THE MATRIX: PATH OF NEO

THE MATRIX: PATH OF NEO

6.8

Neo sa k nám znovu vracia aby nás previedol matrixovskou trilógiou a ukázal nám jej temné zákutia.

Trilógia Matrix sa stala kultovou záležitosťou a fenoménom. Keď roku pána 1999 prišiel prvý Matrix, tak sci-fi komunita a aj kritici prijali film veľmi pozitívne a prakticky cez noc sa z neho stala modla. O tom, že treba vyžmýkať dobrý nápad a peniaze z ľudí ako sa len dá, sme sa mohli presvedčiť v ďalších dvoch pokračovaniach filmu a taktiež sa o tom presvedčíte aj v prichádzajúcej hre The Matrix: Path of Neo.

Komunita Matrixu je pravdepodobne dosť veľká, pretože po rozporuplnom Enter the Matrix a nie veľmi dobre prijatom MMOG Matrix Online nás grupa Shiny a bratia Wachovskí obdarovali ďalším Matrixom. V Enter the Matrix sa veľa ľudí sťažovalo, že nemôžu hrať za postavu Nea, ale len za okrajové a nie veľmi podstatné postavy Ghosta a Niobe. Shiny teda počúvli hlas ľudu a v Path of Neo (PoN) sa bude celá hra točiť len okolo neho. Autori sľubovali kopírovanie deja celej trilógie a tie najpútavejšie momenty a bitky zapracovali aj do hry.

Na úvod začnem varovaním. Ak nepoznáte svet Matrixu, alebo ste videli len prvý diel, tak z toho, čo príde v hre budete mať slušný guláš. Medzi jednotlivými úrovňami sú strihové videá z filmov a vyzerá to, ako keby režisér dostal len materiál na strihanie a náhodne to všetko pospájal. Hra síce začína na začiatku prvého filmu a končí v treťom diely, ale niektoré skutočnosti sú iné a hlavne sa medzi nimi výrazne skáče.Nejaký príklad (trochu preženiem, ale niečo podobné čakajte). /start/ Neo uteká pred agentmi k telefónu, /strih/ vedma mu hovorí o jeho poslaní v parku na lavičke, /strih/ agent Smith stojí proti Neovi v záverečnom súboji a pýta sa ho prečo ešte nechce zakapať, /strih/ Morpheus hovorí v Zione pred nastúpeným obecenstvom v jaskyni o záchrane ich mesta pred strojmi, /strih/ Smith zabil Nea pištoľou, /strih/ Trinity padá z mrakodrapu a je zasiahnutá guľkou, /strih/ Neo letí s Trinity do mesta strojov, /koniec video sekvencie/. Slušný chaos, nie?

A takéto videosekvencie sú v celej hre. Apropo. Dúfam, že ste videli aj Animatrix, pretože ten je tiež v kotli. Síce ho nebude veľa, ale nie je nad to, keď vedie filmový Neo dialóg s animovanou postavičkou z Animatrixu. Neviem, či to môžem spomenúť, ale hra končí úplne inak ako posledný film. A to sa ešte Wachovskí priznávajú, že im to pripadalo cool a že práve takýto koniec navrhli Shine. No keď som to videl... a radšej nebudem ani spomínať. Okrem video sekvencií sú tu v zastúpení in-game animácie, čo je vcelku v poriadku, len škoda že pred pár sekundami ste ju už mali možnosť vidieť ako video sekvenciu z filmu. Čo sa snažili týmto dokázať skutočne netuším. Žeby strihači len strihali a programátori programovali a nakoniec to dali len dokopy bez toho, aby vlastne vedeli, čo robí ten druhý? No a keďže to skončí inak ako film, tak posledná scéna je pre zmenu CGI animačka.

The Matrix: Path of Neo

Fíííí, tu je gombíkov.
The Matrix: Path of Neo

Dobrý šéfe. Môžete sa pozreť na chvíľku z okna?
The Matrix: Path of Neo

Jupíííííí!

Prejdime na pozitívnejšiu časť komplotu. Už v Enter the Matrix dominovali pästné súboje a bullet time (tu sa to volá focus aj keď si myslím, že bullet time by znel lepšie a hlavne, kto iný by mal na tento názov  väčšie právo než Wachovskí a Warner Bros?). V PoN sú bojové scény lepšie a bule.. ehm focus efektnejší. V potýčkach v hand-to-hand strávite tak 70 % času a nielen, že sa na to dobre pozerá, ale je to aj zábava. Môžete samozrejme len tak stláčať tlačítka, niečo sa aj zadarí, ale nie je lepší pocit, ako ten, že to celé ovládate vy a presne viete čo a ako urobiť. Na začiatku hry začínate len s jednoduchými kombami a chvatmi, ale postupom sa učíte nové a navyše medzi úrovňami si aj môžete vybrať z ponuky. Síce je to jedno, čo zvolíte, pretože na konci ovládate všetky, ale aspoň nejaká voľnosť, aj keď minimálna. Ku koncu nie je problém poraziť aj desiatich vojakov naraz a keď sa vám darí robiť to, čo chcete, tak je to lahôdka. Napríklad jedného odkopnete, ďalšieho omráčite, ďalším dvom dáte roznožku vo vzduchu a podobne. Pri omráčení nepriateľa ho môže Neo doraziť špeciálnym chvatom a hra sa sama spomalí. Potom môžete sami otáčať kamerou a vytvoriť tak vlastný bullet time. Údery sa dajú spájať do kômb a jednotlivé kombá sa dajú medzi sebou linkovať. Čiže pri správnom načasovaní vznikajú veľmi pekné akcie. Po nabití focusu sa dá tempo spomaliť. Neo toho potom bude stíhať viac a rozdáva aj silnejšie rany. Navyše sa dajú používať aj tzv. chladné zbrane, ako samurajský meč, šabľa, rytiersky meč, palica, kosák a aj niektoré predmety z okolia. Pozrite si videá a presne tak ako dobre sa na to pozerá, tak sa to aj dobre hrá.

Okrem hand-to-hand bojov sú v hre aj zbrane. Ešte že je to len ako spestrenie, pretože zameriavanie nepriateľov a streľba nie sú to pravé orechové, ale vydržať sa to dá. K dispozícii sú pištole, veľké a malé samopaly (M5, M4), granátomet a brokovnice. Priznávam, že som to hral na gamepade a aj na ňom som mal, čo robiť, aby som to zvládol. Predsa len držať naraz asi 5 gombíkov + smerové analogy chce riadnu dávku všestrannosti. Ale verím, že 90 % čitateľov chodí na klavír alebo iný hudobný nástroj a nebudú mať s ovládaním problémy ani na klávesnici.

Čo by to bolo za super hrdinu, keby neovládal niečo extra. Veď strieľať a biť sa vie každý odpojený z Matrixu. Neo dostane od sudičky zastavenie guliek (rozumej projektily zo zbraní), ktoré buď zastaví, alebo aj vráti naspať k používateľovi. Môže použiť okolité predmety a hádzať ich, alebo zapnúť kód Matrixu a vidieť tak skryté veci a nepriateľov v iných miestnostiach. Lietať síce nedokáže, ale vie vysoko vyskočiť a urobiť aj double jump, kedy sa odrazí od vzduchu a skočí ešte raz tak vysoko. Samozrejme vie bežať po stenách a robiť z nich špeciálne útoky, alebo sa potichu prikradnúť za chrbát nepriateľa a zlomiť mu väzy. Trocha divné len je, že ak má Neo nízku hladinu energie, tak sa stačí na chvíľu niekde zašiť za stĺp a energia sa doplní na maximum.

Jednotlivé úrovne sa snažia byť koncipované podľa filmov, ale asi som pozeral iný film, alebo som  zábery z ďalekého Japonska, naháňanie v čínskej reštaurácii alebo kladenie bômb v kanáloch prespal. Na druhej strane, niektoré súboje sú rozšírené na niekoľko častí a tak súboj so Smithom v metre alebo Seraphinom v kine (mimochdoom práve premietajú Matrix 1) majú slušné grády a netrvajú len chvíľku. Shiny sa samozrejme snažili aj naťahovať hernú dobu a šupli aj zopár nezáživných levelov. Taký útek z Merovejcovho domu, kedy bolo treba nájsť správne dvere v pokrútenej perspektíve za stáleho útoku mimozemských obrích mravcov (to vážne) si mohli odpustiť. Nečakal som príliš dlhú hernú dobu, ale 8 hodín ma vcelku príjemne prekvapilo. Ak je vám aj to málo, tak skúste multiplay... ups, ono to vlastne multiplayer nemá. Takže asi len repete na vyššiu obtiažnosť, kedy sa odomknú po dohraní bonusy, ako nezraniteľnosť, všetky zbrane vo výbave alebo artworky a skryté scény z vývoja hry, ktoré sú fakt dosť vtipné.

The Matrix: Path of Neo

Do hlavy nééé!
The Matrix: Path of Neo

Pekne po jednom chlapci, na každého sa dostane.
The Matrix: Path of Neo

Glup. Keď to nevyjde, tak ce zo mňa môžu cediť slíže.

Prejdime k tomu horšiemu, čo PoN ponúka. Ak ste videli publikované obrázky, tak musíte súhlasiť, že niektoré vyzerali priam skvelo. To, čo sa ale pred mojimi očami rozhýbalo len ťažko popísať. Vyzerá to ako engine z Enter the matrix, len s tým, že sa autori snažili zakryť jeho nedostatky už vtedy dosť zastaranými technikami vykresľovania a tak naň nakydali tony blur efektov a aby sa nepovedalo, tak pridali aj nejaké to tieňovanie a svetlá. Výsledok je strašný a aj vo vysokých rozlíšeniach to vyzerá ako 320 x 200. Použitie nových techník sa samozrejme podpísalo aj na hardvérových nárokoch a tak teda zabudnite, že si hru zahráte na nejakej „kancelárskej“ mašine. Pri 800 x 600 a detailoch na 8/10 som z toho nevytlačil v priemere viac ako 25 fps. Nehovorím, že mám úplne delo, ale predsa len nie som zvyknutý, že ak to zle vyzerá, tak sa to aj zle hýbe. V niektorých momentoch hra padala pod 10 fps a to radšej nehovorím o nahrávaní videa, kedy si program ešte cucol výkonu z môjho AMDčka.

Po prvotnom výplachu v podaní grafiky sa môžeme zamerať na audio. Pôvodné skladby napr. od Propellerheads, Roba D, Prodigy alebo Rob Zombieho nečakajte. Hudba s podobnými motívmi je však remastrovaná kapelou Machine Head a je celkom počúvateľná. Taktiež niektoré orchestrálne motívy sa sem dostali (jediné, čo som nemusel, bola pieseň We are the Champions od Queen na konci). Problémom však boli zvuky a dabing. Počas súbojov je počuť divné praskoty a cvakanie. Niektoré zvuky úderov a nárazov sú úplne mimo synchronizáciu a dabing je použitý pôvodný z filmov a tam, kde sa hovorí niečo iné než vo filme, boli pozvaní pôvodní protagonisti na dabing, zavše ich nahrali so šumom a nižšou hlasitosťou. Občas sa dokonca stávalo, že niektoré vety uviazli v loope a opakovali sa dokola, než sa Neo pohol, alebo zaútočil. Amatérizmus. Neviem, čo všetko vyrieši prichádzajúci patch, ale dúfam, že aspoň nejakú opravu audia a optimalizáciu videa.

Zhrňme si to teda všetko čo hra ponúka. Je to veľmi dobrá mlátička s kombami a ich linkovaním. Príťažlivý svet Matrixu a hranie za hlavného hrdinu v scénach z filmu. Na druhej strane prináša video guláš, desivú a náročnú grafiku, divné zvuky, dabing a trochu náročnejšie ovládanie. The Matrix: Path of Neo odporúčam hlavne milovníkov žánru a mlátičiek, ktorých je na PC stále menej. Konzolistom a Matrixom nedotknutým odporúčam radšej niečo iné.

The Matrix: Path of Neo

Chyropraktik v akcii...
The Matrix: Path of Neo