BOILING POINT: ROAD TO HELL

BOILING POINT: ROAD TO HELL

8.2

Dlho očakávaná hra od Deep Shadows je už tu a pozrime sa či prišla ďalšia konkurencia GTA alebo len slabý odvar akčnej RPGéčky.

Boiling Point: Road to Hell je prvým počinom od Deep Shadows, ukrajinskej firmy, ktorej zakladatelia začínali pred rokmi s titulom Codename: Outbreak v štúdiu GSC Gameworld. Po dokončení sa však dali na sólovú dráhu, upgradovali svoj Vital engine a začali na ňom vyvíjať akčnú RPGéčku, vtedy ěste nazývanú Xenus, s najrozsiahlejším 3D prostredím, aké sme doteraz v hre videli. My to tu teraz máme a pozrieme sa, čo to vlastne vytvorili.

Džungla čaká...

Ste Saul Meyers, bývalý člen špeciálnej jednotky, teraz na odpočinku, užívajúci si trochu pokoja. Chceli ste mať do konca života pokoj od zabíjania, od násilia. Ale osud si vás našiel. V Kolumbii bola unesená vaša dcéra. Zmizla v krutej zemi, kde vládnu zbrane, drogy a peniaze. Neviete čo sa stalo, neviete či žije, ale viete jedno, musíte tam ísť a zistiť to. Bola mladá, chcela byť reportérkou a svoju prvú prácu si vybrala práve tu. Niečo sa ale stalo, možno na niečo prišla, možno niečo odhalila, niečo, čo sa nikto nemal dozvedieť.  Prilietate do krajiny a vydávate sa po jej stopách.

Nasledujúcich 20-30 hodín prežijete na svoje ceste do pekla (prípadne ak budete prechádzať aj všetky vedľajšie misie tak aj dva krát viac). Čaká tu na vás rozľahlá džungľa, rozmanité frakcie, rozsiahly arzenál, séria vozidiel a množstvo priateľov a nepriateľov. Aby ste správne pochopili, hra je niečo ako GTA, teda stály rozsiahly svet, po ktorom sa môžete voľne pohybovať a robiť takmer všetko, čo sa vám zapáči. Ale pozor, toto nie je GTA. Boiling Point je oveľa bližšie realite, všetko má svoje dôsledky, nemôžete len tak niekoho zabiť, vždy sa to prejaví a dostihne vás. Nebojujete tu za seba ani proti nikomu špecifickému, nemáte stálych nepriateľov, máte len jeden cieľ - nájsť svoju dcéru.

Územie, na ktorom sa pohybujete má veľkosť 25x25 kilometrov (GTA SA má 6x6 km). Nájdete tu dve väčšie mestá, jedno kontrolované armádou, druhé guerilami. V  mestách nájdete rôzne dôležité budovy, ako obchod so zbraňami, motel na prespatie, banku,  autobazár (samozrejme s kradnutými autami), policajnú stanicu, krčmu a množstvo ďalších, ktoré môžete, ale nemusíte navštíviť. Medzi nimi sú rozsiahle džungle, množstvo malých táborov, nekvalitné cesty, pumpy, tržnice a nájdu sa aj opustené továrne, bane, vilky, tábory a všetko je obklopené jazerami a riekami. Prakticky reálna krajina. Jediný problém je, že je na hru až príliš veľká a už po pár misiách určite pocítite, že všetky presuny trvajú neuveriteľne dlho.

Kde bolo, tam bolo...

Hľadanie dcéry v tejto džungli nebude ľahké, zmizla a nikto netuší kedy, kde a prečo. Budete musieť začať pátrať, hľadať ľudí, spovedať ich, zbierať dôkazy vedúce k vašej dcére a popritom všetkom si aj zarábať rôznymi misiami, aby ste mali na to najdôležitejšie - na podplácanie a nakupovanie zbraní. Príbeh bude pripomínať akčný triler. Pred nosom vám budú zabíjať svedkov, ohrozovať vás a aj odvádzať zlým smerom, klamať a snažiť sa vás zastaviť stoj čo stoj. Až ku koncu zistíte, kto sa za tým všetkým skrýva a o čo ide. Budú za tým drogy? Záhadné indiánske kamene a legenda Xenus? Pokus gueríl o revolúciu? Prejdite a dozviete sa...  záver bude viac ako prekvapivý.

V hlavných misiách sa budete sústreďovať na kontaktovanie osôb, ich vypočúvanie a získavanie od nich ďalšie informácie, často sa však budete musieť najskôr prestrieľať ochrankami okolo danej osoby alebo sa inak dostať do ich blízkosti. Vždy tam bude niekoľko možností ako pokračovať, cieľ sa dá dosiahnuť silou, prípadne peniazmi a niekedy šikovnosťou. Hlavných misií je síce len 12, ale popri nich musíte plniť množstvo vedľajších misií, či už preto, aby ste získali dôveru osoby a jej frakcie a dostali sa k hlavnej misii, alebo aby ste jednoducho získali peniaze.

Frakcií nájdete hneď niekoľko, všetky sú na začiatku voči vám neutrálne a podľa vašich činov sa bude formovať ich vzťah. Najdôležitejšia a najväčšia frakcia je Government, teda vláda, pod ňu patrí polícia a armáda. Ďalej sú tu kriminálne skupiny, ako Banditi, Mafia alebo Guerila. Z menej významných je tu ešte CIA, Indiáni a vlastnú skupinu majú civilisti. Hlavné bude držať sa spolu s podvratnými živlami, pretože práve oni vám budú poskytovať najviac informácií. Donovia, šéfovia jednotlivých zložiek, zatknuté osoby atď. Na druhú stranu pomáhaním si znepriatelíte civilov a aj vládu, čo znamená, že od policajtov nezískate žiadne informácie a armáda po vás bude neustále strieľať. Ak však budete veľmi potrebovať získať si náklonnosť vlády, jednoducho vystrieľajte pár desiatok mafiánov alebo gueríl a hneď sa ich postoj k vám zmení (ale aj postoj postihnutej skupiny). Vzťahy sú tu veľmi popreväzované a vždy si budete musieť dávať pozor, na koho strieľate a či náhodou od tej skupiny nebudete ešte niečo potrebovať.

Pre vaše spriatelené frakcie budete môcť plniť rôzne vedľajšie misie.  Napríklad pre nich budete musieť získať zbrane, vytiahnuť ich človeka z väzenia, ukradnúť niečo konkurencii atď. Často nepôjde ani tak o peniaze, ktoré za to získate, ale o to, čo za misiu dostanete. V jednej z týchto misií môžete získať ozbrojenú helikoptéru, ktorá výrazne uľahčí pokračovanie v hre, rovnako určite poteší aj tank. Plus budete môcť len tak z nudy pomáhať aj civilistom, napríklad kňazovi, námesačnému mužovi, samovrahovi na moste (upssss, asi som mu nemal povedať, nech skočí), prípadne si môžete získať priazeň civilov, prispením do verejnej zbierky v banke.

Vzťahy nie sú jediným parametrom v hre. Vaša postava ich má oveľa viac a je priam preparametrizovaná. V prvom rade je tu samozrejme jej zdravie, nechýba nosnosť obmedzujúca počet kilogramov, ktoré môže vopchať do ruksaku, zaujímavá je ospalosť, kde sa musíte aspoň raz za deň dobre vyspať. Ďalej sú to skilly v rôznych činnostiach ako obchodovanie, mechanické zručnosti, skúsenosti v zbraniach, ale aj zaujímavé ako návykovosť na analgetiká, alebo alkohol (tie sú potom liečiteľné). Ak začnete byť návykový na lieky, budete na medikamenty reagovať slabšie a to môže byť v boji osudné.

Tieto všetky parametre nájdete v prehľadnom inventári, kde okrem obsahu vášho ruksaka a možnosti výmeny a nákupu vecí máte aj mapu, podrobne rozpísané hlavné a vedľajšie misie, všetky postavy, ktoré poznáte, dialógy s nimi a pozície vašich áut. Pričom veľmi pozitívne je, že pri kliknutí na hociktorú misiu alebo postavu hneď vám nasmeruje váš kompas na ňu a ľahko ju nájdete (aj keď často za ňou musíte prejsť aj dlhé kilometre). Inventár bude prakticky základnou časťou hry a je veľmi intuitívne prepracovaný.

Vrmm, vrrrmmmm....

Vzhľadom na rozlohu mapy budete potrebovať na presun vozidlá. Nenájdete ich tu veľa a nebudú ani také rozmanité ako napríklad v GTA, ale treba si uvedomiť, že je to zaostalá časť Kolumbie, takže väčšinou uvidíte len staré šunky, rozbité teréňaky, ale aj ozbrojené jeepy, autobusy, náklaďáky a obrnené vozidlá. Neskôr si dokonca získate aj drahého šporťáka, ten však bude mať s týmito cestami dosť veľké problémy. Pozemnými vozidlami však výber nekončí a dostanete aj lietadlo alebo helikoptéru. Najviac sa mi osvedčila helikoptéra. Síce vás vo vzduchu obťažujú vládne vrtuľníky, ale ak sa im vyhnete, môžete sa dostať kam chcete a to priamo. Lietadlo tiež síce nie je zlé, ale dosť problematicky sa s ním v džungli pristáva. Z lodí som toho veľa nevyužil, sú dosť rýchle, ale obmedzované vodnými hladinami a množstvom hliadok.

Vozidlá môžete kupovať v bazároch, alebo kradnúť. Treba však znovu pamätať na to, že ste v džungli a premávka tu nie je veľmi hustá a ak nejaké stretnete, je to už otázka vzťahov s danou frakciou či si naň dovolíte (alebo sa vám oplatí) zaútočiť a prebrať vozidlo. Nakoniec, ak nemáte po ruke auto a nechce sa vám šoférovať, dá sa skoro všade dostať aj taxíkom, alebo previezť medzi mestami autobusom. Pri taxíku je však problém. Dá s ním jazdiť len z mesta na vybrané miesta a s odvozom naspäť je problém, pretože sa nedá zavolať a musíte si hľadať iný odvoz (alebo sa nechať zabiť, potom sa ocitnete rovno v nemocnici v meste a máte pokoj, aj keď vám môžu zmiznúť peniaze a zbrane). Mimochodom, ak budete chcieť ovládať hocičo iné okrem auta, budete musieť najskôr prejsť kurzom a získať základné znalosti o ovládaní.

Každé vozidlo má parameter zničenia a paliva. Teda, ak sa zamotáte do prestrelky, alebo budete búrať do stromov (môžete vyskúšať aj skratky cez džungľu) auto dosť rýchlo zničíte. Vojaci vám napríklad môžu prestreliť koleso, čo sa na ovládaní výrazne prejaví. Vy si môžete vždy jedno koleso opraviť rezervou v kufri, no ak prasknú aj ďalšie, musíte sa buď zastaviť na najbližšej pumpe alebo niekomu koleso ukradnúť. Na pumpách si môžete nechať opraviť celé auto a natankovať. Vždy si sledujte benzín, nemíňa sa rýchlo, ale ak dôjde, auto k benzínke nedotlačíte. Rovnako vždy vypínajte motor, keď vystupujete z auta, ten totiž ostáva zapnutý a cucká benzín ďalej.

Baaadaaa booooooom...

Džungľa je nebezpečné miesto vždy pri výjazde na misiu alebo mimo mesto dbajte na svoj arzenál. Zo zbraní máte štandardný nôž, ten je vhodný na tiché a rýchle útoky a nikdy ho nestratí. Z ďalších je tu pištoľ, séria samopalov, brokovnica, nechýbajú granáty, kuša, sniperka, pištoľ s tlmičom a nájde sa aj protitanková päsť alebo zem-vzduch stingery. Zbrane môžete kupovať od priekupníkov alebo rôznych predajcov, samozrejme môžete ich brať aj mŕtvym nepriateľom, ale na tie sa radšej neulakomte, často bývajú pokazené a to môže byť pre vás osudové. Pokazená zbraň nemusí vystreliť niektoré náboje a tak sa vám môže stať, že polovica nábojov len vypadne. Do každej zbrane potrebujete špeciálne náboje, tie rovnako dostanete u priekupníkov a musíte si ich starostlivo vyberať aby sedeli do vašej zbrane (je tu cez 20-30 druhov nábojov). Nakoniec môže byť väčšina zbraní upgradovaná, čím sa zvýši ich presnosť, rýchlosť streľby alebo nabíjanie.

V samotných bojoch budete najčastejšie používať jeden zo samopalov, či už M16, AK alebo niečo podobné. Dôležité aby to malo kadenciu a dostatočne veľký zásobník. Nepriateľov totiž bude vždy dostatok a nenechajú sa zabiť bez boja. Ich inteligencia je okolo bežného priemeru, teda  dá sa proti nim zastrieľať a treba si na nich dávať pozor.  Vedia sa skrývať, robiť kotrmelce, následne strieľať a niekedy sa aj takticky stiahnuť späť.  Zaznamenáte však niekedy dosť skratové situácie, kedy sa nevedia vymotať spoza prekážky, vbehnú na granát, ktorý po vás samo hodili, alebo utekajú šialenou rýchlosťou hore dole.  Na druhú stranu je pekne sa pozerať, ako medzi sebou vedú veľké vojny, kedy často uvidíte tucty členov nepriateľských skupín obstreľujúcich sa (podobne sa aj proti vám často postaví aj dvadsať nepriateľov). Pri väčších bojoch od nich nečakajte nejakú veľkú taktiku, alebo koordinovanosť, vedia len to, že ak ste nepriateľ, tak treba po vás strieľať.

Zbrane nebudete potrebovať len na misiách. Ak prechádzate cez džungľu, na každom kroku môže číhať nebezpečenstvo, či už v podobe hliadok rôznych frakcií (ak konáte rýchlo dajú sa nepriatelia aj podplatiť, prípadne oklamať, že máte niečo dôležité pre ich veliteľa, ale peniaze fungujú spoľahlivejšie) alebo rôznych zverí. Je tu totiž množstvo hadov, nepríjemné zabijacke včely a nebezpečné jaguáre. Vo vode zase žijú pirane, ktoré vás môžu zraniť, alebo celého roztrhať (takže radšej sa kúpte doma vo vani).

Systém zranení je rozdelený na všetky končatiny, trup a hlavu, takže rôzne miesta môžete mať rôzne zasiahnuté a tým pádom, ak vás napríklad trafia do nohy budete krívať, ak do ruky budete horšie mieriť atď. Liečiť sa môžete injekciami (vzniká návykovosť), alebo zájdením za doktormi. Tí vás radi uzdravia, ale budete za to musieť zaplatiť. Na rany pomôže aj spánok alebo zasýti aj ovocie a pochúťky, ktoré môžete kúpiť na tržniciach.

To je ale pohľad....

Grafika v hre je relatívne dobrá, vzhľadom na obrovskú rozsiahlosť hry aj viac ako dobrá. Je jasné, že od takejto rozsiahlej záležitosti nemôžete čakať detaily Far Cry a teda textúry sú zákonite slabšie a aj počty polygónov na objektoch sú nižšie. Aj keď autori sa tu pohrali na engine a dokážu zobraziť detailnú džungľu vo veľmi slušnom framerate aj na slabších kartách. Horšie je to s potrebnou pamäťou, kde ak máte len 512MB RAM užijete si dosť značné sekanie hlavne pri vchádzaní do miest, kedy sa musia znovu nahrať všetky textúry, ktoré sa vám do pamäte nezmestili. Takto to je už pri low-res nastaveniach. Pri minimálnom nastavení som si všimol, že hra zaberá okolo 700MB v pamäti. Takže napriek tomu čo odporúčajú autori, chce to aspoň 1GB pamäte na plynulejší chod. Na maximálnych detailoch sa zvýšia detaily textúry, pribudnú animácie listov a môžete si zvýšiť počet ľudí v meste, počet objektov. Ak máte dobrý framerate, môžete si zapnúť rôzne fiteringy a odporúčam hlavne glow efekt, ktorý výrazne zlepší kvalitu obrazu. Na ATI 9800 a 2GHz som mal slušných 35-40 fps.

Zo zaujímavostí sa v hre strieda deň a noc presne podľa hodín, náhodne sa mení počasie, prichádza hmla, dážď, búrka a náhle sa môže vyjasniť. Celé to dotvára realitu džungle, k tomu si prirátajte ešte zvieratká, poletujúce vtáky a množstvo živočíšstva. V samotnej ďžungli ma trochu hnevali iritujúce copy&paste štýly navrhovania mapy. Totiž, zatiaľ čo mestá, niektoré kempy, vilky alebo bane sú pekne samostatne prepracované, samotná obrovská mapa je prakticky celá poskladaná z nakopírovaných rovnakých častí. Sú tam skopírované rovnaké kúsky lesa, rovnaké hory, tunely, kopce a aj ostrovčeky okolo pobrežia sú všade rovnaké. Toto síce vo FPS pohľade až tak nezbadáte, ale na malej mapke tie opakovania vyzerajú dosť odfláknute. Deja vu zažívate aj pri lete vrtuľníkom. Ak sa autorom nechcelo zabávať s celou mapou, kľudne mohla byť o dve tretiny menšia a všetko mohlo byť bližšie k sebe, čím by oni nemuseli toľko kopírovať a hráči by nestrácali toľko času nudným cestovaním hore dole. V tomto ohľade sa nedá porovnať s rozmanitosťou GTA San Andreas, kde sa vám naozaj aj oplatí prejsť celú mapu, aj keď je menšia ako toto.

Fyzika a deštrukcia v hre sú na veľmi nízkej úrovni. Síce vozidlá sa správajú celkom slušne a cítiť keď máte prestrelené pneumatiky a rovnako keď idete do kopca  s veľkým alebo malým autom, ale zvyšná fyzika nie je aplikovaná na postavy a ani explózie. Ovládanie helikoptér alebo lietadiel má od reality dosť ďaleko, ale na druhú stranu aspoň nezaťažujú komplikovaním riadením. Rovnako deštrukcia chýba takmer všade, nemôžete prejsť autom stromy, ani nič vyhodiť do vzduchu. Autá sa neničia prirodzene, ale len podľa percentuálnej hodnoty postupne uvidíte malé preliačeniny na kapte a úplne nakoniec, chvíľku pred výbuchom, dym a oheň.

Zvuková stránka, je taká priemernejšia so slabšími zvukmi a nevýrazne nadabovanými dialógmi. Navyše na Audigy mi niektoré zvuky išli výrazne hlasno, že nebolo počuť rozhovor, alebo niekedy zvuky čiastočne vypadávali. Túto stránku to však zachraňuje rezká hudbička, ktorá vás bude sprevádzať už od inštalácie.

Chyby... chyby... chybičky..

Chyby v recenziách často nedostávajú vlastný odstavec, ale tu je toho viac ako dosť a myslím, že ak by som vymenoval všetky, naplní sa aj celá strana. Retail verzia hry vyzerá totiž ako prerelease beta vypustená práve na testovanie. Hra často padá, nie je pamäťovo zoptimalizovaná, miznú veci, niektoré animácie sú pokazené, často vojaci pri streľbe nemajú v rukách zbrane, ponárajú sa celí do objektov alebo niekedy blbnú zvuky. Zopárkrát som zažil aj záhadné teleportovanie mojej postavy niekam úplne mimo mapy alebo miznutie textúr z okolia.

Nie sú to kritické chyby, prečo by sa hra nedala dohrať, ale je toho viac ako dosť a možno keby autori ešte také tri mesiace do septembra potestovali a vydali to až potom, hodnotenie by bolo aj nad 90%. Takto však chyby čiastočne kazia herný zážitok a odradia veľmi veľa ľudí. Tí čo sa však odradiť nedajú, objavia pod hromadou chýb čaro celej hry. Aj tak by to chcelo patch, čo najrýchlejšie. Dosť naštve, ak vám zmizne auto potom, ako ste vymenili pneumatiku. V každom prípade toto je veľmi pekný prípad, ako môže nedokončená hra znechutiť potencionálnych hráčov. A keď sa človek pozrie, kto za hrou stojí - Atari, tak začnú vás napádať hry ako DRIV3R alebo Enter the Matrix, ktoré boli rovnako predčasne vydané a nedokončené. Môžem vám k hre dať len jednu radu, ukladajte pozíciu takmer stále, pred misiou, po misii, cez misiu a určite po každej dlhšej ceste.

A pár slov na záver...

Celkovo je Boiling Point napriek chybám veľmi zaujímavý kúsok, ponúka priam realitu kolumbijskej džungle s množstvom frakcií a závislostí medzi nimi, kvalitný herný dizajn s kopou možností a misií a nad to všetko sa stavia chytľavý príbeh. Treba si však uvedomiť, že to nie je GTA a určite neosloví množstvá fanúšikov čistých akčných hier, toto je viac postavené na RPG parametroch a rozhovoroch, rovnako tu nie je toľko voľnej zábavy. Musím ešte povedať, že hra je tento rok jediná, ktorá ma naozaj zaujala a to aj napriek množstvu chýb (navyše rozmýšľam, že si to zahrám znovu a splním aj všetky nepovinné misie). U nás by mala v auguste vyjsť preložená česká verzia od US Action len za 299 Kč.

napísal saver 2.6.2005
8.2
BOILING POINT: ROAD TO HELL