VIRTUA FIGHTER 5

VIRTUA FIGHTER 5

9.0

Virtua Fighter sa vrátil a prekonal naše očakávania. Všetok prebytočný balast je preč, zostala len čistá hrateľnosť.

História tejto legendárnej značky nie je našich končinách vôbec neznáma. Mnohí z vás si druhý diel mohli dokonca zahrať na PC a viem, že na to dodnes s láskou spomínajú. Sega vie robiť naozaj dobré hry (a vedela to aj s konzolami) a s touto sériou sa zatiaľ ani raz nepošmykla (na rozdiel od konzol). Poďme sa teda pozrieť trochu do zákulisia tejto skvelej bojovky. A aby to bolo štýlové, vrhneme sa rovno k jadru veci, k najväčšiemu nedostatku celej hry.

Načo chodiť okolo horúcej kaše. Virtua Fighter 5 nesklamal a jediná jeho závažnejšia chyba je absencia online pripojenia. Možno si poviete, že v čase, kedy každá konzola podporuje túto možnosť zdieľania obsahu s okolitým svetom je to skok o generáciu späť, ale nie je to tak celkom úplne pravda. Treba si uvedomiť, kde majú vo svete bojovky svoje primárne rodisko. Sú nimi arkádové automaty (mimochodom v súčasnosti sú to mimoriadne výkonné a super drahé zariadenia) a vaše umiestnenie sa zobrazuje len v tabuľke borcov. Potešila by možnosť zverejniť počet dosiahnutých bodov v celosvetovej lige, ale pravdu povediac, nikto z nás by nemal na žiadneho Japonca najmenšiu šancu a dopadlo by to ako Junkerove pokusy o onlie turnaj v Ridge Racer 7, teda vašou totálnou porážkou (sorry, že som to vykecal :-) ). Druhou prípadnou šmuhou na inak bezchybnom laku môže byť dočasná absencia druhého SIXAXISU v slovenských domácnostiach vybavených s PS3, ale to je naozaj len otázkou času. Ostatné stavebné prvky, z ktorých je táto dlhoočakávaná hra poskladaná, sedia bezchybne a neotrasie s nimi takmer nič.

Takže to by sme mali, teraz sa môžeme v pohode pozrieť, čo vlastne na BR disku nájdete. V prvom rade je to fakt krásna grafika. Podľa mnohých je to jedna z najkrajších hier na PS3 a v niektorých momentoch s týmto názorom treba naozaj súhlasiť. Detailne vymodelované postavy bojovníkov, nádherné arény a hlavne dychberúce scenérie v pozadí nenechávajú nikoho na pochybách, že toto je naozaj iný level, ako sme boli doteraz zvyknutí. Nejedná sa samozrejme o grafiku typu „fotorealistická“. Skôr naopak. Všetko je farebné, gýčové, ale tak to má pri podobných hrách aj byť. VF5 prináša 17 špičkovo rozanimovaných postáv bojovníkov ovládajúcich rôzne tradičné, ale aj exotické bojové umenia. Pribudli dve nové tváre, ktoré prinášajú trochu úchylného humoru, ale najmä výbušné a dynamické osvieženie. Maskovaný El Blaze je teatrálny a mentálne jemne dezorientovaný mexický wrestler a Eileen je krásna číňanka, ktorá je najlepšou žiačkou svojho dedka, známeho kung-fu majstra (škola opice). Hľadanie príbehov v bojových hrách je len nadstavovaná kaša, aspoň podľa mňa a preto som rád, že VF5 sa na nič nehrá. Žiadne pomsty za zabitého brata / otca / majstra, len smrtiaci turnaj. Teda, pokiaľ sledujete celú japonskú popkultúrnu scénu, tak nejaký ten príbeh nájdete aj k tomuto titulu, ale nemyslím si, že je dôležitý na to aby ste vymlátili dušu z nejakého parchanta. No dobre, príbeh je aj tu, aj keď nedosahuje hĺbky toho zo seriálu LOST, ale na jeho odhalenie si budete musieť zahrať hru bez našej pomoci.
Virtua Fighter 5

Kage je fakt drsný chlapík
Virtua Fighter 5

Lei je v normálnom živote jemný k ženám
Virtua Fighter 5

Pózer El Blaze sa rád necháva obdivovať
Po vložení disku do mechaniky sa vás konzola opýta na to, či chcete využívať možnosť nazvanú „Game Data“ (ako pri Resistance). Po jej zvolení nabehne kopírovanie súborov na HDD, ktoré trvá šesť minút. Okrem tohoto úvodného naťahovania však hra beží svižne (aj vďaka tomuto uloženiu dát na HDD) a žiaden loading nie je otravne dlhý. Po peknom videu s predstavením bojovníkov sa ukáže titulná obrazovka, ktorej dominuje starý známy Akira, ikona tejto série a po jeho bokoch sú portréty dvoch nových postáv. Ponuka herných režimov je na dnešné pomery vyslovene chudobná, ale VF5 má všetko, čo dobrá bojovka má mať. Priznajte si úprimne, kolkí z vás hrávajú neustále všetky tie minihry a divné herné režimy natlačené v konkurenčných tituloch? Takže v efektne animovanom „3D“ menu nájdete nasledovnú ponuku: Arcade, VS., Quest, Dojo, VF.TV, Customize a Options. Celkom sparťanská výbava, že? Arcade je klasický režim, v ktorom si vyberiete postavu a idete sa donekonečna mlátiť s čoraz ťažšími a náročnejšími borcami až pokiaľ nenarazíte na lepšieho ako ste vy. Po prehre máte 10 sekúnd na potvrdenie pokračovania a ide sa ďalej až do totálneho zblbnutia v podobe výhry. Bohužiaľ si nemôžete vyberať protivníkov a ani arénu, takže je to jedna veľká lotéria. Nič objavné, netreba sa tomu ani viac venovať, je to proste instatná zábava na zahnanie nudy. Moc času som v ňom nestrávil. V tomto režime bojujete len proti umelej inteligencii a pokiaľ sa budete snažiť, máte šancu po nejakom čase PS3 poraziť a odomknúť hlavného zloducha, „ortuťového“ robota Durala. Stretnete sa s ním však aj v bonusových úrovniach ako s protivníkom, ale pripravte sa na to, že je celkom drsný. Budete však musieť prejsť celým režimom Arcade s každou postavou zvlášť. Horšie to je však pri režime Vs. určenom pre dvoch živých hráčov, kde môžete mať naozajstnú smolu, ak narazíte vo svojom okolí na naozajstného VF fanatika, ktorý mastí túto hru už roky. Preto si starostlivo vyberajte kamarátov a tých zdatnejších radšej hneď odkopnite, tažko sa nad nich totiž vyvyšuje potom ako vás rozdrvia na prach nejakým potupným kombom. Tento režim už umožňuje výber arény, ktoré sú niekedy strategicky dôležité aj vďaka tomu, či majú ohraničenie alebo nie, prípadne, ako takéto ohraničenie môžete využiť pri svojej bojovej taktike nazvanej "vymlátim z teba dušu týmto plotom".
Hlavný režim, inde nahrádzaný obligátnou položkou Story, sa v tomto prípade volá Quest a je naozaj veľkou výpravou za víťazstvom v rade turnajov. V celej hre si pred výberom postavy musíte vytvoriť profil bojovníka s ktorým potom dosahujete rôzne úspechy, odomykáte bonusy a získavate ocenenia. Takýchto profilov si môžete vytvoriť až 30, ale na postup do hry ich nepotrebujete. Ale bola by škoda nepochváliť sa so svojimi úspechmi. V režime Quest sa vám zobrazí mapa s vašim domovom (Home), v ktorom môžete vykonávať rôzne nastavenia a vylepšenia aktuálnej postavy. Pomocou Customize (čo je položka prístupná aj cez menu) si môžete svoju postavu vyobliekať, prípadne si nakúpiť ďalšie blbostičky, zmeniť meno svojho domovského „klubu“, nastaviť svoje heslo (motto) a vybrať emblém. Nie sú to žiadne zásadné vylepšenia, lebo hlavný dôraz je kladený na bojové zručnosti a techniku, ale mnohých Japoncov to zjavne teší, tak prečo by sme sa spolu s nimi nevytešovali aj my. Ďalšia, tentokrát užitočná vec, je váš Status. Zistíte, koľko hráčov ste porazili, koľko predmetov pozbierali a aká najdlhšia bola vaša séria bez prehry. S týmto sa už dá celkom efektne pochváliť pred partou kamošov. Môžete si ešte nastaviť obtiažnosť (len Normal a Hard - v Arcade aj Easy a Very Hard) a uložiť hru. Na mape nájdete rôzne arény, ktoré priebežne ponúkajú rôzne turnaje líšiace sa napríklad obtiažnosťou. Ak sa niekam prihlásite, tak musíte rad za radom poraziť protivníkov, ale môžete získať nielen slávu, ale aj oficiálne hodnotenie v podobe danov a trofeje ako napríklad orby do vášho disku (strieborný šperk, do ktorého vkladáte kamene) alebo oblečenia. O nových turnajoch ste informovaný flashovou informáciou počas súbojov.

Virtua Fighter 5

Lei natrháva úsmev Lauovi
Virtua Fighter 5

Vykrémovaná pokožka je základom krásy moderného muža
Virtua Fighter 5

Lei je našim favoritom a preto je až na troch obrázkoch
Žiadna grafika alebo bonusy však nestoja za nič, pokiaľ hra nemá dobrý systém ovládania, koncepciou turnajov a vyváženú hrateľnosť. VF5 to má. Tým je asi povedané všetko. Je to jedna z najchytľavejších bojoviek aké som mal česť hrať a nemyslím si, že by (u mňa ) zmenil názor napríklad nový Tekken, Dead or Alive alebo Soul Calibur (Mortal Combat a podobne hry so zašlou slávou neberiem teraz do úvahy). Ale to je vždy tak. Človek nemôže dobre ovládať niekoľko bojoviek naraz, musí sa venovať jednej, hlavne ak je ovládanie dosť odlišné.

Tu by nezaškodilo trochu osvety pre ľudí, ktorí bojovky nehrávajú a čítajú tento článok. Aké vlastne je to „arkádové“ ovládanie? Znamená to, že mačkám čo mi príde pod ruku a možno vyhrám? No pre nezainteresovaných sa to môže takto javiť, ale je za tým omnoho komplikovanejší systém ako by ste čakali. Ovládanie má dva varianty. Prvý je bežný, pomocou klasického konzolového gamepadu. Druhý je pomocou špeciálnych ovládačov nadizajnovaných na konkrétnu hru. V našich končinách sa v moc početnom množstve nenachádzajú, takže sa budeme venovať štandardným gamepadom. Na rozdiel od iných hier sa často používajú pri bojovkách digitálne tlačidlá, ktoré sú v ostatných hrách úplne zatlačené do pozadia. Akcie vykonávate pomocou tlačidiel so symbolmi trojuholníka, štvorca, guličky a krížika. Sú fixne namapované na kop, úder a blok. Zaujímavosťou a obrovskou výhodou je fakt, že zadné shifty na ovládači (L1, L2, R1, R2) majú vopred namapované najčastejšie kombinácie potrebné pri zložitých kombách, takže sa nemusíte trápiť s tým aby ste krkolomne stláčali tri tlačidlá naraz, po zadaní úvodnej sekvencie komba stačí stlačiť len jedno zadné. Napriek tomu sa musíte naučiť kvantum klasických, ale aj špeciálnych úderov, ktoré má každá postava iné a ich následné reťazenie. Ostatné už zistíte v praxi, pomocou tréningu, ktorý sa skrýva pod položkou menu nazvanou Dojo (telocvičňa).
Tréning umožňuje dva druhy precvičovania. Prvým je opakovanie pohybov a komb podľa toho, ako sa vám zobrazujú na monitore. Kým ho nespravíte korektne, hra vás nepustí ďalej (ale môžete si ho prehodiť manuálne na ďalšie). Druhý je voľný tréning, kde búšite do protivníka podľa ľubovôle a vidíte reťazenie komb a úspešnosť zásahov. Nastavení je tu veľa, takže si skúste rôzne variácie.

Virtua Fighter TV (VF.TV) je čiastočne replay player a čiastočne zase prehrávač súbojov generovaných konzolou. Môžete si pozrieť, kde ste robili chyby, alebo si napozerať taktiku rôznych protivníkov bez toho, aby ste boli rušení nutnosťou sústrediť sa na boj alebo to mať pustené len ako efektnú kulisu.

Options ponúka presne to, čo by ste od takejto položky čakali. Všemožné nastavenia čohokoľvek.
Virtua Fighter 5

Klavírne sólo v podaní Liona
Virtua Fighter 5

Novú postavu Eileen si rýchlo obľúbite
Virtua Fighter 5

Smrteľne krásna Aoi vyhráva dosť často

Možno si teraz mnohí z vás povedia, že táto hra je nová a nemá šancu na Tekken, ale to je omyl. Je to zabehaná séria so svojou genézou. História značky Virtua Fighter je dlhá a slávna. Séria začala prvým dielom nazvaným Virtua Fighter, ktorý v roku 1993 okupoval arkádové automaty a o dva roky neskôr sa dostal aj na dnes už zaniknuté systémy Saturn a 32X no a o ďalší rok neskôr aj na PC. Hra bola zaujímavá hlavne tým, že sa jednalo o prvú ozajstnú 3D bojovku a na svoju dobu bola naozaj revolučná a vizuálne mimoriadne prepracovaná. Druhý diel vyšiel o rok neskôr a bežne sa objavoval aj v slovenských domácnostiach. Mnohí z vás si ho určite pamätajú ako jednu z najhranejších arkádových hier tej doby. Tretí diel vyšiel len na automatoch a aj ďalšie pokračovania neboli u nás bežne zohnateľné: Fighters Megamix, Arcade Fighter Remix, Virtua Fighter Animation alebo úchylnosť nazvaná Virtua Fighter Kids. Majitelia Dreamcastov si mohli užiť Virtua Fighter 3: Team Battle, ale v našich končinách spravil veľkú dieru do sveta až Virtua Fighter 4 a Virtua Fighter 4: Evolution, ktoré boli vydané na Playstation 2. Priniesli dve nové, dodnes obľúbené postavy a Evolution dokonca aj agresívny model umelej inteligencie kopírujúcej správanie najlepších japonských automatových hráčov. Pred vydaním aktuálneho pokračovania ešte uzrela svetlo sveta aj prapodivnosť nazvaná Virtua Quest určená pre GameCube a Playstation 2, ale v našich končinách nie je vôbec známa. No a nakoniec s príchodom Playstation 3 sa bojovníci všetkých krajín sveta dočkali nadupaného pokračovania v podobe regulérneho piateho dielu série a tak sa teda boje a najlepšiu fighting action môžu začať. Všetci, ako sme spomenuli, netrpezlivo očakávajú pokračovania Tekken a Soul Calibur, aby si mohli zmerať sily. Ale nedajte sa mýliť, každá hra má úplne odlišný systém bojov a ovládanie, takže až tak horúce to s tým porovnávaním naozaj nebude.

Ako sme už hovorili, grafika nie je všetko, ale príjemné je vidieť, že tvorcovia sa nesústredili len na pekné okolie, ale že aj postavy sú dokonale rozanimované a v niektorých prípadoch aj skvele oblečené. Či sa už jedná o preafektovaných kostímových fetišistov alebo zvodné bojovníčky s poväzkami a minisukňami, celý čas sa budete mať na čo pozerať. A niekedy vás to bude aj rozptyľovať. Tomu verte :-)

Virtua Fighter 5 je špičková hra, ktorá robí dobré meno nielen slávnej sérii, ale aj novej konzole a napriek minimalistickej podpore herných režimov a absencii online hry je to úžasný a vyšperkovaný titul, ktorý by si každý záujemca o bojovky mal vyskúšať. A ešte poznámka na záver, ak vám tak chýba online podpora, že uvažujete nad rituálnou samovraždou, počkajte ešte pol roka. Prichádzajúce Xbox360 verzia by to mala napraviť.
Virtua Fighter 5

Tréning s Akirom je dost brutálny

Virtua Fighter 5