PRIHLÁS

GUN

GUN

7.2

Redakční kovboji vyskočili do sedla, prehnali sa prériou ambicióznej westernovky a poriadne si zastrieľali z GUN-u.

Recenzia

Ako sa Tony Hawk tasiť kolt naučil, alebo poviedky z divokého západu

Doménou Neversoft Entertaiment je dlhoročná skateboard séria zastrešená legendou Tony Hawkom, ktorá si dokázala získať množstvo fanúšikov (naposledy zaútočila dielom American Wasteland). Prenesme sa o niekoľko dielov a milióny predaných kópií do súčasnosti. Skejťáci z Neversoftu zostali jednu dekádu uväznení vo vlastnoručne vymurovanom väzení. Po mnohých pádoch na Účkach pustili fantáziu na skusy a zistili, že potrebujú vytvoriť titul s námetom, ktorý na hernom trhu citeľne chýba. Tú medzeru má vyplniť práve GUN, akčná adventúra umiestnená do obdobia divokého západu, ktorá je odrazovým mostíkom pre novú (dúfajme, že nie nekonečnú) sériu.

Poriadny western tu už nebol poriadne dlho a GUN prichádza práve včas, keď sa začínajú ostatné spoločnosti prebúdzať z opice po lacnej whisky a vrhajú sa na vlastné adaptácie  filmových spaghetti westernov. Prvá dávka guliek patrí GUN-u, ale nie každá zasahuje vymedzené ciele. Neversoft s túžbou spraviť z hry zážitok pre dospelých, šliapol mimo dovolené hranice. Vylepšovanie vlastností hlavného hrdinu sa topí v automatike, obtiažnosť je ušitá priamo pre sviatočných hráčov a na nejaké mamonárstvo môžete jednoducho zabudnúť. Ešte pred hraním GUN odporúčam vypustiť z hlavy fenomén GTA, resp. možnosti posledného dielu San Andreas.

Ako Colton White pravdu hľadať začal a štetka mu v tom pomôcť mala

Hlavným hrdinom GUN je Colton White, lovec z hôr, ktorý so svojím otcom vyráža do divočiny na lov. Potýčka s prvými vtákmi, vlkmi a vysokou zverou slúži ako tutorial. Zoznámi vás s automatickým zameriavaním a jedným veľkým macíkom, ktorý má chuť rozpárať Coltonovmu otcovi (Nedovi) brucho. Bleskové intermezzo sa vytráca do stratena v pískaní parníka na rieke Mississipi, kam má naša dvojica namierené. Ned niečo dôležité vybavuje s pobehlicou v kajute a Colton sa medzitým zoznamuje so slizkým reverendom Reedom, ktorý neskôr zapichne pobehlicu, pretože mu nechcela niečo dať. (A nie, nejedná sa o vec, ktorú zvyčajne pobehlice mužom dávajú. :-)) Zbožný muž dáva príkaz na útok a parníček je v okamihu zasypaný olovom a vojakmi. V zápale boja stihne Ned odovzdať Coltonovi medailón a inštrukcie, aby vyhľadal štetku Jenny v Dodge City a so slovami „Ja nie som tvoj otec.“ ho zhodí ešte pred explóziou parníka do vody. Colton sa po troch dňoch preberá na brehu rieky a na ukoristenom koníku sa vydáva do neďalekého Dodge City zistiť pravdu o svojom pôvode.

GUN

Mesto má nového šerifa, veď tie sudy s TNT vás presvedčia.
GUN

Klony (kovbojov) útočia!
GUN

Jednovaječné indiánske dvojčatá vs. jednovaječné kovbojské dvojčatá.

Už po dohraní tejto úvodnej kapitoly začnete tušiť, že s touto hrou nie je niečo v poriadku. Ako prvé vám padne do očí (nechcem napísať rovno že škaredá) skutočne nedostačujúca grafika. Textúra trávy vytvorená z jednej a tej istej opakujúcej sa zelenej machule. Pôsobí ako spred 10 rokov. Náväznosť vertikálnych a horizontálnych plôch (teda napr. trávnatá step a kopce) je na úrovni tretej lekcie tutorialu v 3D Studiu Max. Postavy a objekty sú vymodelované z takého malého množstva polygónov, že pri GUN-e aj House of Dead (recenzia) vyzerá ako majster sveta v umeleckom spracovaní. Ani som nemusel dlho rozmýšľať, ktorú hru mi pripomínajú Coltonove zbesilé prestrelky počas režimu Quickdraw (viď nižšie). Je to práve House of Dead.

Na parníku sa na vás zo všetkých strán valia kovboji, ktorí ako keby z oka vypadli bežnej-štandardnej-zombii-na-jedno-použitie™, pričom zúfalo nedetailné textúry a nízkopolygónové postavy vás vystrašia viac ako celý Doom 3 a F.E.A.R. dohromady. Pri pohľade cez zábradlie parníka sa vám chce znova porozprávať s raňajkami, ale nie kvôli morskej chorobe. Spracovanie vody, samozrejme v tom negatívnom zmysle, je totiž kapitola sama o sebe a jej autor by sám sebe mal uťať obe ruky, aby sa už nikdy nemohol dopustiť takéhoto hriechu na ľudstve. A keď ho vyhodia z práce, dúfam, že sa stretnú v rade na sociálnom úrade s grafikom Path of Neo. Aby som nebol ku grafikom taký zlý, predsa len jednu vec zmákli dokonale. Sada nepriateľov pozostáva z jedného typu indiána, troch typov kovbojov a pár bossov, takže si na tie hnusné ksichty rýchlo zvyknete, a budete môcť hru ako tak dohrať do konca. Ale nielen grafikou je človek živý a hra hrateľná, takže poďme skúsiť, ako sú na tom ostatné elementy hry.

To je v kocke príbeh, ktorý sa rozvinie do klasického scenára s prekvapivými momentmi. GUN je jednoducho pravý western so všetkými správnymi ingredienciami. Nechýbajú tu početné prestrelky, nejaký ten konflikt medzi červenými a modrými, salóny, sem-tam pohľadná ženská, prašné mestá, kotúľajúce sa chumáče trávy (Toto iste poznajú všetci obyvatelia intrákov, len v chumáčoch sa nekotúľa tráva, ale prach. :-)), slnkom ošľahané tváre pištoľníkov a pochopiteľne kolty zavesené prekliato nízko. Príbeh je rozprávaný formou prestrihových animácií. Vďaka svojej početnosti evokujú sledovanie westernu a vynikajúco vytvárajú filmovú atmosféru (Čože? Junkie, hrali sme vôbec rovnakú hru?). Postupne vás zoznámia s hlavnými postavami, zloduchmi a ich temnými stránkami, ktoré okúsite aj na vlastnej koži.

Ako Colton zbrane mal a v rukách mu samé mierili

Prvou veľkou zastávkou v GUN je malé mesto Dodge City, kde okamžite dochádza ku konfrontácii medzi Coltonom a miestnymi pištoľníkmi v salóne. Dôvod? Zvodná Jenny a medailón od Neda. Prestrelky sú tu na dennom poriadku, nedá sa im ujsť, veď, prečo aj, keď vám asistuje automatické zameriavanie. Nie je to nič strašné a nemusíte sa znepokojovať, že by ste len ovládali postavu s prstom na spúšti a hra by sa o ostatné postarala. Mieridlo má štandardnú veľkosť, dokážete však zasiahnuť nepriateľa aj keď ho nemáte v zameriavacom kríži. Stačí, ak zmení farbu na červenú a máte istotu, že guľka nájde svoj cieľ.

GUN

"Dokonalá grafika v plnej kráse."
GUN

Malé zahrievacie kolo s delom pred skutočnými jatkami v meste.
GUN

Nevkusné zobrazovanie titulkov a úloh, tie červené šípky signalizujú nepriateľov.

Hej, hej, svätá pravda. Čo už len môže byť zábavnejšie, ako prísť s kurzorom na centimetrovú vzdialenosť od postavičky, stlačiť spúšť a vedieť, že metabolizmus nepriateľa bude musieť stráviť ďalšiu dávkou olova. Je priam zarážajúce, ako si mohli autori myslieť, že hra z divokého západu, kde prežil len ten najrýchlejší a najpresnejší, nás bude baviť práve takto. Odvážim si tvrdiť, že GUN by tí najšikovnejší z vás dohrali aj bez myšky a kurzor by ovládali len klávesami. Myslím, že tento fakt hovorí za všetko. Hra dokonca zachádza tak ďaleko, že pri útoku sekundárnou zbraňou (nožom, tomahawkom, mečom) z väčšej vzdialenosti sa Colton objaví priamo pri nepriateľovi v stotine sekundy. Za takýto teleport by sa nehanbil ani kapitán Spock.

Toto platí pre všetky zbrane či už z 1st alebo 3rd person pohľadu. Nepriatelia majú niekoľko zásahových zón, kde hlava predstavuje okamžitú smrť. Hlavy musíte sami zamerať, tu vám automatika nepomôže. Pri všetkých zbraniach (okrem brokovnice) si môžete priblížiť perspektívu a prepnúť pohľad do 1st person, kedy jednoduchšie zameriate nepriateľov. Z vodnej nádrže si s protivníkmi potyká Winchesterka, Remington poslúži pri väčších vzdialenostiach a taký luk pri love zveri alebo tichej eliminácii. Zbraňový arzenál pozostáva z autentických zbraní tej doby a prídu na radu aj tradičné šesťraňáky.

Aby bol výpočet zbraní kompletný, treba spomenúť aj rotačný guľomet na kľuku a delo v dvoch variantoch – statické, pohyblivé na parnom vláčiku. Delu chýba zameriavací krížik (asi mali autori problém s kombináciou automatického-zameriavacieho-systému™ a nenavádzaných delových gulí z 19. storočia) a streľba z neho je extrémne frustrujúca.

Keď začne prihorievať a na scéne sa objaví niekoľko drsných chlapov, prichádza GUN so spomalením času – Quickdraw. Pohľad sa okamžite prepína do pohľadu z vlastných očí a začína pravé ródeo. Hráč má dostatok času, aby postrieľal všetkých a urobil niekoľko frajeriniek (ako napr. zostrelil letiace šípy, molotovy alebo dynamit), než sa stihne merač Quickdraw vyprázdniť. Pri tomto režime nehrozí, že vyprázdnite zásobník, staráte sa iba o streľbu. Hra dokonca sama označuje protivníkov a pravým analogom sa medzi jednotlivými cieľmi môžete prepínať. S automatickým zameriavaním súvisí ešte jeden veľmi dôležitý fakt a tým je obtiažnosť. Ak si nechcete kaziť zážitok z hry, určite voľte vyššiu ako normal, inak sa budete pri prestrelkách nudiť, nepriatelia budú bleskovo padať k zemi a hra nebude predstavovať žiadnu výzvu. Nekazte si zážitok zbytočne nízkou obtiažnosťou, pretože ten príbeh rozhodne stojí za to!

Ako Colton jazdiť vo farbách Pony Express začal a z Dodge City rýchlo odcválal

Ako funguje systém misií najlepšie vystihne prirovnanie, že GUN je GTA na divokom západe.  Príbehové misie posúvajú nosný dej prekvapivo vpred a postranné slúžia na získanie financií,  potrebné na kúpu upgradov. Stavba jednotlivých misií vychádza z obdobia, v ktorom sa GUN odohráva. Hlavné na seba nadväzujú a zavedú vás na všetky miesta v (na prvý pohľad) rozsiahlom hernom svete. Okúsite krkolomnú cestu cez kaňon a obranu dostavníka, vyskúšate, aké to je utiecť z väzenia a potom pomocou dynamitu pomôcť spoluväzňom, alebo sa zúčastníte na prepade vlaku, prevážajúceho dôležitú zbraň.

GUN

Keď visí Coltonov život na vlásku, treba ho doplniť z fľaše whisky!
GUN

O dabing postáv sa postarali herci z filmov, Colton prehovorí hlasom (posledného) filmového Punishera.
GUN

S automatickým zameriavaním je každý ostrostrelec.

I keď misie sú variabilné a stretnete sa v nich výhradne so známymi situáciami z filmov (prestrelenie lana pri vešaní...), osobne mi niektoré momenty chýbali. Také obsadzovanie vlaku zo sedla koňa, alebo prepad banky by bolo vítaným spestrením kampane. Autori dávali pozor, aby sa jednotlivé úlohy neopakovali, zabudli však na ich dĺžku. Skôr než sa stihnete oťukať v Dodge City, už budete upaľovať do nového mesta po nové príležitosti. Problémom GUN je krátkosť celých misií. Ich dĺžka je ako keby prispôsobená handheldu PSP, na ktorý sa hra bude portovať. Obrazne povedané, plnenie misie vám nezaberie viac času ako dobehnutie na miesto, kde treba niekoho odrovnať. Hra týmto naberá vysoké obrátky a skôr než sa nadejete, je u konca, trochu slabého konca.

Ako sa z Coltona stal čistiaci prostriedok a ako ho tí múdrejší zneužili

Krátku kampaň (cca 6 hodín) by mali natiahnuť bočné misie. Môžete sa venovať hľadaniu (živých/mŕtvych) zločincov z plagátov, zahrať sa na šerifa, ktorý vám z radosťou hodí všetky povinnosti na krk a ide spokojne chľastať, alebo sa skúsite stať pravým lovcom a budete striehnuť na vzácne zveri (biely vlk, grizzly...). Ich opakujúca náplň vás skôr či neskôr začne nudiť a hnať vás bude dopredu iba túžba po všetkých upgradoch. Prachov je skutočne málo a aby ste kúpili naozaj všetko, budete musieť hľadať aj zlato (ekvivalent skrytých balíčkov v GTA). Upgrady nafukujú zásobníky, predlžujú Quickdraw, zväčšujú silu zbraní, zrýchľujú koníka, alebo pribudne možnosť krvavo oskalpovať protivníkov. Chybou upgradov i vylepšovateľných štatistík postavy, je, že sú transparentné. Zväčšené zásobníky oceníte, ale také zvýšenie sily zbraní alebo úderov nepocítite.

Počas hrania som splnil asi tri vedľajšie misie. Nič vás nenúti ich robiť a avizované naháňanie upgradov v mojom prípade neznamenalo žiadnu motiváciu. Veď načo aj.  Počas Quickdrawu je Colton takmer nesmrteľný, mimo neho sa o všetko postará automatický-zameriavací-systém™. Takže, ak si na hru rezervujete jednu sobotu a nepôjdete voliť do VÚC, tak si už poobede budete môcť vychutnať obrazovku potvrdzujúcu odinštalovanie GUN-u. Verte, že minútové pozorovanie tejto obrazovky majú blahodarnejší účinok ako harmonizér doktora Ignatenka.

Postranným úlohám by svedčala väčšia rôznorodosť. Napr. také príležitostné lovenie zveri za prachy, predaj zhabaných zbraní alebo triviálne prevádzanie/kradnutie koní. Apropo koník. Môžete osedlať ktoréhokoľvek, ale vlastniť nemôžete ani jedného! Čo je to za kovboja bez koňa? GUN sa však môže pochváliť, ak to tak môžem napísať, najlepším jazdným modelom koňa. Aj taký Shadow of Colossus by sa mohol priučiť. Colton dokáže bleskovo nasadnúť do sedla a okamžite akcelerovať ostrohami. Ak to preženiete, koníka môžete uštvať na smrť. Celkovú intuitívnosť ovládania hrdinu v sedle oceníte pri plnení časom limitovaných misií za Pony Express. Koník verne reaguje, plynule prechádza z mierneho poklusu do špurtu (a naopak), môžete preskakovať rôzne prekážky, dokonca aj za jazdy zo sedla vyskočiť.

Navyše, tento super-vycvičený-koník™ dokáže používať predné kopytá ako dôrazný presvedčovací prostriedok. Bohužiaľ, kapitán Spock nedokázal do teleportu natlačiť také veľké zviera, takže koník sa pri sekundárnom útoku neteleportuje, ale dlhé metre sa šmýka na zadných nohách. Je na to pôsobivý pohľad.

GUN

"Chlapi, keď bude GUN 2, musíme zmeniť masky."


GUN

GUN používa zbytočne veľa násilia, v mnohých prípadoch sa krvavé scény do westernu nehodia.


GUN

Reklamný obrázok častokrát vyvolá v hráčoch klamlivé nádeje.


Ako Colton poslednýkrát z GUN-u vystrelil

GUN vo vás po dohraní vyvolá spústu otázok, ktoré budú poukazovať na nápady, ktoré si autori odložili pre pokračovanie a na fakt, že akosi sa báli popustiť uzdu fantázii, či len sprosto okopírovať niektoré fungujúce herné mechanizmy. Kde je budovanie reputácie, pomáhanie navzájom znepriateleným stranám, alebo napr. kúpa nevestinca? Viem, že GUN nie je GTA, ale ten potenciál tu bol, tak prečo ho nevyužiť? Takto zostane relatívne rozsiahle prostredie, kde nechýbajú indiáni, vodopády, horské pramene, pevnosť, sady, bane či vyprahnutá púšť nedotknuté.

Či už Neversoft šetrí na GUN 2, alebo ho len zatlačil k múru vydavateľ, pretože chcel mať v portfóliu prvý western pre Xbox360, nemožno odpustiť také prešľapy, ako chýbajúce animácie na kolesách vlaku, miznúce objekty, kolíziu polygónov či levitovanie postáv. Osobne ma GUN sklamal, že nemá ústredný motív, rovnako ani Colton. Čo je to western bez poriadneho popevku, ktorý by už dopredu dával banditom vedieť, že si pre nich prišla zubatá? O technickej stránke niečo viacej povedal je2ry vo svojom nekompromisnom pohľade na GUN. Ja len dodám, že aj keď sa na konzolách tie rozmazané textúry strácajú, GUN jednoducho strieľa za nižšiu ligu.

Aby som to zhrnul, GUN je silne inšpirovaný spaghetti westernami, chýbajú mu však niektoré kulisy, ktoré kazia výsledné hodnotenie. Ak máte radi divoký západ a pach pušného prachu, GUN vás zaručene pobaví, ale iba raz a to iba na krátku, hodne krátku chvíľu.

Nuž, tu sa naše názory asi budú líšiť najmarkantnejšie. Ja nielen že hru neodporúčam hrať „normálnym“ hráčom, ale dokonca ju zakazujem čo i len inštalovať priaznivcom westernového žánru, ktorým na poličke kraľuje rozšírená DVD edícia Vtedy na západe alebo Dobrý, zlý a škaredý. Keby toto videl Sergio Leone, tak by sa chudák v hrobe obracal. Ruky preč! Hodnotenie: 65%, je2ry.


napísal spacejunker & je2ry 2.12.2005
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Gun (gameplay video)
| GUN (GAMEPLAY VIDEO)
[2.12.2005]
Gun (gameplay video)
| GUN (GAMEPLAY VIDEO)
[2.12.2005]
Gun (gameplay video)
| GUN (GAMEPLAY VIDEO)
[2.12.2005]
7.2
Ohodnotiť
GUN
+ zaujímavý i keď krátky príbeh
+ jazda na koni
+ žiadne zdržovanie pri plnení misií
- evidentne nevyužitý potenciál
- príliš jednoduché
- príliš krátke
- chýba ústredný hudobný motív
- automatické zameriavanie
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Pentium III 1.8 GHz, 256MB RAM, 32MB grafická karta


RECENZIE HRÁČOV
9.0
RIVIERA KIDD    23.3.2009
"Hra GUN od firmy NeverSoft čo bude behať kovboj na skateboarde veď oni vedia len Tonyho Hawka sprav...prečítať celé
7.6
BABLAQUA    19.7.2007
Štúdio Neversoft, známe sériou Tony Hawk´s Pro Skater, určite mnohých šokovalo oznámením, že pracujú...prečítať celé
7.8
LIAM GALLAGHER    2.6.2007
“GUN SHOWDOWN“Divoký západ je stále dosť nevyužitou tématikou v počítačových hrách. Vývojáro...prečítať celé
8.7
LUK    16.4.2006
Vitajte všetci fanúšikovia kovbojok. Niečo takéto bolo naposledy v minulom storočí. Objavila sa tu...prečítať celé
7.3
DEMONRAZIEL    1.3.2006
Osedlajte kone, taste revolvery a vyrazte...smer divoký západ.Tak na divoký západ sa vyberiete n...prečítať celé
PS2
PC
PSP
Xbox
Xbox 360
Gamecube

Vývoj: Activision / Neversoft Entertainment
Štýl: Akčná Adventúra
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  november 2005
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector magazín #125


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Zdroj (1)
Zdravicko, prosim o radu zvazujem kupu novej GPU k...
| Ako hráte ac oddysey alebo pod... (11)
Zdravím mám otázku na komunitu hráčov, ktorí hráva...
| Gta v nízke fps (3)
Z mne neznámeho dôvodu mi "laguje" GTA V. Neviem č...
| Xbox one x a ps5 - výber tv 55... (1)
Čaute, ktoré tv do 500€ by sa najviac oplatilo k n...
| Gears 5 (7)
Chcel by som poprosit poradit. Nejde mi rozbehnut ...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk