THE SUFFERING: TIES THAT BIND

THE SUFFERING: TIES THAT BIND

7.5

Brutálny výlet do mysle schizofrenického zabijaka pokračuje v uliciach jeho rodného mesta.

Recenzia na Xbox verziu

Deja vu? Datadisk alebo plnohodnotné pokračovanie? To sú otázky, ktoré sa vám v hlave objavia po dohraní akcie The Suffering: Ties That Bind priamo nadväzujúcej na minuloročný prvý diel. Surreal Software a Midway prenikli do hororového žánra s kadenciou guľometu, ale sami nevedeli, či sa držať skôr prvkom survival hororu alebo čistokrvnej akcie. Druhý diel preto poľavuje na intenzite strachu, je priamejší, krvavejší. Z hráča robí štvanca, ženie ho stále vpred. Nie je tu miesto na riešenie logických hádaniek, ani postranné úlohy, iba dvere, ktoré vykopnete a ocitnete sa v ďalšej úrovni.

Ties That Bind ide na to zhurta, čo bude vadiť hráčom neznalých prvého dielu. V príbehu sa objavujú staré známe tváre a situácie, ktoré hlavného hrdinu Torqua prenasledujú od minulého roka. Šialený experimentátor dr.Killjoy si vychutnáva každú voľnú chvíľu na projekciách a zamotáva dej. Zosnulá manželka Carmen sa snaží priviesť Torqua k rozumu a k pravde, čo sa v ten osudný deň stalo, keď bola zabitá nielen ona, ale aj ich dve deti. Novým hráčom je Jordan vyšetrovateľka udalostí na ostrove Carnate, kde došlo k pekelnému masakru (odohral sa v predchádzajúcej časti). So svojou špeciálnou jednotkou vás bude prenasledovať na každom kroku, rovnako ako nový nepriateľ a mentor v jednej osobe, ktorý si hovorí Blackmore.

Príbeh vás tentoraz odhráva v Baltimore, rodnom meste hlavného hrdinu, odhaľuje temné zákutia, praktiky gangov a zavedie vás aj na kritické miesta v Torquovom živote. Z ostrova Carnate sa nepodarilo ujsť iba Torquovi, ale aj niečomu horšiemu, čo mení ulice na krvavé rieky a ľudí zanecháva ležať v podivných polohách s utrhanými údmi. Ties That Bind začína päť rokov pred prvými dielom, kedy sa Torque ocitá vo väzení a prvý krát sa zoznamuje s Blackmorom. Úvodná úroveň slúži ako tutorial a minulosť veľmi rýchlo vystrieda súčasnosť. Torque upaľuje z ostrova Carnate na motorovom člne, aby ho neskôr zatkla Jordan a podrobila výsluchu. Ten dlho netrvá, pekelné kreatúry povyskakovali zo svojich dier, Torquove ruky sú opäť voľné a berie do nich prvé zbrane.

The Suffering: Ties That Bind

Osobný favorit (Mainliner) podáva Torquovi jedovatú injekciu.
The Suffering: Ties That Bind

Čím sú boje intenzívnejšie, tým sú krvavejšie.
The Suffering: Ties That Bind

Spravím z teba bruchomluvca!

Tentoraz môže naraz niesť iba dve zbrane, či už palné alebo sečné, plus niekoľko granátov (molotovov). Hra vás z dôvodu nedostatku nábojov donúti meniť celú ponuku nevybalansovaného arzenálu. Pištole nie sú účinné, prekvapivo ani revolver, dokonca ani samopaly na väčšiu vzdialenosť. Často budete vyprázdňovať jeden zásobník do jediného nepriateľa! Naopak veľmi rýchlo sa skamarátite s guľometom M60, granátometom, raketometom a devastujúcimi granátmi. S týmito hračkami prežijete krásne, ale veľmi krátke chvíle. Novinkou je držanie dvoch rovnakých zbraní naraz, čo síce znásobuje palebnú silu, ale ani vo dvojici nie sú pištole či Uziny extra účinné.

Beštiár podobne ako zbraňový arzenál doznal iba kozmetických zmien. Hlavní protagonisti z prvého dielu boli z veľkej časti zrecyklovaní. Po stenách budú behať Slayeri, v otvorených priestranstvách narazíte na chodiace hory zbraní (Marksman), striekačky s kyselinou budú hádzať Mainlineri. Reprízu si odkrútil aj Fester, ktorému z brušnej dutiny vyskakujú extra nezdravé potkany. Nové monštrá spoznáte okamžite. Diabolsky rýchle horiace beštie vrhajúce fireball, eletrinou nabitá hora mäsa, drobní psíci či pavúkoidné monštrá. Súboje naberajú rýchlo na intenzite a ku koncu budete častejšie odolávať celým zástupom monštier, kým sa vám uvoľní cesta ďalej.

Nepriatelia útočia svojou početnosťou ako inteligenciou. Beštie si idú priamo vypýtať dávku olova, ale takí členovia špeciálneho komanda sa dokážu aj skrývať a kropiť vás z úkrytu. Nečakajte však, že vás prekvapí hodený granát, alebo koordinovaný prepad spoza chrbta. Obtiažnosť nie je vysoká, ale netreba ju zbytočne podceňovať. Šetriť nábojmi sa vypláca, rovnako ako podnikať samovražedné výpady s brokovnicou.

The Suffering: Ties That Bind

Kooperácia s NPC postavami je sporadická, aspoň že si ich zabitím môžete vylepšiť temnú karmu.
The Suffering: Ties That Bind

Hranie tejto hry spôsobuje deja vu.
The Suffering: Ties That Bind

Starí známi Slayeri, prezrádza ich zvuk klepajúcej čepele.

Jedným z dôvodov, prečo bol zbraňový arzenál autormi podcenený, je beštia v Torquovom tele. Démon zmenil svoju vizáž, nabral svalovej hmoty, jeho údery sú nebezpečné pre akéhokoľvek nepriateľa a dostal viacej priestoru. Medzi monštrami sa objavujú nadmonštrá (spoznáte ich strieborným zafarbením), ktorým neubližujú guľky a radi si na pomoc privolávajú svojich pomocníkov. Zabíjaním radových nepriateľov sa napĺňa rage meter a keď dosiahne svojho vrcholu, môže sa Torque zmeniť na beštiu. V tejto podobe už nie je problém eliminovať nadmonštrá, ktoré vo veľkej miere nahrádzajú tradičných bossov.

Celá hra sa nesie v duchu predchádzajúceho dielu, čomu zodpovedá takmer identická stavba úrovní. Sľubovaná bola vyššia interaktivita a variabilita, ktorá dostala priestor iba v uliciach Baltimore. Z mesta sa však veľmi rýchlo prenesiete do temných chodieb väznice a smradľavých kanálov, kde sa hra cíti najlepšie. Ties That Bind na rozdiel od predchodcu ponúka viacej možností ako sa nakloniť na stranu zla alebo dobra. Je iba na vás či budete strateným dušiam pomáhať, alebo ich na mieste popravíte. Každý jeden čin sa odráža na karme hrdinu a je viditeľný aj na vnútornej beštii. Na tomto mieste sa patrí povedať, že ak sa rozhodnete páchať dobré skutky, pripravte sa na reštartovanie úrovní, pretože inteligencia NPC postáv je na bode mrazu. Kľudne sa postavia medzi vás a monštrá, alebo vám vbehnú pred mieridlá.

Jednu vec, ktorú nemožno Ties That Bind vyčítať, je otvorené násilie, brutalita a litre krvi. Násilná forma, ktorou je prezentovaná celá hra, dokonale vystihuje diabolskú atmosféru a pekelné kreatúry. Miestnosti sú vymaľované krvou, zo stropov visia zúfalci, po úrovniach sú porozhadzované zbedačené telá. Z prostredí cítiť jednoducho smrť. Hra vo vykresľovaní brutality nepoľavuje, ani keď sa na okolí nenachádzajú žiadne monštrá. Útočí na vás flashbackmi, často až príliš beštiálnymi.

Skôr než si stihnete vydýchnuť a zistíte, kto všetko za tým stojí a akým spôsobom zabil Torque svoju rodinu, už sedíte na korbe a strieľate z palubného kanóna kamiónu, ktorý šoféruje Jordan. Akcia je intenzívna, rýchla, krvavá a iba na malý moment sa budete venovať riešeniu primitívnych problémov, ako napr. prehadzovanie pák, otváranie ventilov, či hľadania cesty ďalej v priamočiarych leveloch.

The Suffering: Ties That Bind

Brutalita je synonymum pre Ties That Bind.
The Suffering: Ties That Bind

Torque sa naučil páliť z dvoch zbraní naraz.
The Suffering: Ties That Bind

Ulice Baltimore vystriedajú klaustrofobickejšie prostredia.

Ties That Bind je multiplatformový titul, čo najviac vidno na PC verzii, ktorá vychádza z Xboxovej., ktorá je aj najkrajšia. Grafika nedoznala veľkých zmien, v hre sa však vyskytuje časté používanie efektov, ako oheň, či prskajúca elektrina, oživujúc tmavé a na prvý pohľad identické prostredia. Stavba levelov ako už bolo povedané je z veľkej mieri recyklovaná. Úrovne sú kompaktnejšie, plynulo na seba nadväzujú a pôsobia klaustrofobickým dojmom. Na svet sa pozeráte prostredníctvom 3rd person kamery, ale pohľad si môžete kedykoľvek prepnúť aj do 1st person. Pohľad z vlastných očí využijete hlavne pri presnejšom mierení a hru je možné takýmto spôsobom aj dohrať.

Po zvukovej stránke je na tom Ties That Bind lepšie. Počas hrania budete bombardovaní množstvom rozhovorov (je ich dobré počúvať), kakofóniou zvukov, nárekmi obetí alebo skľučujúcim plačom dieťaťa, na ktorom budú hodovať monštrá. Zvuky sú spolu s dabingom, na ktorý si Midway potrpí (hlavného záporáka nadaboval Michael Clarke Duncan) najväčšou prednosťou nového Sufferingu.

The Suffering Ties That Bind stavia na svojom predchodcovi. Vsádza na ničím nerušenú intenzívnu akciu, otvorené násilie a brutalitu. Fanúšikov určite zaujme, musia sa však pripraviť na prežívanie identických situácií a boj s takmer rovnakými monštrami. Ostatní hráči budú musieť tolerovať, ak sa stratia v príbehu.

napísal spacejunker 22.12.2005
7.5
THE SUFFERING: TIES THAT BIND