EMERGENCY 3 : MISSION LIFE

EMERGENCY 3 : MISSION LIFE

8.5

Séria simulácie záchrannej služby pokračuje treťou, značne vylepšenou časťou.

Niektoré témy a motívy sú nevyčerpateľným zdrojom pre tvorcov počítačových hier. Iné námety sú naopak skôr v úzadí a len zriedka sa dostanú do pozornosti herných vývojárov. O to väčší záujem však o tieto tituly prejavujú hráči – keď sa projekt podarí. Vyrobiť akčnú hru, kde je prvoradým cieľom streľba po nepriateľoch nie je až taký problém. Ale vytvoriť  zábavný ponorkový simulátor alebo manažment a spravovanie banskej ťažby, pri ktorom by sa hráč nenudil, to je trochu tvrdší oriešok. Preto aj vydaniu titulu Silent Hunter III   predchádzalo patričné očakávanie, ale aj určité pochybnosti, či sa nevšedný titul vydarí. Dnes už vieme, že "Tichý lovec“ dopadol veľmi dobre. Z nasledujúcich riadkov sa dozviete, ako dopadol iný zaujímavý projekt, tentoraz mapujúci prácu záchranárov.

Hry, simulujúce prácu požiarneho zboru sa objavujú iba výnimočne. Titul, ktorý súčasne zachytáva aktivity hasičov, policajtov a ďalších záchranných jednotiek je naozaj unikátny. Autori danej hry si stanovili neľahkú úlohu. Podujali sa na spracovanie všetkých známych povolaní, ktoré sú združené pod súhrnným názvom POHOTOVOSŤ (v angličtine EMERGENCY). Základom atypického titulu je rozsiahla kampaň. Kvalitne navrhnuté misie sa zameriavajú na riešenie životu nebezpečných situácií, dopravných a kriminálnych konfliktov. Celkovo vás čaká dvadsať komplikovaných situácií. Už prvé úlohy sú dosť náročné. Od začiatku totiž musíte nasadiť a ovládať rôznorodé záchranné jednotky, ktoré sa musia vzájomne dopĺňať. Nečakajte žiadne primitívne akcie typu: do piatich minút poskytnite pomoc zranenému chodcovi a odvezte ho do nemocnice. Hoci o podobné situácie ani tu nie je núdza, sú iba maličkou súčasťou rozsiahlych záchranných akcií.

Emergency 3 : Mission Life
Emergency 3 : Mission Life
Emergency 3 : Mission Life

Napríklad v jednej z úvodných misií musíte za pomoci policajných hliadok zastaviť a uväzniť automobilových pirátov. Skôr ako čokoľvek podniknete, jeden z pretekárov vybehne z cesty, zrazí niekoľko chodcov a narazí do obchodného domu. Vy musíte, čo najskôr chytiť utečenca, poskytnúť zdravotnícku pomoc raneným, uhasiť požiar a odtiahnuť vraky áut. A to všetko súbežne, bez zbytočných prieťahov. Pri dlhom váhaní a zanedbaní niektorej povinnosti sa dočkáte nepríjemných prekvapení. Zločinec, ktorého nenaháňate, utečie. Nedostatočne hasený požiar sa rozšíri na ďalšie budovy. Neošetrení pacienti umierajú. Hoci môžete upraviť, ako rýchlo plynie čas, niekedy ani na najnižšej úrovni skutočne nestíhate. Preto pri voľbe obtiažnosti v úvode hry dobre zvážte svoje schopnosti. Našťastie máte k dispozícii najlepších odborníkov a modernú techniku. Vďaka tomu sa s trochou šikovnosti, vysporiadate s každým problémom.

Hasiči  zdatní chlapíci, bez ktorých sa nezaobíde snáď žiadna záchranná akcia. Súčasťou ich výstroje sú ohňovzdorné odevy, sekery a protipožiarne zariadenia. Oheň hasia pomocou malých hasiacich prístrojov, alebo rozmotajú hadicu a pripevnia ju na pouličný hydrant. Osoby na nedostupných miestach zachraňujú pomocou nafukovacej siete alebo vysokozdvižnou plošinou. Okrem toho používajú špeciálne kliešte a vyslobodzujú obete nehody z vraku auta. V prípade núdze nasadia potápačov, ktorí zabezpečia vodný terén. Okrem vozidiel so zásobami, vodných diel a odťahovacieho auta, môžu použiť hasičský čln a dokonca aj protipožiarne lietadlo.

Policajti predovšetkým zabezpečujú kritické oblasti a usmerňujú dopravu. Zastavujú vozidlá, ktoré prekročili rýchlosť a presmerujú dopravu, keď sa vyskytne nehoda. Používajú cestné zátarasy, nasadzujú putá a v prípade potreby použijú aj revolver alebo dymový granát. Chuťovkou sú akcie s rukojemníkmi, kde sa uplatní zdatný ostreľovač. Unikátnou postavou je policajný psychológ. Okrem ľahkých prepravných vozidiel používajú aj mohutný transportér. Na sledovanie podozrivých je ideálny rýchly vrtuľník.

Zdravotnícka služba predovšetkým zachraňuje ľudské životy. Ale keď treba, nájde sa aj veterinár, ktorý ošetrí raneného psíka. Pacienti sú obete dopravných nehôd, požiarov a občas kriminálnych činov. Bežný tím tvorí lekár a dvaja ošetrovatelia s nosítkami. Pacienta  treba najprv stabilizovať a až po základnom ošetrení môže byť transportovaný do nemocnice. Okrem ambulantných vozov je naporúdzi praktická lekárska helikoptéra.

Uvedené zložky zabezpečia všetky potreby a činnosti a rázne sa postarajú sa o poriadok. Teda takmer všetky činnosti. Odtiahnutie autobusu alebo rekonštrukciu poškodených mechanizmov zabezpečujú opravári a ich pracovné vozidlá. Všetky uvedené jednotky a vozy a niektoré ďalšie doplnky sú pod vašou priamou kontrolou. I keď v kampani sa k vyspelejším jednotkám dostanete až v priebehu pokročilých misií. Požadovaných záchranárov privolávate na miesto činu pomocou  tabuľkových zoznamov. V zozname  si zvolíte požadovaný dopravný prostriedok a určíte jeho posádku. Zvyčajne vás povolanie určitej jednotky stojí istý počet bodov, respektíve financií. Po definitívnom výbere sa záchranári objavia v predurčenej lokalite, najčastejšie na príjazdovej ceste.

Emergency 3 : Mission Life
Emergency 3 : Mission Life
Emergency 3 : Mission Life

Ovládanie jednotiek je praktické. Len škoda, že hráč musí jednotlivo určovať každú aj banálnu činnosť záchranárov. Chýba tu možnosť vykonať súbežne niekoľko následných krokov. Pri rozsiahlej akcii s množstvom jednotiek je až frustrujúce, keď musíte každému vozidlu, každej postavičke polopatisticky určiť ďalšiu činnosť. Napríklad, ak chcete vytiahnuť osobu z vraku auta, musíte vykonať nasledovné procesy: z požiarneho vozidla vyzdvihnete kliešte a pošlete hasiča k vraku. Po úspešnom zákroku prikážete, aby položil náradie. Zodvihnete ranenú osobu a napokon určíte bezpečné miesto, kam ju položí. Pri akcii s niekoľkými záchranármi je to v poriadku, ale s množstvom vozidiel a desiatkami záchranárov je to zbytočne zdĺhavé.

Aj keď si nezvolíte kampaň, ale voľnú hru, systém je podobný, no zakúpené jednotky sa zhromažďujú v záchrannom centre v mestskej oblasti. Voľba Challenge zverí pod ochrannú ruku hráča rozľahlú obytnú oblasť, ktorú treba udržať v čo najlepšej kondícii. Okrem toho treba plniť priebežne stanovené výzvy a rozširovať záchranné služby. Ak si zvolíte Nekonečnú Hru, priebeh je dosť podobný, ale bez časových obmedzení. Multiplayer tu nenájdete, ale to je myslím, u takejto hry pochopiteľné. Možno by sa dal realizovať kooperatívny režim, kde dvaja hráči spoločne ovládajú záchranné jednotky, ale asi by to nebolo celkom ono. Takže absenciu sieťovej hry nepovažujem za chybu.

Grafické spracovanie je veľmi solídne. Terén, ulice, budovy, stromy, ďalšie doplnkové objekty a celková atmosféra mesta sú veľmi realistické. Tvorcovia urobili veľmi detailnú krajinu s mnohými možnosťami, ktorá priam dýcha životom. Modely pohotovostných vozidiel tiež vyzerajú dobre. Postavičky sú milé a majú svoje čaro, pekne sa pohybujú a vykonávajú požadované činnosti. Možno efekty, ako sú výbuchy a planúci oheň by mohli vyzerať o niečo lepšie, ale  vo všeobecnosti je grafika naozaj vydarená. Ozvučenie nie je zlé, hoci sa pohybuje len na priemernej úrovni. Hra vyžaduje dosť silnú počítačovú zostavu. Na  menších lokalitách nebudete mať problémy, ale veľké mapy, najmä vo voľnej hre sú poriadnou záťažou pre vaše PC. Moja zostava s CPU 2100 MHz, 1024 MB RAM a 128 MB grafickou kartou bola na najrozsiahlejších mapách poriadne vyšťavená a priebeh hry sa značne spomalil.

Emergency 3 : Mission Life
Emergency 3 : Mission Life
Emergency 3 : Mission Life

Emergency 3: Missuin Life je skutočne prepracovaná simulácia záchranárskych služieb. Prezentuje sa vydarenou grafikou, ale v prvom rade výbornou atmosférou a hrateľnosťou. V súvislosti s danou hrou som si spomenul na odporcov počítačovej zábavy, ktorí tvrdia, že PC hry iba podnecujú násilie. Možno keby sa im do rúk dostal tento titul, pozerali by sa na vec úplne inak. Emergency 3 nenásilne pobaví a pritom vierohodne vypovedá o ušľachtilých hodnotách a ťažkej práci záchranárov. Jedná sa o pozoruhodný titul, ktorý vrelo odporúčam do vašej pozornosti.

napísal uni 15.4.2005
8.5
EMERGENCY 3 : MISSION LIFE