METAL GEAR ACID

METAL GEAR ACID

8.5

Pokračovanie úspešnej série Metal Gear s podtitulom AC!D nás zo zálohy prekvapilo a my prinášame recenziu.

Recenzia na PSP verziu

A je to tu! Osobný rozpočet síce utŕžil poriadnu ranu (z ktorej sa bude spamätávať ešte neskonale dlho), ale konečne ho mám doma. Áno dámy a páni, privítajte prosím čerstvého majiteľa handheldu PSP! Ok, možno to trošku vyznelo ako špinavá samochvála, ale faktom je, že o tejto super mašinke sa musím pochváliť každému (aj mojej 70 ročnej babke, ktorá PSPčko považovala za UFO). Nebudem tu teraz rozpisovať všetky argumenty, ktoré ma dohnali ku kúpe a rovno sa vrhnem na dnešný titul, ktorý rozhodne patrí k tomu lepšiemu, čo sa počas zatiaľ krátkej existencie PSP v Európe urodilo. Fanúšikovia prelomovej série Metal Gear Solid už iste vedia, že ich obľúbený titul sa dočkal svojej premiéry aj na spomínanej mašinke a preto ich nebudem napínať a rovno poviem, že séria tím získala ďalší úspešný diel do rady. Prosím, vstúpte do sveta Metal Gear AC!D.

Ešte pred samotnou pitvou sa vám ale musím s niečím zdôveriť. Vyhlásenie Hidea Kojimu, že sa už na ďalších tituloch značky Metal Gear (vrátane PSP verzie) nebude podieľať, vzbudila vo mne vlnu obáv a preto som od MGA neočakával ani zďaleka takú kvalitu, akú majú jeho PS2 bratia. (Kojima sa z dôvodu veľkého tlaku zo strany fanúšikov k svojej sérii vrátil späť a pracuje na MGS4 pre PS3.) Našťastie, moje obavy boli úplne zbytočné, o čom ma presvedčil hneď úvod do deja, naznačujúci spletitý a určite komplikovaný príbeh. Megakorporáciou BEAGLE bohato sponzorované výskumné centrum kdesi na Africkom ostrove Lobito sa behom okamihov stane terčom útoku nebezpečných a špeciálne trénovaných žoldnierov, ktorí po úspešnom výsadku a obsadení komplexu žiadajú len jediné. Vydanie akéhosi projektu Pythagoras, na ktorom pracujú tamojší vedci už od nepamäti. Za obyčajných okolností by si túto krízovú situáciu riešil príslušný štát sám, ale keďže veci sa nedejú náhodne, v tom istom okamihu dochádza k únosu amerického letu číslo 365 dvojicou bábok (?!), ktoré si ako výkupné želajú zhodou okolností to isté, čo žoldnieri – Pythagoras. To ale nie je všetko!

Metal Gear Acid

Vo dvojici sa ľahšie zabíja
Metal Gear Acid

Bojová mela
Metal Gear Acid

Vodná pištoľ je vhodná na hasenie nedofajčených ohorkov

V lietadle totižto okrem množstva pasažierov sedí aj významný senátor a kandidát č. 1 na amerického prezidenta Viggo Hach a preto je získanie žiadaného artiklu viac než nutnosťou. Pýtate sa, čo s tým má spoločné Snake? Keďže všetky priateľské rokovania s vládou africkej republiky Moloni, pod ktorú spadá aj spomínaný ostrov, stroskotali, akýkoľvek neoprávnený vstup amerických vojakov na územie tejto krajiny by sa považoval za protištátny útok. Z toho dôvodu je teda do výskumného centra tajne vyslaná špeciálna protiteroristická jednotka HRT, aby požadovaný artefakt získala a v tichosti sa z danej lokality vytratila. Členovia oddielu HRT sa ale skoro po vstupe do komplexu stanú obeťami útoku teroristov, ktorí vysoko strážené labáky infiltrovali s niekoľkohodinovým predstihom. Americkej vláde už potom ostáva len jediné – povolať do zbrane toho najväčšieho špecialistu na tiché misie a to dobre známeho Solid Snakea. Hráč sa teda opäť ujíma role tejto svetoznámej postavy a pod vedením veliteľa Rogera sa pokúsi o skontaktovanie vedúceho projektu, Dr. Flemminga, ktorý mu snáď pomôže vo vyriešení tejto hrozivej krízy. Ako ste si iste všimli, už len samotný úvod do deja mi zabral veľu riadkov a to som pritom nespomenul množstvo dôležitých informácií (napr. to, že počas prevratu bola vláda Moloni finančne podporovaná práve korporáciou BEAGLE, či fakt, že výsadok žoldnierov bol až podozrivo pripravený na jednotku HRT). Teda, aj Metal Gear AC!D (napriek tomu, že sa jedná o PSP titul) ponúka strhujúci a zamotaný príbeh, takže jednotlivé story videá sa určite neoplatí preskakovať.

Myslím si, že prišiel ten správny čas na to, aby som vám objasnil jednu zásadnú novinku, ktorá MGA diametrálne odlišuje od jeho starších predchodcov. Predchádzajúce diely sa totiž radili do žánru stealth akcie so silnou príbehovou líniou, kde ste väčšinu herného času trávili riešením problému, ako sa kde dostať bez vzbudenia pozornosti a iba v tých najnevyhnutnejších okamihoch ste nechali prehovoriť vašu hlaveň. Tomu je ale s príchodom PSP konverzie koniec. Tu sa totiž pripravte na poctivú dávku ťahovej stratégie využívajúcej systém herných kariet (nie nepodobných kartovej hre Magic the Gathering), na základe ktorých budete vykonávať všetky možné aj nemožné pohyby a akcie. Samozrejme, že cieľ ostať v utajení nachádza uplatnenie aj tu, ale k jeho dosiahnutiu budete musieť zahodiť všetky návyky z predchádzajúcich dielov a dokonale si osvojiť kartový systém. Nebojte sa, je to dosť ťažké na pochopenie a preto vám to hneď aj vysvetlím.

Pred každou misiou (s výnimkou tej prvej) dostane hráč možnosť vytvoriť si vlastnú sadu 30 kariet, pričom s pribúdajúcimi odohranými misiami sa vám ich ponuka bude neustále zväčšovať. Teda, po zvolení vhodnej zostavy, hráč vstupuje do hry a hneď v úvode dostáva do rúk šesticu kariet. Sluší sa povedať, že tieto karty sú trojakého druhu: pohybové karty, ktoré vám umožnia posun o väčší počet políčok než klasické karty, nasledujú priamo použiteľné, medzi ktorými okrem zbraní nájdete aj rôzne medikamenty, vylepšovacie karty, rušičky alarmov atď. a nakoniec som si nechal karty s označením vybavenie, na ktorých sú predovšetkým zobrazené rôzne nepriestrelné vesty či príručné zbrane, ktorými budete môcť v prípade frontálneho útoku opätovať paľbu bez toho, aby ste čakali na váš ťah. Ok, teraz to najdôležitejšie. Počas vášho ťahu môžete spraviť len obmedzený počet akcií (zvyčajne 2, ale pomocou kariet si ich viete zvýšiť), ale to nie je všetko - každá karta má totiž v pravom hornom rohu udané číslo, ktoré nielenže ovplyvní počet kariet v ďalšom ťahu ale taktiež má priamy dopad na počet akcií, ktoré budete môcť v nasledujúcom ťahu vykonať.

Metal Gear Acid

Obranná levitujúca veža z MGS2
Metal Gear Acid

Hmm.. 3 trojky a 2 dvojky - žeby poker?
Metal Gear Acid

Snake ako strelec na šachovnici - pohyb v tvare L

To teda znamená, že používanie drahých kariet (tých, ktoré majú vyššie číslo) bude mať pre vás za následok dlhšiu čakaciu dobu, kým sa opäť dostanete k slovu. No a samozrejme počas tejto chvíľky vykonávajú akcie okolité postavy a v prípade, že ste nevhodne postavení, máte solídnu šancu, že budete objavení. Suma sumárum bude teda vašou úlohou popri stealth pohybe aj vhodné volenie kariet, aby ste tak náhodou neumožnili protivníkom dolapiť vás. Pekný magľajz, čo? A to vám tu prosím pekne píšem môj osobný názor, ktorý ani zďaleka nemusí odzrkadľovať pravú podstatu kartového systému. Hra by si rozhodne zaslúžila aký-taký tutoriál, pretože takto je hráč totiž odkázaný len na metódu pokus – omyl. Neprítomnosť výukovej misie obzvlášť zamrzí v dôsledku diabolsky ťažkej obtiažnosti, vďaka ktorej si množstvo misií zopakujete aj niekoľko krát.

Fanúšikovia pôvodnej série budú ale isto nadšení z viacerých odkazov, ktoré im ich milované tituly pripomenú. Herné menu s kreslenými postavami v pozadí, familiárny pohľad na dejisko, zvuky jednotlivých zbraní a kariet, to všetko je úspešne recyklované a jednoznačne pridáva na úžasnej atmosfére, ktorou sa konieckoncov môžu pochváliť všetky tituly série MGS. K slovu sa taktiež dostane aj možnosť pricapnúť sa ku stene a zaklopať na ňu, čím odlákate blízko stojaceho protivníka a prípadne ho nalákate do pripravenej pasce. Neprehľadné lokácie si naopak budete môcť detailne omrknúť z vtáčej perspektívy a zistiť tak, ktoré štvorcové políčka (bojiská sú totiž rozdelené na neviditeľnú štvorcovú sieť, po ktorej sa posúvate ako na šachovnici) majú protivníci pod kontrolou. A ako už býva u série MGS zvykom, na scénu sa dostane aj nová Snake Girl v podobe aziatky Teliko, ktorú nielenže v niektorých misiách budete ovládať, ale dokonca sa dočkáte aj interaktívnej kooperácie Snake - Teliko.

Nakoniec sa ešte vrátim k vyššie popisovaným kartám. Totižto, medzi klasickými kartami sa často dostanete aj k takým, na ktorých je zobrazený jeden z dobre známych charakterov MGS1 resp. MGS2. Stretnete sa napríklad s papierovým Otaconom, Revolver Ocelotom, Psycho Manthisom, dokonca aj s predchádzajúcimi variáciami Snakea! Tieto karty pritom nie sú len na okrasu a na určitú dobu vám pridajú jeden z užitočných bonusov, akými sú napríklad zvýšenie presnosti streľby, zníženie ťahov nepriateľov a pod. A aby toho nebolo málo, nové karty môžete získať nielen dôsledným prieskumom každej lokácie, ale aj dosiahnutím vysokého hodnotenia na konci každého levelu a následným nákupom v in-game kartovom shope. Skrátka, neutíchajúce herné možnosti.

Metal Gear Acid

Historická verzia Aiba - tu konkrétne žerie olovo
Metal Gear Acid

Kill Bill bez galónov krvi
Metal Gear Acid

Traja proti jednému - žiaden problém

Ešte pred samotným zhodnotením technickej stránky sa na chvíľku zastavím u multiplayeru. Autori totiž do hry pridali akúsi multiplayer variantu VR misie, ktorá sa vám otvorí až po určitom počte splnených singleplayerových levelov. V nej sa potom stretnete s ďalším hráčom pri plnení rozmanitých misií, pričom víťazom sa stane ten, kto splní stanovené požiadavky ako prvý. Ale späť k audio-videu. Jednotlivé prostredia do ktorých zavítate, sú dostatočne detailné na to, aby vás vtiahli do hry a to isté môžem povedať aj o postavách, ktorým nechýba potrebný počet polygónov a svojou kvalitou prevedenia môžu smelo konkurovať tým z dospeláckych konzol. Zvuky budú fanúšikom série MGS iste familiárne a nebyť chýbajúceho dabingu (ktorý mi obzvlášť chýbal u Snakea), určite by som audio hodnotil ako špičku vo svojom odbore. Na jeho vychutnanie ale určite odporúčam kvalitné slúchadlá, pretože zabudované PSP repro rozhodne nemá na to, aby dokázalo vytvoriť tak dokonalú atmosféru, ako sa to darí spomínanému audio doplnku.

Čo povedať na záver? Metal Gear Acid sa jednoznačne radí medzi to naj, čo si môžu majitelia PSP dopriať. Keby bola hra doplnená aj o toľko potrebný tutoriál, určite by zaujala prvé miesto na stupienkoch PSP killer titulov. Fanúšikovia série Metal Gear už určite túto bombu hrajú a vy ostatní by ste to s ňou aspoň mali skúsiť. Verte mi, takýto herný zážitok si rozhodne nesmiete nechať ujsť.

napísal blade 20.10.2005
8.5
METAL GEAR ACID