapcami obsadiť istú farmu. Vraj jednoduchá úloha. Problém však nastal hneď na prvom poli, ktoré bolo mimoriadne chránené zložkami wehrmachtu. Keďže som do misie nafasoval iba podporný tím, doplnený jedným tankom, bolo vyčistenie poľa skutočne obtiažne. Ako náhradu útočného tímu som bol nútený použiť svoju maličkosť. Osvedčená taktika podpornej streľby tu našla opäť svoje uplatnenie a tak som sa tichúčko blížil k obrannej pozícii náckov. V tom však podporná paľba ustala. Keď som obrátil hlavu smerom k pozícii môjho tímu, čeľusť mi padla hlboko do blata. Akási grupa prechytračených náckov moju skupinu obišla a prekvapila ju krásne zozadu! Podporný tím nestihol ani ceknúť a v okamžiku bol len drobným textom v knihe dejepisu. A moja postava? Skončila s medajlou cti in memoriam, pretože od paľby oslobodený nemčúr je ako odtrhnutý z reťaze a moja maličkosť bola pre neho len ďalší frag z mnohých.

Brothers in Arms: Road to Hill 30
Brothers in Arms: Road to Hill 30
Brothers in Arms: Road to Hill 30

Holt, druhá svetová vojna bola krutá. Aby som ale dokončil tento odstavec, dodám, že v duchu realizmu sa nesú aj zbrane, ktorých zvládnutie vám dá poriadne zabrať. Hra má totiž defaultne nastavený nulový zameriavací kríž a mierenie cez mieritka zbrane je klasicky obtiažne, pretože zbraň sa vám kymáca sem a tam, takže až usilovným trénovaním na nemeckých vojakoch získate akú-takú prax. Našťastie, ale autori zahrnuli do voľby options aj možnosť nastavenia si cielitka, takže ľudia s agresívnejšou povahou nebudú musieť neustále zapínať pohľad cez mieritka. V súvislosti s postavami musím spomenúť, že hra sa nevyhla niekoľkým bugom a tak sa vám neraz stane, že sa vaši spolubojovníci kdesi zaseknú a stanú sa tak ľahkou korisťou pre nepriateľov. Okrem toho dostáva v momentoch smrti vašich spolubojovníkov realizmus na frak, pretože v ďalšej misií zmŕtvychvstanú a opäť sa s vami zapoja do boja. Škoda, takýmto chybkám sa mohol Gearbox v pohode vyhnúť a to zamestnaním zodpovedných betatesterov.

Okrem singleplayerovej časti si na nás autori prichystali aj multiplayer, ktorý je vskutku originálny a skôr než frenetickú akciu pripomína taktickú stratégiu. Hry sa môžu zúčastniť až štyria hráči, ktorí si zabojujú na 10 mapách, každá do detailov prepracovaná a poskytujúca široké spektrum taktických možností. Každý z hráčov potom v multiplayeri preberá kontrolu nad jedným alebo dvoma tímami a musí splniť úlohu tej ktorej mapy za pomoci taktík, ktoré používal v hlavnej kampani. Vo väčšine máp je potrebné uložiť na určité miesto bombu, takže v závislosti od toho, ktorú stranu ste si vybrali, budete musieť toto miesto vybombiť alebo naopak ho dokonale chrániť. Okrem ovládania vašich tímov si budete môcť počas hry viacerých hráčov zapnúť aj awareness view, aj keď tentokrát sa hra nezapauzuje a vy ste tak pri jeho zapnutí úplne bezbranní voči nepriateľským útokom. Šalamúnsky je vyriešená smrť, kde v prípade, že vami ovládaná postava ukončí svoju životnú púť, automaticky sa prepnete do najbližšieho spolubojovníka a pokračujete ďalej. Celkovo ponúka multiplayer výborný herný zážitok, kde viac než na presnej muške záleží na koordinácii útokov a správnom rozmiestňovaní vašich spolubojovníkov.

Technické spracovanie Brothers in Arms je vskutku úžasné a aj keď nedosahuje takých kvalít ako Half-Life 2 a DOOM 3, rozhodne sa JE na čo dívať. Jednotlivé prostredia sú bohaté na detail a čo je dôležité, pôsobia veľmi otvorene a nikdy sa vám nestane, žeby ste sa cítili obmedzovaní (čo bol jeden z hlavných nedostatkov posledného Medal of Honor). Ďalším faktorom navodzujúcim správnu vojnovú atmosféru je aj akási špinavosť prostredia a všadeprítomný efekt blur, ktorý pridáva špecifický ráz a sentimentálny nádych všetkým miestam, do ktorých počas plnenia misií zavítate. Modely jednotlivých postáv sú taktiež úžasné a predovšetkým tváre vojakov predstavujú vrchol medzi súčasnými hrami. Za zmienku stoja aj animácie, ktoré verne kopírujú pohyby skutočných vojakov, amaterizmus tu má skrátka červenú. Za grafickým spracovaním nezaostávajú ani zvuky a hudba, ktorá síce hrá iba v menu a pri load obrazovkách, ale v ničom si nezadá s inými známymi WW2 titulmi ako MoH alebo CoD.

Zvuky mi najviac pripomenuli stále spomínaného Ryana, kde guľky svištia sem a tam, k tomu sa pridajú výbuchy mínometných granátov, pokrik vašich spolubojovníkov a vy sa cítite ako v pravom nefalšovanom WW2 simulátore. Menšie pokarhanie si autori zaslúžia za občasné preskakovanie zvukových stôp, ktoré sa prehrávajú pred začatím každej misie, ale pri toľkých kladoch pôsobí táto chybka ako malý neškodný bug. Hardwarové požiadavky sú vďaka použitému Unreal enginu vcelku prijateľné a na plynulý chod hry v rozlíšení 1024x768 a so strednými nastaveniami grafických fines si postačíte s mašinkou so srdcom 2,2GHz, grafikou niekde na úrovni GF5700, ale rozhodne vám doporučujem optimálne 1024MB pamäte.

Po menšiom útlme vojnových FPSiek na osobných počítačoch nám tím Gearbox prináša konečne niečo nové. Brothers in Arms sa svojim zameraním na taktické boje, úžasným citom pre detail, autentickosťou prostredia a misií a v neposlednom rade aj hviezdnym spracovaním stáva novým kráľom strielačiek z obdobia druhej svetovej vojny a nám neostáva nič iné, len mu pogratulovať. A ak sa vás po dohraní single kampane zmocnia pocity smútku, tak nezúfajte, pretože Gearbox už usilovne pracuje na pokračovaní, v ktorom by sme sa mali s Mattom Bakerom zúčastniť akcie Market Garden, ako aj bojov v Ardénskych lesoch. Už teraz sa tešíme!

napísal blade 21.3.2005
Brothers in Arms
| BROTHERS IN ARMS