RIDGE RACER

RIDGE RACER

8.0

Pilotným titulom novej konzoly od Sony je opäť racing Ridge Racer. Prevetral dokonale výkonový potenciál handheldu PSP?

Recenzia na PSP verziu

S každou novou generáciou herného hardvéru sa postaví na štartovnú čiaru aj niekoľko herných titulov, z ktorých jeden alebo viacero vytŕča z rady. Sú to tituly, ktoré majitelia novej konzoly musia jednoducho mať. Jedným z nich je aj arkádový racing Ridge Racer, dvorný titul spoločnosti Sony, ktorý nikdy nezmešká uvedenie novej generácie konzol. Ridge Racer demonštroval výkonový potenciál PSone, poriadne zatopil aj PS2 a s príchodom handheldu PSP sa objavuje opäť. Aj keď budú jeho kvality po pár mesiacoch prekonané inými hrami z tohto žánru, Ridge Racer je hrou, ktorá ako prvá preveruje všetky možnosti handheldu a je tým typom hry, s ktorou sa budete pred známymi chváliť ako prvý.

Na americkom trhu sa úderom polnoci začne predávať handheld PSP a spolu s ním aj 24 titulov rôznych žánrov a je to opäť Ridge Racer, ktorý vytŕča rožky najviac. Po predstavení PSP v rozsiahlom článku je načase zaostriť na herné tituly. Otvoriť sekciu venovanú tomuto handheldu niečím iným, ako recenziou na Ridge Racera, by bolo rúhaním.

Herné mechanizmy tejto série sa prakticky po dobu niekoľkých rokov nezmenili. Ridge Racer patrí do kategórie arkádových racingov alebo lepšie povedané do sub-žánru driftovacích racingov, kde je sám sebe kráľom. Sériu tratí prechádzate diabolsky rýchlymi autami šmykom a s niekoľkými trikmi sa doslova šmýkate po celú dobu. Ridge Racer pre PSP predstavuje prierez celej série a preteky na známych tratiach oživuje zaujímavých prvkom, napĺňaním nádrží nitra.

Ridge Racer
Ridge Racer
Ridge Racer

Nitro sa v racingoch veľmi rýchlo udomácnilo a bez neho by každá hra prakticky stratila plynový pedál. V Ridge Racer sa nádrže plnia veľmi podobným štýlom ako v Burnoute alebo v Asphalte. Čím viacej sa šmýkate, tým sa rýchlejšie naplnia. Nitro je zo začiatku malým spestrením, ale iba vďaka dodatočnej raketovej rýchlosti môžete vytvárať tie najpôsobivejšie šmyky a vo vyšších súťažiach svetového turné sa stávajú naplnené nádrže povinnosťou. Jazda šmykom nie je jednoduchá, kontrolovať drift z jednej zákruty do druhej so zapáleným nitrom chce trochu cviku a treba poznať aj trať. Po skutočne krátkom zoznámení, nebude problém vytvárať rekordy s rozdielom niekoľkých desiatok sekúnd a naplniť jednu nádrž nitra po dvoch dlhých zákrutách.

Najviac času strávite v hernom móde World Tour, kde všetko začína a končí. Začína kvôli odomykaniu všetkých tratí a áut pre iné herné módy a končí, pretože po odjazdení celého turné môžete siahnuť po generátore a jazdiť na náhodne vygenerovanej sade tratí s autami rôznej kategórie. Ak by vám nestačilo svetové turné, je tu ešte stále možnosť zahrať si v herných módoch Single Race a Time Attack. Ridge Racer podporuje aj multiplayer pre ôsmich hráčov cez Wi-Fi. World Tour je odstupňovaná do skupín: Basic, Pro, EX a MAX. V každej z nich sa pritom jazdí s inými autami. Tie sú rozdelené do troch kategórií podľa výkonu a dosahovanej maximálnej rýchlosti, pričom každá ponúka ešte vytunované verzie základných áut, čím sa ich počet zdvojnásobuje. Rozdiely medzi autami sú viac-menej kozmetické, okrem rýchlosti pocítite s ňou spojené aj lepšie sedenie na ceste.

V preteku začínate vždy za chrbtami 11 protivníkov, inými slovami, posledný. Dve až tri kolá vám musia maximálne stačiť, aby ste sa umiestnili na kvalifikovanom mieste. Začiatky bývajú jednoduché, ku koncu začne prihorievať a bez prikurovania nitrom sa na prvú priečku nedostanete. Jednou z najväčších chýb Ridge Racera je prispôsobovanie rýchlosti protivníkov vašemu tempu. Ak ste na chvoste, tak vás doslova čakajú a ak sa dostanete do vedenia, tak vám budú neustále v pätách.

Ridge Racer
Ridge Racer
Ridge Racer

Úspechy v preteku sú samozrejme odmeňované. S postupným prechádzaním turné sa odomykajú nové trate (je ich možné hrať aj v iných módoch) a autá (celkovo ich je 54 vrátane vytunovaných verzií) a svoje jazdné umenie máte možnosť vidieť v replayi, bohužiaľ bez možnosti zmeny kamery alebo filtra. Po každom závode je k dispozícii prehľadná tabuľka s dosiahnutým časom na jednotlivých kolách, priemernou rýchlosťou a hra dokonca vedie štatistiku o prejdených kilometroch.

V PSP verzii si zajazdíte na známych tratiach z predchádzajúcich dielov (Seaside Route 765, Crimsonrock Pass a Greenpeak Highlands), iné sa tu nachádzajú v modifikovanej forme a pridané boli pochopiteľne aj úplne nové. Stavba tratí je prispôsobená rýchlemu tempu hry, široké ulice striedajú serpentíny, úzke uličky v mestách a rôzne výškové prevýšenia, pribalili ste si kinedryl? Každá pritom ponúka iný jazdný zážitok a pôsobivý vizuál. Chybičkou krásy sú však miesta, ktoré sa na prvý pohľad dajú skrátiť prejazdom cez piesok alebo trávu a váš zámer prekazí neviditeľná stena či obrubník. Rovnako na tratiach nezostávajú stopy po gumách a brzdných dráhach.

Ridge Racer patrí medzi najkrajšie hry, ktoré si na handhelde PSP môžete zahrať. Všetko to začína neuveriteľným renderovaným introm, kde sú ostré aj také detaily ako sú dažďové kvapky a krivky dievčiny Reiko. Grafická stránka síce nedosahuje kvalít PS2, ale nebezpečne sa približuje. Okolie tratí je bohato animované, do cesty vám vletí kŕdeľ vtákov, z jazera štartuje pri poslednom kole hydroplán, v ohrade nad vašou rýchlosťou krúti hlavou krava, nad zákrutou krúži vrtuľník a v diaľke je vidieť lietadlo a nadzemku. Grafika je veľmi rýchla, plynulá a hýri všetkými farbami. Pozitívne hodnotím zmeny denných dôb (jazda pri mori pri západe slnka je zážitok, všetko je zaliate žlto-oranžovou farbou) a rôzne grafické efekty, ako odletujúce iskry, blur pri nitre alebo rozsvietenie svetiel a palubovky pri prejazde tunelom.

Modely áut sú rovnako do detailov prepracované, z výfukov šlahá modrý plameň a kapota je posiata rôznymi nálepkami. Väčšiu pozornosť mohli autori venovať odrazom, ktoré sú pri pomalej jazde značne zubaté. Na cestu sa môžete pozerať iba z dvoch pohľadov a to: z pred kapoty a z kamery zavesenej za auto. Ovládanie je prispôsobené, ako na D-pad, tak aj na analog. Osobne sa mi precíznejšie ovládal šmyk práve D-padom.

Ridge Racer
Ridge Racer
Ridge Racer

Pri hraní Ridge Racera odporúčam pripojiť slúchadlá, už len kvôli výbornému hudobnému soundtracku, ktorý tvorí zmes breakbeatu, houseu a tranceu v podaní japonských hudobníkov (soundtrack obsahuje 30 skladieb medzi inými aj zremixované pôvodné tracky). Svoj obľúbený song si môžete vždy nastaviť pred každým pretekom alebo to nechať na náhodu. Zvuková stránka je o poznanie slabšia, autá majú približne rovnaký zvuk, nitro vôbec nie je počuť a hlášky moderátora preteku sa striedajú s kvílením gúm kvôli neustálemu načítavaniu dát z UMD. Bude veľmi zaujímavé sledovať, ako si poradia vývojári v nasledujúcich tituloch s optimalizáciou a efektívnou prácou výmeny dát medzi UMD a hlavnou pamäťou PSP.

Ridge Racer je pilotným titulom handheldu PSP, ktorý svojou výbornou prezentáciou (v menu sú všetky položky komentované ženským hlasom) a kvalitným technickým spracovaním rozhodne nesklame. Praví fanúšikovia racingu budú musieť oželieť licencované autá, deštrukčný model a čoraz populárnejší tuning. Pre ostatných sa Ridge Racer stáva jednoznačnou voľbou.

napísal spacejunker 23.3.2005
Ridge Racer
| RIDGE RACER