NAMCO MUSEUM: BATTLE COLLECTION

NAMCO MUSEUM: BATTLE COLLECTION

7.5

Veľké herné firmy začínajú vydávať svoje kompilácie klasík na nových handheldoch. Teraz sa pozrime na Namco.

Recenzia na PSP verziu

Iste si pamätáte, aké bolo vaše nadšenie, keď učiteľka zahlásila, že odpadá vyučovanie, lebo ste banda tupcov a namiesto neho sa idete vzdelávať do múzea. A rovnako tak si asi spomeniete na vaše zdesenie, keď ste zistili, že vaše regionálne múzeum neskrýva vo svojich útrobách žiadne hnilé múmie, žiadne zakrvavené samurajské meče a dokonca ani obyčajnú kostru T-Rexa, ktorá sa povaľuje kde-kade. Naše múzeum skrývalo pred svetom len prestarnutého sprievodcu, samozvaného ľudového rozprávača, ktorý sa dokázal rozohniť bohužiaľ hlavne nad Štúrovou ponožkou. Po pravde, jediné múzeum, ktoré ma dokázalo zaujať je to v Starej radnici, lebo má v podzemí mučiareň, ale inak je to bieda. Dnes je však deň "D", ktorý by ste si mali zapísať do análov a iných vhodných miest. Dnes vás vezmem do múzea, ktoré ponúka expozíciu plnú boja a v ktorej sa to len tak hemží legendami. Dnes totiž navštívime Namco Museum: Battle Collection pre PSP.

Na počiatku bol Pong. To vie každý. Keďže jeho tvorcom je legendárny Ralph H. Baer, ktorý nemal nič s firmou Namco, pôjdeme trochu ďalej a budeme sa tváriť, že na počiatku bol Galaxian... alebo Galaga? To je v podstate dnes už jedno. UMD disk je totiž naprataný dvadsiatimi kúskami, z ktorých všetky boli svojho času v niečom prvé, možno druhé a keď nie tak aspoň tretie, štvrté... desiate a tak ďalej. Niektoré z nich vás aj dnes dokážu pohltiť, niektoré slušne zabavia, ale niektoré pravdepodobne iba znudene vypnete. Takže, aké poklady skrýva táto placka? Tu sú: Pac-Man, Galaga, Galaxian, Rally-X, New Rally-X, Dig Dug, Xevious, Bosconian, Rolling Thunder, Mappy, Tower of Druaga, Dragon Buster, Grobda, Motos, Dig Dug 2 a King & Balloon. Z tejto veľkej ponuky sa dočkali nového spracovania hneď štyri hry a to Pac-Man, Galaga, New Rally-X a Dig-Dug. Vrhnime sa teda na výber najväčších hitov osemdesiatych rokov minulého tisícročia.

Titul Pac-Man netreba snáď nikomu na tejto planéte zvlášť predstavovať. Notorického feťáka večne požierajúceho tony tabletiek pozná aj povestný ruský Ivan, čo je vlastné kódové označenie tuctového ruského mužíka z Kamčatky. Za Pac-Mana padlo nejedno prasiatko plné mincí. Každý, kto to zažil, iste si spomenie na ohromné vzrušenie z novej technológie, ako aj na to, ako sme snívali, že raz by sme mohli mať taký automat doma. Tento úžasný pocit mi napríklad samovoľne vyplával z pamäte len nedávno, keď som počul v rádiu skladbu Photograph od skupiny Nickelback, kde sa spieva "Remember the old arcade, Blew every dollar that we ever made". Pac-Man sa navždy zapísal do našich sŕdc a zjavne nielen našich, lebo na disku nájdete aj jeho prepracovanú modernejšiu verziu. Nový Pac-Man je samozrejme krajší, ale stará klasika je stará klasika.

Namco Museum: Battle Collection

Namakaná grafika.
Namco Museum: Battle Collection

Mucha s laserom.
Namco Museum: Battle Collection

Cukríkový Pac-Man.

Ďalším skvostom tohto výberu je jednoznačne Galaga, ktorá ma zo všetkých starých strieľačiek dokázala svojho času najdlhšie pripútať k monitoru. Húfy nepriateľov nestratili nič na svojej atraktivite ani dnes a tak je táto hra jedným z najživotaschopnejších kúskov tohto výberu. A to som ešte nič nepovedal o skvostnej prerábke s animovaným pozadím a čistým grafickým štýlom. Táto hra má nekonečnú hrateľnosť a zaslúži si "standing ovation". Verím tomu, že sa stane nekompromisne najhranejším kúskom tejto kolekcie.

Obdobou je staručký Galaxian, ktorý už nie je takým atraktívnym produktom, ale jeho obtiažnosť dá zabrať aj dnes mnohým hráčom. V starých arkádach totiž platí, že neexistuje žiaden "save point" a hra sa nedá nijako okľučkovať. Ste len vy a pliaga z vesmíru. Galaxian je však srdcovkou mnohých z nás a preto mu vzdávam hold.

Trochu smiešne pôsobí na dnešné pomery titul Rally-X, ale nie je sa čomu čudovať, lebo automobilové hry momentálne zažívajú neuveriteľný boom. Spolu s New Rally-X však ponúkajú pekný pohľad na závodné fosílie a základné stavebné kamene mnohých dnešných hier. Ak sa teraz niekto pozastavuje, že prečo nespomínam aj iné závodné hry, tak iba pripomínam, že sa jedná o reprezentatívny výber jedného vývojárskeho domu. Rozhodne si však nenechajte ujsť výbornú prerábku druhého Rally s peknou pseudo 3D grafikou. Mnohí z vás si iste spomenú, že niečo podobné videli len nedávno a to konkrétne pri loadingu v hre Ridge Racer pre PSP. Nehovoriac o fakte, že počas hrania RR ste mohli popri trati vidieť napríklad bilboardy s reklamou na Galagu.

Ďalšou perlou tohto titulu je určite Dig Dug, familiárne prezývaný aj "nafukovač". Svoju skvelú atmosféru si zachoval podnes a či sa jedná o starú verziu alebo nové spracovanie, nebudete sa nudiť. Hlavne nové spracovanie je plné radostného pumpovania podzemnej hávede. Veď čo môže byť lepšie ako nafukovať a praskať neposlušné živočíchy? Pri tejto hre som skysol naozaj na dlho. A to som ešte nespomenul hru Dig Dug 2, ktorá obsahuje ešte väčšiu porciu úchylného nafukovania.

Princípy, ktoré použil starý Xevious sa dokázali udržať pri živote dlhé roky a to na všetkých platformách. Kosenie všetkého, čo sa pohne pre a pod vami má niečo do seba aj dnes. Dokonca si trúfam povedať, že jeho obtiažnosť zaskočí aj starých harcovníkov. Vrelo odporúčam vyskúšať každému Counter Strike frajerovi. Ak si myslíte, že máte dobré reflexy, tak sa môžete otestovať. To platí aj o neskorších leveloch Galagy. Je to čisté peklo a naozaj drsný zážitok v časoch, kedy svetu vládnu Kvejkovia a Fíry.

Namco Museum: Battle Collection

Vesmírny šmejd nikdy nespí!
Namco Museum: Battle Collection

Tak, koho dnes nafúkneme?
Namco Museum: Battle Collection

Pac-Man vs. Tron.

Ostatné hry, teda menovite Mappy, Tower of Druaga, Dragon Buster, Grobda, Motos, a King & Balloon sú presne také, ako znejú ich názvy. Nechcem nikoho spomienky uraziť, ale je to niečo ako cukrová vata. Poteší, ale nenasýti a preto sa im nebudem venovať. Stačí, ak spomeniem, že beháte, skáčete, lozíte, padáte a lietate a to stále dokola. Ale za pozornosť ako študijný materiál určite stoja.

Grafika všetkých hier je aj na dnešnú dobu svieža a keď nebudeme hľadať zbytočné muchy, tak treba uznať, že je miestami geniálna. Farby sú sýte, grafika je svieža a milá aj dnes a mladší hráči, ktorý tieto hry nepoznali, budú iste zaskočení, aké kvalitné hry boli na svete už desať rokov pred ich narodením.

Tvorcovia sa s hrami pekne pomaznali a vymysleli si malú vychytávku, kedy môžete svoje PSP otočiť o 90 stupňov a simulovať tak starý automat a jeho ovládanie. Rovnako ďalšou skvelou vecou je "game sharing", kedy dvaja hráči nepotrebujú na hranie dve hry, ale jeden pošle pomocou tejto možnosti druhému balíček súborov a hráte sa. Je to jednoduché a táto možno výrazne predlžuje životnosť tohto titulu. Aby sme vymenovali všetky multiplayerové režimy, tak tu je ich prehľad: Vs, Co-op, zdieľanie hier a režim bezdrôtového prepojenia viacerých hráčov (max. 4).

S legendami je to ťažké. Buď sú to nedotknuteľné ikony, o ktorých sa hovorí s bázňou v hlase, alebo si ich proste ľudia nevšímajú a stavajú sa k nim ako k nejakým gerontom. V prípade majiteľov PCčiek je scéna zaplavená rôznymi emulátormi a kolekciami starých či dokonca prastarých hier. Pri konzolách a hlavne PSP je toho zatiaľ málo, ale keďže v tomto prípade sa nejedná len o bohapusté vykrádanie hrobiek, ale pribudli aj nejaké bonusy v podobe štyroch reinkarnácií a game sharingu, tak sa jedná o prínos k mapovaniu hernej histórie a jej propagáciu. Otázkou však je, či najnovšia generácia "rýchlokvasných" hráčov – t.j. takých, čo sťahujú mesačne desiatky hier a akože ich zahrajú za dva dni – dokáže ohodnotiť takýto poklad. Dokonca aj v mojom prípade je otázne, ako by som takýto počin objektívne ohodnotil. Pamätám si celkom presne, ako som míňal celé vreckové na automat s Galaxianmi, ale nie vždy mám čas na nostalgiu. Isté však je, že uvedené hry sú takmer bez výnimky perlami a zaslúžia si náš obdiv a cez sviatky rád po nich siahnem. Snáď keby bola cena priaznivejšia, tak by som mohol dať aj iné hodnotenie, takto sa prikláňam k číslu 75 %.

napísal rišo 28.11.2005
7.5
NAMCO MUSEUM: BATTLE COLLECTION