UFO: AFTERLIGHT

UFO: AFTERLIGHT

7.5

Český tím ALTAR Games zasial a tento rok zbiera úrodu svojej práce. Tak sa teda poďme pozrieť, čo to k nám prilieta od susedov.

Recenzia

Český tím ALTAR Games zasial a tento rok zbiera úrodu svojej práce. Po vydarenom návrate Fish Fillets stavia na svojho ďalšieho koňa, ktorým je najnovší prírastok série UFO. Tak sa teda poďme pozrieť, čo to k nám prilieta od naších susedov.
 
Príbeh novej hry síce nie je prevratný, ale ani tuctový. Invázia malých sivých mužíčkov v predošlej časti bola napokon úspešná a ľudia definitívne stratili svoju rodnú planétu. Retikuláni však milosrdne dali (bývalým) pozemšťanom príležitosť začať odznova a to na Marse. Medzi starými rivalmi vládne krehký mier a na ľudí čaká neľahká úloha, osídliť a zútulniť pomerne nehostinnú planétu. Vystačiť si musia s malou základňou a hŕstkou odhodlaných osadníkov. A nanešťastie, kultivácia Marsu nie je jediným problémom. Objavujú sa totiž nové hrozby a noví nepriatelia...
 
UFO: Afterlight prináša všetko to, na čo sme boli zvyknutí v predošlých častiach. Tentoraz však tvorcovia do hry zakomponovali veľmi priateľské užívateľské rozhranie a väčšinu procesov podstatne zjednodušili. Obvykle si vystačíte s „potiahnutím“ alebo výberom predmetov pomocou myši. Tento krok vedie k vysokému komfortu hráča a výrazne lepšej hrateľnosti, hoci sa to nezaobišlo bez určitých kazov. O nich ale neskôr.

Takže, čo vás čaká a neminie? V taktickom režime sa vytešujete pohľadom na povrch Marsu, ktorý je rozčlenený na početné územia. Samozrejme, potrebujete rozširovať svoje teritórium, takže do neutrálnych zón umiestnite geologické sondy a zabezpečíte archeologické vykopávky a náleziská paliva, kovov, kryštálov, a ďalších surovín, nevyhnutných na výstavbu a produkciu. Treba dávať pozor na prísun vody zo severného pólu planéty, inak rýchlo skončíte. Pritom platí: čím viac nálezísk, tým väčšia dostupnosť nových prostriedkov. Neskôr tam môžete začať proces kultivácie a stavať radary. Územia, obsadené nepriateľmi, musíte najprv vydobyť (alebo znovu získať) v boji, kam posielate svoj niekoľkočlenný vojenský tím.

UFO: Afterlight

Ruky hore a vyprázdniť vrecká!
UFO: Afterlight

Bojuje sa aj v noci a v tíme sú aj mimozemšťania a droidy.
UFO: Afterlight

Tomu sa hovorí dostať sa do krížovej paľby.

Hráč môže mať zostavené tri bojové tímy, pričom jeden člen môže patriť hoci aj do všetkých posádok. Dôvodom je fakt, že do boja vždy letí len jedno UFO a teda len jeden tím. Na boj sú určení len vojaci. Ešte pred odletom musíte vaše mužstvo vyzbrojiť zbraňami a prístrojmi, ktoré produkujú technici vo výrobnom oddelení a sú uložené v sklade. Mnohé sa dajú upravovať vkladaním doplnkov. Nové predmety a technológie výroby musia byť najprv objavené a preskúmané vedcami. Technológie sú zatriedené do viacerých kategórií a často sú na seba viazané. Je treba dobre zvážiť, ktoré sú pre vás v danej etape významnejšie, pretože to ovplyvní vaše ďalšie úspechy pri kolonizácii. Je dôležitejšie zabezpečenie komunikácie so Zemou, alebo radšej moderné zbrane pre vojakov? Čo prinesie výskum marťanských artefaktov? Veru, voľby priorít nebudú jednoduché. Vývoj a výroba neraz vyžadujú výstavbu nových objektov, alebo dokonca celých miestností na základni, kde prebiehajú testy alebo montáž.
 
Zrejme ste si už všimli, že posádka základne je rozdelená do troch kategórií: vojaci, vedci a technici, s odlišnými funkciami. Niektoré postavy sa však vyznajú v dvoch odvetviach, takže sa napríklad ako vojaci môžu uplatniť v boji, alebo pracujú v laboratóriu. Mužstvo získava skúsenosti, úrovne a body na zlepšenie atribútov. Navyše za tréningové body môžu absolvovať tréningy na zefektívnenie svojich schopností v príslušnej oblasti. Okrem jedincov homo sapiens môžete vašu posádku obohatiť o mimozemšťanov so psionickými schopnosťami a bojové drony, ktoré máte k dispozícii po príslušnom výskume a výrobe potrebných súčastí.
 
Taktické možnosti hry uzatvára diplomatické okienko. V úvode síce komunikujete len s retikulánmi, ale neskôr nadviažete spojenie aj s „laputánmi“ (ľudské posádky plavidiel, ktoré bojovali na povrchu Zeme) a ďalšími rasami alebo ich odnožami. Diplomacia zahrňuje sortiment možností, ktoré umožňujú spojenectvo frakcií, ponuky a požiadavky súvisiace s výmenou technológií, území a vybavenia. Možnosti nie sú široké, ale pre potreby hry dostatočné.

Strategickú časť hry tvoria samozrejme boje, ktoré nastávajú po vyslaní vojenského tímu na územie okupované nepriateľom. Hlavnú výstroj mužstva tvoria zbrane na blízko (neodporúčam) strelné a laserové zbrane s muníciou, podporné prístroje a doplnky (detektory, lekárničky...) a v neposlednom rade skafander. Zatiaľ čo v prvých misiách si bez problémov vystačíte s ľahkými odevmi, neskôr budete nútení využívať ťažké skafandre. Prinúti vás k tomu nebezpečnosť prostredia. Totiž štandardné ochranné pomôcky znesú maximálne tretí stupeň ohrozenia, ale neskôr sa ocitnete v prostredí s ohrozením 4 - 6 stupňa. Ak nebudete mať dobré skafandre, vašim vojakom bude ubúdať život, až kým úplne neskonajú. Podobný osud čaká osobu s poškodeným skafandrom (ak nemáte prístroj na opravu), čo sa niekedy stáva po útoku nepriateľov.

UFO: Afterlight

Áno, tie tri mrciny sme mali zabiť.
UFO: Afterlight

Na tomto nepríjemnom mieste sa stále objavujú beastmani.
UFO: Afterlight

Taktické zobrazenie Marsu, ktorý je cez deň červený.

Vašich oponentov obvykle najprv zachytíte podľa zvuku, prípadne psionickým videním alebo detektorom pohybu. Kým ich však priamo neuvidíte, sú označení otáznikmi. Keď ich spozorujete v plnej kráse, môžete tasiť zbrane a útočiť. Boj prebieha v ťahovom režime, teda každá postava má stanovený počet bodov, za ktoré v každom kole vykoná určitý počet akcií. Hra však prebieha plynule, aj v spomalenom, alebo zrýchlenom čase (podobne ako v taktický režim) a zastaví sa po minutí všetkých akčných bodov postáv v kole, spozorovaní nepriateľa či zranení vojaka. Podmienky pauzovania hry si presne učíte v nastaveniach.

Misie sa najčastejšie odohrávajú na malom úseku otvorenej krajiny, ale niekedy sa ocitnete aj v interiéroch. Môže to byť cez deň alebo v noci, pričom v tme máte menší dohľad a platí iný stupeň nebezpečenstva. Cieľom je vyhladenie všetkých, alebo len označených nepriateľov v oblasti, zajatie určenej jednotky alebo nájdenie špeciálneho predmetu. Niekedy je misia tvorená viacerými časťami, kde najprv musíte dosiahnuť vstup do cieľovej lokality a potom vykonať ďalší krok. Vaše postavy bez vášho pričinenia neurobia vlastne nič, takže sa musíte spoliehať výlučne na svoje rozhodnutia a precízne plánovať postup každého člena. Nie je to však zložité, najmä ak vhodne využívate spomínané zapauzovanie hry.

Pri útoku používate rôzne módy streľby napríklad mierenú, zboku, dávkami, pričom efektivita jednotlivých útokov vo veľkej miere závisí od atribútov postavy, tréningu a vzdialenosti cieľa. Ak má postava základný výcvik so skafandrom, dokáže sa aj skrčiť či bežať. Postavy majú určitú pravdepodobnosť zásahu a pri neopatrnej manipulácii so zbraňou alebo zlom rozložení tímu dochádza aj k poraneniam vlastných členov. Po silnom zásahu niekedy postava padne na zem a chvíľu jej trvá, kým je opäť schopná vykonať akciu.

Vojaci môžu mať niekoľko druhov zranení. Trvalé (čierne) sa dajú vyliečiť len po návrate na základňu, dočasné (červené) je možné liečiť na bojisku a omráčenia (sivé) sa vyliečia samovoľne. Na zlepšenie stability a pre lepšiu výdrž odporúčam vytrénovať pokročilú húževnatosť postáv. Vtedy bojujú aj vo fáze ťažkých zranení a dokonca aj v okamihu, kedy by inak ležali v mdlobách. Keď k tomu pridáte ťažké skafandre (taktiež nutný tréning) a minimálne pušky a pištole ako výzbroj (s vhodne vybranými atribútmi), získate veľmi efektívnych bojovníkov na dlhý čas.

Nepriatelia sú rôznorodí. Spočiatku likvidujete málo nebezpečných robotov, ktorí boli na planéte zanechaní ako ochrana. Často prídete do konfliktu s beastmanmi. Tieto nepríjemné hybridy prichádzajú s podivnými kreatúrami pripomínajúcimi prerastených pavúkov a červy. Sú húževnatí a v boji ich liečia šamani. Zrejme si zabojujete aj s malými sivými retikulánmi, alebo ich odnožou, záleží to aj od toho, čo dosiahnete diplomaciou. Dajú sa ľahko zlikvidovať, ale majú veľmi efektívne zbrane. Boje vám skomplikujú aj prírodné živly, napríklad piesočné víry, ktoré je ťažké (a väčšinou zbytočné) zlikvidovať.

 

UFO: Afterlight

Základňa s rozmiestnením prístavieb a prístrojov.
UFO: Afterlight

Vyzerá to ako nevinná prechádzka, ale zdanie klame.
UFO: Afterlight

Vojakov sa oplatí vytrénovať najmä v húževnatosti a nosení skafandrov.

Zápory, alebo prečo hra nie je až taká skvelá, ako by mohla byť.
 
Prvé hodiny hry ma naplnili nadšením a uvažoval som o veľmi vysokom hodnotení, až kým neprišlo vytriezvenie a nezačali na povrch vychádzať rôzne závady. Nad niektorými sa dajú prižmúriť oči, iné vás pekne dopália, alebo vám začnú liezť na nervy pri dlhodobom hraní. Misie hry síce majú rôznu náplň, ale veľmi podobný priebeh, s postupom času začnú byť fádne a nudné. Boje znepríjemňujú nešťastné pohľady kamery (hoci ich je niekoľko) a samovoľné prepínanie členov. Zatiaľ čo boje vo voľnom priestranstve bez stavieb sú takmer bezproblémové, tam kde sú konštrukcie a budovy, pocítite výrazné nedostatky v technickom spracovaní súbojov.
 
Chaotické uhly pohľadu, neraz nezmyselne prekrútené pri výskyte objektov v rôznej výške, pôsobia mätúco, hlavne v spojení s prepínaním troch grafických podlaží, na ktoré je delený priestor misie. Rovnako keď určujete akciu istej postave a zrazu ste prepnutí na iného člena, pretože tento niečo spozoroval a dal to najavo, pôsobí rušivo. Pri presune postáv, hlavne v úzkych priestoroch a na konštrukciách, máte problém rozumne ich umiestniť a neraz si zavadzajú alebo robia zbytočné obchádzky. Dôvodom je, že sa nemôžu ocitnúť alebo presunúť v blízkosti iných postáv a objektov. Pritom tieto medzery sú naozaj veľké a realistickosť pohybu sa stráca v silne obmedzujúcom priestore, kde sú (mimochodom) nerozbitné objekty a predmety. Niektoré misie sa v podstate nedajú splniť bez určitej výbavy, hoci hráč na to nie je upozornený. Dostať nepriateľa z nerozbitnej klietky alebo zajatca k UFU je neraz komplikované, ak máte so sebou povedzme len pušky. Čiastočne za to môže aj nízka AI vášho tímu. Čo sa týka taktického režimu, najmä v úvodných hodinách hry sa vám môže stať, že pri nevhodnom výbere skúmaných technológií konflikt jednoducho nezvládnete.
 
Nad to, že česká hra je aj u nás dostupná len s anglickým dabingom by sa dalo povzniesť nebyť faktu, že české titulky a preklady rozhovorov sú písané takým drobným písmom, že ho ledva rozoznáte na 19" monitore! K ďalším malým, ale nepríjemným závadám patrí priveľmi rozmerná minimapa, ktorá prekáža pri plnení misie, nemožnosť minimalizovať hru, ak sa chcete dostať na pracovnú plochu počítača, občas padanie hry pri ukladaní a nahrávaní pozícií a množstvo ďalších bugov, na ktoré skôr, či neskôr narazíte. Hra dosť zúfalo potrebuje opravný patch, ktorý by vyladil aspoň čas uvedených závad. 

Čo sa týka grafiky, je naozaj sympatická a nebyť už spomenutých závad, súvisiacich s pohybom postáv a kamerou, nemal by som voči enginu hry žiadne výhrady. Postavičky sú pekné so slušnými detailmi a vydarenými pohybmi. Prostredia, či už púšť, zasnežená krajina, útroby základne alebo plošiny vyzerajú dobre (ale ten pohyb v nich je krkolomný). Hardvérové nároky hry sú prijateľné, no pri väčšom počte postáv na bojisku sa zadýchajú aj dosť výkonné stroje.

UFO: Afterlight je jednoznačne najlepšou hrou z „After“ série a práve preto zamrzí, že titul s takým veľkým potenciálom je strhávaný dolu technickými závadami a bugmi. Je to rozhodne atraktívna taktická hra, so skvelým užívateľským rozhraním a atmosférou, ktorú nemôžem inak, len odporúčať, ale s upozornením, že k dokonalosti má ešte dosť ďaleko.

UFO: Afterlight

Keď sa nahneváme, sme zlí!


UFO: Afterlight

Psi videnie používajú mimozemšťania na detekovanie zdrojov tepla.


UFO: Afterlight

Možnosti diplomacie nie sú ani rozsiahle, ani malé, pre hru tak akurát.



napísal uni 2.4.2007
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
UFO Afterlight
| UFO AFTERLIGHT
[2.4.2007]
Ufo Afterlight
| UFO AFTERLIGHT
[2.4.2007]
7.5
Ohodnotiť
UFO: AFTERLIGHT
+ jednoduché, ústretové užívateľské rozhranie
+ zaujímavé možnosti v strategickom boji
+ rôznorodosť a RPG rozvoj postáv
+ vydarený dizajn
- po čase fádny priebeh misií
- nerozbitné predmety
- zlá práca kamery na bojisku
- nízka AI a obmedzený pohyb na bojisku
- technické závady a bugy
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 1 GHz, 512 MB RAM, nVidia 5700/ATI RADEON 9500
Doporučená konfigurácia: CPU 2 GHz, 768 MB RAM, nVidia 6600 GT/ATI RADEON 9800


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Cenega / CENEGA Slovakia / Altar Games
Štýl: stratégia / ťahová
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 9. február 2007
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #130


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Potrebujem poradit. 8ms monito... (4)
Tak rozhodujem sa medzi QHD 27" Dell S2721DS a 4k ...
|Nové slúchadlá (4)
Ahojte chcel by som nové slúchadlá ale je ich toľk...
|Naval action (0)
Zdarec, chcel som sa spýtať či niekto hráva Naval ...
|Problém s modern warfare 2019 (0)
Mal niekto problém s modern warfare s tým novým s ...
|Usb-c redukcia na usb-a slúcha... (3)
Mám nejaké staršie slúchadlá s usb-a a chcel by so...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2021 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk