EYETOY: PLAY SPORTS

EYETOY: PLAY SPORTS

8.5

Ďalší prídavok do rodiny hier EyeToy vás prevedie bláznivými minihrami svetom športu. Zábava zaručená!

Recenzia na PS2 verziu

Social gaming

Možno by sa mohlo zdať, že po tých desiatkach miliónoch predaných kusov je EyeToy viac ako rozšírená, ale všetci vieme, že u nás nie je tomu tak. A to je škoda. Hlavne pre ľudí, ktorí naozaj nemajú chuť a čas tráviť dlhé hodiny nastavovaním všakovakých parametrov a celú večnosť dumať nad najvhodnejšou taktikou, pomocou ktorej ovládnu vesmír a získajú si tak rešpekt medzi miestnymi počítačovými supermanmi. Nechcem sa tým samozrejme nikoho dotknúť, ale novodobý fenomém nazvaný „social gaming“ je presným opakom toho, čo predstavujú rôzne stratégie a podobné zložité zábavky. Hry, ktoré sa radia k tomuto novému trendu majú za cieľ pritiahnuť pred televízor čo najviac ľudí a ponúknuť im rovnako kvalitnú zábavu ako takzvané „seriózne hry“.

Spočiatku sa síce pravidelne stretávajú s krutým odporom, lebo nikomu z ortodoxných gamerov sa nechce spievať, alebo vykonávať smiešne pohyby pred kamošmi, ale po osobnej skúsenosti, že do týchto aktivít sa zvyčajne húfom vrhajú celé skupiny ľudí, sa z pôvodných odporcov stávajú často totálni nadšenci dovtedy nepoznanej zábavy, ktorú väčšinou definujem ako „párty hry“. Takže nelámte palicu ani nad najnovším prírastkom do stále väčšej rodiny EyeToy titulov a pridajte sa k nám, lebo pivo je už zachladené a dokonca prišli aj baby, ktoré sa chcú tiež pridať...

Žiadne káble

K hraniu EyeToy titulov potrebujete samozrejme PlayStation 2 a špeciálnu EyeToy kamerku, ktorá prenáša váš obraz do televízora a umožňuje ovládať hru bez ovládačov, len pomocou pohybov vášho tela. Softvér je v poslednej verzii, ktorou disponuje táto hra, už naozaj prepracovaný a pokiaľ máte aspoň priemerné osvetlenie, tak dokáže okamžite reagovať. O ostatné sa už musíte postarať vy, ale pri tejto ponuke je úspech vašej oslavy či party viac ako istý.

EyeToy: Play Sports

Boby do každej rodiny.
EyeToy: Play Sports

Závodné slony vás dostanú.
EyeToy: Play Sports

Veslovanie nie je žiadnym výletom.

Kto by to hral?

Prvá vec, ktorá vás po vložení disku do konzoly poteší, je kompletná česká lokalizácia, ktorá nezahŕňa len titulky a popisy, ale miestami aj nahovorenie pokynov a inštrukcií. Tým sa táto hra dostáva do kategórie hier určených naozaj pre všetky vekové skupiny bez rozdielu čohokoľvek. A vďaka jednoduchým pravidlám a bezkonkurenčnej ponuke trafených minihier sa rovnako dobre pri nej zabavia deti, dospelí, ale aj starí ľudia, ako aj metalisti, hip-hoperi, dychovkári, baleťáci, diváci LOSTu, bývalí komunisti, sovietski kozmonauti, vodcovia náboženských hnutí, PC-čkári, kolumbijskí narkobaróni, Rytmus, slovenskí finanční žraloci, grónski Eskimáci, bojovníci Krvavého Džihádu a samozrejme tureckí kamionisti sprevádzaní pracovníkmi z Nemocnice na okraji mesta. Ak som na niekoho zabudol, tak nech sa prihlási v predvádzacích stánkoch, o ktorých píšeme v tejto novinke. Ak nemáte žiadne skúsenosti s týmto druhom hier, tak je pre vás po spustení pripravená názorná videoinštruktáž, ktorá vám v krátkosti vysvetlí, čo a ako treba robiť, aby ste sa pri EyeToy mohli nerušene baviť.

Jedna kamera, veľa hráčov

Hra má jednoduché ovládanie. Po výbere jazyka si zvolíte počet hráčov, ktorý je pri tomto titule naozaj neuveriteľný. Hra ponúka multiplayer až pre osem ľudí s použitím jednej kamery. Práve tento nepochopiteľne sofistikovaný systém si u mňa vyslúžil rešpekt, lebo po odfotení jednotlivých hráčov kamera okamžite identifikuje každého z nich a pridelí im samostatne ovládateľného avatara, ktorý mimoriadne rýchlo a presne reaguje na pohyby. Opakujem, že všetko ide len cez jednu malú „web“ kameru. Takže, ak by som mal vyzdvihnúť iba jeden klad a prínos, tak tento systém rozoznávania hráčov by si iste zaslúžil nejakú cenu.

EyeToy: Play Sports

Plavky mohli byť aj trochu výstrednejšie.
EyeToy: Play Sports

Virtual Soccer Cop.
EyeToy: Play Sports

William Tell v praxi.

Veľká konkurencia pre Nintendo

Pokiaľ ste boli niekedy nadšení hrami, ako Mario Party, Bomberman, WarioWare alebo v podstate s čímkoľvek od Nintenda (Wii to istí), tak ste na viac ako správnej adrese. Táto hra nie je žiadnou kópiu, ale veľkou konkurenciou a po LocoRoco ďalšou ukážkou, že keď sa spoja múdre hlavy, tak môže byť zábavná aj zdanlivo infantilná záležitosť. Minihry nie sú prístupné cez nejaké špeciálne menu s kilometrovým zoznamom, ale najprv si vyberáte počet hráčov a následne sa dostávate k trochu zavádzajúcim režimom, ako „golf“ alebo „wrestling“ a podobne, čo vlastne predstavuje len balík hier. Názorný príklad bude asi lepší ako vymýšľanie jazykových novotvarov.

Povedzme, že ste dvaja a zvolíte si golf. Vaši avatari nastúpia na green a vy si vyberáte palice na krátky alebo dlhý úder, ale tie vlastne iba otvárajú samotné minihry a podľa toho ako ste úspešní, sa odvíja aj samotný golfový turnaj, ktorý takto skryte ovládate. Celkom vtipné a rozhodne milé kresby nikoho neurazia, lebo sa v podstate bavíte na animáciách a hra nikdy neskĺzne do nudného menu. Je to dôležité hlavne pri väčšej skupine ľudí a môžem vám povedať, že tento titul prešiel tvrdým testom, kde boli v turnaji moja manželka (36), dcéra (11), jej kamoška (12), môj kamarát (45), brat (29 programátor :-)) a svokor (60). Bolo to naschvál (na oslave), lebo sme sa s Junkerom dohodli, že to skúsime na viacerých ľuďoch. Efekt bol jedným slovom úžasný. Počiatočná nedôvera u kamoša, brata a svokra prerástla do nadšenia a museli sme ich dokonca vyháňať :-).

Get into position

Samotné minihry sú viac ako jednoduché a vtipné, ale pre istotu máte pred každou z nich jasne napísané inštrukcie. Väčšinou sa jedná o triafanie, skákanie, mávanie rukami a uhýbanie, čo pochopí naozaj každý. Napríklad máte chytať baseballové loptičky, alebo ste brankárom, čo chytá penalty, môžete si vyskúšať tenis, hod bumerangom, stolný hokej, veslovanie, skoky na lyžiach, strieľanie z luku, štartovanie automobilových závodov doplnené s testom pozornosti, boxovanie, zdvíhanie závaží, hádzanie šípiek na terč, strieľanie na asfaltových holubov, petang, netradičný bowling, kriket, nahadzovanie baseballovej lopty a mnoho ďalších aktivít.

Hra je však zaujímavá aj ďalšou ponukou hier, ktoré sa dajú popísať najskôr ako trafené a bláznivé disciplíny. Veď čo by ste povedali na také závody na pštrosoch (ultimátna hra), vyháňanie bĺch zo psieho kožucha alebo vypletanie tenisových rakiet načas... Hry sa neustále striedajú a tak naozaj nikdy nepociťujete nudu, skor ľutosť, že sú také krátke, čo je asi ich jediným nedostatkom. Ale keď si vezmete, že sú aj mnohokrát fyzicky náročné, tak v konečnom dôsledku to nie je až taký nedostatok.

EyeToy: Play Sports

Identifikácia avatarov je skvelá.
EyeToy: Play Sports

Boxovací mech vám dá poriadne zabrať.
EyeToy: Play Sports

Komu sa otvorí padák, ten prežije :-)

EyeToy rýchlo omrzí?

Táto veta je asi najčastejším protiargumentom pri výbere tohto titulu. Myslím si, že pokiaľ by ste chceli túto sériu vyskúšať, tak aktuálne pokračovanie je viac ako vhodné. Jeho všetky taje môžete objavovať celý rok a keď by vás náhodou omrzel, tak si môžete dokúpiť napríklad ďalšiu novinku EyeToy Kinetic Combat, čo je poloprofesionálny cvičebný systém na výučbu KungFu a je viac ako dobrý. Samozrejme titulov z tejto série je viac a tak by určite nemala uniknúť vašej pozornosti.

Veselé slovo na záver

Ja osobne som fanúšikom podobných hier a nemám problém s tým, že by som mal hrať niečo, čo je príliš farebné a čo vyzerá ako pre malé deti. Ak sa necháte presvedčiť mojou recenziou na vyskúšanie, budem naozaj rád, ale pre istotu vás upozorním na niektoré špecifiká. Prvým je fakt, že hrať takúto vec osamote je samovražda. Párty hry sú dizajnované ako spoločenská zábava a čím viac ľudí, tým väčšia sranda. Nemusia sa však všetci aktívne zúčastňovať, stačí, keď budú sedieť naokolo. Druhým je takmer infantilná grafika, ktorá je však prehľadná, má svoj štýl a je naozaj rýchla. Hudba je len na dokreslenie atmosféry a nikto by si ju nepúšťal v aute. No a do tretice, hry si nemôžete vyberať podľa seba, musíte brať to, čo vám systém naservíruje. A úplne malé P.S: Nesmiete byť ostýchavý a introvertný exot. A to je tak asi všetko.

napísal rišo 17.11.2006
8.5
EYETOY: PLAY SPORTS