NHL 07

NHL 07

7.5

Nabrúsiť korčule, naleštiť hokejky a nakúpiť puky, pretože nové pokračovanie populárnej série NHL k nám práve dorazilo!

Recenzia na PS2 verziu

Tak neznášam, keď musím rok čo rok písať o tom istom a ešte pritom sa tváriť aj vysmiato. Stále tie isté fakty, občas nejaká ta novinka, či obmena, ale vo výsledku je to vždy ako dvakrát prevárať víno – jeho chuť sa nezmení, iba s ním viac šaškujete. A prečo takýto depresívny úvod? Odpoveď je jednoduchá. Každoročná aktualizácia súpisiek hráčov, ktorú EA Sports vydáva ako “full “ produkt, iba sem-tam doplnený o niečo nové. No povedzte, nemám pravdu? Veď kedy naposledy zaznamenalo NHL-ko natoľko markantný update, žeby ho bolo možné považovať za solídne pokračovanie?

Tých pár (doslovne) upgradov je totižto podľa môjho názoru iba pramalým dôvodom nato, aby kolos EA so železnou pravidelnosťou vydával tie isté verzie hry, odlíšené iba názvom. NHL 2005, NHL 06 a dnes recenzovaný NHL 07 ma teda len ujistujú v tom, že o nič iné, než o žmýkanie peňazí tu nejde a ak by na svete nebolo toľko hokejových fanúšikov, určite by sa tejto sérii nedostalo ani zďaleka toľko popularity, akú ma teraz. Holt, ja ako drobná ovečka v megastáde s tým ale nič neurobím a preto sa rovno vrhnem na samotnú hru, pretože moje duševné výlevy dopadnú akurát tak na podzol (tzn. neúrodnú pôdu :-). Teda, berte hokejky do rúk, ide sa na Čechov!

EA Sports – It's in the game! Počuli ste to stokrát, ale aj na stoprvý je to vcelku pozitívne privítanie, klasicky nasledované nabrúseným introm, v ktorom sa nešetrí tvrdou muzikou a parádnymi akciami, až sa človeku pri pohľade na to chce povedať, že Superman sa od pánov hokejistov môže čo to priučiť. Po hviezdach na ľade už nasleduje vcelku strohé, ale účelne zostavené herné menu s dostatočnou ponukou herných možností, takže vyberie si aj ten najvyberavejší gurmán. Začnime teda pekne po poriadku. Máte v škole okno, prídete na moment domov a chcete nejako tú chvíľu zabiť. Tak v takom prípade je pre vás priam šitá na mieru možnosť Play Now, ktorá vám umožní priamo skočiť do priateľáku, takže ako zabijak mŕtveho času poslúži priam dokonale.

NHL 07

Útočník Colorada má zálusk na ďalší frag... pardon, gól.
NHL 07

Hokejová mela, priam vystrihnutá z NHL. Počkať, veď je vystrihnutá z NHL!
NHL 07

Tampa používa výlučne tampax.

Osoby hľadajúce potrebnú hĺbku sa ale nemusia báť; EA do hry implementovalo aj všetky doteraz platné herné módy uložené v kolónke Game Modes, ktoré ale zaberú na jednu vetu až príliš miesta, takže ich uvediem postupne. Dlhoročná klasika v podobe exhibičného zápasu a sezóny si svoje účinkovanie odbýja aj v najnovšom NHL-ku a ak čakáte, že tu na vás vyvalím fúru noviniek, čakajte pokojne ďalej. Všetko, od nastavení, cez výber líg (NHL, Elitserien, T-Com Extraliga, či Tipsport Extraliga), až po veci typu voľbu dresov (k dispozícii aj rôzne verzie z čias dávno minulých) je až na drobné kozmetické zmeny po starom a ak ste hrali niektorý z posledných ročníkov NHL, nebudete mať s týmito módmi žiadne problémy.

Fanúšikovia komplexného Dynasty módu môžu taktiež veselo jasať, pretože ich miláčik je tu v plnej svojej kráse a teda všetko to manažovanie si opäť raz do sýta užijú. Pre neznalých série iba doplním, že v Dynasty móde sa ujímate role manažéra jedného z tímov (okrem NHL sú ale na výber aj ostatné EU ligy), takže veci ako nákupy hráčov, coachovanie a celkový biznis okolo hokeja (na úplatky ale zabudnite – to nie je slovenský hokej, ale svetový :-)) spočinú na vašich pleciach. Samotná štruktúra módu je prekvapivo prepracovaná a vyžaduje aj nejaké to rozmýšľanie, takže nudiť sa rozhodne nebudete. Navyše, postupne ako budete vyhrávať, začnú na vaše konto pribúdať upgradovacie hviezdičky, vďaka ktorým si vylepšíte rozmanité herné aspekty, akými sú napríklad lepší výber začiatočníkov, zníženie celkovej sumy za prevody hráčov, či lepšie vzťahy s fanúšikmi novinármi. Toľko teda v hrubej skratke Dynastia.

Tým sa ale výpis herných možností nekončí. Ešte je tu pompézny svetový pohár a predovšetkým dvojica odreagovačiek s názvom Free For All, resp. Shoot-out, prostredníctvom ktorých sa nielenže vybláznite, ale aj čo-to priučíte, keďže v nich o nič iné, ako o samostatné nájazdy nejde. Vo chvíľkach pokoja potom dozaista nakuknete aj do položky Roosters, ukrývajúcej nespočet možností, ako sa pohrať s jednotlivými hráčmi a tímami, vrátane vytvorenia si vlastného. A ako čerešničku na torte si vychutnáte online hru, až vďaka ktorej si uvedomíte, že sú aj lepší než vy. Skrátka, nič, čo by ste už v minulých dieloch nevideli. Aspoň že autori mali ksicht a veci ako karty a neviem, aké breakery nechali radšej ležať tam, kam patria – na hnojisku dejín.

Určite vás teraz zaujíma, do akej miery boli “upgradované“ herné vlastnosti a či sa môžete opäť tešiť na nejaký ten super originálny zlepšovák. Nebudem chodiť okolo horúcej kaše a rovno vám poviem, že revolúcia sa opäť nekoná, takže kto znova čakal rýchly a agresívny hokej (po vzoru predchodcov), môže si pokojne gratulovať. Áno, dámy a páni, rýchlosť, dravosť, adrenalín a čo ja viem čo všetko, sú stále tým hlavným ťahákom tejto série a ani sa EA veľmi nečudujem, že sa tohto zabehnutého systému držia ako kliešť srsti. Jednoducho, už od prvých minút zápasu nemáte ani sekundu čas rozmýšľať, resp. plánovať, pretože veci sa na obrazovke dejú rýchlosťou hnačky a s vysokou pravdepodobnosťou nebudete ani poriadne stíhať, tak prudké sú momentky v NHL 07.

NHL 07

Uff, pri takom postoji musia tie kríže ale poriadne bolieť.
NHL 07

Hokejista machruje. Nečudo, keď je sám na ľade.
NHL 07

Hviezda na ľade práve predvádza svoje číslo.

Osobne si myslím, že plynulosť takémuto štýlu hry prospieva a neviem si ani dobre predstaviť, ako by fungovala realistickejšia simulácia hokeja, kde by hráči jazdili presne podľa fyziky, puk by sa odrážal aj od tej najmenšej nerovnosti, či rozhodcovia by pískali tak, ako v skutočnosti (tzn. zle a navyše by vkuse poškodzovali Slovákov :-)). Preto hovorím, budme radi zato, čo máme, pretože nikdy nevieme, aká pliaga nás na ďalšom rohu čaká. Ale to už som trošičku odbočil. Teda, fast and furious na ľade je opäť vysoko hrateľný a opäť sa opakujú situácie, kedy počas zápasu nadávate, prečo ste namiesto 5 minút nedali rovnú dvadsiatku, predlžujúcu ten pôžitok z hry o pekných pár okamihov. Skrátka, vďaka rokmi ostrieľanému ovládaniu a niektorým vhodne zavedeným pohybom, resp. špecialitkám sa môže NHL 07 pýšiť kryštalicky čistou hrateľnosťou, ktorú mu môže väčšina športových simulácii iba tíško závidieť.

Na tomto mieste ale musím šnúru superlatívov nekompromisne useknúť. Na radu sa totižto dostávajú nedostatky, vďaka ktorým dostáva zlatistý lesk NHL 07 viditeľné škrabance. Zoberme si napríklad toľko sledovanú AI. Neviem, či je problém v amíkoch (tzn. menej intelektuálne zdatných) alebo v nás (tzn. intelektuálne zdatnejších :-)), ale akosi sa mi pri pohľade na chovanie sa počítačom riadených hráčov zastavuje rozum. Nelogicky sa krútia ako rulety, sem-tam kompletne ignorujú puk, robia nepochopiteľné pohyby a manévre... skrátka, správajú sa ako banda debilov, ktorá by na lade nemala čo robiť (možno akurát tak pod ľadom :-)). Najprv som si myslel, že to bude nastavením obtiažnosti na beginner (je to moja premiéra na PS2 a potreboval som sa oboznámiť s ovládaním, takže ma hneď neukrižujte), ale aj na ostatných úrovniach sa tento stav nezlepšil.

Skrátka, na ľade si občas pripadáte ako v ústave a väčšina roboty tak ostáva len a len na vás. Nevadí, aspoň že autori vyladili jednotlivé útočné resp. obranné formácie, vďaka čomu sa konečne dostanete aj s jedným hráčom do útočnej tretiny, nie ako tomu bolo minule, kde ste boli na modrej ihneď uzemnený. Pochvalu si taktiež zaslúžia brankári, ktorí predstavujú zlatú strednú cestu medzi sitkom a nepriestrelnou stenou, takže počas zápasov padajú aj krásne góly, na ktoré ste z obrazoviek tak zvyknutí. Dopomôže vám k tomu aj minulý rok zavedený drobný terčík, pomocou ktorého nasmerujete puk presne tam, kam mienite, takže už žiadne strieľanie naslepo. Trošku zamrzí existencia 100 % spôsobu skórovania, ale aj tak si počas tohtoročnej hokejovej sezóny (hernej) užijete nespočet parádnych akcií, za ktoré sa rozhodne do toho oplatí ísť. Čo mi ale nedá spávať, sú ešte stále niektoré zrak trhajúce animácie a aj keď sa to z roka na rok zlepšuje, dokonalých pohybov sa dočkáme až pravdepodobne v nasledujúcom desaťročí.

NHL 07

Väčšina divákov sleduje všetko iné, len nie hru (viď. osoby v pozadí).
NHL 07

Neviem neviem, ale nie je hokej náhodou tak tímová hra?
NHL 07

Hokejka sem, hokejka tam... a kde je ten puk (rozhodca)?

Z technického hľadiska nie je hre čo vytknúť a až na spomínané animácie pôsobí neskutočne profesionálnym dojmom. Svižný a rokmi vylepšovaný engine, úžasná mimika tvárí, realistické správanie sa puku, parádne vstupy do zápasov, žijúca striedačka... to všetko vytvára priam neskutočnú atmosféru a ak si myslíte, že veci ako hokej vás neberú, dajte si 5 minút s novým ročníkom a zaručene zmeníte názor. Popri grafike ale dozaista nezaostáva ani zvuková stránka, kde okrem nabrúseného soundtracku poteší kvalitný komentár (aj český), takže počas zápasu sa budete cítiť, ako keby ste boli skutočne tam. Skrátka, prezentácia titulov z dielne EA boli vždycky na vysokej úrovni a preto sa niet čo čudovať, že NHL 07 nie je výnimkou. Škoda len tých pomätených animácií.

Ďalší diel populárnej športovej simulácie teda nesklamal, ale o vyloženom terne sa hovoriť nedá. Všetko je skrátka dokonale namiešané, aby výsledný produkt zachutil čo možno najväčšiemu publiku. Špičkové technické spracovanie, chytľavá hrateľnosť a k tomu množstvo herných módov sú totižto stále zárukou toho, že sa po niekoľko mesiacov nebudete nudiť a aj keby ostatné žánre vymreli, vždy sa nájde niekto, kto si ten hokej schuti zahrá. A ten niekto ste možno práve vy.

napísal blade 9.10.2006
7.5
NHL 07