LOTR: TACTICS

LOTR: TACTICS

9.0

Klasická ťahová stratégia zo sveta LOTR na prichádza na platformu PSP.

Recenzia na PSP verziu

Keď majster Tolkien vymýšľal príbehy o nádherných elfoch, diabolských škretoch, chlpatých hobitoch a odvážnych trpaslíkoch, určite nemohol ani len tušiť, čo nakoniec z rozprávok, ktoré boli určené ako čítanie na dobrú noc pre jeho deti, nakoniec vznikne. Celosvetový pánoprsteňovský ošiaľ má na svedomí najmä režisér Peter Jackson, ktorého filmové spracovanie Stredozeme právom okupuje popredné miesta v rebríčkoch svetovej kinematografie (viď. imdb). Práve Jacksonov film bol impulzom pre skomercionalizovanie Tolkienových príbehov až do takej miery, že postavy z príbehov môžete nájsť v hračkárstvach, v potravinách, v obchodoch s oblečením, s písacími potrebami atď atď. Chybou by bolo, keby sa popularita Aragorna, Legolasa či Smeagola nevyužila aj vo svete počítačovej zábavy a tak na motívy knihy vznikli rôzne tituly pre rôzne platformy. V EA sa najnovšie rozhodli zaútočiť na PSP a tak sa na pulty obchodov dostala hra Lord of The Rings: Tactics (LOTRT).

Pri vzniku LOTRT museli myšlienkové pochody vývojárov z EA prebiehať asi nejako takto: „Hm, máme licenciu na Pána prsteňov. Vo svete sa predávajú milióny kusov PSP. Dva zdanlivo úplne nesúvisiace fakty. Ale! Čo takto ich spojiť a vytvoriť hru inšpirovanú Tolkienovým svetom práve na PSP? Lenže o aký typ hry by sa malo jednať? Adventúry sa na hanheld nehodia, akčných hier je pre PSP dostatok a väčšinou trpia malým displejom konzoly, realtimová stratégia by pravdepodobne stroskotala na ovládaní, simulátor alebo závodná hra by bola zneuctenie knižnej predlohy. Tak čo nám ešte ostáva? Ťahová stratégia! Áno, to je ono! Bude sa to ľahko ovládať, šancu vyniknúť dostanú známi hrdinovia, graficky to bude pripomínať filmovú verziu, celé to prispôsobíme na mieru PSP a bude z toho bomba.

LOTR: Tactics
LOTR: Tactics
LOTR: Tactics

V prípade, že ste si najprv pozreli finálne hodnotenie a až potom sa pustili do recenzie, viete už, že z toho bomba skutočne je. Môže za to niekoľko faktorov, ktoré si postupne opíšeme. Začnime príbehom. Ak ste posledných 5 rokov žili v jaskyni bez prístupu k televízii, knihám, novinám, časopisom, rozhlasu či internetu vedzte, že dej knižného Pána prsteňov sa točí, ako už názov naznačuje, okolo prsteňov. Jeden z týchto magických prsteňov sa zhodou náhod (ok, nebola to zhoda náhod, prsteň to tak chcel) dostala k mladému hobitovi (hobit = malý človek, chlpaté nohy, pohodlný, závislý na jedle, podoba so mnou čisto náhodná) Frodovi. Ten sa od svojho dávneho priateľa, čarodejníka Gandalfa dozvedá, že by sa mohlo jednať o prsteň s temnou minulosťou a preto je potrebné ho ísť odniesť do Roklinky, kde o jeho osude rozhodne múdry elf (elf = pohľadný humanoid, dlhé vlasy, špicaté uši, nadanie na lukostreľbu, mágiu a spev, proste niečo ako Fendi) Elrond. Na porade Roklinke skupina zložená z ľudí, elfov a trpaslíkov príde k záveru, že prsteň treba zničiť, lebo ak sa k nemu dostane jeho pôvodný majiteľ, temný Sauron, nastane koniec sveta. Má to ovšem malý háčik - jediné miesto, kde sa dá prsteň zničiť je uprostred Sauronom ovládaného územia, Mordoru. Kniha potom opisuje príhody Froda a jeho družiny a zhruba od tohto miesta (rozhodnutie v Roklinke) sa na knižný príbeh napája aj príbeh hry.

Hra ponúka na výber túto šesticu neohrozených dobrodruhov: Frodo, Sam, Aragorn, Legolas, Gimli a Gandalf. Do jednotlivých bojov budú nasadzovaní zväčša automaticky, ale v niektorých prípadoch bude ich výber ponechaný na hráčovi. Ich nasadzovanie do misií je zväčša automatické, i keď v zopár prípadoch si ich budete môcť vybrať manuálne. Okrem hrdinov budete ovládať aj „obyčajné“ jednotky v závislosti na tom, kde sa práve nachádzate – v Rohane to bude kavaléria, v Helmovom žľabe elfskí lukostrelci (tu je zrejmá inšpirácia filmom, pretože v knihe sa elfovia na ľudí vykašľali). Nikdy ale nebudete ovládať viac ako cca 10 jednotiek vrátane hrdinov. Hlavná úloha väčšiny misií znie „Znič všetkých nepriateľov“, ale nájdu sa aj výnimky ako „Vydrž XX kôl, kým neprídu posily“, „Ochráň vlajku“, „Dostaň sa do určitého bodu na mape“ či „Zabi nepriateľovho hrdinu“. Samotné hranie pozostáva z dvoch fáz – pohybovej a bojovej.

V pohybovej fáze môžete umiestňovať svoje jednotky; na pamäti treba mať, že vyvýšené miesta majú pozitívny vplyv na dostrel a poškodenie spôsobené útokmi na diaľku, bahenná pôda a piesok znižujú pohyblivosť a rôzne iné faktory. Jednotky je možné vyberať dvoma spôsobmi – buď ich priamo „nakliknete“ kurzorom (bojisko je rozdelené do štvorcov, takže pohyb kurzora po mape pomocou ovládacieho kríža je jednoduchý) alebo sa medzi nimi prepínate shiftom. Po rozmiestnení nasleduje pohybová fáza jednotiek druhej strany. Následne prebieha bojová fáza, kedy vyberáte jednotlivé ciele pre svojich hrdinov a jednotky. Ciele označujete znova buď kurzorom alebo prepínate shiftom. Hrdinovia môžu útočiť klasicky alebo pomocou kúziel či špeciálnych pohybov. V tejto fáze je taktiež možné použiť lekárničku, alebo doplniť manu, avšak v tomto prípade už nie je možné s danou postavou útočiť. Po ukončení vašej bojovej fázy útočí nepriateľ. Takto sa kolá striedajú až do víťazného konca (v tom lepšom prípade) alebo do momentu vašej prehry. Napriek tomu, že to takto na displeji môže vyzerať na zdĺhavú a komplikovanú záležitosť, opak je pravdou.

LOTR: Tactics
LOTR: Tactics
LOTR: Tactics

Už po prvých leveloch si zvyknete na výborné ovládanie a naučíte sa základné princípy hry. Splnenie priemernej misie je záležitosťou 10 - 30 minút, čo je akurát na cestu do práce alebo školy, takže hra nenudí a nie je príliš zdĺhavá. Celkový počet levelov za jednu stranu je vyše 20. Áno, za jednu stranu. LOTRT okrem hrania za Spoločenstvo totiž ponúka aj druhú kampaň za Mordor, v ktorej spolu so Sauronom a Sarumanom môžete tým zženštilým elfom a smradľavým trpaslíkom ukázať, kto je v Stredozemi skutočne pánom. Ťažko sa mi odhaduje celková hracia doba, ale ak by sme zobrali 40 misií po 10 minút, tak to máme cca 7 hodín. No 10 minút na každú misiu rozhodne stačiť nebude, takže tento titul vás zabaví minimálne 10 hodín. Komu by sa aj toto všetko stále málilo, môže si životnosť LOTRT predĺžiť takmer na nekonečno vďaka multiplayeru, ktorý ponúka strategické súperenie až 4 reálnych hráčov na 12 mapách. Pri vytváraní hry môžete nastaviť časový limit na jedno kolo, takže by sa nemalo stávať, že budete zbytočne dlho čakať na nerozhodného protihráča. Bohužiaľ som nemal možnosť vyskúšať MP na vlastnej koži, ale predpokladám, že bude taký kvalitný ako singleplayer.

Po zdarnom ukončení levelu nasleduje jeho vyhodnotenie, automatické levelovanie hrdinov (v hre sú zakomponované aj niektoré RPG atribúty, ale pri hraní si ich veľmi nevšimnete), uloženie pozície a nákup spomínaných predmetov a skillov. Vaša finančná situácia sa zlepšuje/zhoršuje v závislosti od toho, či v misiách budete plniť aj vedľajšie úlohy, či prežijú všetky vaše jednotky a podobne. V obchode máte na výber rôzne lekárničky, lektvary many a ochranné totemy, ktoré môžu neraz zvrátiť priebeh bitky. Veľmi dôležité sú aj skilly, resp. kúzla. Každý hrdina môže disponovať širokou škálou špeciálnych pohybov či zaklínadiel, ktoré spôsobujú nepriateľom väčšie poškodenie, ale na ich vyvolanie ja potrebná mana. Po zakúpení schopnosti si následne daný skill môžete upgradovať, pričom samozrejme vyšší level skillu/kúzla = väčšie poškodenie = väčšia spotreba many. Aby som bol aj konkrétny: Aragorn ovláda drvivý útok, alebo dokáže počas jedného kola útočiť dvakrát; Legolas napr. ovláda schopnosť zvanú „TrueShot“, ktorá spôsobuje masívne poškodenie; Gandalf dokáže jedným z kúziel nepriateľa paralyzovať; hobiti sú majstri v hádzaní kameňov. Pri nákupoch treba byť rozvážny, pretože peňazí nikdy nie je dosť a treba si dobre rozmyslieť, ktorým hrdinom zvýšite ktoré skilly (doporučujem si pozrieť, akých hrdinov budete potrebovať v nasledujúcej misii a podľa toho vyberať) a koľko peňazí miniete na lekárničky.

Jednotlivé levely kopírujú najdôležitejšie udalosti knihy/filmu, takže sa budete prebíjať cez Moriu, ochraňovať Helms Deep i Minas Tirith, bojovať na pláňach Pelennoru, alebo zachraňovať Froda a Sama z lepkavých osídiel Onduly. Výber misie sa odohráva na veľkej mape Stredozeme, na ktorej sú vyznačené už splnené úlohy a zároveň tie, ktoré vás ešte čakajú. Po niektorých dokončených leveloch dostávate možnosť navštíviť aj bonusové bojiská. Pred začiatkom každej misie vás do deja vtiahnu krátke ukážky zostrihané z Jacksonového filmu, čo pridáva na atmosfére. Spracovanie všetkých prostredí, ktoré počas hrania navštívite, sú inšpirované práve týmto kinematografickým skvostom. Takisto hrdinovia sa podobajú na hercov, takže ak ste videli film, Aragorna či Gandalfa spoznáte na prvý pohľad. Vizuálne spracovanie sa blíži maximu, ktoré je (nepretaktované) PSP schopné dosiahnuť. Ťažko sa to opisuje, ale niekedy sa pri hraní ani nechce veriť, že taká malá krabička dokáže vyprodukovať tak kvalitnú grafiku. Vizuálnej stránke zdatne sekunduje hudobný soundtrack z pera Howarda Shorea, v ktorom nechýbajú najznámejšie melódie z filmu.

LOTR: Tactics
LOTR: Tactics
LOTR: Tactics

Použitý engine je plne 3D, takže scénou sa dá otáčať a zoomovať a lepšie si tak naplánovať taktický postup. Aj keď orientáciu ešte vylepšuje radar, ktorý zobrazuje vaše a nepriateľské jednotky spolu s prípadnými cieľmi misie a aktuálnou polohou kamery, predsa len by sa zišiel nejaký globálny náhľad na celé bojisko. Keď už spomínam chyby, vadila mi ešte jedna vec. Často sa stáva, že v jednom leveli zabijete nepriateľovho hrdinu a o dve misie ďalej ho znova stretnete v plnom zdraví na bojisku. Nie je to závažná chyba, ale z hry sa vytráca pocit „Juuu, zničil som Sarumana!“, keďže ho budete o chvíľu zabíjať znova.

Som rád, že môj zoznamovací titul s PSP bol práve LOTRT. Presvedčil ma, že tento malý technický zázrak v sebe skrýva veľký potenciál a i keď je pravda, že konkurencia (myslené Nintendo DS) ponúka zábavnejšie tituly, LOTRT naznačuje, že je možné vytvoriť skutočne dobrú hru aj na PSP. Hra ponúka dve rozsiahle kampane oblečené do skvelého audiovizuálneho kabátu, pričom ovládanie, celkový princíp a podanie hry je naplno prispôsobené možnostiam PSP. Ale čo je najdôležitejšie, hra skutočne baví a v spojení s motívom Pána prsteňov má šancu osloviť aj tých hráčov, ktorý ťahové stratégie doteraz obchádzali míľovými krokmi. Nebojím sa teda povedať, že sa jedná o jeden z najlepších titulov určených pre túto platformu a keď budete pri kúpe PSP uvažovať o svojej prvej hre, môžem vám s čistým svedomím odporučiť práve Lord of The Rings: Tactics.

napísal je2ry 4.1.2006
9.0
LOTR: TACTICS