CRUSH

CRUSH

8.0

Danny trpí nespavosťou a aby to nestačilo, trpí aj nočnými morami za bdelosti. Pomôžete mu v 2D alebo 3D svete?

Recenzia na PSP verziu

I keď PlayStation Portable možno nie je podporované z hľadiska ponuky hier tak, ako by si každý predstavoval, počet tých logických už presiahol hranicu „pomerne hojne“. To znamená, že žiadny intelektuál či akýkoľvek víkendový jazdec šedej mozgovej kôry si nemôže sťažovať na ich nedostatok. A na kvalitu duplom. Dnešný prírastok je ale trochu iný. Berie si príklad po dobre vyzerajúcom Tokobotovi, štipku svižnosti z Lumines alebo „piánko“ štýl pri Go! Sudoku (záleží na vás), ba dokonca pochytil aj trochu úchylnosti z Every Extend Extra. Už teraz to môže vyzerať zaujímavo, no to nie je zďaleka všetko.

Crush prichádza na scénu s niečím novým. Nič prevratné, žiadne megalomanské novinky, iba posúva žáner "puzzle z bodu A do bodu B" o niečo ďalej, no to výrazne nápadito. A aby to nestačilo, autori tu vtesnali aj príbeh okorenený príjemným suchým humorom. Nech sa páči. 3D "A-B puzzle" sme už síce videli (už na staručkej PS1), no voľné korigovanie a balansovanie na hrane 2D a 3D v záujme prekonávania prekážok ešte nie (Super Paper Maria nerátam, to je o niečom inom). Neviete si to predstaviť? Ani ja som nevedel, až kým mi C.R.U.S.H. neukázala zákutia tej svojej reality.

*vysvetlivky*
Crush - samotná hra
crush - činnosť označujúca prelínanie 2D a 3D
C.R.U.S.H. - experimentálna hypnotická technológia

My pohodlní, ktorí si ľúbime prispať, prípadne zaspať do roboty, by sme nechceli byť v Dannyho koži. Chudák Danny totiž už dlho trpí nespavosťou a k tomu aj nočnými morami za bdelosti. Zmorený svojím stavom sa bezducho brodí životom nevnímajúc nič iné, než svoj problém. Postupne ho to zvnútra zožiera a prejavuje sa to ako na jeho zovňajšku, tak na poriadkumilovnosti (tá = 0). Prv, než by ho to pohltilo úplne, rozhodne sa zveriť do rúk Dr. Reubensa. Milého, ale trochu šialeného vedca, ktorý sa viac, ako z pomoci mladému mužovi, teší, že vyskúša svoju C.R.U.S.H., hypnotický experimentálny stroj na akejsi báze virtuálnej reality, ktorá odráža myseľ pripojeného jedinca. Dá sa to nazvať niečo ako Matrix v offline verzii, t.j. žiadne MMO ako vo filme. Danny bude na jeho nočných bubákov sám a každou zdolanou úrovňou o krôčik bližšie k uzdraveniu.

Crush

Danny osobne.
Crush

Dannyho gulička.
Crush

Dannyho poriadkumilovnosť.

Danny: "What does C.R.U.S.H. stand for anyway?"
Dr. Reubens: "Cognitive Regression Utilizing pSychiatric Heuristics"
Danny: "But Psychatric begins with a P. Shouldn´t she be called C.R.U.P.H.? I´m being... cruphed?"
Dr. Reubens: "Mere details. I´m a scientist, not an English teacher!"

Dajme si jednoduchý príklad, ako to tu vlastne chodí. Ste na plošine A a musíte sa dostať na plošinu B. Ale... plošina B je príliš ďaleko na skok. Postup je jednoduchý. Stlačením jedného tlačítka cruphnete crushnete (3D -> 2D), no musíte dbať na to, aby ste mali pohľad v takom uhle, že sa plošiny vizuálne dotýkajú (no reálne sú od seba stále vzdialené). Akonáhle prídete o tú 1 dimenziu, ktorá vám bráni v postupe, máte po probléme. Odstránením hĺbky sa zbavíte priestorovej prekážky a máte vyhrané! Znie to zložito, no v skutočnosti nie je. A mimo to, toto je len len najjednoduchší príklad (hneď zo začiatku tutorialu), čiže zdolanie celého levelu v neskorších fázach hry vám dá vcelku dobre zabrať. Že ako? Poďme ďalej.

Crushovaním môžete dosiahnuť vysoké plošiny, pri dodržaných postupoch môžete hýbať guľami tak, aby ste ich dostali na určené miesto, v závislosti od zloženia stien rozdrviť chrobákov (nepýtajte sa, čo predstavujú v psychike nášho hrdinu), aktivovať špeciálne tlačítka na zvýšený doskok alebo pre bonusové materiály, cez niektoré steny môžete prejsť iba v 2D a iné sa vám tam zase zablokujú, sprístupní vám inak nepriechodnú uličku a mnoho, mnoho ďalšieho. Využitie crushovania tu naozaj nepozná hraníc, z každého uhla vám vznikne niečo úplne iné a môže sa ukázať nová cesta. Jej používanie je neobmedzené, čiže si užijete do sýtosti.

O tom, že budete mať čo robiť, svedčí viac ako slušný počet 40 levelov v 4 pestrých prostrediach, ktorých by viac rozhodne nezaškodilo. Každý jeden level je dizajnovaný s precíznosťou chorého génia a od začiatku budete žasnúť nad ich dokonalou zložitosťou. Trochu zamrzí, že cesta je vždy predom určená a spôsob, akým sa tam dostanete, je len jeden. Pri priemere 20 minút na 1 level si hernú dobu ľahko odvodíte (menej zdatní použíjú kalkulačku a miesto 20 si nahoďte 40 minút). Na intenzite zážitku pridáva aj vizuál hry, ladený do chladných farieb označujúcich pochmúrnosť Dannyho mysle. Grafika v medziach PSP sa dá zaradiť do nadpriemeru, zvlásť levely v daždi. Animačky sú riešené peknými interaktívnym komixovým spracovaním a i keď sú mierne groteskné, sú naozaj veľmi príťažlivé. Jediná škoda, že ich nie je viac.

Crush

Jeden zo stredne tažkých levelov.
Crush

Nie, dole sa nekoná žiadne disco.
Crush

To škaredé počasie je až krásne.

Pozor! Hudba obsiahnutá v tejto hre môže menej stabilným jedincom spôsobiť vysoké depresie prípadne hlboký hypnotický stav. Jej používanie a vedľajšie účinky pred hraním prediskutujte so svojím lekárom alebo lekárnikom.

Ak by som ju počul na CD a nikdy v živote Crush nevidel na vlastné oči, hneď by som si ju spojoval s niečim... divným, infantilným, možno úchylným. Čiže v konečnom dôsledku tu sedí ako riť na šerbeľ a atmosféra s ňou len graduje. Bude vaším príjemným spoločníkom pri honbe (nie tej) za puzzle dielmi, ktoré sa vám premieňajú na bonusové materiály. Tých je tu naozaj dosť a už dlho som sa nepristihol, že by som presedel nad artworkami toľko času. Takže zbierajte, oplatí sa!

Konečný verdikt je, ako ste sa už iste dovtípili, veľmi pozitívny a Crush je naozaj vydarená hra, ktorá sa nebála vydať na svoju vlastnú inú cestu "ako zavariť vaše mozgové závity - ľahko a rýchlo", a to je na nej to najcennejšie. Zaujímavý a originálny koncept doprevádzaný štipkou noir príbehu zahalený do atmosferickej obálky s adekvátnym zvukovým doprovodom nenechá vašu logiku oddýchnuť na dosť dlhú dobu a ak podľahnete jej čaru, pripravte si pevné nervy (v dobrom). Ak prekusnete mierne lacný príbeh, ktorý sa zdá, že tam autori dosadili na poslednú chvíľu, absenciu ďalších možností po dohraní hry či nie príliš vysokú replayabilitu, ste vhodný adept na kúpu.

napísal QuIT 22.8.2007
8.0
CRUSH