RATCHET & CLANK: TOOLS OF DESTRUCTION

RATCHET & CLANK: TOOLS OF DESTRUCTION

9.5

Búchačky budúcnosti sťa božie bubny zaduneli a je tu minimáne ďalší dôvod na kúpu PS3 a najlepšia hopsačka súčasnosti v jednom.

BOOOM! KA-POOOW! PRÁÁÁÁÁSK! Pripravte sa na prenos. Nastaviť koordináty. RA-T-T-T-T-CHET. ÁÁÁÁÁÁÁND. Clank! Motory! FUUUUUUU-T-T-T-T-TURE! Vitajte v nefalšovanom raji menom Next-gen. Privítajte dvojicu hrdinov, ktorí štartujú vo vesmíre PlayStation novú éru. Éru, ktorá pravoverných odmení a ten zbytok bez váhania strestá. Majú sofistikované zbrane budúcnosti a neváhajú ich použiť. Pripútajte sa, bude to jazda, ktorá vám preťažením poriadne rozšíri zornice a zanechá vás v údive, ak vám otvorenú sánku rovno neodtrhne.

Killer titul sem, killer titul tam. Tamten sa predáva viac, tamten natrhne tamtomu zadnicu, keď nastane pravý čas. Tamten sľubuje to, tamten ono. Tamten behá rýchlejšie, onen efektnejšie. Henten má to, hentá onú. Koho to zaujíma? Rachet & Clank sa na nič nehrá, je tu v takej podobe, v akej ste dôverne známu dvojicu ešte nevideli. Znie to ako PíÁr, ale musíme s pravdou von. Ratchet & Clank: Tools of Destruction nám ukázal sľubovaný raj. Zabijeme sa?

Insomniac Games nevynašli žiarovku, ani koleso. Vedia, kde je ich miesto, kam až môžu zájsť a kde sú hranice žánru, v ktorom patria medzi špičku. V ohraničenom priestore definovanom nepriestrelnou kombináciou akcie a plošinovky sa nachádza nové ihrisko, kde sa experimentuje s prihliadnutím na odkaz celej série, ktorá bezbolestne prekročila generačný prah platforiem PlayStation, teda svety, kde sa zrodila a kde bude pokračovať. Novú pôdu pod nohami ustála bravúrne a treba povedať, že nikdy jej tak neslušala, ako práve teraz.

Ratchet & Clank: Tools of Destruction
Ratchet & Clank: Tools of Destruction Iba malý problémik. Ide o radového nepriateľa, počkajte na gigantických bossov!
Iba malý problémik. Ide o radového nepriateľa, počkajte na gigantických bossov!

Ratchet & Clank: Tools of Destruction Plechovička Clank dostáva obrovský priestor spolu s jeho pomocníkmi.
Plechovička Clank dostáva obrovský priestor spolu s jeho pomocníkmi.

Ratchet & Clank: Tools of Destruction Ratchetovi vo výbave rozhodne nič nechýba.
Ratchetovi vo výbave rozhodne nič nechýba.

Budúcnosť v minulosti

Tools of Destruction pôsobí ako upscalovaný mladší súrodenec zatiaľ posledného veľkého dobrodružstva vesmírneho dua Up Your Arsenal. Insomniac Games sa rozhodli pre rezervovanejší prístup a hráča nezasypávať množstvom noviniek, pod ktorými by kombinácia plošinovky a explozívnej akcie prestala pracovať. Akoby chceli prvou úrovňou v meste Metropolis dať najavo, že prišiel čas hneď v úvode ukázať všetko, čo ste doteraz v sérii Rachet & Clank videli a potom ukázať na horizont, čo všetko ešte uvidíte. Strmhlavý voľný pád riadený SIXAXIS-om je len jeden z príkladov prijatia novej technológie, ktorá dovolila cut-scény nahradiť interaktívnou minihrou.

Ovládanie pohybom nie je silené, ale ani príliš exotické, aby spôsobovalo problémy. Také lietanie na krídlach Clanka si inú ovládaciu schému nemohlo ani priať, hackovanie plošného spoja pomocou elektricky vodivej guličky má zase tendenciu stať sa samostatnou logickou hrou určenou pre PlayStation Network. Je zaujímavé, že Insomniac Games si boli vedomí, že nie všade treba natrepať ovládanie SIXASIS-om. Úrovne, kedy ovládate raketku a strieľate tony nepriateľov vo voľnom vesmíre, by kvôli svojmu tempu zaručene stratili čaro automatoviek.

Svojou živelnosťou vás hra neustále tlačí dopredu. Spoznávate známe finty, objavujte nové. Máte chuť zdolávať ďalšie a ďalšie nástrahy a popasovať sa so všetkým, čo vám hra pod nohy hodí. Hrateľnosť ani na sekundu nedáva najavo, že by chcela spomaliť, podradiť a nechať vás na malý moment vydýchnuť. Ratcheta a Clanka už v úvode čaká jedno zlyhanie raketoplánu za druhým, aby neskôr s vlastným korábom otvorili možnosť cestovať medzi planétami a dovolili vám prehľadať každý jeden kút vesmíru a získať skryté bonusy. To je aj jeden z mnohých dôvodov, prečo sa vracať, odomknúť si všetky cheaty, alebo získať všetky skilly, čo patrí medzi najťažšie úlohy v hre. Nie je to však iba bonusový obsah, ale aj hľadanie zlatých skrutiek, účasť v turnaji pre najtvrdších gladiátorov či upgradovanie zbraní.

Ratchet & Clank: Tools of Destruction
Kliknutím na obrázok sa vám prehrá finálny trailer.

Búchačky budúcnosti

Bez dunivého zbraňového arzenálu budúcnosti by bol každý hrdina stratený (až na Qwarka, ten zásadne používa kung-fu). Asi nemá cenu rozprávať o zbraniach, ktorým sa šialenosťou môže rovnať iba žralokomet z Armed & Dangerous. Séria Ratchet & Clank je nimi známa a ani tentoraz sa nebojí vytiahnuť do boja také kúsky ako Groovitron na paralýzu nepriateľov disko hudbou, tornádomet, ktorý vyžaduje navigovanie ničivého víru SIXAXIS-om, granáty so schopnosťou premeniť protivníkov na neškodných tučniakov, či želanátor na vytváranie pružných plošiniek. A to je len malý zlomok toho, čo v hre nájdete.

Arzenál je vyvážený a i keď tu a tam zakrýva kvantita menej používané ako cirkulárkomet alebo elektrický bič, veľká sila tkvie v ich vzájomnom kombinovaní. Paralyzovaných nepriateľov môžete nechať zelektrizovať, potom zmraziť a nakoniec rozbiť neodmysliteľným francuzákom. So zbraňami je jednoducho prča. Svoj skutočný potenciál odkryjú až pri opakovanom hraní, keď aj takmer neškodná húsenica dokáže odolať trom najsilneším salvám z raketometu. Zbrane sa už tradične automaticky upgradujú častým používaním, ale v Tools of Destruction je zakompované aj pravé upgradovanie pomocou Raritária. Ako už názov týchto kryštálov naznačuje, sú raritou a potrebujete ich hľadať, aby ste si mohli zlepšiť dostrel, zväčšiť zásobníky, účinok, zrýchliť nabíjanie atď.

Jednotlivé planéty, kam sa pri hľadaní pravdy o Lombaxoch a dôvodov, prečo chce samozvaný vládca celého vesmíru imperátor Tachyon aj s rasou Cragmites zabiť Ratcheta, skrývajú mnoho tajomstiev. Rafinovane poschovávané truhlice, plány na výrobu superzbrane a miesta, kam sa dostanete iba s vybraným gadgetom, čakajú len na to, aby ste sa tam pozreli a vyplienili to tam. Aj objekty zdanlivo slúžiace k dekoratívnym účelom na oživenie prostredí sa dajú premeniť rozbitím na skrutky na nákup nového brnenia či zbraní. Voľne poletujúci hrozivo vyzerajúci leviathani si zase pýtajú dávku rakiet, aby ste získané duše mohli neskôr vymeniť za Raritátium.

Ratchet & Clank: Tools of Destruction
Ratchet & Clank: Tools of Destruction Prekrásna grafika evokujúca CGI fillmy beží ako z praky a to bez loadingov!
Prekrásna grafika evokujúca CGI fillmy beží ako z praky a to bez loadingov!

Ratchet & Clank: Tools of Destruction Zbraňový arzenál nemá v dnešnej dobe konkurenciu. Či už kvalitou alebo počtom zbraní.
Zbraňový arzenál nemá v dnešnej dobe konkurenciu. Či už kvalitou alebo počtom zbraní.

Ratchet & Clank: Tools of Destruction Niektoré časti by vydali na samostatný titul.
Niektoré časti by vydali na samostatný titul.

Žiadna z planét nekopíruje tú predchádzajúcu. Má unikátnu faunu, flóru, svoje špecifiká, charakteristické farebné spektrum vytvára neopakovateľnú atmosféru a stavba daného sveta zase dovoľuje, aby sa pravidelne striedali akcia, zdolávanie prekážok a úrovne ušité na mieru drobnému robotiemu spoločníkovi. Planéty sú výborne navrhnuté po dizajnovej stránke, dostatočne animované, aby ste mohli obdivovať nový príval komických nepriateľov a podivuhodné tvary budov, štruktúr, ktoré tvoria aj obrovskí dinosauri. Autori pomocou sviežich farieb vytvorili kolorit planét, na ktoré sa budete radi vracať. Právom môžu byť na svoje dielo patrične hrdý.

Pravda je vo hviezdach

Ratchet & Clank: Tools of Destruction je technicky vyspelá, graficky príťažlivá, herne magnetická, dlhotrvajúca vesmírna jazda od samého začiatku až do konca. Dostane vás do kolien a nebude to iba rozprávanie historiek z nevymáchanej huby kapitána Qwarka, ale výborný mix akcie a plošinovky s nezastaviteľnou hrateľnosťou. Po dohraní si budete želať, aby z obrazovky vystrelila boxeristická rukavica a uviedla vás poriadnym hákom do kryogenického spánku až do doby, kým sa uráči Insomniac Games vydať pokračovanie.

Nie je to solídny had ani záverečná fantázia, ani DžíTý, je to Ratchet & Clank. Nefalšovaná a skutočne prvá exkluzivita, jeden z dôvodov, prečo by mala byť PS3 aj u vás doma.

napísal spacejunker 8.11.2007
9.5