FREEDOM FORCE VS. THE THIRD REICH

FREEDOM FORCE VS. THE THIRD REICH

9.0

Freedom Force pokračuje tentoraz sa pustia do boja s Treťou ríšou.

Svet komixov sa pomaly ale isto stáva prirodzenou súčasťou nielen amerického života, ale aj života herného. Samozrejme, že takémuto trendu musí aj niečo predchádzať a v tomto prípade sa jedná o rozmach filmových komixových spracovaní, ktorým v súčasnosti neohrozene vládne mesto hriechu, v origináli Sin City. Herná scéna má teda množstvo inšpirácie, ktorú naposledy zúročila nielen v onlinovke City of Heroes, ale taktiež aj v crazy akčnej RPGčke s názvom Freedom Force (ktorá mi však v dobe jej vydania akosi ušla). A práve posledný menovaný titul sa v dnešných dňoch dočkal pokračovania, v ktorom si to naši hrdinovia rozdajú s ničím menším, než so samotnou osou zla, nebezpečnou Treťou ríšou.

V úvode by ale nebolo od veci zmieniť sa o príbehu, ktorý už v predchádzajúcom diely hral dôležitú úlohu. Bez akýchkoľvek zdržiavaní sa ocitáte v Patriot City a hneď aj v akomsi časovom paradoxe. Tamojší obyvatelia sa správajú až nezvyčajne čudne a navrch sa proti vám postavia aj vaši verní kolegovia z Freedom Force, dokonca aj patriotizmom presýtený Minuteman. Niekoľko účinných buchnátov, k tomu pár zdemolovaných obytných budov zariadi kľud na uliciach a vy sa tak bez problémov dostanete až ku hlavnému vchodu do bašty Freedom Force, kde sa konečne stretnete so spriatelenou dušou v podobe Mentora. Nasleduje už len tma, po ktorej sa preberáte v tom správnom čase a zisťujete, že Time Master spolu so starým známym Nuclear Winterom opäť kujú pykle. Tentokrát sa však rozhodli spraviť akciu vo veľkom a za svoj ďalší terč si zvolili obra spomedzi štátov, matičku Rus.

Freedom Force vs. The Third Reich
Freedom Force vs. The Third Reich
Freedom Force vs. The Third Reich

Naši hrdinovia tak opäť vyrážajú do akcie a po úspešnom odvrátení atómovej vojny (a spacifikovaní zmutovaného Wintera) sa spokojne vracajú do svojej základne, netušiac, že Time Master spolu s ďalším pánom X (snáď vám neuškodím, keď vám prezradím aj jeho nick – Blitzkrieg) zmenili chod udalostí. Achtung, Nein, Schlampe, Bayern a kopa ďalších podobných výrazov ich ale poriadne zaskočí. Nemci? V Amerike? Ich myšlienkové pochody však náhle preruší okázalý prílet dua stíhačiek Luftwaffe, ktoré o svojej existencii dajú znateľne vedieť v podobe agresívnej paľby. Bleskový zásah povestného tequilla chlapíka El Diabla však blížiacu sa katastrofu odvráti a tak sa naša skupinka hrdinov ocitá na domácej pôde, avšak pod desivou nadvládou Tretej ríše. Ako z tejto šlamastiky von? No predsa cestovaním v čase! A kto ma podobnú moc? No predsa veľký mozog a expert na telekinézu, Mentor. Teleportom hrdinov budúcnosti do obdobia minulosti sa tak začína hlavná dejová línia, o ktorej vám už ale viac neprezradím.

Pri takomto žánrovom guláši, akým nový Freedom Force bezosporu je, by nebolo od veci ho nejako zaškatuľkovať. Ak ste sa teda akýmsi omylom nedostali do styku z jeho predchodcom, tak najlepšou charakteristikou by bol pojem izometrická real-time RPG akčná strategická adventúra. Znie to síce pekne, ale akosi to nedáva zmysel, takže jednotlivé zložky si teraz bližšie popíšeme. Na vašich hrdinov sa teda dívate z izometrického pohľadu (inak povedané, z vtáčej perspektívy), ktorý aj napriek implementovaným zoomovacím možnostiam neposkytuje taký prehľad o bojisku, aký by ste potrebovali. Potom sa často pristihnete, ako len blúdite myškou po obrazovke s cieľom predísť akýmkoľvek smrteľným chybám (v podobe nemeckých tankov a pod.) v dôsledku nevedomosti.

Osobne by som pre takýto typ gamesy zvolil 3rd person pohľad, ale pravdepodobne by to engine nezvládol, takže tento mierny nedostatok môžem pre tentokrát odpustiť. Aby som sa ale nezdržiaval, do každej misie dostanete pod váš patronát od jedného do štyroch super hrdinov, pričom okrem defaultne nastavených a pre príbeh hry nevyhnutných postáv si zvyšok tímu zvolíte samostatne. Na výber máte vskutku široké spektrum unikátnych individuí, každé so svojou osobnou sadou špeciálnych schopností, takže vyberie si určite každý. Navyše, zbieraním a získavaním Prestige bodov (o tom si povieme trošku neskôr) si budete môcť naverbovať aj ďalšie posily, čítajúc také exempláre, ako ženská na lietajúcom koberci, obrnený plechový super dude či iné vypečené personality. Ešte keď som u typov postáv, musím spomenúť jeden fakt, ktorý sa týka predovšetkým a prednostne historických hrdinov.

Totižto, ako Black Jack, tak aj zbytok historickej rebelantskej bandy nie je žiadnym spôsobom infikovaný mutagénnou látkou z budúcnosti, čo má katastrofálne negatívny dopad na ich výdrž, útočnú silu a celkovú účinnosť, ktorá sa ani omylom nemôže porovnávať s tou, ktorou oplývajú hrdinovia zo súčasnosti. Z toho teda vyplýva, že misie v histórii sú značne obtiažne a neraz sa vám stane, že nemecké besnenie prežije len jediný člen vašej skupiny, a aj to panák z budúcnosti. To ale neznamená, že si po zbytok hry budete váľať šunky. Práve naopak – všetky misie sú perfektne nadesignované a verte mi, že ani pri jednej z nich sa nebudete nudiť. Čaká na vás množstvo likvidačných misií, niekoľko čiste rescue levelov, kultúrna vložka v podobe záchrany cenných kníh a dokonca si zajazdíte aj v nemeckom tanku a rozprášite jeden zavšivavený nemecký bunker. Ako vidno, jednotlivé sekcie sú dostatočné rozmanité na to, aby vás udržali pri hre na dostatočne dlhú dobu.

Keď som načal tému misií, nesmiem opomenúť ani fakt, že prostredia sa veľmi často menia a keď ste sa prvých pár minút otĺkali pestrými pláňami Kuby, o pár chvíľ na to vás privíta malebná dedinka v štýle seriálu Doktor z Hôr, aby ste sa v zápätí ocitli v nehostinnom prostredí podzemných labákov, v ktorých sa rodia tie najbizarnejšie nepopísateľnosti, aké kedy svet zažil. Podobná rozmanitosť sa vezie s hrou až do samotného konca a skutočne si nespomínam, kedy naposledy som zažil niečo podobné. Predsa sa ale ešte musím raz vrátiť k ovládaným osobám. Tie totiž v rámci akýchsi osekaných RPG prvkov majú súbor vlastností prezentovaných vo forme špeciálnych schopností. Následne podľa toho, ako si vediete v jednotlivých misiách, dosahujú tieto persóny nové levely, ktoré sa odzrkadlia v podobe pridelenej sumy skill bodov. Konečnou etapou levelovania je potom upgradnutie účinností jednotlivých už získaných schopností, prípade nákup nejakých tých nových. Ako teda vidíte, RPG systém je jednoduchý ako facka, ale pritom dostatočné funkčný na to, aby netvoril len akúsi nepotrebnú kulisu.

Freedom Force vs. The Third Reich
Freedom Force vs. The Third Reich
Freedom Force vs. The Third Reich

Kdesi v texte som už spomínal prítomnosť akýchsi kanistrov, takže si to tu trošku rozoberieme. Ako tak budete putovať jednotlivými levelmi, často prídete do styku so špeciálnymi objektami v podobe spomínaných kanistrov. Tie vám poskytnú výdatnú pomoc v podobe doplnenia zdravia či energie, ktorú používate na vykonávanie špeciálnych pohybov či aplikáciu ďalších extra schopností. Okrem nich si siahnete aj na parádne pozašívané bombičky reputácie, takže detailný prieskum terénu sa skutočne vyplatí. Ďalším dôležitým faktom, ktorý robí z nového Freedom Force „a must have“ gamesu, je dokonalé skĺbenie real time bojov s možnosťou kedykoľvek si priebeh akcie zastaviť. A verte mi, že túto vymoženosť budete používať so železnou pravidelnosťou, pretože neraz si to proti vám vyrazí aj pekný tucet protivníkov, kde bez možnosti zapauzovania, by ste takú kopu svalov nemali šancu zvládnuť. Takto si hru jednoducho stopnete a príslušným postavám nadefinujete nasledujúce kroky tak, aby vyhovovali podmienkam interakcie s ostatnými živými objektami v blízkej lokácii (nehnevajte sa za tu definíciu, ale pred pár dňami som mal skúšku :-)).

Jednoduchosť tohto systému len umocňuje intuitívne navrhnuté ovládanie, ktoré zbytočne nezdržuje a vedie užívateľa len k tým úkonom, o ktoré má vyložený záujem. Vďaka vyššie spomínaným vlastnostiam sa tak do hry dostanete bez akýchkoľvek zádrhelov, čo je myslím si hlavným ukazovateľom, rozhodujúcim o úspešnosti resp. neúspešnosti hry (Uznajte, že hra s komplikovaným ovládaním a interfaceom vás skôr znechutí, než aby vás nalákala na súvislejšiu smašbu). Aby toho ešte nebolo málo, autori si pre nás prichystali aj perličku v podobe zábavného multiplayeru a predovšetkým singleplayer módu Rumble, v ktorom sa môžete do sýtosti vyblázniť linčovaním rôznej zostavy nepriateľov, počnúc tupými bacharmi a končiac prehistorickými dinosaurami. A ak ste si v predchádzajúcom dieli zvykli na používanie ťažkotonážnych zbraní typu semafor či taxík, potom ostaňte v kľude, pretože aj táto vymoženosť zažíva svoj oslnivý comeback. Už len štatisticky dodám, že zachovaný ostal aj editor hrdinov, takže s dostatkom času a vizuálnej predstavivosti si svojho hrdinu vytvoríte k obrazu vášmu.

Pomaly sa teda prehupnime k technickému spracovaniu, ktoré je jedným slovom okúzľujúce. Komixovosť titulu je cítiť na každom kroku a hlavne modely postav sa skutočne vydarili. Či už to bude patriot Minuteman, feministka Alchemyss alebo taliansky diktátor Fortissimo, každý z nich vo vás vyvolá túžbu po nejakom dobrom komixe (a ak ste poddajní ako ja, určite si jeden zájdete ihneď kúpiť). Slovo komix sa vám bude tlačiť do mysle aj pri samotných konverzáciách, ktoré sú prezentované jednak klasickými textovými bublinami, ale taktiež aj grotesknou intonáciou jednotlivých hrdinov. Z tohto hľadiska vyniká Black Jack so svojim tvrdým anglickým prízvukom a hlavne Mentor, ktorého slovné naťahovanie vám nejeden krát pošteklí bránicu. Engine, ktorý poháňa nový Freedom Force, ponúka väčšinu štandardných grafických možností a aj keď sa sem tam stretnete s low-polygónovými objektami, vo výslednom hodnotení mu nie je čo vytknúť. Audio stránka predstavuje zmes kvalitných zvukov s tými menej kvalitnými (napr. zvukové efekty špeciálnych schopností sú relatívne fádne), ale zasa nie sme vedci, aby sme sa rýpali v každučkom detaile, takže aj z tohto hľadiska hra pôsobí profesionálnym dojmom.

Freedom Force vs. The Third Reich
Freedom Force vs. The Third Reich
Freedom Force vs. The Third Reich

Čo povedať na záver? Ak ste boli fanúšikmi pôvodného titulu, Freedom Force vs. Third Reich si vás dozaista získa. Prepracovanosť a pritom jednoduchosť herného modelu je ale natoľko chytľavá, že dokáže zaujať aj nováčikov na poli komixov. Ak ste teda progresívnym typom hráča a nevadia vám šialené kombinácie žánrov, potom si tento titul rozhodne nenechajte ujsť. Svet hrdinov totiž ešte nikdy nebol tak príťažlivý, ako je teraz. Tak teda, do boja za lepšiu budúcnosť!

napísal blade 16.6.2005
9.0
FREEDOM FORCE VS. THE THIRD REICH