THE GODFATHER

THE GODFATHER

8.0

Odpoveď gigantu EA na megaúspešnú sériu GTA okorenená licenciou Krstného otca.

The Godfather. Názov, ktorý v mnohých evokuje najlepší film všetkých čias. Názov, pri ktorom fanúšikom naskakuje husia koža, v mysliach sa okamžite zhmotňujú postavy bravúrne zahraté Al Pacinom či Marlonom Brandom, v ušiach sa ozýva nezabudnuteľný chrapľavý hlas Dona Corleona. Prvý film z mafiánskej trilógie bol do kín uvedený v roku 1972 a odvtedy získaval jedno ocenenie za druhým, dokonca už niekoľko rokov panuje v rebríčku TOP 250 rešpektovaného portálu imdb.com s priemerným hodnotením 9,1 z 10 možných bodov. Preto sa netreba veľmi čudovať, keď sa v štúdiách EA pri vymýšľaní námetu na novú multiplatformovú hru vydali práve chodníčkom vyšliapaným talianskymi prisťahovalcami vo Veľkom Jablku. Odkedy na verejnosť prenikli informácie, že jeden z najväčších svetových elektronických „zabávačov“ zakúpil práva na naj-film planéty, z Godfathera sa stal očakávaný titul. Po niekoľkých rokoch vývoja sú práce na Krstnom otcovi ukončené a tak sa všetci môžeme aspoň na chvíľu ponoriť do napätej atmosféry v Amerike tesne po skončení druhej svetovej vojny.

Hra začína (na akčný titul) celkom netradične, generovaním tváre vášho virtuálneho avatara. Možnosti pri tvorbe sú naozaj široké a systém vám umožni vytvoriť si takmer ľubovoľnú tvár. „Posúvatkami“ a „hejblátkami“ môžete nastaviť výzor brady, úst, líc, nosa, očí, čela a to hneď v niekoľkých kategóriách. Možno sa to zdá ako zbytočne strávený čas, veď my chceme jazdiť v dobových autách, strieľať a užívať si ľahké ženy, ale verte mi, poctivé generovanie tváre má svoje opodstatnenie. Po ukončení tejto fázy sa ocitáte v uliciach New Yorku s jasne definovaným cieľom. Stať sa bohatým a rešpektovaným členom komunity. Ako sa ale hovorí „poctivosť má krátke nohy“, prípadne „kto nekradne, nemá“ a v krutom povojnovom svete to platí dvojnásobne. A tak vaša postava pri prvej príležitosti využije šancu a začne pracovať pre rodinu Corleonovcov.

The Godfather

Silvestrovská párty.
The Godfather

Vybavovanie účtov s nepohodlnou konkurenciou.
The Godfather

S každým sa dá nakoniec dohodnúť...

Hlavnú príbehovú líniu tvoria úlohy od rôznych členov Corleonoviec gangu. Zo začiatku nebudete v ich očiach dôveryhodný obchodný partner a tomu budú prispôsobené aj pridelené úlohy. Tu treba rázne dohovoriť holičovi, že ochrana, ktorú mu poskytuje konkurenčná rodina, nie je práve najdokonalejšia a že by sa mu jedného krásneho dňa mohla stať škaredá nehoda. Inde zas vyskakujú podplatení policajti a žiadajú zvýšenie gáže za nevšímavosť. Čím viac sa vám bude dariť, tým zložitejšími záležitosťami vás rodina poverí. Pamätáte si na scénu z filmu, keď Dona pri stánku s pomarančmi postrelili? A viete, kto ho viezol do nemocnice? Ako sa na záchod v Luisovej reštaurácii dostala zbraň, ktorou Mike odštartoval vojnu mafiánskych rodín? Zamysleli ste sa niekedy, ako sa v posteli tvrdohlavého hollywoodskeho režiséra ocitla konská hlava? Herný Godfather vám ponúkne riešenie na všetky tieto záludné otázky a najlepšie na tom je, že kľúčom k vyriešeniu týchto zapeklitých záhad budete práve vy.

Nebyť serózneho mafiánskeho námetu, Godfather by sme mohli smelo pokladať za ďalší prírastok do rodiny GTA. Základné princípy oboch hier sú takmer rovnaké – hlavný hrdina nestojí na tej správnej strane zákona, časť misií musí vybaviť ručne stručne, časť motorizovane. Obe hry spája globálna mapa rozdelená na sektory podľa vplyvu gangov (tu sú to rodiny Corleone, Barzini, Cuneo, Stracci, Tattaglia), pričom nepriateľský akt v niektorom zo sektorov zvýši nenávisť jeho obyvateľstva k vám. Každá rodina má svoju farbu a naklonovaných „vyzeráme-všetci-rovnako“ gangstrov, takže ak stretnete modrých, zelených alebo červených pánov v prešivákoch a klobúkoch, hneď viete, ktorá bije. Poriadok v uliciach sa snaží udržiavať polícia (teda aspoň jej nepodplatení členovia), ktorá reaguje na vaše kriminálne aktivity zvyšovaním tzv. „heat“ metra. Na prvom stupni sú policajti neškodní, na troch už začínajú byť pomerne doterní. Najľahšou cestou, ako sa zbaviť neželanej publicity, je návšteva jedného z mafiánskych úkrytov, ktoré zároveň slúžia na ukladanie pozície. Takýchto domov/bytov je po meste rozmiestnených niekoľko, za príslušný obnos peňazí nie je problém ďalšie nehnuteľnosti prikúpiť. Gangsterský New York ako taký žije celkom slušným spoločenským životom; po uliciach sa prechádzajú ľudia, jazdia autá (vodiči by mali dostať vyznamenanie za slušnosť, nikdy sa nestane dopravná nehoda, nikto nikoho nepredbieha, keď začnete trúbiť, poslušne vám uhýbajú z cesty), sem-tam vypukne prestrelka medzi inými kriminálnymi živlami a mužmi zákona.

Keď krstný otec, alebo niekto iný z rodiny, potrebuje vašu pomoc, dozviete sa to telefónom, alebo vás vyhľadá poslíček s odkazom. Na mape sa spolu s ostatnými potrebnými informáciami zobrazujú aj ciele misií, pričom sú odlíšené primárne a sekundárne questy. Práve zdĺhavé presuny medzi zadávateľom úlohy a miestom jej vykonania je jedným z najvážnejších problémov hry. Častokrát sa stáva, že sa vám vo vybranej časti mesta rozsvieti modrý krížik, pár minút cesty autom sa skončí rozhovorom a poslaním na úplne iné miesto v úplne inej štvrti len kvôli tomu, aby vás zase niekto niekam poslal. Takto sa to môže opakovať aj viackrát, a trpí tým zážitok z akčnej časti, ktorou každé toto vybavovanie končí.

Okrem vyššie spomínaných (s filmom priamo spojených) úloh sa budete musieť starať aj o každodenné gangsterské záležitosti. Dobrým príkladom je rozširovanie zoznamu chránených obchodov. New York v 50-tych rokoch minulého storočia je nebezpečné miesto, obchodníci potrebujú ochranu a.k.a. výpalníkov. Čím viac obchodov sa vám podarí získať pod svoju kontrolu, tým viac dolárov vám pribudne na konto pri mesačnom zúčtovaní. Obchodníci sú ale veľmi tvrdohlaví a nechápu, že jedine Corleonovci im môžu zaručiť, že sa im obchod samovoľne nevznieti, alebo že sa predavač v tmavej uličke nepotkne a nerozbije tvár o voľne ležiacu baseballovú pálku. Najľahší spôsob, ako ich presvedčiť, je trošku sa pohrať s vnútornou dekoráciou predajní, prípadne pripomenúť, ako sa správa ľudská hlava po strete s tupým predmetom. Finančne neuspokojení podnikatelia zakrývajú za maskou obyčajných obchodov rôzne nelegálne aktivity – kasína, herne, bordely a tie priam volajú po tom, aby ich niekto začal „kontrolovať“ a „starať sa o ich hladký chod“.

The Godfather

Aj plíženie je súčasťou hry.
The Godfather

"You can run, but you cannot hide"
The Godfather

Klony útočia, chýba už len majster Yoda.

Príbehové misie tvoria iba časť hry. Ich dokončenie mi zobralo presne 13 hodín 7 minút a 6 sekúnd zo života, ale ukazovateľ „game progress“ sa zastavil len na 43 %. Ak sa chcete pýšiť honosným titulom Don of New York, budete musieť zabrať všetky obchody, zničiť skladiská nepriateľských rodín, odpratať pár nepohodlných osôb, objaviť tajné herne, nevestince atď. Tu je znova zrejmá inšpirácia sériou GTA a týmito nepovinnými úlohami sa autori snažia zvýšiť hernú hodnotu titulu.

Questy sa dajú po náplňovej stránke v zásade rozdeliť do dvoch hlavných skupín, aj keď takmer v každom sa oba typy vhodne dopĺňajú. Vždy sa treba niekam dostať (jazdenie autom), niečo vyriešiť (bitky a strieľanie) a dostať sa z miesta činu do bezpečnej zóny (znova jazdenie). Ten, kto navrhoval systém boja, musel mať rád svoju prácu, lebo zápaseniu sa nedá nič vytknúť. Údery pravačkou a ľavačkou, čelovky, rany do žalúdka, striedanie rýchlejších a slabších s pomalšími a brutálnymi zásahmi, vláčenie ľudí, hádzanie ich o stenu, otĺkanie hláv o nábytok, lámanie väzov, ba dokonca extra brutálne smrte na spôsob Punishera (napr. vhodenie do kremačnej pece) – je si z čoho vyberať. Menej sa autori pohrali so streľbou. Z používania zbraní priam kričí, že je primárne dizajnované na konzoly a je zjednodušené na maximálnu možnú mieru. Môžete mieriť aj manuálne, ale na čo? Pravým myšítkom elegantne označíte a zameriate cieľ, ľavým ho pokropíte dávkou olova. Tento systém sa dá efektívne skombinovať s vykúkaním spoza rohov alebo krytím za prekážky. Strieľania si v hre užijete neúrekom, takmer v každej misii sa k slovu dostanú pištole, brokovnica, tommy gun, molotovy alebo dynamit. V stealth móde (áno, aj taký sa v hre nachádza) výborne poslúži struna z piána.

Po tom, ako sa na internete objavilo hrateľné demo Godfathera, rozprúdila sa búrlivá diskusia na tému autá a ich jazdné vlastnosti. Áno, nie je to Live for Speed, TOCA, dokonca aj arkádový NFS má lepšiu fyziku, ale treba si uvedomiť, do akého žánru spadá Godfather. Na to, aby som sa doviezol z jedného konca mesta na druhé po pravouhlých uliciach, nepotrebujem dokonale reálny zážitok z jazdy. Áno, po použití ručnej brzdy alebo prudkom odbočení sa vozidlá správajú inak, ako by sa asi mali (ruku na srdce, kto z vás šoféroval autá z tej doby? Ako môžete vedieť, že sa tak skutočne nesprávali? :-)), ale nakoľko to vadí pri útekoch pred políciou? Na jazdné vlastnosti (dobre, dobre, sú to skôr nevlastnosti) sa dá po čase zvyknúť a rýchlo zabudnete, ako ste na ne spočiatku strašne nadávali. Pre mňa preto nie je najväčším mínusom titulu správanie áut...

... ale grafické spracovanie. Už milionkrát omieľané portovanie z konzol znova predvádza, že PS2 sa (čo sa týka grafiky) už s modernými PC nemôže porovnávať. Akú-takú kritiku znesú hlavné ulice mesta, ale to by ste sa nesmeli prechádzať zadnými uličkami, ktoré sú zväčša tvorené rovnakou textúrou natiahnutou na celej dĺžke objektov. Mizerne vymodelované historické autá (aj staršia Mafia je na tom lepšie) s tónovanými sklami, cez ktoré nie je vidno dovnútra (zaujímavé, že počas prestrihových engine animácií sú okna priesvitné...) pripomínajú doby minulé nielen svojim dizajnom, ale hlavne spracovaním. Toto je pár rokov stará grafika, páni dizajnéri! Na konci tmavého tunelu (vizuálna stránka hry) sa predsa len nachádza svetlo, ktorým sú tváre, mimika a pohyb hlavných postáv príbehu. Tie si zaslúžia jednotku s hviezdičkou. Po krátkom pátraní by ste sa dozvedeli, že za to môže Jenny Ryu, hlavné dizajnérka hry, ktorá po dobu jedného roka takmer každý deň videla niektorý z filmov Godfather kvôli inšpirácii. Klobúk dolu! Teraz sa môžeme vrátiť na začiatok článku, kde som opisoval komplexné vytváranie tváre hlavného hrdinu – jednoduchá na rýchlo vygenerovaná podobizeň by pri takmer realistickej tvári Marlona Branda v animáciách, či pri zadávaní questov, vyzerala smiešne. S hudobným doprovodom zvukári veľa starostí nemali, použili všetky tracky z filmu, vrátane úvodnej melódie. Dabing bol tvrdší oriešok, keďže niektorí umelci stvárňujúci členov mafiánskych rodín už umreli, ale vhodne ich zastúpil imitátor. Hudba a ozvučenie sú proste na jedničku.

The Godfather

3, 2, 1, vystrčím sa a je po ňom.
The Godfather

Nezáživné grafické prostredie.
The Godfather

Za jazdy sa nevykláňajte z okien!

Už si ani nepamätám na hru, ktorú som v poslednom čase recenzoval, a nemala by v sebe zakomponované RPG prvky, resp. vývoj postavy. Ani Godfather nie je výnimkou. Mladý mafiózo sa môže s vašou pomocou stať excelentný bitkár, presný strelec, takmer nezraniteľný zabijak, rýchly bežec alebo šikovný pouličný zlodejíček. S každým novým investovaným bodíkom sa nielenže daná vlastnosť (fighting, shooting, health, speed, street smarts) zlepšuje, ale objavujú sa aj rôzne vedľajšie efekty. Investovanie do shootingu sa zlepšuje vaša muška, taktiež sa však zvyšuje pravdepodobnosť, že sa vám podarí vystreliť nepriateľovi zbraň z ruky. Levelovanie je osviežujúce a čo je hlavné, na rozdiel od iných titulov vážne spozorujete, že sa vám postava pod rukami mení. I zbrane možno v obmedzenej miere upgradovať (napr. zväčšením zásobníka), ale lepšou investíciou sú jednoznačne unikátne zbrane, ktoré predávajú vexláci na určitých miestach v meste. Tieto zberateľské kúsky stoja neuveriteľné peniaze, vysoká investícia je kompenzovaná drvivým účinkom a vybavovanie biznisu ide hneď jednoduchšie.

Možno ma za to ukameňujete, oblejete horúcou smolou a necháte vyváľať v perí, ale moje pocity po dohraní Godfathera sú viac pozitívne ako negatívne a to sa zákonite odrazí na hodnotení. Na druhú stranu priznávam, že pri českej Mafii som sa bavil lepšie. Hra nie je taká „pekná“, ako sme čakali po tučných press screenshotoch, ale atmosféra gangsterského New Yorku, známe tváre z filmu a dokonalý dabing hravo potlačili konzolovú grafiku do úzadia. Vyniknúť dostali aj iné elementy hry, napríklad vývoj postavy či príbeh. Ten je síce zviazaný s tým filmovým, ale umožňuje osud Corleonovcov spoznať aj z inej stránky. No a nakoniec, kto z vás by sa nechcel stať veľkým a rešpektovaným Donom? V Gotfatherovi na to máte jedinečnú príležitosť.

The Godfather

Jupíí, 5 policajných odznakov. Bude zábava.

The Godfather