TEST DRIVE UNLIMITED

TEST DRIVE UNLIMITED

9.0

Test Drive vstáva z popola a ukazuje niečo čo tu ešte nebolo - masívny online racing.

Nostalgicky si spomínam na Test Drive, jednu z prvých PC hier, ktorá sa tvárila ako simulácia jazdy autom po krajinke. Hory, lúky, jazierka, mosty a diaľnice…to všetko v nadupanej vektorovej grafike tuším až so 16 farbami. Mať tu stroj času, zájdem môjmu starému neplnoletému ja ukázať Test Drive Unlimited. Vidieť tie hry vedľa seba by bol podstatný šok aj pre mňa, už spomienka mi dáva zabrať. Poďme sa pozrieť na TDU z pohľadu dnešného hráča.

TDU sa prezentovalo už pár týždňov pred vydaním hry formou hrateľného dema na xbox live a moje dojmy z dema boli zmiešané. Na jednej strane hype o návrate veľkej značky (ktorá však dávno zapadla prachom zabudnutia) vo veľkom štýle, voľná jazda po skutočnom Havajskom ostrove, nádherné licencované športové mašinky a na strane druhej otázka: “a čo hrateľnosť? Nezabudli ste na ňu, páni gejm dizajnéri?”. Mňa demo prestalo baviť po pár minútach, na ich mieste by som ho z live stiahol. Podivné správanie sa áut, navyše jazdenie po ceste len tak? Čo ja viem.

Ako som sa však mýlil! Prišla plná hra v krásnom obale s veľkou mapou ostrova O’ahu a ja som na vlastnej hráčskej koži spoznal pravú next gen racing hru. Vysvetlím, čo Atari prezentuje ako „racing reinvented“. V TDU začínate príletom na ostrov a vyberáte si avatara, teda postavu, ktorá vás bude reprezentovať na ostrove, dôležité je najmä pohlavie, ostatné sa dá v hre neskôr doladiť. Z letiska odídete ešte na aute z požičovne priamo do realitky, kde si môžte vybrať bývanie (teda výber je výrazne obmedzený počiatočným rozpočtom), presedlať z požičanej káry do vlastnej je otázkou výberu vhodného a lacného vozidla. Lacné sú tu autá ako Audi TT či podobné šunky. Potom sa môžte pustiť do samotnej hry. TDU vyniká tým, že sa neprepínate do online módu, aby ste si zahrali multiplayer. V online móde sa ocitnete, akonáhle spustíte hru a nahrá sa váš profil (samozrejme, treba aktívne live gold konto a pripojenie na internet, ak nemáte ostávate v offline móde s AI vozidlami). Výjdete z garáže na ulicu a hneď ste v online svete. Živých hráčov spoznáte jednoducho, majú nad vozítkom svoje meno a tiež podľa toho, že jazdiť rýchlo a zbesilo majú tendenciu práve oni.

V kocke je TDU o jazdení športovými, luxusnými a legendárnymi autami po nádhernom havajskom ostrove, kupovaní si bytov či domov rôzne rozhodených po ostrove, kupovaní oblečenia a doplnkov v značkových obchodoch, a nakoniec aj kupovaní a tunovaní značkových áut. Prachy a poukážky na nákup módnych handričiek v hre zarábate výhrami v pretekoch a plnením misií. Môžte zakladať multiplayerové kluby či stať sa členom klubu, môžte sa kochať scenériami v móde voľnej jazdy či nafotiť si najkrajšie miesta do albumu.

Test Drive Unlimited

Rýchle autá,
Test Drive Unlimited

vyhliadkové autá,
Test Drive Unlimited

a motorky na vás čakajú.

Singleplayer je založený na rozmanitých misiách rozložených po celom ostrove. Stačí prísť k miestu misie a akceptovať ju. Vstupom do misie prestanú existovať ľudskí hráči a vy sa môžte naplno venovať splneniu úlohy.

Singleplayer ponúka výzvy ako klasický pretek s AI súpermi buď z bodu do bodu alebo na okruhu vytvorenom v rámci ciest ostrova, ďalej tiež časovku, kedy treba trať prejsť za daný čas a rýchlostnú výzvu, keď cieľom je prejsť okolo rozostavených radarov čo najvyššou rýchlosťou a hodnotí sa priemerná výsledná rýchlosť (samozrejme, musíte prejsť okolo každého radaru, poradie je na hráčovi). TDU ponúka až 120 výziev pre jedného hráča (26 rýchlostných, 44 časoviek, 50 pretekov) a rovných 100 misíí (zobrať stopára z bodu do bodu za daný čas, odviezť chutnú modelku z nákupu za daný čas, doručiť podozrivý balíček v časovom limite, či doručiť raritné vozidlo na cieľové miesto bez poškodenia). Hra meria úspešnosť jednak dosiahnutým časom, rovnako dosiahnutou rýchlosťou a ako novinku TDU uvádza aj drive meter, teda meradlo „čistoty“ jazdy (plný stĺpec sa pri jazde mimo cestu, či náraze do iného vozidla, vyprázdňuje a nula znamená nesplnenú misiu, každý stratený bod znamená buď stratu peňazí či získ trestných sekúnd v hodnotení). Konštatujem, že TDU je prvá hra, ktorá ma donútila jazdiť tak, aby som neporušoval základné pravidlá cestnej premávky (jazda len po ceste, nebúrať do iných vozidiel). V móde voľnej jazdy tento meter nemáte, ale poriadok strážia policajné hliadky, ktoré vám idú po krku pri spôsobení kolízie a buď im uniknete alebo zaplatíte tučnú pokutu. Pritom hliadky sa dorozumievajú cez rádio a koordinujú sa, takže uniknúť jednému či dvom nie je problém, ale únik viacerým hliadkam dá zabrať najmä v hustejšie strážených mestských zónach.

Multiplayer
je výnimočný a ponúka naozaj next gen zážitok. Jednak na hráča čakajú online preteky proti ostatným hráčom na zadefinovaných tratiach, alebo môžte vytvárať vlastné výzvy s vlastnými pravidlami a cez Drive-in ich nahrať na server na max 3 dni a vyzvať tak ostatných online hráčov, aby prekročili váš rekord. Hrá sa samozrejme o prachy a prestíž v ranking hodnotení, kde v celosvetovom rebríčku vidíte svoju pozíciu podobne ako v Burnout Revenge alebo Project Gotham Racing 3. Úplne špecifická a jedinečná je Instant Challenge výzva, keď v móde voľnej jazdy zablikáte na reálneho hráča v dohľade a dáte mu tak najavo, že chcete pretek, férovku. Ak akceptuje, tak jeden z vás stanoví cieľ preteku na mape a z miesta výzvy štartujete obaja smerom k cieľu, vyhráva prvý za cieľovou čiarou. Tu si hra neberie servítky a súťažiť môžte bez ohľadu na to, v čom práve sedíte (teda auto triedy E proti autu triedy A), sám si musíte zvážiť, či máte na súperove auto či jeho schopnosti. Písať o tomto móde môžem veľa, ale podstatné je zažiť to na vlastnej koži, to vzrušenie z pravej naháňačky v plnej premávke, keď často vďaka kolíziám v premávke po vás zároveň okrem súpera idú policajti so zapnutými sirénami, tú radosť, keď víťazíte a tú škodoradosť, keď policajt dolapí súpera a dá pokutu jemu! Wow!

Kluby sú iná káva, stať sa členom je môžné na pozvánku iného člena alebo si môžte za poplatok založiť klub vlastný (pozývam do môjho). Následne sa môžte vyblázniť v online tímových pretekoch jedného klubu proti inému, zbierať tak body a prestíž a popri tom sa dobre baviť. Avatarovia v klube posedávajú pri bazéne, opaľujú sa na lehátku či popíjajú drink v chládočku. Tu je tiež priestor svojho avatara predviesť ostatným, od oblečenia až po účes či cool slnečné okuliare.

Test Drive Unlimited

Rovnako obrovský ostrov s tisíckami hráčov,
Test Drive Unlimited

vnútorný pohľad vo vozidlách,
Test Drive Unlimited

a množstvo autosalónov.

Freeride mód (voľná jazda) je doslova to, čo hovorí názov. Objavujete tu celý ostrov ako len chcete, potupne nachádzate nové výzvy a misie, nové predajne áut či nové domy na predaj. Hráči s headsetmi si pokecajú „z okienka do okienka“ auta. Maniaci do záberov nafotia nádherné zábery svojich nádherných a drahých áut. Nechápem ako a čím, ale tento mód, akokoľvek znie nudne, ma veľmi baví, nádherná jazda po diaľniciach, po pobreží, vyhýbanie sa premávke a pozdravy s online hráčmi. Sám by som netipoval, že toto ma bude baviť.

V hre kupujete reálne existujúce autá, niektoré sú dokonca raritky, historické športiaky či americké tátoše a dokonca sú v hre v limitovaných množstvách! Prídete do predajne a pri niektorých raritných modeloch vám povedia, že sú vypredané! Dokonca podľa záujmu rastie či klesá na nich cena. Predajňa vám v prípade záujmu o auto sprví rezerváciu a pošle správu domov hneď, ako sa auto uvoľní, akurát väčšinou zaplatíte peknú sumu. Značky už boli na sector.sk vypísané, prídete si rozhodne na svoje. Mňa za srdce vždy chytí Lamborghini či Ferrari, tu ma dostal do svojej moci úžasný otvorený Caterham. Test Drive Unlimited okrem autíčiek prináša aj motorky, síce len pár značiek (Kawasaki, Ducati, Augusta, Triumph), ale stoja za to. Neveril by som, že práve v tejto hre prídem na chuť jazde na motorke! Augusta Tamburini či Kawasaki Ninja sú to pravé na preliečenie stresov z mestskej premávky, v rýchlosti cez 340km/h kľučkovať v premávke, napravo pláž, naľavo vodopád a pred vami adrenalínom nabitá asfaltka.

Spracovanie

TDU je graficky veľmi podarený. Existujú určite graficky aj krajšie racing hry, ale ktorá ponúka tisíce km ciest bez viditeľných loadingov? Ktorá ponúka toľko nádherných exkluzívnych mašiniek, takú krásnu prírodu? Žiadna. Žiadna neponúka tak rozmanitý a živý multiplayer. Žiadne neponúka tak živú a slobodnú interakciu s online hráčmi. V tomto vidím ten pravý next gen prínos. Hra svetla na cestách ostrovom vás očarí, občas slniečko dokonca oslepí, občas vás prekvapí vták letiaci nízko nad cestou, lístie zafúkané vetrom popred vás, živý zvuk vodopádu a reálne pôsobiaci povrch cesty. Nevybavujem si ani žiadnu racing hru, kde počujete, ako naštartuje motor tak autenticky ako naživo! Len kvôli tomuto som si kúpil zopár amerických „muscle“, ich zvuk motora je ako balzam na dušu. Interiér vozidiel je prepracovaný do najmenších detailov, pri jazde sa všetky ručičky či ukazovateľe pekne pohybujú ako majú, avatar radí rýchlosti, otvoríte si okienko a hneď sa zmení aj zvuk motora. Ozvučenie v hre nezaostáva nad premysleným grafickým spracovaním. Nebudem ani komentovať. Navyše v každom aute máte rádio a na ňom tucty melódií rôznych žánrov, na svoje si príde každý, aj priaznivec vážnej hudby. Poteší aj tachometer, kde na každom vozidle vždy vidíte, koľko máte na ňom najazdené!

Test Drive Unlimited

Pohľady z vozidiel sú rôzne,
Test Drive Unlimited

vždy z nich cítiť rýchlosť.
Test Drive Unlimited

Zprava voľno.

Fyzika vozidiel prešla od dema dlhú cestu a poznať to. TDU je v tomto síce bližšie k arkáde ako simulácií, ale ovládanie je slušne spracované na úroveň, kedy je tak akurát zložité, aby nevytváralo depresie a tak akurát jednoduché, aby ho zvládol každý. Navyše, v autách si môžte zapnúť rôzne asistenčné módy, ktoré pomáhajú držať tie stovky koní pod kapotou na uzde. Nakoniec pohľad z kokpitu auta a jazda je prepracovaná podľa mňa zatiaľ najlepšie, ani PGR3 v tomto nemá na TDU. Jazda pôsobí oveľa reálnejšie, prešmyčky v premávke sú výborne zvládnuteľné aj z tohto pohľadu, dokonca mám pocit, že ešte lepšie sa v tomto pohľade s autom manévruje. Zvládli to výborne, pripomína to reálny zážitok z jazdy.

AI vodičov v hre ma dostalo. Doslova. Vodiči sa správajú totiž podobne nevyspytateľne ako v reálnom svete. Idete v protismere a oproti vám ide AI ? Do posledného momentu neviete, či pôjde stále rovno alebo či neuhne smerom ku krajnici, či spanikári a narve to rovno do protismeru a spôsobí nehodu. AI vodiči občas dokonca ťukli jeden druhého, najmä na križovatke. Pritom to vôbec nepôsobí ako chyba AI, skôr priblíženie sa realite. AI vodiči poctivo dodržiavajú predpisy (rýchlosť, zákaz predbiehania, semafóry, smerovky a pod), len občas niektorý zazmätkuje, alebo zabudne dať smerovku zrovna keď ho obiehate a odbočí vám do cesty. Ešte vás vytrúbi klaksónom, že čo to ide za piráta. Verte mi, v reále to zažívam každý deň, ľudia sú takí. Na diaľnici mi AI vodiči pripomínali šoférov z Nitry, ktorí si idú v ľavom pruhu akoby nič, na slušné blikanie reagujú po 10 minútach moje trpezlivosti rozčúlenými gestami. Tu je to podobne, len sú to havajčania. AI vodičov hodnotím vysoko, také kvalitné som ešte v hre nezažil.

Perlička – TDU nepozná ukladanie hry, pamätá si len jednu pozíciu, nedá sa znovu nahrať, dá sa len pokračovať. Spáchate dopravné priestupky a príde vás to na 60 litrov? Že je to veľa a vaše konto ide ku nule? Váš problém, máte jazdiť slušne! Alebo zarábať viac. Neodporúčam ani finty s ukladaním pozície na kartu a potom nahranie na hdd, ani cheat vzorec to vyhodnotí ako cheat a znehodnotí uloženú hru. Zrejme aj vďaka tejto „chybičke“ Atari stoplo v hre možnosť predávať či kupovať autíčka online priamo medzi hráčmi. Ani po vyše mesiaci to nevyriešili a stále táto voľba nefunguje (pritom je na uskutočnenie online obchodu naviazaný aj 10bodový achievement).

Na rozsiahlom ostrove sa nestratíte, vždy máte poruke prehľadnú mapu s viacerými úrovňami rozlíšenia, na ktorej sa dokážete rýchlo presunúť do inej časti ostrova, ak ste už raz to miesto navštívili. Na mape vidíte označené všetky odkryté výzvy a misie, obchody a kluby. Filtrovanie uľahčí orientáciu, môžte si filtrovať aj skupiny hráčov a vidíte, kde na mape sa nachádza váš priateľ či člen klubu. Navyše máte počas jazdy na obrazovke GPS navigáciu, pri jej aktivácii príjemný ženský hlas naviguje až k cieľu cesty.

Test Drive Unlimited

Peknú grafika s ešte krajšou prírodou,

Test Drive Unlimited

s ešte krajšou prírodou,

Test Drive Unlimited

budú dotvárať spálené gumy.

Záver

Test Drive Unlimited ponúka „racing reinvented“ a online zážitok, aký iná závodná hra zatiaľ nedokáže ponúknuť. TDU ponúka dokonca lifestyle život na nádhernom ostrove, živú interakciu cez live, kopec napätia pri závodoch a miestami až fetiš v podobe nadupaných športových velikánov. Rozhodne prináša veľa nového do žánru racing hier tam, kde skeptici už nevideli iné možnosti rozvoja okrem grafiky, fyziky a montáže hier do reálnych vozidiel.

napísal beholder 15.11.2006
9.0
TEST DRIVE UNLIMITED