ÜBERSOLDIER

ÜBERSOLDIER

7.2

Übersoldier, nadvojak, supervojak... niečo, o čo sa pokúšali generáli od začiatku vekov, sa v druhej svetovej vojne stáva skutočnosťou.

Übersoldier, alebo podľa pôvodného ruského názvu East Front, je nová FPS akcia od Burutu a tentoraz chlapci zarúbali trochu vyššie, nad ich často podpriemerné hry. Síce treba povedať, že ani Übersoldier, sa nesnaží pokoriť všetky AAA hry a je vydávaný ako budget za nižšiu cenu, ale napriek tomu autori ukázali, že naozaj vedia, ako má vyzerať akcia. Navyše sa povráva, že hru robili len rok a na taký čas je výsledok naozaj slušný (aj keď ďalší polrok by hre veľmi pomohol).

Hra nemá multiplayer (preto aj tá nižšia cena) a teda si single player kampaň musíte vychutnať naplno a že aj vychutnáte. Kampaň v sebe kombinuje prvky z hier ako FEAR, Half-Life 2 a Wolfenstein a ukáže vám časť vojny, o ktorej ste ani netušili. Zavedie vás totiž do nemeckého odboja proti fašizmu, kde spoznáte, že aj samotní Nemci bojovali proti svojmu hajlujúcemu bossovi. Vy, ako Karl Stolz, budete jedným z nich, nie dobrovoľne, ale ani príliš nasilu. Vaša postava totiž bola zastrelená a znovuoživená v tajomnom zariadení šialeného nacistického vedca, ktorý vytvára supervojakov, aby s nimi pomohol svojej strane vyhrať vojnu a dobiť celý svet. Vy ste však iného názoru a ten hneď zo začiatku vysvetlíte personálu ústavu, v ktorom sa preberáte. Nie ste na nich sám,  pridruží sa k vám pôvabná partizánka, ktorá vám vysvetlí, o čo tu ide, pomôže vám a zavedie  k centru odboja. Nakoniec ani nemáte inú možnosť. Ako ste zistili, musíte poslúchať toho, kto na vás po prebudení prvý prehovoril. Tak a začína vaša púť. Váš cieľ je nájsť toho, kto vás priviedol späť a zničiť zariadenie. Vy ste jediný, kto to môže dokázať. Jediný, kto má silu a schopnosti postaviť sa tomu, čo na vás nepriateľ pripravuje.

Übersoldier

Tak som sa znova narodil...
Übersoldier

... a nie všetci sú tým nadšení...
Übersoldier

... až na jedno dievča.

Prejdete teda sériu levelov, v ktorých dokonale spoznáte niekoľko detailne prepracovaných zbraní, zoznámite sa so svojimi schopnosťami (zomrieť a znovu ožiť nikdy nie je bez následkov) a skamarátite sa aj s partiami vojakov a niekoľkými hlavnými postavami (hlavne s pipkou, ktorá vás prebudila), ktoré vás budú sprevádzať, kryť vás a čakať, že im pomôžete. Tešiť sa môžete na rozmanité levely odohrávajúce sa v budovách, na frontoch, v mestečkách, na lodiach, dokonca aj v ponorke a samozrejme aj v tajných laboratóriách. Vychutnáte si atmosféru vojny, všade lietajúce guľky, iskry, dym a kvalitné výbuchy tomu dodávajú šťavu. Náznaky príbehov a vášho postupu v hľadaní profesora tomu celému dávajú zmysel.

Vráťme sa k vašim schopnostiam. Boli ste znovuzrodení v podivnej energetickej gule, ktorá po oživení nechala následky a to možnosť vytvárania okolo seba energetickú stenu, ktorou nepreletia guľky. Neudrží sa však dlho a ak ju zapnete, musíte jednať rýchlo. Utekať oproti nepriateľom, ktorí po vás strieľajú a buď cez nich s guľkami zabodnutými v energetickom štíte len prejsť, alebo ich môžete naspäť vystreliť rýchlym pohybom a zrušením poľa. Nevýhodou poľa je, že počas jeho aktivácie nemôžete strieľať ani vy. To však nebude problém. AI nepriateľov nie je vysoká, ale je ich dosť a tu poznáte, ako počty často znásobia inteligenciu, hlavne keď hovorí rečou guliek a granátov. Navyše pamätajte tri headshoty rýchlo za sebou vám zvyšujú energiu poľa, rovnako tri zabitia nožom zvyšujú vaše zdravie. To viete, ste vlastne zombie a vaše telo reaguje na rôzne veci inak ako bežný človek.

Nepriatelia samozrejme stále rovnako reagujú na guľky a tak sa nemusíte obávať väčších problémov. Musíte si však na nich dávať pozor, sú to "svine gestapácke" a vybiehajú spoza rohov, strieľajú na vás z okien, niekedy ukazujú efektívne spúštanie sa cez presklenené stropy alebo okná. S nimi máte jednoducho o zábavu postarané. Všetko je veľmi slušne rozanimované. Najefektívnejšie sú animácie, ktoré autori dopracovali mimo bojov a napríklad môžete zbadať, ako sa nemčúr vŕta v elektrine a ako ho zrazu dokope a odrovná. Podobné elektrické efektíky sú aj pri páde nepriateľov na elektrické vedenia a veľa ďalších. Pohyby tiel sú plne rag dollové. Hre nechýba fyzika Havok, ktorá dodáva explóziám, ohňu a aj particle odrazom nádych reality. Treba uznať, že dážď iskier je ešte lepší ako vo FEARe. Rýchle samopaly, rotáčáky, alebo plameňomet dokážu svojimi efektmi pekne zabaviť (hlavne nepriateľov). Rovnako je veľmi zábavné sledovať, ako sa po zabití nepriateľov vysype všetko, čo majú pri sebe na zem.

Übersoldier

A potom sa to začalo...
Übersoldier

... bojoval som...
Übersoldier

... a zabíjal...

Prostredia v hre nebudú také, ako by ste ich čakali od bežnej WW2 hry. Übersoldier totiž ponúkne všetko, len nie okukané scenáre z COD alebo MOH a ďaleko to má aj od štýlu Wolfensteina. Pohybujete sa po sanatóriu, dostanete sa do sídla gestapa, na ponorkovú základňu, ale aj do samotnej ponorky, kde si užijete ako tesné boje, tak aj oddychové misie so streľbou na lode a lietadlá. Až na jednu rozsiahlejšiu vonkajšiu misiu pri vylodení na nepriateľskom pobreží všetko prebieha väčšinou v domoch alebo na ich dvoroch. Nie je to v žiadnom prípade obmedzujúce, skôr zvyšuje intenzitu bojov, kde nemáte kam utiecť. Podobne ako prestrelky vo FEARe, tu viac vyniknú efekty streľby a boje na blízko s vašim štítom.

Po grafickej stránke by som sa pri hre nesťažoval na nič, vyrovnáva sa FEARu. Čo sa týka prepracovania zbraní, povedal by som, že FEAR aj predbieha, dokonca aj COD. Autori v tomto ohľade mysleli na všetky detaily a dokonca raz za čas spozorujete, ako hrdina vyberá zásobník zo zbrane na dvakrát, lebo sa tam zasekol. Prostredia sú slušne prepracované a rozmanité len škoda, že niektoré sú ladené príliš do šedých a tmavých farieb. Rýchlosť enginu je veľmi slušná, len pre maximálne detaily textúr určite nestačí mojich archaických 512 MB RAM. Inak ostatné efekty bez problémov konfiguárcia 2 GHz procesor a ATI 9800 zvládala (oficiálne minimálne požiadavky v tomto prípade vyzerajú ako trochu prehnané).

Ako na to pozerám, spísal som o hre veľa pozitív, no má aj niekoľko negatív, ktoré ju sťahujú smerom dole. Je to hlavne absencia multiplayera (ktorý by bol s energetickým štítom zábavný) a aj celková dĺžka hry, nebola to, čo by som si želal. 7 hodín je dosť málo, aby hra preklenula niekoľko mesiacov zostávajúcich do Wolfensteinu II. Napriek tomu zásadné problémy hra nemá a za svoju cenu náležite zabaví.

Übersoldier

... a všetko okolo vybuchovalo...
Übersoldier