TOCA RACE DRIVER 3 CHALLENGE

TOCA RACE DRIVER 3 CHALLENGE

8.0

Po sérii arkádových racingov prichádza konečne niečo, čo má bližšie k realite.

Recenzia na PSP verziu

Relatívne nedávno, v rámci predjarného upratovania, som sa rozhodol, že si konečne spravím databázu herných titulov. Najprv prišli na radu veci pre PC, následne tituly pre PS2 a nakoniec som si nechal prekvapivo početnú skupinu hier, určených pre mašinku PSP. U posledne menovanej kategórie som si ale všimol jednu zaujímavú skutočnosť. Totižto, škála prítomných žánrov nebola ani zďaleka tak rozmanitá, ako som očakával a spomedzi všetkých prezentovaných boli práve závody tým najpočetnejším, čo sa v tej zmesi hier vyskytovalo. Burnout Legends, Ridge Racer, nejaké rally, Wipeout, Need for Speedy... skrátka, pomer závodných hier voči zbytku bol značne nevyrovnaný a to sa pritom ani medzi bohvie akých fanúšikov toho žánru neradím.

A vidíte, aj napriek tomu si ma PSP-čkové “autíčka“ získali, predovšetkým vďaka ich prístupnosti a hrateľnosti, nevyžadujúcej žiadne zdĺhavé zaúčanie sa, ako daný titul ovládať. Práve z toho dôvodu som sa príchodu PSP verzie mimoriadne úspešného titulu Toca Race Driver 3 nijak nebránil a po niekoľko hodinových skúsenostiach s ním môžem len sucho konštatovať, že handheldová mašinka zo stajne Sony je pre tento druh hier ako stvorená.

TOCA Race Driver 3 Challenge

Úvod závodov je vždy drsný.
TOCA Race Driver 3 Challenge

Súperi urobia všetko preto, aby vás dostali von z hry.
TOCA Race Driver 3 Challenge

Renaulty osobne nemusím, ale to ešte neznamená, že by mali absentovať v závodnej hre.

Bez zbytočných obkecávačiek rovno začnem tým, čo tvorí chrbtovú kosť tejto závodnej simulácie - World Challenge. Tá je v základoch rozdelená na 5 šampionátov, odstupňovaných podľa obtiažnosti, pričom v úvode vám bude samozrejme prístupný len ten najľahší, odohrávajúci sa v upršanom UK. Pred tým, než sa zúčastníte samotných závodov, budete musieť tamojším komisárom dokázať, že si účasť v šampionáte zaslúžite. A práve k tomu poslúži novinka tejto série, ktorou sú rozličné skúšobné jazdy a testy zručností. Skrátka, podobne ako v autoškole, aj tu budete musieť predviesť svoje kvality na rozličných frontoch, aby ste sa vôbec do hlavného závodu kvalifikovali.

Ak ste náhodou hrali GT4, určite si dobre viete predstaviť, o čo ide. Známe kužele na testovanie vašich manévrovacích schopností, špeciálne testy na preverenie vášho odhadu brzdnej dráhy, prekonávanie priemernej rýchlosti kola či závod bez poškodenia; to všetko a ešte o mnoho viac vás čaká na ceste za vytúženým víťazstvom a verte mi, že získať za každú takúto jazdu čo i len striebornú medailu, bude neraz nadľudská úloha. Našťastie, úroveň obtiažnosti nestúpa tak drastickým spôsobom, ako sa môže sprvu zdať, takže aj ten najťažší test skôr či neskôr zdoláte.

Postupným zdolávaním prekážok si tak pripisujete na konto príslušné medaily, ktoré vás vo výsledku kvalifikujú do záverečného šampionátu, tvoriaceho akési vyvrcholenie celej série. Jeho úspešným zdolaním si potom otvoríte ďalšiu sériu, tentokrát na vyššej úrovni obtiažnosti a takto to pokračuje ďalej, až kým neodomknete každé každučičké auto (podotýkam, že hra je počtom 37 licencovaných vozov z tohto hľadiska mimoriadne štedrá), či nezískate za každý závod zlatú medailu, čo vám môže trvať aj niekoľko týždňov (prípadne mesiacov, ak ste také drevo do virtuálneho šoférovania ako ja). Skrátka, u tejto hry môžete zabudnúť, žeby ste ju dohrali za jedno popoludnie.

TOCA Race Driver 3 Challenge

Neprehľadná situácia vyústila do viacerých poškodení motora a karosérie.
TOCA Race Driver 3 Challenge

Červená znamená STOP!
TOCA Race Driver 3 Challenge

Správne vyberanie zákrut po ideálnej stope je kľučom k úspechu.

Okrem World Challenge ale hra ponúka aj iné možnosti, ako si zazávodiť, takže ak vás hlavný singleplayerový mód omrzí, nie je problém si zajazdiť aj v iných podmienkach. Quick Start, Free Race či populárny Time Trial sú vám totižto k dispozícií a osobne som viac času strávil s nimi, než sústavným aplikovaním metódy pokus-omyl na jeden prekliaty test, ktorý som ani ku dnešnému dňu nedokázal zdolať (holt, keď ma v hocijakej závodnej hre porazí aj sestra, asi tento žáner nebude moja parketa :-)). Navyše, ak máte nablízku priateľov, ktorý sú zhodou okolností taktiež majiteľmi PSP-čka, môžete si navzájom zasúťažiť v kvalitnom ad-hoc multiplayeri, podporujúcom hru až 12 hráčov. K dispozícii je aj populárna možnosť game sharingu, takže ak ste jediným vlastníkom tejto gamesy, a aj napriek tomu máte chuť na nejaký ten pokrútený plech, môžete sa s podobne naladenými kamošmi zabaviť aj týmto spôsobom.

Apropo, pokrútené plechy, zdemolované karosérie, rozbité sklá. Hra ma v sebe zakomponovaný vcelku solídny systém poškodenia, takže ak budete jazdiť ako zmyslov zbavení, môže sa vám stať, že kvôli rozmlátenému autu závod jednoducho nedokončíte. Je síce pravda, že takáto situácia sa stáva len výnimočne, keď sa namiesto závodenia venujete len ničeniu, ale aj tak považujem model poškodenia za prínosný, pretože svojim poňatím výrazne napomáha realistickejšiemu zameraniu, ktorým sa TOCA 3 vyznačuje. Od toho sa samozrejme odvíja aj chovanie jednotlivých vozov, ktoré ma ďaleko od arkádovosti NFS a skôr vám pripomenie zážitky z Gran Turisma, než tie z Burnout Revenge, vyznačujúce sa totálnou deštrukciu. Mierny problém pri takomto type chovania vozov predstavuje samotný analógový nub, ktorý nie je ani zďaleka tak presný ako normálna páčka a tak ani vyberanie zákrut nebude tak ideálne, ako to budete pôvodne plánovať. To je koniec koncov ale problém všetkých závodných hier na PSP a ak ste už nejakú z nich zdolali, určite si na ovládanie zvyknete aj tu.

TOCA Race Driver 3 Challenge

Veľmi by som sa nečudoval, keby za volantom tejto mašiny sedel Vin Diesel.
TOCA Race Driver 3 Challenge

Na štartové pole sa postaví naraz až 21 áut.
TOCA Race Driver 3 Challenge

Pokochajte sa pohľadom na krásne fára... čoskoro z nich ostanú len vraky.

Z technického hľadiska sa TOCA 3 radí medzi to najlepšie, čo je možné na handhelde PSP uzrieť a nebyť PSP verzie aktuálneho Burnout Dominator, rozhodne by som musel dnešný titul prehlásiť za najkrajšiu závodnú hru tejto platformy. Aj tak sa ale z hľadiska grafiky jedná o vskutku obdivuhodný počin, ktorý svojimi detailami dokazuje, že výkon PSP ešte ani zďaleka nedosiahol svoj vrchol. Okrem výborného vizuálu zaujme aj nemenej výborné audio, kde obzvlášť zvuková stránka, doprevádzaná revom motorov a škrípaním plechov, si zaslúži jednotku s hviezdičkou. Škoda len občasného frame-dropu, pretože inak by som technickej stránke titulu musel udeliť ultimátnu známku.

O závodné hry na PSP nie je núdza, pričom len určité percento z nich presiahne úroveň priemeru (viď. klony NFS). To ale nie je prípad dnešného kandidáta. Vďaka realistickému zameraniu, výbornej hrateľnosti a množstvu herných možností sa jedná o vskutku mimoriadny počin, ktorý by si žiaden fanúšik závodných hier nemal nechať ujsť. TOCA Race Driver 3 Challenge je totižto stávka na istotu.

napísal blade 14.4.2007
8.0
TOCA RACE DRIVER 3 CHALLENGE