FAHRENHEIT

FAHRENHEIT

9.2

Z popola povstal ako bájny vták Fénix a svojimi krídlami odfúkol zo šuplíku s nápisom „Interaktívny film“ prach.

Recenzia

Ostro sledovaný projekt Fahrenheit francúzskeho tímu Quantic Dream a duchovného otca Davida Cagea mal pred sebou tŕnistú cestu. Stretol sa s nepochopením vydavateľa, zmenil pôvodný epizodický koncept a neustále zápasil s prekážkami, ktoré sa počas vývoja objavovali. Na výsledok sa čakalo dlho, ale oplatilo sa. Silný výpravný charakter ambiciózneho titulu ho dokonale kompenzuje. Možno hovoriť o malej revolúcii medzi interaktívnymi filmami, subžánri adventúr. Možno hovoriť o renesancii interaktívnych filmov v tej pravej, čistej podobe. Fahrenheit je prudkou, nečakanou evolúciou. Nepopierateľná originalita a dokonalá syntéza hry a filmu sa stáva akýmsi benchmarkom pre ideálnu formu rozprávania príbehu.

Fahrenheit sa zrodil zo skúseností tvorcu, ktorý sa chcel za každú cenu vyhnúť trendom herného biznisu, pričom chcel osloviť, čo najširšiu skupinu hráčov. Hra je postavená na iných hodnotách ako iné tituly. Kompetitívnosť, dosahovanie lepších výsledkov a vyššieho skóre nahradilo podávanie a príbehu. Technika rozprávania sa stala základom, rovnako ako premiešanie interaktivity s pasívnym sledovaním deja na obrazovke. Fahrenheit nie je tradičným interaktívnym filmom ako ho poznáme, kde ste stlačili tlačítko v správny okamih a dlhé minúty ste hľadeli na animácie. Nie je ani klasickou adventúrou. V hre nenájdete také propriety ako manažment inventára ani žiadne hádanky. Fahrenheit je nefalšovaným interaktívnym filmom.

Zavedie vás do New Yorku, metropoly, ktorá zápasí s treskúcou zimou. Vonkajšia teplota neustále klesá, ľudia ledva vystrčia päty z domu von a vtedy príde ďalší úder. Rituálna vražda na záchodoch reštaurácie. Vrahom je hlavný protagonista, zamestnanec banky, Lucas Kane, ktorý ovládaný cudzou silou zloží mocnými údermi s nožom v ruke neznámeho muža. Vedomí si svojho činu neprepadá panike, ale začína honbu za odpoveďami. Čo ho dostalo do tranzu? Kto je malé dievčatko, ktoré volá o pomoc? Čo znamenajú záhadné symboly na jeho predlaktiach? Prečo sa vlastne sám dorezal? Kto za tým všetkým stojí? Na tieto a na mnohé iné otázky budete hľadať v komplikovanom a strhujúcom príbehu odpovede a to nielen v koži Lucasa, ale aj na strane zákona. Vyšetrovanie vraždy vedie Carla Valenti a jej kolega Tyler Miles, s ktorými sa po vražde vydáte do reštaurácie hľadať stopy. Pátranie sa začalo, polícia je na stope vrahovi a čas beží!

Fahrenheit

Upratovanie bordelu po sebe nie je vyslovene vyžadované, slušnosť káže opak
Fahrenheit

Počas hrania sa môžete medzi postavami prepínať
Fahrenheit

Carle to pristane aj boxeristickom úbore, Tyler máš po chlebe

To, čo sa podarilo Quantic Dream, sa zatiaľ nikomu v tak emotívnej podobe ešte nepodarilo. Vývoj deja máte neustále pod kontrolou. Nesledujete ho, ale prežívate! Tempo nikdy nepoľavuje a aj keď zvoľní, nestráca nič z napätia, v ktorom vás neustále udržuje. Chcete vedieť viac, chcete sa dostať pod kožu a prepadnúť tomu naplno. Vaše rozhodnutia priamo ovplyvňujú dej. Stávate sa prakticky režisérom i scenáristom. Hra vo vás nevyvolá otázky typu: „Čo by sa stalo, keby?“ Vy si na tú otázku môžete priamo odpovedať vďaka interakcii a metóde nazvanej ohýbanie príbehu.

Ciest ako hrať a dohrať Fahrenheit je mnoho, nie však nekonečné množstvo. Predskriptované križovatky v inak lineárnom príbehu vám dávajú na výber. Nech sa akokoľvek rozhodnete, nikdy sa neocitnete v slepej uličke. Nikdy sa nebudete musieť vracať späť. Filmu plynie ďalej a to aj bez toho, aby ste našli všetky stopy, ktoré Lucas zanechal po sebe v reštaurácii. Vy ste režisérom a hra poslúcha na slovo. Na mnohé vaše rozhodnutia má priamy vplyv emočný charakter hry. Zachránite topiace sa dieťa v parku a risknete odhalenie pred prichádzajúcim policajtom, ktorý vás videl v reštaurácii v čase vraždy? Necháte ho pod ľadom a pokojne opustíte scénu?

Každé rozhodnutie, nech je to banálny pohľad na fotografiu milovanej osoby, počúvanie správ, branie práškov (pozor na kombináciu liekov a alkoholu!), ničenie stôp alebo kladenie správnych otázok, ovplyvňuje duševné zdravie a psychický stav ovládanej postavy. Morálne správne chovanie zdravie zlepšuje a postava je pokojná. Naopak spontánne, nepremyslené reakcie môžu viesť nielen k zníženiu vnútorného pokoja, ale aj samovražde, prihlásenie sa k vražde alebo v prípade dvojice detektívov k rezignovaniu na svoj post, čo znamená koniec hry a reštart kapitoly. Stúpanie a klesanie psychického stavu možno považovať za merač správnych a nesprávnych rozhodnutí. V hre však nejde o to, byť dobrým či naopak zlým. Postavám môžete upraviť hodnoty zdravia napr. hraním na gitare, počúvaním hudby, boxovaním do vreca či konzumáciou. Môžete, ale nemusíte.

Táto sloboda rozhodovania pri ťahaní za nitky má jedno veľké plus. A tým je úžasná znovuhrateľnosť. Pri druhom prechádzaní hry si začnete všímať predtým nepodstatné detaily a budete chcieť vyskúšať všetky cesty. Rozbitá mozaika, ktorá sa po prvom dohraní doplnila, sa s novými skúsenosťami stmelí a všetko sa ukazuje v novom svetle. Fahrenheit vyzýva hráča, aby sa k príbehu znovu vrátil jednoduchými trikmi. Postavy pri opúšťaní scény pohľadom (cez plece) kontrolujú situáciu, čím naznačujú, že možno sa tam dalo ešte niečo spraviť, avšak späť sa už nemôžete vrátiť. Svoj podiel má na tom aj vyjadrovanie emócií a silná sugescia.

Fahrenheit

Get Ready prichádza farebná minihra
Fahrenheit

V pravom dolnom rohu merač psychického stavu, Carla naozaj nešetrí Lucasa
Fahrenheit

Takto to nemôže dopadnúť, kto hral vie, že Lucas ...


S postavami budete prežívať sklamanie, výčitky, zlyhanie, smrť, ale aj chvíle radosti, relaxu, dokonca príde niekoľko krát aj na sex. Ich charakter spoznáte do tých najmenších detailov a v tom je sila Fahrenheit. Postavy vám predstavuje tak, že si budete pripadať, ako keby ste ich poznali dlhé roky. Jednoduchá identifikácia s postavami pritom znásobuje herný/filmový zážitok a emócie z hry sa dostávajú priamo na hráča, čo bolo aj cieľom tvorcu. Fahrenheit spája v sebe všetko: horor, drámu, napätie, akciu i romantiku. Pri vývoji sa autori nechali inšpirovať najlepšími dielami kinematografie, čo je vidieť na scénach a niektorých rozhovoroch. Práve v týchto okopírovaných scénach stráca hra na originalite.

Za originálny a revolučne odvážny možno označiť interface. Nie sú tu predpripravené akcie, ako rozprávaj, použi alebo zober, ktoré môžete aplikovať v každej situácii. Namiesto toho budete postavy komandovať jednoduchými pohybmi analógových páčiek na gamepade či myši. Otvorenie chladničky vykonáte pohybom analogu doprava, jej zatvorenie pohybom doľava. K základným štyrom smerom, ktorými vyberáte aj témy v rozhovoroch, sa neskôr pridá kreslenie polkružníc, napr. pri zdolávaní plotu. Táto činnosť je spolu s rozhovormi časovo obmedzená, aby dej neuviazol a pokračoval plynule ďalej. Hráč je takto vystavovaný stresu, ktorý znásobuje hranie za Lucasa, prenasledovaného políciou. Neraz budete v situáciách, kedy čas ubúda a vy musíte rýchlo reagovať, aby ste vyviazli so zdravou kožou. Že sa dopustíte niekoľkých chýb pri upratovaní apartmánu, keď vám zabúcha na dvere policajt, je samozrejmé.

A chýb sa dopúšťať budete, ak si nezvyknete na interface v podobe dvoch sústredných kružníc v strede obrazovky, počas sledovania predpripravených filmových sekvencií. Obe kružnice rovnakej veľkosti sú rozdelené na štyri časti, ktoré sú farebne odlíšené (červená, modrá, žltá a zelená). Reprezentujú dve analógové páčky na gamepade. Rozsvecovanie farebne odlíšených častí kružníc signalizuje, ktorým smerom máte páčky ťahať. V akčných scénach sa farby menia rýchlejšie, počas rozhovorov naopak pomalšie. Hýbanie páčkami zhruba zodpovedá pohybom postavy na obrazovke, čo vytvára ilúziu, že ju skutočne ovládate. Problémom tohto interfaceu je samotné umiestnenie v obraze. Mnohokrát sa viacej koncentrujete na hýbanie páčkami správnym smerom, ako na dianie na obrazovke. Prichádzate tak o filmovú atmosféru a kusy scén. Tento nedostatok môžete eliminovať znížením obtiažnosti, kedy sa zmení náročnosť tejto minihry. Takisto pomáha, ak svoj zrak zaostríte za kružnice a periférnym videním registrujete zmenu farieb. Chce to iba cvik.

Minihra s farbami môže zmeniť aj vaše rozhodnutie v hre. Správnym ťahaním za analogy si môžete vypočuť názor postavy počas rozhovoru, alebo dramaticky zmeniť vývoj udalostí. Ďalším podstatným prvkom ovládania je rytmické stláčanie dvoch tlačítok, napr. pri odťahovaní mŕtvoly alebo vyťahovaní chlapca z jazera. Táto akčná vsuvka preverí silu vašich prstov hlavne pri Xbox verzii, kde predné triggery kladú odpor. Fahrenheit sa najlepšie ovláda na PS2, najhoršie je to v prípade PC verzie, kde analogy supluje osem kláves. V hre sa však nebudete zabávať iba na minihrách, ale v hernom svete sa budete voľne pohybovať. Máte absolútne pod kontrolou kameru a v interiéroch sa môžete medzi niekoľkými prepínať a tak si scénu režírovať. Ovládanie má aj tu svoje muchy. Najväčšou z nich je smer chôdze postavy, ktorý sa mení pri automatickom prepnutí kamery.

Fahrenheit

Čo som to spravil? Lucas, Lucas, zabil si človeka
Fahrenheit

Hra vás nenechá v koži štvanca ani raz vydýchnuť
Fahrenheit

Virtuálny streas v podobe dramatizácie deja pomocou rozdelenia obrazu

Keď som sa už zastavil pri nedostatkoch, zaostrime na spracovanie hry, ktoré by potrebovalo silu novej generácie konzol ako soľ. Daňou za dramatizovania deja rozdelením obrazovky na viacero častí a sledovaním inej scény, je nízka kvalita modelov postáv a strohého prostredia. Autori si však s týmto problémom pomáhajú filtrami a efektami (sneh), ale zastaralosť technológie je neprehliadnuteľná. Obsah však prevyšuje formu. Grafika v prípade Fahrenheitu nie je nedostatkom, tým je skôr dizajn a evidentný tlak zo strany vydavateľa Atari. Autenticite rozprávania neprispieva automatické zatváranie dverí, pitie vína zo zatvorenej fľaše, športovanie pri teplote -12°C, či odtrhnuté boxeristické vrece, ktoré sa o niekoľko kapitol vráti späť na svoje miesto. A nie je to iba prostredie. Postavy nevedia držať slúchadlo pri uchu, okuliare sa kývu na nose, synchronizácia hovoreného slova s otváraním úst nie je presvedčivá atď.

Osobne ma sklamal David Cage, ktorý sa síce objavuje v tutoriali (odohráva sa v motion capture štúdiu priamo v Quantic), ale jeho virtuány model hovorí iným hlasom. Nech už bola jeho francúzska angličtina akákoľvek, už to nie je David a Fahrenheit je predsa jeho hra! Ak si mám zarýpať, tak vytknem systém bonusových kartičiek, za ktoré si kupujete z rozsiahlej ponuky dodatočný obsah v podobe skíc, soundtracku, making of videí a hrateľných sekvencií (box, basketbal, korčuľovanie a tancovanie v garážach (posledné dve nenájdete v príbehu)). Ku koncu budete mať nazbieraných toľko bodov, že si môžete celé bonusy kúpiť rovno dvakrát. Odomknúť si v troch štvrtinách hry všetky bonusy nie je problém!

Načo si ešte posťažovať? Na krátkosť (8-10 hodín)? Aký dlhý film by ste chceli? Jednoduchosť? Chcete sa trápiť pri umeleckom zážitku a prežívať s postavami frustráciu? Herná skúsenosť, akú ponúka Fahrenheit zažijete iba raz za pár rokov a nebojím sa povedať, že to bude opäť Quantic Dream, ktorý znovu posunie kvalitu interaktívnych filmov opäť o kúsok vyššie. Z Fahrenheitu cítiť, že autori majú naviac. Majú na lepšie vybavenie, majú teraz dostatok dôvodov a skúseností ako prehovoriť iných vydavateľov, ak budú chcieť spod krídiel Atari odísť. Je tu obrovský potenciál, ako príbeh rozprávať na oveľa vyššej úrovni, ale rozprávačská technika v spojení so smrteľnou hudbou z pera Angela Badalamentiho posadí na zadok každého.

Fahrenheit

Ak sa vám niektorá zo scén páčila, alebo chcete, aby skončila inak, môžete si ju kedykoľvek zopakovať


Fahrenheit

Jedna z najlepších scén inklinuje síce k nemenovanej sci-fi klasike, ale výborne sa hrá


Fahrenheit

Jedna zo zábavných scén, ktoré si môžete odomknúť medzi bonusmi



napísal spacejunker 30.9.2005
Páči sa mi!
9.2
Používatelia
8.0
Ohodnotiť
FAHRENHEIT
+ emotívny príbeh
+ rozprávačská technika
+ dokonalá identifikácia s postavami
+ zaručená znovuhrateľnosť
+ špičkové ozvučenie
- lip synch
- nevyváženosť bonusov
- pre niekoho ovládanie
- stealth (flashback) časti


RECENZIE HRÁČOV
9.5
REAPERAPO    20.10.2013
Určite mnohí z Vás poznajú hlavne najnovšie kúsky Heavy Rain a najnovšie Beyond: Two Souls od Dav...prečítať celé
9.0
CARNY15    2.1.2011
Hry majú k filmom bližšie než si myslíme. Približujú sa k filmom či u...prečítať celé
9.3
GRIEVER    13.7.2007
Hry podľa filmov, alebo filmy podľa hier. V dnešnom hernom svete je ich nesmierné množstvo, od nekon...prečítať celé
9.4
BABLAQUA    6.7.2007
„Moje meno je Lucas Kane. Môj príbeh je o obyčajnom chlapíkovi, ktorému sa stane niečo neobyčajné. M...prečítať celé
9.0
LIAM GALLAGHER    27.10.2005
Zdravím:-)).Maloktory titul vo mne dokazal vbzudiť taky zaujem,ako ten,ktory vam zrecenzujem v najbl...prečítať celé
9.4
DEMONRAZIEL    9.10.2005
Tak som túto hru konečne dohral a rozhodol som sa s vami podeliť o moje pocity z nej.Kam to ...prečítať celé
PC
PS2

Vývoj: Atari / sevenM / Quantic Dream
Štýl: adventúra
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 9. september 2005
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #116


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Wow classic - nethergarde keep... (0)
Caute, nehrava niekto za alikov na Nethergarde Kee...
| Herny monitor 27” (22)
Ahoj poradí niekto herny monitor k AMD grafike? Ne...
| Novy mobil (7)
Ahojte, nutne potrebujem novy mobil stary sa mi ro...
| Forza horizon 4 xbox one (1)
Ahojte potrebujem poradiť už mám dlchsie tuto top ...
| Problém s ps4 (4)
Zdravím, moja PS4 Slim začala z ničoho nič blbnúť....
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk