TITAN QUEST

TITAN QUEST

8.2

Už niekoľko rokov je kráľom akčných RPG Diablo II, prekoná ho ďalší titul od jeho tvorcu?

Už niekoľko rokov je jednoznačným kráľom akčných RPG Diablo II. Našlo sa veľa titulov, ktoré sa pokúšali prekonať túto, dnes už legendárnu hru. Niekedy sa viac, inokedy menej úspešne priblížili k svojej predlohe, doposiaľ však žiadny titul nedokázal odsunúť hit od Blizzard Entertainment z pomyselného trónu. Stane sa tak teraz, po príchode hry Titan Quest?

Názov Titan Quest mi pripomenul známy film Súboj Titanov. Nová „erpégéčka“ však nemá s týmto dielom nič spoločné. Ba vlastne áno; film aj hra čerpajú námet zo starých gréckych báji a povestí. Grék je hlavný hrdina Titan Questu a Grécko je krajinou, ktorú navštívite v hre. Je to však len dejisko prvej epizódy, pretože potom sa presuniete do púští Egypta a orientu. Všetky prostredia sa vyznačujú  typickými znakmi a mýtami danej kultúry. Takže v Grécku určite navštívite Atény, Delfskú veštiareň a pobijete sa s automatonmi, minotaurmi či gorgónami. V Egypte nakuknete do pyramídy v Gíze a povodia Nílu a sily si zmeriate so šakalími bojovníkmi a múmiami. V oriente si pozriete Veľký čínsky múr, zaútočia na vás obrovské modlivky a dokonca Yeti. Krátko predtým však vyčistíte od pliagy záhrady Babylonu. Popri tom si užijete kadejakú inú háveď vrátane divej zveri, polo-ľudí polo-zvierat a nebudú chýbať ani hordy nemŕtvych a pavúky.

Jednotlivé epizódy sú rozdelené na menšie kapitoly a to podľa miest a kľúčových lokalít, ktoré postupne navštívite. V každej kapitole vás čaká niekoľko hlavných úloh a tie by ste mali splniť. Hovorím mali, pretože niekedy sa dostanete ďalej aj bez toho, aby ste zavŕšili misie v predošlom meste, ako sa to stalo mne. Cieľom týchto úloh je eliminácia monštier, získanie unikátnych artefaktov, kontaktovanie dôležitej osoby alebo návšteva významného miesta. Okrem toho môžete absolvovať aj nepovinné úlohy, väčšinou zamerané na likvidáciu určitých nepriateľov a vyhľadanie pokladov a špeciálnych predmetov. Odmenou bývajú odvary, bonusové predmety, zvyčajne extra skúsenosti a občas nepostrádateľné body pre vylepšenie vášho charakteru.

Vaša postava má päť základných atribútov zdravie, energiu, silu, inteligenciu a zručnosť, ktoré už klasicky ovplyvňujú vaše predpoklady. Je jasné, že magicky orientované charaktery budú investovať najmä do energie, pre bojovníkov je dôležitá sila a dostatok životov atď. Pri získaní novej úrovne máte vždy dva body, ktoré hodíte tam, kde to potrebujete. S rozvojom týchto atribútov do istej miery súvisí aj hodnota odolností voči rôznemu druhu útokov, rýchlosť chôdze a zosielania kúziel, ofenzívne a defenzívne schopnosti. Vo väčšom rozsahu ich však ovplyvňujú najmä predmety, ktoré má hrdina na sebe (prstene, brnenie pre rôzne časti tela, zbrane) a v prípade potreby ich nahradí lepšími zo svojho inventára.

Titan Quest

V Grécku si zabojujete aj proti automatonom.
Titan Quest

Epizódy sú rozdelené do kapitol s hlavnými a vedľajšími úlohami.
Titan Quest

Zručnosti sú niekedy viazané a vyžadujú určitý stupeň majstrovstva.

Inventár nie je veľmi veľký a bohužiaľ v hre nie je žiadna truhla ako bola v Diablovi. Neskôr však získate mešce, ktoré vám podstatne rozšíria úložný priestor. Váha predmetov nie je rozhodujúca, ide len o to, aby ste objekty prehádzali tak, aby sa zmestili. Je veľká škoda, že tvorcovia pozabudli na možnosť úsporného automatického ukladania vecí. Poteší, že zachovali možnosť prepnúť si alternatívne zbrane umiestnené v náhradných políčkach, ako aj porovnávacie informácie predmetov pri zmene výstroje. Pri potulkách, z nepriateľov a truhlíc, vypadáva veľké množstvo predmetov rôznej kvality. Určite použite praktické „vysvietenie“, aby ste neprehliadli magicky vylepšené predmety so žltým označením, alebo unikátne modré či zelené predmety. Dobre padne, že ich nemusíte identifikovať, aby ste poznali, akú silu v sebe skrývajú. Z času na čas narazíte aj na objekt z jedinečného setu.

Oplatí sa zbierať aj odvary na doplnenie many a života (červené nápisy) a jednoznačne relikvie a klenoty (oranžové nápisy), ktoré sa vkladajú do rôznych častí výbavy a prinášajú patričné bonusy. Pre zvýšenie efektu treba, z troch až piatich úlomkov toho istého druhu, zostaviť kompletný celok. Ak silou mocou chcete, nahádžte do inventáru aj „biele veci“, sú to bežné predmety optimálne pre vašu postavu. Určite však ignorujte sivé objekty, pretože majú podradnú kvalitu a neoplatí sa nimi zaoberať. Apropo, zbrane a predmety sa nekazia a netreba ich opravovať.

Ak máte na jazyku výčitku, prečo som pri opise postavy nezačal vymenovaním povolaní, odpoveď je prostá. Na začiatku si nevolíte žiadne povolanie len pohlavie hrdinu a farbu základného odevu, ktorú mimochodom môžete neskôr meniť pomocou špeciálnych odvarov. Zameranie postavy si určíte až v priebehu hry, pri nadobudnutí druhej úrovne. Vtedy sa vám na celú obrazovku otvorí menu s ôsmymi symbolmi. Jeden z nich sa vám stane osudným.

Ak si zvolíte blesk (storm), získate prístup k devastačným silám blesku a spomaľovacím ľadovým kúzlam. Zem (earth) vám dá do vienka ohnivú mágiu ideálnu pre masovú likvidáciu oponentov. Vojenstvo (warfare) si vyberte vtedy, ak máte radi boj nablízko a chcete spôsobiť veľké škody pomocou meča, sekery či palcátu. Obrana (defense) je opäť vhodná pre bojovníkov uprednostňujúcich fyzické útoky pred mágiou, lenže tentokrát sú schopnosti zamerané na defenzívne techniky a zručnosti. Príroda (nature) je zdrojom života a liečivej mágie a ak sa jej upíšete, môžete vyvolávať vlkov a šarmantnú nymfu. Lov (hunting) je ideálny pre tých, ktorí sa koncentrujú na útok z diaľky a lukostreľbu. Zlodej (rogue) používa jedy, zakrádanie a špionážne techniky. Duša (spirit) obsahuje kúzla zamerané proti nemŕtvym a súčasne využíva nekromancerské techniky. Vrcholom je dočasné vyvolanie spirituálnej bytosti z iného sveta s ohromnou silou.

Vybrali ste si? Potom určite rozmýšľate, do ktorých konkrétnych zručností sa vám oplatí investovať trojicu bodov, ktoré získate s každou novou úrovňou postavy. Ak čakáte klasický „diablovský strom“ ste blízko k pravde, ale rozvetvenie zručností v Titan Queste je predsa len špecifickejšie. V prvom rade, schopnosti a kúzla sú rozdelené do šiestich stupňov. Stupne reprezentujú majstrovstvo vo vašom vybranom povolaní, či mágii a nárast prebieha prostredníctvom tých istých bodov, ako nákup samotných schopností. Zjednodušene povedané, ak chcete lepšie schopnosti, musíte časť bodov použiť na zvýšenie majstrovstva. Potom sprístupníte nové „skily“ bez ohľadu na úroveň vašej postavy.

Majstrovstvo vám prinesie aj bonus v podobe zvýšenia atribútov, súvisiacich s vaším povolaním. Na najvyššiu úroveň majstrovstva potrebujete 32 bodov. Teda, keby ste teoreticky všetky tri body pri každej novej úrovni postavy vložili do majstrovstva, už na jedenástej úrovni postavy si môžete kúpiť najsilnejšiu schopnosť či kúzlo! Okrem toho, každú konkrétnu zručnosť, ktorú sa naučíte, môžete niekoľkonásobne zlepšovať a tým zvýšiť jej efekt. Schopnosti sú niekedy na seba viazané a vtedy nestačí len vysoké majstrovstvo, ale treba sa naučiť aj východziu schopnosť. Napríklad vampírizmus s odsávaním života viacerým nepriateľom naraz sa môžete naučiť až potom, keď dokážete odsávať život jednotlivcovi.

Titan Quest

Fakt parádny flusanec.
Titan Quest

Kopa nasr...naštvaných krokodílov útočí.
Titan Quest

Návšteva u obchodníka... Zaplať Pánboh sa vrecká s extra úložným priestorom!

Taktizovanie so zručnosťami sa skomplikuje po dosiahnutí ôsmej úrovne postavy. Dôvod však nie je nepríjemný, skôr naopak. Ak ste hrali Guild Wars, asi vás neprekvapí ponuka sekundárneho povolania, ktoré si môžete v plnej miere osvojiť. Počujete dobre, v Titan Queste budete mať dve povolania naraz! Takto si môžete vytvoriť naozaj unikátny charakter. Napríklad môjmu hrdinovi som zvolil duchovnú a potom prírodnú mágiu. V boji som potom vyvolal „licha“, ktorý atakoval nepriateľov z diaľky a vlkov, ktorí útočili na telo. Ja sám som odnímal život súperom vampirizmom a popri tom som chránil svoju partiu liečebným kúzlom.

Možno sa aj vám stalo, že ste v hrách s podobnou štruktúrou investovali do schopností, ktoré potom za veľa nestáli. Zatiaľ čo tam ste mohli len bezradne povzdychnúť, v Titan Queste viete svoj omyl napraviť. V niektorých mestách sú popri obchodníkoch so zbraňami a výbavou aj špecialisti, u ktorých sa odučíte ľubovoľnú zručnosť. Prebieha to jednoducho. Na strome schopností odoberiete neželané body a vložíte ich inde. Ale pozor, odoberanie bodov vás stojí peniaze a suma za odber sa neustále zvyšuje. Našťastie o peniaze v hre nie je núdza. Za predaj magických predmetov získate parádne sumy a kupovať u obchodníka sa väčšinou neoplatí. Každú chvíľu narazíte na nejakú jedinečnú zbraň, brnenie či časť odevu.

V mestách nájdete aj väčšinu ľudí, ktorí vás poveria hlavnou alebo vedľajšou úlohou. Sú označení žltým výkričníkom, ktorý im svieti nad hlavou. Okrem toho si môžete vypočuť aj ponosy ďalších obyvateľov. Svieti nad nimi kosoštvorec a debata s nimi je obvykle len strata času. V každom meste a na kľúčovom území je centrálny portál, kam sa prenesiete z ktoréhokoľvek miesta pomocou vášho súkromného portálu. Opäť sa jedná o vylepšenú verziu z Diabla II. Rozdiel je v tom, že tam ste používali zvitky a v Titan Queste si môžete použiť portál kedykoľvek a bez nadbytočných pomôcok. Stačí keď kliknete na ikonu v menu a určíte na ktorý mestský portál sa chcete premiestniť. Podobným spôsobom sa vrátite späť. Pri potulkách krajinou narazíte okrem početných nepriateľov na rôzne truhlice a nádoby, ktoré  väčšinou majú atraktívny obsah a oltáre, čo vám dočasne zvýšia vybrané schopnosti a odolnosti.

Na ovládanie vám úplne postačí myš, ale môžete si vypomôcť aj klávesovými skratkami. V boji ľavým tlačítkom myši vykonávate základný útok a pravým sekundárnu akciu, čo je obvykle nejaká zručnosť z  vašich povolaní. Na rýchly prístup k zručnostiam môžete použiť aj menu s políčkami, kam vložíte  príslušnú ikonu. Pri orientácii v krajine vám vhodne poslúži minimapa v pravom hornom rohu obrazovky s farebne odlíšenými postavami a navigačnými značkami. Dobre spracovaná je aj veľká mapa, kde máte dokonalý prehľad dokonca aj o tom, ktoré oblasti ste navštívili teraz a ktoré pri predošlom spustení hry. Staršie lokality sú čiernobiele, nové farebné, neznáme zakryté. Ukladanie hry prebieha automaticky, ale pre istotu si môžete „sejvovať“ aj sami, hoci hra sa nahrá vždy v posledne navštívenom meste, alebo pri regeneračnej studni. Pri týchto studniach sa inak oživíte vždy, keď zahyniete v boji. Smrť sprevádza aj strata skúseností, ktorá závisí od úrovne postavy a obtiažnosti hry. Vyššie obtiažnosti sa odomknú až po absolvovaní hry na nižšom stupni.

Väčšina povolaní vám umožní vyvolať si pomocníkov, čo je jediný spôsob, ako rozšírite svoj tím (okrem multiplayeru). Celkom dobre poslúžia a automaticky útočia na nepriateľov v okolí. V prípade potreby im môžete určiť hlavný cieľ útoku, to je však jediný spôsob, ako sa dajú ovplyvniť. Nie je možné dať im výstroj ako v hre Diablo 2, ani zadávať príkazy, či formovať ich parametre ako v Dungeon Siege II. Určite by nebolo na škodu, keby tvorcovia aplikovali jazdu na koni, ktorá sa úspešne uplatnila v Sacred.

Titan Quest

Vyberiete si jedno a potom druhé z ôsmych povolaní...
Titan Quest

Keď sochám stŕpnu nohy, občas sa poprechádzajú...
Titan Quest

Navštívite mnoho známych lokalít a pamiatok...

Hoci Titan Quest obsahuje množstvo vylepšení, nevyhol sa niektorým chybám a nedostatkom. Mne osobne napríklad chýbalo už spomínané triedenie predmetov v inventári. Vážne ma mrzelo, že pekné  3D prostredie si síce dokážete priblížiť, ale nemôžete rotovať a natočiť si krajinu podľa potreby. Objekty a monštrá v zakrytých oblastiach sa síce zviditeľnia a napríklad strechy zmiznú, aby ste mali prehľad, ale aj tak to nie je celkom ono. Pri vstupe do bludísk a prechode na iné podlažia som mal často problém presunúť sa cez vchod a musel som chvíľu preklikávať myšou, aby sa môjmu hrdinovi uráčilo pohnúť.

Rozhodne slabá je AI nepriateľov, ktorí sú neuveriteľne tupí a často zaútočia až vtedy, keď ich napadnete ako prví, hoci stoja pár krokov od vás. Keď tak učiníte, zvyčajne už zaútočia všetci, čo stoja okolo. S inteligenciou vašich vyvolaných pomocníkov je to neporovnateľne lepšie, hoci sa občas zaseknú. Hru sprevádzajú aj početné technické a systémové závady, ako napríklad opakované prijatie úloh alebo problém s pohybom. Vrcholom bolo, keď som raz vyvolal kreatúru z iného sveta a tá sa nestratila po tridsiatich sekundách, ako bolo určené, ale pochodovala so mnou dvadsať minút, kým sa ju nepriateľom nepodarilo zabiť. Dodám len toľko, že v týchto dňoch sa už objavujú prvé patche, ktoré snáď aspoň niektoré uvedené závady odstránia. Určite ich využite.

Multiplayer umožňuje hru pre šiestich ľudí, môžete si importovať postavu z kampane a určiť, v akom rozsahu úrovní majú byť postavy zúčastnených hráčov. V hre nájdete aj editor a quest editor, kde si môžete vytvoriť vlastný scenár alebo celú kampaň aj s úlohami a dokonca art manager na editovanie predmetov.

Hra má veľmi peknú 3D grafiku, ktorú si však naplno vychutnáte len pri silnejšej zostave. Pri približovaní bojiska vidíte kvalitné detaily, hoci pri maximálnom priblížení sú občas trochu neforemné.To je však len drobná závada a viac zamrzí už raz oplakaná nemožnosť rotácie krajiny. Ozvučenie je kvalitné a hudba  naozaj čarovná, takže sa vám môže stať, že chvíľami zabudnete na hru a započúvate sa do úžasných tónov v pozadí.

Titan Quest je veľmi dobrý Diablo II klon a možno keby vyšli obidve hry v približne rovnakom období, bola by polemika o tom, ktorá je lepšia, na mieste. Lenže Titan Quest prišiel s odstupom niekoľkých rokov a keď nerátame početné kozmetické úpravy a dve súbežné povolania, prakticky tu nenájdete žiadne inovácie. Pravdaže, hra zaručuje dokonalý komfort, ale má aj slabiny, ako biednu AI, povrch krajiny, ktorý sa nedá otáčať a početné menšie technické závady. Určite je to však pozoruhodný kúsok pre všetkých milovníkov akčných RPG.

Titan Quest

Bojuje sa vo dne v noci, na púšti aj na snehu.

Titan Quest