PROJECT GOTHAM RACING 4

PROJECT GOTHAM RACING 4

9.5

Racing na Xbox360 dosahuje vrcholu v najnovšej inkarnácii PGR. Počasie, motorky, nové mestá. Všetko na vás čaká.

Xboxovská klasika sa vracia vo svojej štvrtej a po prejdení Bizzare pod Activision, možno aj poslednej inkarnácii. Na jazdcov čakajú nové mestá, autá, motorky a Geometry Wars. Hra sa vracia v perfektnej forme a hneď zo začiatku môžeme povedať, že jediná vec, čo jej giganticky ubližuje, je jej čas vydania. Microsoft hru vydal popri Halo 3, čo je veľmi ťažká konkurencia a slabý úvodný predaj to aj ukázal, v každom prípade na kvalite hry to nič nemení.

Project Gotham Racing sa zaskvel svojimi prvými dvomi časťami na pôvodnom Xboxe, kde jeden bol launch titul konzoly, druhý launch titul Xbox Live, tretia časť už bola launch titulom Xbox360 a ukázala, ako má next-gen racing vyzerať. Teraz si štvrtú časť mohli autori konečne vychutnať bez časových tlakov a dopracovať hru podľa svojich predstáv.

Hra je postavená na základe PGR3, ktorá obsahovala štyri mestá, trať v Nurburgringu a viac ako stovku exotických áut. PGR4 ponúka dvojnásobný počet miest, kde staré boli prepracované a nové vytvorené od základov. Sú to: Macau, Petrohrad, Shanghai, Quebec, Las Vegas, Londýn, Tokyo, New York, znovu sa vrátil upravený Nurburgring a pribudla testovacia trať Michelin. K pôvodne čisto exotickým rýchlym autám pribudla séria pomalších a výrazne slabších vozidiel (napríklad úplne prvý MiniCooper), ale aj nových - super rýchlych vozov. Dôležité je, že pribudla aj rozsiahla ponuka motoriek posúvajúc hru obsahovo a možnosťami ďalej. Trate už nie sú monotónne odohrávajúce sa len za dňa, ale novým doplnkom sú rôzne časy dňa, prekvapí vás aj noc a hlavne rozmanité počasia. Vylepšený grafický engine to všetko spája dokopy a pridáva kvalitu navrch.

Hra tentoraz ponúka tri hlavné módy a to arkádový mód s rozmanitými predpripravenými závodmi, ktorých sa môžete zúčastniť so svojim výberom áut (prakticky obdoba hlavného módu z PGR3). Druhý mód je nový a je to kariéra, ktorá je z hry najrozsiahlejšia, k tomu samozrejme nechýba ani multiplayer s rôznymi typmi závodov a next-gen matchmakingom vyberajúci vašich protivníkov podľa kvality vášho šoférskeho umenia. K hlavným módom sa môže prirátať aj voľný trial mód, kde si prejdete hociktorú trať s hociktorým autom na čas a porovnáte si svoje výsledky s ostatnými na Live, rovnako si môžete tréningovo vybrať jazdu na kolá alebo eliminačnú jazdu proti AI.

Project Gotham Racing 4
Project Gotham Racing 4 Prepracovanie vnútorného pohľadu je za dažďa ešte pôsobivejšie.
Prepracovanie vnútorného pohľadu je za dažďa ešte pôsobivejšie.

Project Gotham Racing 4 Novinkou v sérii sú staré pomalé autá.
Novinkou v sérii sú staré pomalé autá.

Project Gotham Racing 4 Fotorealistické prepracovanie miest je samozrejmosťou.<br> Diváci s dáždnikmi za ďažďa nechýbajú.
Fotorealistické prepracovanie miest je samozrejmosťou.
Diváci s dáždnikmi za ďažďa nechýbajú.

Základom PGR4 sú znovu Kudos body, ktoré získavate popri prechádzaní všetkých módov za každú jazdu, skvelo zvládnutú zákrutu, rôzne triky, predbiehanie a víťazstvá. Tentoraz ale autori napasovali Kudos ešte tesnejšie a za našetrené body si kupujete ako balíky áut, tak aj trate, ale aj módy a rôzne bonusy (napr. špeciálne prilby, cheaty) do hry. Každý balík má svoju cenu a čím je drahší, tým cennejšie veci obsahuje. Niekde na začiatku si dokážete kúpiť len balík starých a slabých áut, postupne si našporíte aj na niečo lepšie, alebo obomknete ďalšie trate. Problém je, že čím drahší balík, tým viac naň musíte šetriť. Čiže kúpite si balík za 40 000 Kudos a ďalší stojí 50 000, takže znovu návrat na trať a zarábať. Najdrahšia vec je za milión bodov a je to gamer ikonka, ktorá je skôr ako bonus, ak nemáte na čo míňať Kudos, ale najlepšie auto kúpite už za 200 000 a je ním Caparo T1, čo je prakticky cestná F1, s ktorou ukážete protivníkom skutočnú rýchlosť.

Kariéra posúva celú hru vpred a bojujete v nej proti takmer stovke virtuálnych pretekárov, ktorí sa rovnako ako vy snažia prepracovať na vrchol rebríčka. Máte k dispozícii kalendár, na ktorom vám ubiehajú dni a zastavujú sa vždy na ďalšom preteku, ktorý môžete prijať. Na niektoré totiž nemusíte mať dostatok bodov v rebríčku alebo vozidlá. Niektoré závody si vyžadujú kvalifikáciu a zistenie, či ste naozaj dosť dobrý na daný pretek. Ak nie, musíte si počkať na ďalšie preteky. Kariéra je spravená nenásilnou formou, každý ňou môže postupovať rôznou rýchlosťou, niekto sa bude zdokonaľovať pomalšie, niekto nebude mať dosť Kudos na tie najlepšie autá a motorky a nebude môcť súperiť s lepšími protivníkmi. Niekedy sa budete musieť zmieriť aj s prehrou, ale vždy si odnášate aspoň čiastočný počet Kudos, ktoré sa prirátajú k vášmu kontu a tak si šetríte na lepšie vozidlá, aby ste konečne mohli začať vyhrávať. Kariéra vás postupne prevedie celým svetom, všetkými mestami, ktoré vždy majú počasie podľa ročných období v kalendári a buď vám sneží, prší, mrzne, nechýba hmla a jazdy v noci. Prejdenie kariéry vám bude trvať približne 3 kalendárne roky, alebo tých 15 hodín reálneho času.

Herné módy sa nerozšírili, znovu máte okruhové jazdy, jazdy na čas, rýchlostnú jazdu s kamerami, jazdu na počet Kudos, vyraďovací závod, nechýba jazda pomedzi kuželky a rôzne modifikácie časových a Kudos závodov. Trochu škoda absencie point to point jázd a výpadku možnosti definovania si vlastných tratí v map editore, ako to bolo v PGR3. Na druhú stranu z malých možností sebarealizácie je tu pridané paintovanie vozidiel, ktoré síce nemá také možnosti ako Forza 2, ale z niekoľkých typov textúr a farieb si môžete na vozidle spraviť zaujímavé kreácie. Na trati to už potom nevyzerá tak monotónne a dostáva to šmrnc. Podobne môžete customizovať aj svoju postavu šoféra v hre.

Project Gotham Racing 4
Toto je PGR4...

Hra znovu ponúka aj garáže pre vašich miláčikov, ale tentoraz už v inom systéme. Konkrétne máte štyri rôzne garáže odomkýňané podľa vášho umiestnenia v rebríčku kariéry. Ako amatér na spodku rebríčka si môžete dovoliť len starú šopu, po prekonaní určitého miesta sa posúvate do kategórie profesionálov a odomyká sa vám ďalšia rozsiahlejšia garáž a postupne budú nasledovať ďalšie dve. Po každej vašej garáži sa môžete prechádzať, prezerať si vozidlá, všade nájdete aj automat s Geometry Wars, tentoraz s hrou Geometry Wars Waves, obdobou klasiky, kde sa na vás púšťajú vlny nepriateľov a testujú vás, ako dlho vydržíte. Okrem toho garáže obsahujú aj fotky s najlepšími zábermi zverejnenými na PGR webe (www.pgrnations.com) a vy ich môžete ohodnotiť a posunúť vyššie medzi najobľúbenejšie. Rovnako si samozrejme aj vy môžete robiť fotky, uploadovať ich na web a súperiť o priazeň, alebo len pre svoje potešenie si z nich spraviť tapetu do systému. To isté sa dá spraviť aj s replaymi, ktoré si stiahnete a prezriete alebo ghost závodmi, proti ktorým môžete súťažiť. Vylepšením garáží je aj reálnejší pohyb postavy po nich, plus niektoré garáže sú už viacposchodové, majú väčší výhľad a pri pohľade mimo garáže vidíte aj prechádzajúcich sa ľudí alebo autá. Škoda, že je to všetko, čo vám garáž umožňuje.

Spolu je áut viac ako stovka, všetky sú plne prepracované zvonku aj zvnútra poskladané zo stotisíc polygónov a každé má definované základné deštrukcie. Teda deštrukcie vozidiel znovu nie sú úplné, ale po nárazoch na nich nájdete škrabance, rozbité a odpadnuté zrkadielka, odlomené nárazníky, vytlčené a prasknuté sklá a svetlá. Nie je to totálne rozbíjanie a nemá to vplyv na jazdu, ale čisto pre efekt, tak ako minulom PGR.

Všetky vozidlá sú zadelené do kategórií podľa výkonu a každé má sériu základných parametrov, podľa ktorých ho odlíšite od ostatných. Je tam rýchlosť, brzdenie, priľnavosť, driftovanie, akcelerácia. Oproti predošlým dielom autá dostali pár optimalizácii, ako v jazdnom modele, tak aj v zatáčaní a driftovaní, ktoré je teraz rozumnejšie zoptimalizované a získavanie Kudos je jednoduchšie. K autám je doplnených niekoľko desiatok motoriek, ktoré sú podľa kategórii pridelené k autám a majú podobné parametre, len pri motorkách čakajte väčšinou vyššiu akceleráciu a nižšiu maximálku.

Motorky sú zaujímavým, ale povážlivým aspektom v hre. Majú síce veľmi kvalitné ovládanie, do ktorého sa rýchlo dostanete, slušnú fyziku a všetko, čo k tomu patrí, ale hlavne single kariéru trochu deformujú, totiž ak sa na nich naučíte jazdiť, môžu pre vás byť niektoré úlohy až príliš ľahké. Ale naopak do samostatných závodov, alebo do multiplayeru prinášajú samé plusy, čisto motorkové závody majú šťavu alebo v dueloch auto proti motorke sa môžete oproti priateľovi pekne predviesť, čo viete ovládať lepšie. Motorky prinášajú aj rôzne zábavné elementy do hry, kde si vychutnáte animácie kývajúcich motorkárov po predbehnutí, alebo hromžiacich, ak do nich nabúrate. Mimochodom likvidovanie motorkárkov autom je veľmi vďačná zábavka. Problém pri motorkách nastáva pri rôznych nepriaznivých počasiach, kde sa jazda stáva problematickejšou a náročnejšou.

Počasie je základom všetkých zmien v hre, nielen že je rôzne v jednotlivých závodoch, ale je rôzne aj na jednotlivých častiach trate, kde sa vždy mení hrateľnosť,  aj ovládanie vozidla. Najefektívnejší je dážď, kde si užijete nádherné kvapky tečúce po aute, sklách (stierače ich zotierajú). Oproti tomu sneh je trochu statickejší na kapote, aj sklách, a ak sa zmieša s mrazom, vidíte jemnú námrazu. Počasie sa vždy kombinuje z niekoľkých elementov, môže pršať, snežiť, bude hmla, búrka, môže to mať rôzne variácie po celom obvode trate a k tomu môže byť aj povrch trate rôzne vlhký, alebo s rôznym množstvom snehu, ľadu. Všetko má svoj vplyv na ovládanie vozidla, alebo na viditeľnosť.

Project Gotham Racing 4
Project Gotham Racing 4 Jedna z najkrajších tratí, Nurburgring v zime pri západe slnka.
Jedna z najkrajších tratí, Nurburgring v zime pri západe slnka.

Project Gotham Racing 4 Pohľad do kokpitu motorky, žiaľ zrkadielka sa už rozbili po prvom páde.
Pohľad do kokpitu motorky, žiaľ zrkadielka sa už rozbili po prvom páde.

Project Gotham Racing 4 Garáže sa vrátili vylepšené a rozsiahlejšie.
Garáže sa vrátili vylepšené a rozsiahlejšie.

Hlavne zmeny počasia a nasvietenia celých prostredí výrazne pridávajú na kvalite grafiky a lepšom pocite z celej hry. Grafika sa aj bez toho výrazne zdetailnila oproti PGR3, pribudli kvalitnejšie textúry, rozmanitejšie okolia, viac divákov, ktorí už majú zástavy alebo za nečasu dáždniky, okolie dovtárajú vozy s kamerami a na niektorých tratiach môžete postrehnúť aj bežnú premávku vozidiel popri vašej závodnej trati. Celkovo sú lepšie aj efekty, kde hlavne reflexie na povrchu auta sú čistejšie a nechýba ani stabilný framerate tentoraz v plnom 720p rozlíšení. Mestá sú síce fotorealistické a veľmi kvalitne prepracované, ale nemôžem si pomôcť, lesnaté oblasti Nurburgringu a jeho príroda pri západe slnka na mňa zapôsobili najviac. Jedinú malú výčitku grafike môžme dať za zubatosť, kde väčší filtering a antialiasing by nebol na škodu, aby sa vyhladili hrany vozidiel.

Hudba a zvuky sú vysoko kvalitné a soundtrack mi bol najmilší zo všetkých racingových hier. Nie je nič krajšie, ako jazdiť pri sláčikovom kvartete po Petrohrade, za zvukov house skladieb v Nemecku alebo s rapovými skladbami v New Yorku. Jednoducho soundtrack ponúka rozmanitosť albumov a každý si v ňom niečo nájde. Rovnako zvuky vozidiel, či už pri pohľade zvonku, alebo zvnútra, pôsobia reálne.

Celkovo je štvrtý Gotham presne to, čo od pokračovania tejto série fanúšikovia čakajú - rozľahlejší s väčšími možnosťami, zachovanou vysokou hrateľnosťou a hlavne väčšou zábavou. Možno sa dalo viac popracovať na optimalizácii nových motoriek, ale kampaň je tentoraz priam perfektná, arkádový mód príjemným oddychovým doplnkom a multiplayer ukáže, kto je najlepší. Zážitok z jazdy je perfektný a pohľad z kokpitu vozidiel a motoriek ho znásobuje. Ak nemáte radi príliš realistické závody ako Forza 2, alebo príliš arkádové ako NFS a páčil sa vám napríklad TDU s prídavkom motoriek, toto je presne to pravé pre vás, len vo vyššej kvalite.

Project Gotham Racing 4
Project Gotham Racing 4 Motorky sú zaujímavým doplnkom, sú malé a šikovné.
Motorky sú zaujímavým doplnkom, sú malé a šikovné.