SHADOWGROUNDS

SHADOWGROUNDS

8.5

Top-down akčných hier sa na trhu objavuje ako šafránu. Shadowgrounds sa snaží zaplniť medzeru na trhu a celkom sa jej to darí.

Vstupné dvere do vedeckého komplexu boli otvorené. Teda otvorené nie je to pravé slovo. Titánom vystužené oceľové pláty boli ohnuté tak, že medzi nimi vznikla takmer trojmetrová trhline. „Pre Boha, čo mohlo takto zdevastovať bezpečnostnú prepážku triedy 7? Žeby výbuch?“ povedal si Tayler sám pre seba a cez vniknutý otvor vstúpil do budovy. Už ráno vedel, že toto bude zlý deň. Najprv sa mu ozvalo staré zranenie ramena, ktoré utŕžil ešte počas svojej služby v armáde. Odkedy začal pracovať ako mechanik na základni na planéte Ganymede, rameno ho prestalo hnevať. Až do dnes. Hneď potom, ako sa s krátkou nadávkou určenou neschopným lekárom na tomto mesiaci Jupitera vyhrabal z postele, chcel si skontrolovať elektronickú poštu a vypočuť si najnovšie správy z rádia. „Chyba spojenia. Chyba spojenia“ ostávalo svietiť na obrazovke počítača po všetkých Taylerovych pokusoch. Tak isto neúspechom skončila aj snaha naladiť na rádiu či vysielačke aspoň jeden aktívny kanál. „Začínam sa cítiť ako v nejakom smiešnom horore z 20. storočia. Sám uprostred základne na cudzej planéte, náhle prerušenie spojenia s okolitým svetom. Do úplnej idylky chýba už len nejaká mimozemská rasa túžiaca po ľudskom mäse“ zasmial sa sám pre seba.

O akcii Shadowgrounds asi počulo len zopár z vás. Mimo niekoľkých správ sme sa ani na Sectore tomuto titulu z produkcie fínskych Frozenbyte nejako extra nevenovali. Štýlom hry sa totiž jedná o akéhosi dinosaura zobudeného z dávnych vekov Amíg a 386tiek, kde dôležitá nebola grafika ale zábava a hrateľnosť. Jednou z populárnych hier tohto obdobia bola aj klasika Alien Breed, kde ste z tzw. top-down pohľadu (kamera zavesená nad hlavou postavičky) bojovali na nehostinnej planéte proti stovkám votrelcov. Práve na odkaze Alien Breed je postavená celková koncepcia Shadowgrounds (SG) – jedná sa teda o akčnú strieľačku v 3D grafike s 2D možnosťou pohybu.

Shadowgrounds

Tak toto som vôbec nečakal.
Shadowgrounds

Mloci! Mloci útočia!
Shadowgrounds

Toto bude bolieť.

Po prvých krokoch v budove sa mu už myšlienka o mimozemšťanoch nezdala až taká vtipná. Interiér komplexu vyzeral ako po boji. Chodby osvetľovali len iskry, ktoré sem tam vyleteli zo zničeného elektrického vedenia. Na zem dopadali posledné kvapky vody z protipožiarneho systému a vo vzduchu visel pach, ktorý Tayler už dlho necítil. Pach smrti. Preto ani nebol prekvapený, keď narazil do niečoho mäkkého na podlahe. Zapálil baterku aby si na to posvietil. Hneď to oľutoval. Tušil, že to bude mŕtvola, ale to, že bude roztrhnutá na polovicu, ohlodaná a niektoré vnútorné orgány úplne chýbajú mu na pohode rozhodne nepridalo. Vedľa mŕtvoly ale našiel niečo, čo ho aspoň trochu potešilo. Útočná plazmová puška. Očistil ju od krvi a drobných kúskov mozgu, vložil nový zásobník a s uspokojením naštudoval údaje na display zobrazujúcom stav munície. Skontroloval si ešte baterku na pleci, hlboko sa nadýchol a s odhodlaním zistiť, čo sa tu vlastne deje, vkročil do útrob základne...

Z votrelcov sa mu husia koža spravila iba pri prvom stretnutí. Práve kontroloval ubikácie obslužného personálu, keď sa niečo mihlo na okraji jeho zorného poľa. Rozbehol sa za tým s nádejou, že konečne našiel nikoho živého. Po krátkom šprinte musel spomaliť, pretože sa mu vybila baterka a musel chvíľu počkať, kým sa aspoň trochu dobije. Akonáhle sa údaj indikujúci stav nabitia zastavil na polovice, znova ju a opatrne vykukol za roh. Obraz, ktorý sa mu naskytol, podvedome očakával. Tri pavúkoidné stvorenia sa skláňali nad niečím, čo kedysi bývalo ľudskou bytosťou. Teraz to už bola len neforemné torzo, zbavené všetkých končatín. Po zemi sa tiahli krvavé stopy nasvedčujúce tomu, že takto neskončil len tento jeden vedec. Tayler pochopil, prečo sa celé ráno nemohol s nikým spojiť. Všetci sú mŕtvi. Bývalý mariňák vkročil do chodby a pokropil votrelcov dávkou z pušky. Dvaja ostali nehybne ležať na podlahe, tretí sa ale rozbehol smerom k nemu. Ďalšia dávka horúcej plazmy umiestnená presne do pažeráka netvora mu spôsobila zranenia nezlučiteľné so životom a s polovicou hlavy na stene sa slizké telo v posmrtných kŕčoch zviezlo na podlahu.

Napriek tomu, že hry takéhoto štýlu zväčša nevynikali technickým spracovaním , v prípade SG je presný opak pravdou. Taylerovo putovanie za záchranou ľudstva a (v prvom rade) vlastného zadku si vychutnáte v prekvapivo nadpriemernej grafike a v doprovode nápaditej hudby. Minimálne požiadavky na HW nájdete pod recenziou, ale na takom počítači si hru veľmi nevychutnáte. Pri zapnutých efektoch dostanú zabrať aj rádovo výkonnejšie zostavy. I keď temné koridory a úzke chodby výskumných komplexov sú zaplnené zničiteľným nábytkom, krabicami, sklenenými výplňami a rôznym ďalším vybavením, po chvíľke sa rôzne variácie na tému „vedecká základňa“ zunujú a tak najväčším mínusom hry je jednoznačne malá rozmanitosť prostredí. Autori súce ponúkajú aj časté výlety mimo budov do okolitej „prírody“, ale aj exteriéry sú si navzájom veľmi podobné.

Shadowgrounds

Tu mal niekto hody.
Shadowgrounds

S grafickým efektom horenia sa autori skutočne pohrali.
Shadowgrounds

Nenávidené neviditeľné jašteričky.
Prvotná domnienka o tom, že všetci obyvatelia planéty sú mŕtvi, sa čoskoro ukázala ako nepravdivá. V komplexoch sa malé skupinky ľudí snažili zachrániť a zo všetkých síl bojovali proti presile neznámeho nepriateľa. V jednej z nich Tayler narazil na doktorku, ktorá mu vysvetlila, že ich prvoradou úlohou je varovať ostatných preživších a zavolať pomoc. V neďalekom hviezdnom systéme sa nachádzal krížnik Provesctus. Ten prisľúbil pomoc a skorú evakuáciu. To však bolo pred troma hodinami. Doktorka i Tayler už začínali byť nervózni. V tej chvíli zaprasklo vo vysielačke a ozval sa z nej autoritatívny hlas, ktorý zrejme patril vysokému dôstojníkovi „Tu generál .... Provectus pod ťažkou paľbou ... rozsiahle poškodenie ... mayday, mayday... motory nefung .... #&*#^$*@@.” “Provectus bola naša jediná šanca, ako sa odtiaľto dostať. Musíme sa dostať na miesto havárie ASAP. Možno tam nájdeme niečo, čo nám pomôže“ zavelila doktorka a tak Taylerovi neostalo nič iné, ako sa znova vydať do zamorených oblastí planéty.

V transportnom module mal chvíľu času a začal si kontrolovať svoj arzenál. Keď sa na seba pozrel, nemohol sa zbaviť ľahkého úškrnu. Vyzeral ako chodiaca reklama na obchod zo zbraňami. Na jeho tele za rôzne popruhy viselo 10 zbraní. Obľúbenými sa stali mohutný rotačný guľomet, plameňomet a hlavne raketoment, na ktorý bol obzvlášť hrdý. Sám si ho totiž upravil a teraz po jednom stlačení kohútika z dlhej hlavne vyleteli naraz 4 rakety. Takýto priamy zásah prežil máloktorý nepriateľ. Keby mal viac času, upravil by si všetky zbrane, každú dokonca na tri možné spôsoby. Z rotačného guľometu by sa ľahko dala spraviť stacionárna vežička, z brokovnice rýchlopalná opakovačka, granátomet by pracoval s toxickým strelivom a náboje zo snajperky by sa mohli odrážať od stien.

Hoci sa jedná o principiálne 2D hru, budete pri nej potrebovať aj myšku. Ovládanie je koncipované tak, že klávesmi pohybujete postavičkou dopredu/dozadu a robíte úkroky vpravo/vľavo no a myšou krúžite okolo Tylera so zameriavacím krížikom. Okrem toho hlavný hrdina zvláda ešte efektné kotúle, ktorými sa dokáže rýchlo dostať z problematickej situácie. Nepovinné je študovanie PDA zariadení a počítačov, z ktorých sa môžete (ale nemusíte) dozvedieť vedľajšie informácie týkajúce sa príbehu. Aj jednoduchosť ovládania v spojení s frenetickou akciou a lá Serious Sam II dávajú vyniknúť dvom najsilnejším stránkam hry – hrateľnosťou a zábavou. Netradične pozitívne pôsobí absencia možnosti sejvovania počas levelov. Pozícia sa uloží vždy až po dohratí každej z 11 úrovní, pričom na prejdenie jednotlivých levelov budete mať po 4 životy. Tento systém zvyšuje napätie, ale na druhej strane môže byť problémom pri náhlej potrebe prerušenia hry. Záleží od uhla pohľadu.

Cestou do útrob havarovanej lodi sa mariňák zoznámil s viacerými novými druhmi votrelcov. O tom, že to neboli práve najpríjemnejšie stretnutia, nie je treba pochybovať. Najviac rozšírené dvojnohé jašteričky sa striedali s biomechanickými pavúkmi a prerastenými mlokmi s dvoma útočnými guľometmi namiesto končatín. Skutočne však nenávidel neviditeľné hadom podobné bytosti, ktoré sa dali objaviť len za pomoci svetla baterky a častokrát sa objavovali v nečakaných zákutiach alebo medzi troskami. Rozhodnutie vydať sa prehľadávať miesto havárie sa nakoniec neukázalo ako sebevražedná misia. Pád korábu totiž prežil generál, ktorý priniesol nové informácie vysvetľujúce pôvod invázie. Votrelci sa na planétu dostali pomocou materskej lode, ktorá zostrelila Provectus a teraz krúži po obežnej dráhe Ganymede. Jedinou šancou je nájsť a aktivovať planetárny obranný systém a vystreliť na plavidlo mimozemšťanov tri nukleárne strely. Keď to počul Tayler, pomyslel si: „Pri mojom dnešnom šťastí ani tento plán nevyjde."

Shadowgrounds

Prerastené šváby
Shadowgrounds

Jeden z bossov
Shadowgrounds

Smrdí ti z pažeráka, fešák

A nevyšiel. Ak vás zaujíma osud hlavných hrdinov a chcete sa dobre zabaviť pri nezvyklej akčnej strieľačke s výborným technickým spracovaním, zábavným kooperatívnym multiplayerom a nákazlivou hrateľnosťou, určite si zahrajte Shadowgrounds. Je to hra ktorá sa odlišuje od tradičných 3D akčných hier reprezentovaných najmä početnou skupinou FPS-iek. Napriek tomu má čo povedať aj mladším hráčom a tým starším sa pri jej hre možno v očku zaleskne slzička nostalgie po starých dobrých časoch Alien Breedu.

napísal je2ry 24.11.2005
8.5
SHADOWGROUNDS