SLY 3: HONOR AMONG THIEVES

SLY 3: HONOR AMONG THIEVES

8.5

Tak a je to tu. Dorazili sme na koniec jednej cesty, do veľkého finále.

Recenzia na PS2 verziu

Tak a je to tu. Dorazili sme na koniec jednej cesty. Znie to možno pateticky, ale dorazili sme do veľkého finále. Sly sa vrhá do najväčšieho dobrodružstva svojho života a my ideme samozrejme s ním. Nečakajte teraz Sly Stallona, aj keď treba uznať, že aj on sa vracia v novom filme o vykrémovanom boxerovi Rockym, legende, ktorá natrhla trenky aj Ivanovi Dragovi. Náš Sly je medvedík čistotný, majster zlodejského umenia a šarmantný spoločník v jednej osobe. V súkromnom živote je známy aj ako najčistokrvnejší plošinovkový hrdina na PS2. Aj keď oneskorene, ale predsa len privítajte posledného mohykána, ktorý ešte stále nesie zhasínajúcu pochodeň kedysi tak populárneho žánru.

Pýtate sa, načo tie silné slová, keď je každému jasné, že konzoly sa od svojej podstaty len tak hemžia plošinovkami? Opak je však smutnou pravdou. Možno tomu tak je pri Nintende, ale na PS2 už takmer nenájdete moderného zástupcu tohto žánru. JAK sa preorientoval na akčné a závodné adventúry a Ratchet zase na arénové súboje. Kedysi legendárny Crash vysmradol do večných lovíšť a tam bohužiaľ smeruje aj môj obľúbený Spyro. Na PSP sa teraz síce rúti úplná megabomba s Daxterom (áno, Jakov sidekick), ale to je už iná platforma. Takže teraz sú moje úvodné slová asi jasnejšie aj ľuďom neznalým problematiky. Z tohto dôvodu považujeme Sly Coopera za plošinovkového kráľa súčasnosti. Snáď sa situácia s príchodom novej generácie zmení, ale to je zatiaľ vo hviezdach.

Sly sa teda tretí krát vracia a hneď na začiatok musím vyzradiť, že je na čo sa tešiť. Koncept zostal našťastie nezmenený a všetky dobré veci zachované. Pridané boli len nové prvky, postavy a zväčšili sa levely. Možno si poviete, že doba si žiada neustále experimentovanie, ale ja osobne mám týchto pokusov niekedy už plné zuby. Sem-tam by som prijal aj starú klasiku bez pocitu, že potrebujem na spustenie hry absolvovať dvojdňové školenie. Sly sa na rozdiel od konkurencie od začiatku do konca pohybuje len vrámci jedného žánru atým je akčná plošinovka. A o čom teda Sly 3 je?

Nič nové pod slnkom. Nebudem teraz sypať na papier srandovné úvody typu „Ak ste neboli posledných päť rokov na Marse (v blázinci, pod zemou, prípadne na naozaj dlhom tripe), tak iste poznáte...". Sly je zabehnutá značka a aj keď bol spočiatku benjamínom ostatných dvoch megahrdinov z PS, nakoniec obstál lepšie ako oni. Ale ak by ste náhodou boli posledné roky na Marse, alebo zalezení za PC, tak vám nášho konzolového hrdinu predsa len trochu priblížim.

Sly 3: Honor Among Thieves

Skoro ako Metlobal.
Sly 3: Honor Among Thieves

Večerná idyla.
Sly 3: Honor Among Thieves

Rýchločln v Benátkach.

Sly je v prvom rade zlodej, ktorému končia v náruči davy síce okradnutých, ale napriek tomu šťastných dám. Oplýva totiž šarmom, ktorý sa v dnešnom svete metrosexuálov vytráca rýchlejšie ako pivo z našej chladničky. Jednou z takýchto rozporuplných dám je aj inšpektorka Carmelita Fox, líška a policajná sexbomba, ktorá ide od prvého dielu nášmu hrdinovi po krku, a s ktorou má značne nevyjasnený vzťah. Takže to by sme mali ženskú hrdinku, ale ešte nám tu chýba nejaký sidekick. Jak má hláškujúceho Daxtera, Ratchet zase Clanka s humorom suchým ako Martini. Sly má sidekickov hneď dvoch. Prvým je "criminal mastermind" Bentley, korytnačí hacker a vynálezca v jednej osobe. Druhým zase chlap do nepohody, hroch Murray, ktorý by neváhal vymlátiť autobus plný Čečencov, keby ho o to Sly poprosil. Ako ste iste pochopili, prvý je génius a ten druhý je tak trochu pribrzdený. Ale obaja sú oddaní zločinu a parte až do špiku kosti. Spolu vykradli už nejednu banku a popri tom pochytali aj nejakých tých "zlých" zloduchov. Lebo ako iste tušíte, naši hrdinovia sú morálne bezúhonní a kradnú len kvôli zachovaniu rodinnej česti, no a samozrejme kvôli krásnej Carmelite.

Tak sme sa teda okľukou dostali až k aktuálnemu pokračovaniu, ktorého zápletka by sa dala stručne charakterizovať ako „zlodej kričí, chyťte zlodeja". Predkovia nášho hrdinu, ktorý je mimochodom medvedík čistotný, dlhé stáročia zveľaďovali rodinný poklad, ktorý ukryli na utajenom ostrove. Ale zlý Dr. M, ktorý bol sidekickom Slyovho otca, sa rozhodol, že si vezme svoj podiel, čo v praxi znamená 100 %. Je teda na vás, či mu v tom Sly dokáže zabrániť. Samozrejme veci nie sú len tak jednoduché a aj plošinovky prešli mnohými premenami. Pribudlo psychologické vykreslenie charakterov (to pribudlo dokonca aj do telenoviel s Máriou), takže sa dozviete, že to nie je jediný problém, ktorý nášho hrdinu prenasleduje.

Na konci predchádzajúceho dobrodružstva sa totiž jeho parťák Bentley zranil a zostal na vozíčku, za čo cíti Murray vinu. Pod tlakom udalostí sa teda náš hroch odobral na spirituálnu cestu dobra a nasleduje svojho duchovného učiteľa niekde v Austrálii. Bentley však neprepadol depresii ani na sekundu a vylepšil si svoj invalidný vozík rôznymi tryskami a raketovým pohonom. Nebojte sa, partia nezostane dlho nekompletná, lebo srdce hrošieho bojovníka nemôžete uchlácholiť nejakou lacnou meditáciou. Hunting party môže teda začať.

Hry z tejto série sa vyznačujú citlivým implementovaním viacerých prvkov z iných žánrov, takže stále máte pocit, že hráte plošinovku, ktorá je len obohatená o iné herné mechanizmy, nie naopak. Tieto nové prvky nikdy neprekročili určitú mieru zastúpenia, čo považujem za obdivuhodné, hlavne ak vidíte, ako dopadli posledné pokusy napríklad pri novom Driverovi, kedy sa hra zmenila na nepodarený klon GTA. Prvým a hlavným z týchto vedľajších poznávacích znakov je stealth princíp hojne využívaný hlavným hrdinom. Nie nadarmo sa tejto hre hovorí plošinovkový Metal Gear. Sly sa fantasticky dokáže zakrádať, šplhať a potajomky sledovať dianie naokolo. Jeho hlavnou devízou je neviditeľnosť, ale ak treba, tak dokáže zasadiť aj poriadnu ranu.

Sly 3: Honor Among Thieves

Ukážka multiplayeru.
Sly 3: Honor Among Thieves

Mám vozíček a nebojím sa použiť ho.
Sly 3: Honor Among Thieves

Black Baron is Dead.

Keď sme už pri tých ranách, na ne je expertom Murray, ktorý sa bije ako gladiátor a kosí nepriateľov vo veľkom. Postupne získa aj ďalšie schopnosti, ako napríklad zmenu na obrovskú skákajúcu guľu, vďaka čomu naberá akcia nové rozmery. Posledným je Bentley, ktorý neustále niečo objavuje, skúma, vylepšuje, hackuje a neraz vás dostane z neriešiteľných situácií vďaka svojmu novému vynálezu. Je zaujímavé sledovať, ako sa zdanlivo detská hra drží pri zemi a neustále dokáže ponúkať kvalitný "dospelácky" zážitok porovnateľný s akčným filmom. Nejedná sa o žiadneho infantilneho Mária alebo Crasha, ale o hru pre hráčov každého veku a schopností. Zaujme naozaj každého. Deti svojou milou grafikou a rôznorodosťou nepriateľov, dorast akciou a skúsených harcovníkov príbehom a excelentným technickým spracovaním s občasným žmurknutím pri odkaze na starú hru alebo film.

V treťom diely boli konečne vypočuté želania fanúšikov a tak je tu všetko, po čom hráči tak dlho pišťali. Veľa ľuďom sa cel-shade grafika zdala príliš plochá, tak pribudol tretí rozmer. Vybrané levely sa dajú hrať v dvoch režimoch. Po nasadení dvojfarebných okuliarov a zvolení možnosti 3D sa ocitnete v bizarnom svete dvoch farieb a tretej dimenzie. Je jasné, že to nie je žiaden IMAX, ale niektoré predmety sú naozaj podarené a pôsobia plasticky. Ďalším splneným želaním je sprístupnenie viacerých hrateľných postáv. A treba uznať, že to chlapci zo Sucker Punch Productions zobrali pekne od podlahy a tak si postupne vyskúšate 8 postáv.

Na výber je medvedík čistotný Sly – hlavný hrdina; korytnák Bentley – obdoba supertechnika Harpera z Andromedy; hroch "nakladačka" Bentley – bez komentára; líška Carmelita Fox – inšpektorka; koala Guru – Bentleyho učiteľ a samozvaný (IT)Guru; myš Penelope – mechanička a Bentleyho femme fatale; Panda King – starý známy člen skupiny Fiendish Five – expert na demolácie a nakoniec leguán Dimitri – neuveriteľne charizmatický mix zločinca a bohéma. Okrem týchto hrateľných postáv vystupuje v hre obrovské množstvo rôznych nepriateľov a hlavne bossovia stoja za to. Za všetkých spomeniem hneď toho prvého, ktorým je neuznaný maniodepresívny fanúšik opery Octavio, ktorý si pri svojich nekalých činnostiach neustále musí pospevovať operné árie. Žiadnej z týchto kreslených postáv nechýba humor a svieži esprit, či už sú to mafiánski pešiaci alebo samotný Dr. M. Každý z nich má svoj vlastný charakter a trademark, ktorý im môžu ostatní herní hrdinovia od konkurencie iba závidieť.

Cestou za prekazením plánov hlavného zloducha hrdinovia navštívia rôzne kúty nášho reálneho sveta, pričom každý z nich vás doslova očarí svojou štylizáciou. Začínate na Kaine Island, potom pokračujete v Benátkach, presuniete sa do Austrálie, odbehnete si do Holandska, vyleziete na čínske pohorie, vymetiete Karibské ostrovy, aby ste sa zase vrátili tam, kde to celé začalo – na Kaine Island. Všetky úrovne sú preplnené malými detailmi, ktoré síce neponúkajú fotorealistickú a dokonca ani realistickú grafiku, ale úspešne navodzujú pocit reálneho a fungujúceho sveta, čo je podľa mňa veľká devíza. Okrem viditeľných úrovní sú k dispozícii aj rozsiahle "vnorené" úrovne, do ktorých sa dostávate po vstupe do jaskýň alebo napríklad budov.

Sly 3: Honor Among Thieves

Kradne sa aj v Bani.
Sly 3: Honor Among Thieves

Zlodejská banda pokope.
Sly 3: Honor Among Thieves

Toho onedlho posadne Panda.

Okrem základných misií, ktoré sú rozdelené medzi tri hlavné a ďalšie doplnkové postavy, máte k dispozícii aj kopec integrovaných minihier, ako napríklad staré známe úrovne s hračkami na diaľkové ovládanie, alebo lúštenie kódov, prípadne hackovanie. Napríklad lúštenie kódov je naozaj veľká sranda, lebo pomocou lupy musíte objaviť na obrazoch napísané kódy, ktoré sú vtipne zamaskované ako súčasť maľby. Zažijete však aj adrenalín v podobe divokých naháňačiek s mafiánmi alebo „drsných" leteckých súbojov s Black Baronom. Odkazy na iné hry a historické udalosti sú takmer na každom kroku, takže sa zabavia aj úplní suchári. Každý z levelov má svojho finálneho bossa a vlastný dej. Na mňa osobne najviac zapôsobila celková prezentácia úrovní, ktoré sú uvádzané ako samostatné dobrodružstvá, ako keby vystrihnuté zo starých dobrodružných paperbackov alebo filmov. Aj animácie a flashbacky sú vytvorené s citom a excelentnou štylizáciou do šesťdesiatych rokov. Niekedy až máte pocit, že z obrazovky čochvíľa vypadne Ružový panter s Clouseauom v pätách. Pribudol aj malý multiplayer, v ktorom si môžete zalietať, alebo sa ponaháňať po mapách známych z hry, ale v tomto prípade to je len taký trendy doplnok. Hlavné slovo má stále singleplayer.

O tejto hre sa dá hovoriť naozaj veľa, ale veľa by som aj musel recyklovať z recenzií na predchádzajúce diely. Ak máte záujem spoznať niektoré ďalšie podrobnosti pred kúpou, prečítajte si recenziu na druhý diel. Ale ak viete, že chcete mať doma najlepšiu PS2 plošinovku, tak nemáte čo riešiť. Nič lepšie aj tak nezoženiete. Sly je jednoducho povinnosť a za tým si stojím. Je to inteligentná a moderná hra, z ktorej by si ostatné, akože dospelé hardcore hry, mali brať príklad. Obsahuje nespočetné množstvo prekvapení a možností, ktoré vás neomrzia ani o rok a to je dnes už rarita. A nič na tom nezmení ani fakt, že hra prišla na náš operačný stôl až teraz.

napísal rišo 12.4.2006
8.5
SLY 3: HONOR AMONG THIEVES