X-MEN LEGENDS II: RISE OF APOCALYPSE

X-MEN LEGENDS II: RISE OF APOCALYPSE

8.3

Blížiaca sa Apokalypsa donútila X-Menov spolupracovať s najväčším rivalom, Magnetom.

Recenzia na PS2 verziu

Mutanti všetkých krajín spojte sa! Tento slogan, kedysi s pozmeneným znením inicioval stretnutie a spojenie síl v boji proti ultimátnemu nepriateľovi. Aj hrdinovia Marvelu majú svoju česť a pýchu. Ale keď sa objaví na horizonte protivník, proti ktorému je každá pomocná ruka mutanta potrebná, je načase zakopať vojnovú sekeru s Bratstvom Mutantov, ktorému velí Magneto. Pre mutantov (všeobecne) nastali horúce časy a nie je to nový zákon, ktorý by ich hádzal na opustený ostrov s názvom „doživotná karanténa“, ale blížiaci sa štyria pekelní jazdci a Apokalypsa. Profesor Xavier okamžite mobilizuje svojich zverencov a spája vedomosti i silu so svojím najväčším rivalom, Magnetom. Ruka v ruke ženú sa novému osudu.

Ťažkotonážnici Marvelu sa vracajú v Legendách s číslovkou DVA, ktorý sa riadi typickou formulkou každého pokračovania - viac nepriateľov, viac skillov, viac prostredí, viac levelov a pod. Pokračovanie či chce alebo nie, sa nevyhne porovnávaniu s predošlým dielom. X-Men Legends II: Rise of Apocalypse to má o to ťažšie, že Raveni sa nedotkli stavby úrovní, náplne misií a nepopasovali sa s jednotvárnosťou, ktorou trpel aj inak úspešný predchodca. Za tak krátku dobu vývoja sa však podarilo autorom dať dokopy jedinečnú zostavu hrdinov a umožnili hráčovi komandovať neohrozený tím, zložený aj zo superzloduchov.

X-Men Legends 2 možno označiť za vysoko hrateľný datadisk s poriadne dlhou hracou dobou a bohatou pridanou hodnotou v podobe kopca bonusov. Hra je postavená na rovnakých základoch. Raveni sa nebáli zrecyklovať všetko, čo fungovalo. Podobnosť nájdete nielen v súbojovom systéme, v opakujúcich sa úlohách, ale aj v hlavnej zápletke. Aby tej podobnosti nebolo málo, každá z piatich kapitol hlavnej kampane si je až nápadne navzájom podobná. Znalci pôvodného dielu zaregistrujú krátko po dokončení druhej kapitoly, že sa hra zacyklila a stráca na momente prekvapenia. V neskorších fázach sa o slovo prihlási stereotyp - to je snáď problém každého akčného RPG.

X-Men Legends II: Rise of Apocalypse

Bojuje sa na všetky strany a vo všetkých polohách
X-Men Legends II: Rise of Apocalypse

Mám tušenie, že ten stĺp v popredí už dlho stáť nebude
X-Men Legends II: Rise of Apocalypse

Pac-Man zožral X-Menom večeru a teraz bude pykať!

Naopak neznalých tento problém vôbec nemusí trápiť, pretože budú mať plné ruky s kopcom nepriateľov a distribúciou rýchlo narastajúcich skúseností. Hra naberie veľmi rýchlo obrátky a budú až po uši v superhrdinskom dobrodružstve, ktoré začína oslobodením Xaviera z väzenia. Krátke intermezzo v militaristickom komplexe (slúži ako tutorial) strieda prvý prechodný tábor na ostrove Genosha, kde Magneto zaznamenal zahanbujúcu porážku v boji proti jednotkám Apokalypsy. Elektromagnetický impulz zmietol z povrchu všetku elektroniku a premenil ostrov na Mŕtvu Zónu, kam sa vydávate hľadať mutantku menom Blink.

Toľko k úvodu do deja, ktorý sa v každej kapitole motá okolo ďalšieho zmiznutého mutanta a rozvíja napätie medzi kedysi znepriatelenými tábormi. Rivalitu medzi Bratstvom a X-Menmi, ktorí musia chtiac-nechtiac spolupracovať, aby porazili spoločného nepriateľa – extra tuhého mutanta menom Apokalypsa, pocítite hlavne z tvrďáckych rozhovoroch a počas brífingov. Sledovať dialóg medzi Wolverinom a Sabretoothom, ako sa predháňajú, kto komu skôr natrhne zadnicu, až to všetko skončí, je pre fanúšikov pôvodného komixu viac ako úsmevné. Slovné inzultácie sú na dennom poriadku, v hre však hrdinovia poslúchajú na slovo.

Naraz budete vždy ovládať štyri vybrané postavy. Pod ruky sa vám dostanú nielen klaďasi – Wolverine, Storm, Cyclops, či Bishop, ale aj poriadni záporáci – Juggernaut, Toad či samotný Magneto. Vybrať si svoj obľúbený tím nebude jednoduché, pretože hrdinovia dostali v X-Men Legends 2 do vienka viac špeciálnych schopností. Tieto si môžete ľubovolne namapovať na tlačítka a počas akcie ich rýchlo vymieňať medzi sebou. Špeciálne schopnosti sú rozdelené na pasívne, aktívne a dočasne ovplyvňujúce ostatné vlastnosti hrdinov. Ich sila je závislá od počtu investovaných bodov a od levelu postavy. Preskúmať každú pri 15 ovládateľných postavách vám zaberie nejakú tú hodinku, rovnako ako pri distribúcii skúsenostných bodov. Pokiaľ nechcete zabíjať čas piplaním sa s tímom superhrdinov, môžete sa spoľahnúť na automatiku, ktorá rovnomerne rozdeľuje body, ako pre vlastnosti, tak aj pre špeciálne schopnosti. AI sa rovnako stará aj o ovládanie zvyšku tímu v zápale boja. Každej postave môžete dodatočne nastaviť, ako sa má v súbojoch chovať, keď ju priamo neovládate.

X-Men Legends II: Rise of Apocalypse

Rozmanitosť nepriateľov je veľká a každý druh je inak odolný
X-Men Legends II: Rise of Apocalypse

Silu Magneta nepodceňovať! Neskôr sa naučí lietať a stavať mosty cez priepasti
X-Men Legends II: Rise of Apocalypse

Elektrické výboje Storm možno využiť aj na ničenie generátorov

Súbojový systém sa od predchodcu nezmenil. Boje sú výhradne kontaktného charakteru, kedy búšite do protivníkov hlava-nehlava a sem tam použijete pri silných protivníkoch špeciálnu schopnosť. Pri spojení supersíl dochádza k extra silnému kombu s ničivým efektom. Klasickú náplň akčného RPG dopĺňajú primitívne hádanky, ako hľadanie páky (predmetov), či zničenie generátorov, aby sa otvorili dvere do ďalšej úrovne. Úlohy sú všeobecne veľmi priamočiare, zrozumiteľné a často sa opakujú. Jednou zo zaujímavostí je vracanie sa do miest, kde ste už bojovali a pátrali po bonusoch. Takisto sa môžete cez portál, kde sa dá zmeniť aj osadenie tímu a uložiť pozícia, vrátiť do základného tábora a splniť niektorú z bočných misií.

X-Men Legends 2 je po stránke obtiažnosti jednoduchší ako predchodca. Niekedy ani nestihnete zareagovať a miestnosť je už vybielená. Vám zostanú iba omrvinky a preto v žiadnom prípade neodporúčam najnižšiu úroveň Easy. Ak nechcete zívať pri hraní a pozerať sa na ostatných členov tímu, ako si poradia s každou skupinkou nepriateľov bez vašej pomoci, tak voľte vyššie úrovne obtiažnosti! Autori počítali s tým, že hráči budú meniť osadenstvo tímu a ovládať všetky ponúkané postavy. Osobne som mal svojich favoritov dopredu vybraných. Aj keď som občas siahol po brutálnej sile Juggernauta, môj tím v zložení Wolverine, Magneto, Storm a Cyclops dosiahol vysokých levelov príliš skoro. Pre nabúchané postavy už neexistoval rovnocenný protivník okrem štyroch jazdcov Apokalypsy. Postavám, ktoré neovládate, rastú pomalšie levely. (V neskorších fázach môže byť rozdiel medzi aktívnymi a pasívnymi hrdinami až desať levelov!)

Hra má veľmi rýchly spád a je veľmi jednoduché prepadnúť rýchlemu nárastu levelov, kreditov a prívalu nových predmetov (každý s rôznym efektom na bonusy k vlastnostiam), ktorými si môžete vyšperkovať postavy. Predmety sa navyše v leveloch vždy generujú, takže narazíte aj na skutočné perly. Výbava pre hrdinov je pestrá a veľmi bohatá, obmedzený inventár sa ale veľmi rýchlo zaplní. Často budete riešiť dilemu, ktoré predmety si zoberiete a neskôr predáte a ktoré necháte ležať na zemi. Z jednotlivých častí výbavy sa dá zložiť aj mocný set ušitý na mieru vybraným hrdinom.

Silu vašich hrdinov preveria rôzne multiplayer módy (Brawl (DM), King of the Hill, Last Man Standing, Last Man Ladder), ako offline, tak aj online! Autori ponechali aj režim Sparring, v ktorom si zostavujete svoj vlastný štvorčlenný tím a bojujete proti ďalším mutantom a nezabudlo sa ani na kooperatívny multiplayer (offline/online), kedy sa druhí hráči môžu do hry pripojiť kedykoľvek. Ak vás multiplayer neláka, stále je tu množstvo misií v Danger Room (disky s úlohami musíte hľadať v leveloch), za ktoré získavate cenné bonusy. Keď už sme pri tých bonusoch, treba spomenúť, že okrem obligátnych artworkov, obalov komixov a loading obrazoviek si možno odomknúť herné postavy: IronMan, Deadpool a Professor X.

X-Men Legends II: Rise of Apocalypse

Takéto pokojné chvíle sú popri bojoch raritou
X-Men Legends II: Rise of Apocalypse

Simultánne používanie superschopností = super kombo
X-Men Legends II: Rise of Apocalypse

Cyclops vs. vĺčik

Raveni v X-Men: Legends 2 zapracovali aj na grafickom kabátiku, ktorý je tentoraz pestrejší, detailnejší, deštrukčnejší a necháva opäť vyniknúť cel-shadovaných hrdinov. Nemožno mu vyčítať nedostatok variability, pozriete sa do zamrznutej Antarktídy, kde sa nachádza tropický prales, do chrámu Nuwali, zavítate aj do zničeného New Yorku a jeden východiskový tábor je umiestnený aj do sutín honosného X-Mansion. Za čo treba autorov pochváliť, je eliminácia spomaľovania hry pri deštrukcii. Pri demolovaní stien sa už nestane, že by herný kód začal lagovať. V úrovniach sa tentoraz nachádza viacej objektov, vrátane nosných stĺpov, kamenných sôch, rôznych konštrukcií, sklenených výplní a celých stien, ktoré možno zničiť. Menšie objekty, ako sudy, krabice, kovové debny možno hádzať po protivníkoch.

Po intenzívnom boji nebude ani jedna miestnosť vyzerať tak ako predtým. A rôzne bojové pokriky („Yes, More Power!“, „Look at you, all busted out.“), vás budú hnať k tomu, aby ste „chudákmi“ nepriateľmi otvárali zavreté dvere. Zvuková stránka je priemer, vyčnieva hlavne solídna hudba, dabing Xaviera (Patrick Stewart) a dunivý hlas Wolverina.

X-Men Legends II: Rise of Apocalypse prináša jedinečnú možnosť zhostiť sa superzloduchov z X-Men univerza. Pokračovanie vsádza na rýchly spád, jednoduché úlohy a prepracované levelovanie hrdinov. Pre znalých predchádzajúceho dielu však bude Legends 2 skôr datadiskom, ako plnohodnotným pokračovaním s radikálnymi inováciami. Pre ostatných, ktorých trápi hlad po hrdinskom dobrodružstve, je tento titul ideálnou voľbou.

napísal spacejunker 31.10.2005
8.3
X-MEN LEGENDS II: RISE OF APOCALYPSE