PRIHLÁS

CRASHDAY

CRASHDAY

7.2

Rýchle autá, ničivé zbrane a sexy kočky – nebezpečná trojkombinácia pre každého chlapa. Odmyslite si sexy kočky a dostanete Crashday.

Recenzia

23.4.2001, novinka: Crashday demo.
13.1.2003, novinka:
Crashday shots.
27.1.2006, novinka:
Crashday look.
28.2.2006, finálna Crashday recenzia.


Ak by platilo, že čím dlhšie sa herný titul pripravuje, tým je kvalitnejší, Crashday by spolu s Duke Nukem Forever kandidoval na titul najlepšej hry milénia v Slnečnej sústave a priľahlých galaxiách. Pôvodný zámer autorov z Moonbyte Studios hovoril o kaskadérskej racingovke, neskôr k rampám a skokom pribudli rotačné guľomety a navádzané rakety, ktoré mali hru posunúť niekam smerom k väčšej hrateľnosti a zábave. Táto na prvý pohľad zaujímavo vyzerajúca zmeska viacerých štýlov sa po piatich rokoch konečne dočkala začiatku svojho predaja a tak sa hráči konečne môžu pripraviť na explozívny Crashday.

Podľa toho, aké informácie púšťal Moonbyte zo svojej kuchyne, mali sme očakávať racingovú obdobu FPS-ky BLACK. Ako by povedal SpaceJunker - porno s autami, frenetická akcia, maniakálne modely áut spolu so všadeprítomnou deštrukciou a particle efektami, odpadávajúce súčiastky, jednoducho zlý sen každého automechanika. Okrem vône benzínu a spálených pneumatík vo vzduchu cítiť aj strelný pach, horúce nábojnice sa odrážajú od naleštenej kapoty superšportiakov, navádzané rakety svištia vzduchom a so škodoradostným pípaním oznamujú blížiacu sa virtuálnu smrť. Zámer je to viac ako pekný, ale história nás učí, že: a) tituly s extrémne dlhým vývojovým cyklom zväčša nedopadnú podľa predstáv jednak autorov a jednak čakajúcich hráčov; b) mixy viacerých žánrov nie vždy končia najlepšie. Ak ste si už letmo pozreli výsledné hodnotenie, určite viete, že Crashday dopadol ako takmer ideálna kombinácia oboch týchto vyjadrení a žiadna „výnimka potvrdzujúca pravidlo“ sa tentokrát nekoná.

Začneme, ako sa sluší a patrí, od začiatku. V tomto prípade je začiatok veľmi pozitívny. Sadáte za volant superfára, nie nepodobnému Lamborghini, v ktorom nie je problém poraziť všetkých dotieravých súperov. Po dosiahnutí „namlsávacieho“ efektu (ste namlsaní výkonom a vlastnosťami športiaka) sa ale prebudíte do krutej reality. Je vám ponúknutý vyradený policajný voz, ktorý sa stane odrazovým mostíkom pre dosiahnutie vašeho cieľa. Ten je stanovený jasne. Prejsť sériou 24 závodov rozdelených do 3 líg ako víťaz, stať sa celkovým šampiónom nových, divácky atraktívnych závodov a znova si vychutnať športové sedačky niektorého z luxusných štvorkolesových tátošov.

Crashday

Crashday rok 2001 ...
Crashday

... 2003 ...
Crashday

... a 2006.

Spomenutých 24 pretekov tvorí obsahovú náplň režimu Kariéra. Závody sú rozdelené do 3 skupín podľa obtiažnosti na amatérske, profesionálne a finálne. V každej skupine (lige) si nájde svoje zastúpenie niektorý z týchto typov závodov:

Wrecking Match – najviac proklamovaný a na uverejnovaných obrázkoch prezentovaný mód. Vašou úlohou je zničiť nepriateľské autá akýmkoľvek spôsobom, či už nabúravaním, guľometom alebo raketami.
Stunt show – pomocou rámp, skokov, loopingov a iných kaskadérskych pomôcok dosiahnuť čo najväčší bodový zisk.
Hold the flag – je potrebné ukoristiť vlajku (veľký žltý smajlík) a prejsť s ňou stanovenými checkpointami. Po akomkoľvek dotyku so súperovým autom sa vlajka dostáva do jeho vlastníctva a body zbiera on.
Race – jednoduchý pretek cez checkpointy (existuje viac variánt).
Pass the Bomb – klasická naháňačka z čias nášho detstva, len miesto „si to“ si hráči medzi sebou predávajú bobu s časovačom. Kto ju má pri ukončení odpočtu tak... to si viete predstaviť :-).
Bomb Run – jasná inšpirácia filmom Speed. Bomba na aute sa aktivuje, ak vaša rýchlosť klesne pod určitú hodnotu. S každým prejdeným checkpointom sa ale táto hranica zvyšuje a na trati pribúda nepríjemných zákrut a nerovností.

Pre tých, ktorých šplhanie po kariérnom rebríčku vyslovene odpudzuje, autori pripravili iné prostriedky na sebarealizáciu. V Single Event si môžete zajazdiť hociktorý z uvedených herných módov, pričom nastaviť sa dá viacero užitočných faktorov od počtu kôl, až po rozsah poškodzovania vozidla. Režim Mini Games ponúka postupom času (ďalšie levely sa otvárajú v náväznosti na úspechy v kariére) 6 doplnkových hier po vzore FlatOutu. Aj keď som napísal, že k dispozícii je 6 miniher, v podstate sa jedná len o tri – Long Jump (skokanský mostík), Vehicle Blast (skok s bombou), Checkpoint Chase (názov hovorí sám za seba) – ale každá sa objaví v dvoch verziách. Nechýba ani multiplayer (LAN, internet) a bonusom je track editor, pomocou ktorého si ľahko a jednoducho nadizajnujete trať podľa vlastných predstáv.

Vráťme sa ale späť ku kariére, ktorá bude zrejme pre väčšinu hráčov tým najväčším magnetom. Zánovný policajný deduško by v neskorších pretekoch určite odišiel do automobilového nebíčka s diagnózou motorový infarkt, takže sa treba postarať o čo najskoršie rozšírenie vozového parku. Ponúkaných je 11 ďalších kúskov a i keď hra nemá licenciu, podobnosti s reálnymi značkami sú viac ako zrejmé (Hummer, Lamborghini, Dodge). S pribúdajúcim zoznamom vyhratých pretekov sa sympaticky zvyšuje aj stav vášho bankového účtu a tiež hodnota tzv. bodov reputácie. Práve tie slúžia na odomykanie nových vozidiel a tiež sprístupňujú nové minihry. Po odomknutí si za ťažko zarobený americký cash môžete dané fáro kúpiť, prípadne si staré trocha vylepšiť či prispôsobiť svojmu vkusu a estetickému cíteniu. Možnosti tuningu a úprav vzhľadu sú ale v porovnaní s napr. Need 4 Speed oveľa slabšie a vyzerajú, ako keby do hry boli pridávané na poslednú chvíľu.

Crashday

Táto aréna vám dá zabrať.
Crashday

George Rush, George Rush. Koho mi to len pripomína?
Crashday

Pán Spock, fotonové torpéda na maximum!

Na druhej strane je pravda, že Crashday nestojí a nepadá na tuningu, takže až zásadná veľká chyba to nie je. Koniec koncov posúďte sami: auto sa dá opancierovať jedným z dvoch typov „brnenia“, jazdné vlastnosti zmeniť dvoma upgradami, v ponuke sú dva typy podvozku, niekoľko typov kolies, dva alebo tri predné a zadné nárazníky, dva spojlery a pár iných drobností (viď. obrázok). To všetko poteší, ale rozhodne nenadchne. Najväčším kameňom úrazu je sortiment zbraní, kde máte na výber len rotačný guľomet a dva typy rakiet, takže žiadne automoto-zbraňové porno sa rozhodne nekoná. Veľmi biedne je na tom aj zoznam prostredí, v ktorých sa jednotlivé závody odohrávajú. Mestské okruhy sa striedajú so štadiónmi a naháňačkami v prírode. To je všetko. Tri prostredia a dosť. Prejazdy mestom sa spájajú najmä s hernými módmi Race a Bomb Run. Na štadiónoch sa vybláznite pri Wrecking Match a tiež pri vytváraní kaskadérskych zostáv. Lesy a lúky sú zase ako stvorené pre mód Hold the Flag.

Práve Wrecking Match by mal byť najväčším lákadlom celej hry. Efektné výbuchy nepriateľských áut, vzduchom letiace črepiny, úlomky, blatníky, kolesá a ľudské hlavy, adrenalín napeckovaný na maximum, prudká hrateľnosť, vysoká zábava... tak nejako si to autori asi predstavovali. Z plánu však ostali len tie výbuchy a deštrukcia (nie, nekonajú sa ani tie hlavy :-( ). Lepšie som sa pri ničení dopravných prostriedkov bavil v Death Rallye, čo je už nejaký ten rok stará hra. Za chýbajúci pocit z uspokojenia môže jednak nepríliš podarený dizajn bojových arén (najlepším dôkazom je štadión, v ktorom sa stretnete s finálnym nepriateľom) i absencia širšieho zbraňového arzenálu (jeden guľomet a rakety sú žalostne málo. Chcelo by to míny, plameňomety, EMP šoky alebo aspoň nebezpečne vyzerajúce zakrvavené koly trčiace z prednej masky). No a keď už kritizujem zbrane, neodpustím si jednu poznámku týkajúcu sa rakiet. Keď už grafici dali tú námahu a zapracovali na rotačáku, mohli už pár polygónov obetovať aj na stvárnenie raketometov, pretože navádzané strely vychádzajúce z kabíny auta cez neporušené predné sklo vyzerajú, hmm, divne.

Stunt mód je postavený hlavne na skokoch a obecne platí, čím dlhší a vyšší skok, tým viac bodov. Na výsledné hodnotenie má vplyv aj rotácia vo vzduchu a tiež fakt, koľko súčiastok ste pri danom skoku odtrhli/zničili. Ak spojíte viac podarených kúskov za sebou, odmenou je tzv. stunt bonus, ktorý výrazne zvyšuje bodový zisk. V neskorších fázach kariéry budete odkázaní práve na precízne zlinkovanie ponúkaných prekážok (takže najprv prejdem tento looping, potom si to namierim priamo na túto gigantickú rampu, po dopade ešte musím stihnúť tieto dva skoky a zakončím to prekonaním potrubia) tak, aby ste ich prejazdom maximalizovali počet získaných bodov a porazili konkurenciu.

Ostatné herné režimy sa svojou kvalitou potácajú niekde v priemere. Niektorým nechýba originalita, ale väčšinou trpia inými neduhmi. Tímový Capture the Flag je pekná vec, ale vaši spoluhráči sú postihnutí častou počítačovou chorobou, umelou demenciou. Nie sú schopní vlajku zobrať a nie to ešte s ňom lietať po checkpointoch a bodovať za váš tím. Kvalitu klasických pretekov znehodnocuje správanie sa áut na ceste. Všetky sú nejaké lenivé a nechce sa im „zabáčať“ a pravdu povediac, od takéhoto 100 % arkádového titulu som čakal svižnejšie ovládanie (Hlavne, že pri skokoch môžete autom rotovať bez obmedzenia.) Pri tomto móde tiež zamrzí spracovanie mapy/radaru, na ktorej síce vidíte najbližší checkpoint, ale nevidíte cestu, takže pri každej neprehľadnej zákrute len dúfate, že si vyberiete správny smer a nestratíte drahocenné sekundy. Taktiež musím spomenúť fakt, že ani výrazné poškodenia nemajú vplyv na jazdné vlastnosti vozidla. I keď na druhej strane je otázne, či by sa to do takejto koncipovanej hry vôbec hodilo.

Crashday

Takmer umelecký záber.
Crashday

Chudobnejšie možnosti tuningu.
Crashday

O takéto skoky nie je núdza ani počas klasických pretekov.

Crashday vám v režime kariéry nevydrží dlhšie ako dve popoludnia. Predsa len, 24 pretekov je málo a aj keď niektoré dajú hráčom poriadne zabrať, väčšina sa dá prejsť hneď na prvý pokus. Potom už neostáva nič iné, iba trénovať minihry, rozdať si to s kamošmi po internete alebo si skúsiť navrhnúť vlastnú trať. Možno sa stane malý zázrak a Crashday sa dočká veľkej podpory u mod komunity, ktorá začne produkovať desiatky kvalitných tratí a modelov, ako sa to stalo v prípade Trackmanie. Tomu ale skôr neverím, takže ani s pridanou hodnotou hry (znova som si pomohol Junkerovým termínom) nemôžeme byť príliš spokojní.

Recenziu skončím tým, čím som mal možno začať – technickým spracovaním. Screenshoty, ktoré sa začali na internete objavovať minulý rok na seba pripútali veľa pozornosti a inak to nebolo ani na Sectore. Híkajúci a ochkajúci hráči so slinami v kútikoch úst, rozplývajúci sa nad neuveriteľnou detailnosťou modelov a prepracovanosťou výbuchov, deštrukcie a tonami particle efektov nechýbali ani v našich diskusiách. Áno, je to tak. Rozbité sklo sa spolu s úlomkami šíri v tlakových vlnách okolo vybuchujúcich áut, plamene šľahajú do výšky, plechy sa s ohlušujúcim škripotom prehýnajú, rakety za sebou zanechávajú dymovú stopu, kde tu vidieť odpadnuté koleso, nárazník či policajný maják. Na dokonalé vychutnanie masochistických záberov slúži funkcia freeze, po vyvolaní ktorej sa obraz zapauzje a kamera sa začne pomaly točiť okolo aktuálnej scény. Môžete si tak vytvoriť akčné snímky a chváliť sa s nimi pred spolužiačkami cez veľkú prestávku medzi dejepisom a biológiou :-).

Modely áut sú (až na prvý policajný anton) zvládnuté celkom obstojne, i keď väčšia miera detailov by im rozhodne nezaškodila. Efektné výbuchy a tony kovošrotu v ovzduší sú však len pozlátko, ktoré vám má zalepiť oči pred absolútne odfláknutým okolím tratí. To vyzerá, ako keby prešlo drastickou polygónovou redukčnou diétou. Domy sú zväčša iba jednoduché kocky, navyše namapované primitívnou a rozmazanou textúrou, stromy často tvorí iba 2D sprajt a na väčšine máp vládne totálna prázdnota. Všetko zlé je ale na niečo dobré a v prípade Crashday zo slabšie graficky podaného okolia tratí ťaží rýchlosť eniginu, ktorý udržiava slušný framerate aj na starších počítačoch.

V Moonbyte Studios už pred piatimi rokmi začali pracovať na skladačke, ktorá mala fanúšikom priniesť ultimátnu deštrukčno-kaskadérsku závodnú hru. Zdá sa, že ani taký dlh čas vývojárom nestačil a všetky časti puzzle do seba jednoducho nezapadajú. Zmes FlatOutu, Trackmanie a Carmageddonu pôsobí príliš nevýrazným dojmom a žiadny z ponúkaných herných módov nedostáva toľko priestoru, aby sa stal nosným prvkom celej hry. Napriek tomu môže osloviť tých hráčov, ktorí žiadnu z vyššie uvedených hier nikdy nehrali. Crashday možno na pár hodín pritiahne graficky podarenými efektami, (obmedzenou) možnosťou tuningu a niekoľkými originálnymi módmi aj skalných autíčkarov, ale tí sa skôr či neskôr vrátia k svojim obľúbeným titulom.

Crashday

Policajné auto a veľký žltý smajlík... divná kombinácia.


Crashday

S jednoduchými trackeditorom si poradí ozaj každý.


Crashday

Podoba s Lamborghini je do očí bijúca.



napísal je2ry 28.2.2006
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Crashday
| CRASHDAY
[9.12.2005]
Crashday trailer #2
| CRASHDAY TRAILER #2
[22.12.2005]
Crashday
| CRASHDAY
[28.2.2006]
Crashday
| CRASHDAY
[28.2.2006]
Crashday (stunts show)
| CRASHDAY (STUNTS SHOW)
[27.1.2006]
Crashday (deathmatch)
| CRASHDAY (DEATHMATCH)
[27.1.2006]
7.2
Ohodnotiť
CRASHDAY
+ niekoľko štýlov pretekania
+ vizuálne prepracovaná deštrukcia
+ relatívne zábavné (ak ste nehrali FlatOut, Trackmaniu a Carmageddon)

- slabšie možnosti tuningu
- viacero chýb v hrateľnosti (viď. recenzia)
- menej kvalitná grafika okolia
- krátke (a tým pádom závislé od multiplayeru a mod komunity)
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 1,5 GHz Athlon alebo 2,0 GHz Pentium 4, 512 MB RAM, DirectX 8.0/8.1 VGA
Doporučená konfigurácia: CPU 2,5 GHz Athlon alebo 2,6 GHz Pentium 4, 1024 MB RAM, DirectX 9.0 VGA


RECENZIE HRÁČOV
8.3
LUK    10.5.2007
Crashday sa už vývíjal pekne dlho. Prvé zmienky už padli v roku 2001, ďalšie nasledovali v roku 200...prečítať celé
PC

Vývoj: Atari / Moon byte studios
Štýl: racing
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  február 2006
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector magazín #125


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Môžem odstrániť chladič na tej... (1)
Kúpil som túto grafiku a chcem ju používať na HTCP...
| Ps4pro (2)
ahojte.....mám ps4pro /je po záruke/ a hučí ako v...
| Zdroj (11)
Zdravicko, prosim o radu zvazujem kupu novej GPU k...
| Ako hráte ac oddysey alebo pod... (11)
Zdravím mám otázku na komunitu hráčov, ktorí hráva...
| Gta v nízke fps (4)
Z mne neznámeho dôvodu mi "laguje" GTA V. Neviem č...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk