PRIHLÁS

EMPIRE EARTH III

EMPIRE EARTH III

6.0

Stratégia Empire Earth je tu už po tretí krát. Má ešte stále čo ponúknuť, alebo je lepšie dať od nej ruky preč?

Recenzia

V novembri 2001 sa ponuka stratégií rozrástla o Empire Earth. Hra mala slušné ohlasy a potom aj solídne pokračovanie, hoci už nebolo od tímu Stainless Steel Studios, ale od Mad Doc Software. Bolo však dobrým nápadom spracovať úplne totožný námet aj tretí krát? Môžu nás tvorcovia prekvapiť ešte niečím novým a atraktívnym, alebo sú už dobré nápady vyťažené, ako vzácne kovy zo zlatonosnej rieky?

Ak ste nemali tú česť ani s jedným predchodcom Empire Earth III, vedzte, že hry sú založené na klasickej výstavbe úžitkových a vojenských budov, produkcii jednotiek a bojoch s nepriateľmi. To všetko počas niekoľkých vývojových období, od dávnej minulosti, až po neistú budúcnosť. Áno, je to tu opäť, čo samo osebe nie je ani negatívne, ani pozitívne, ale zrejme už nikto nečaká žiadne veľké prekvapenia. No určite aspoň dobrú hrateľnosť, akú mali predošlé časti.

Menu v tomto smere nesklame. Nájdete tu všetko od voľnej hry pre jednotlivca, cez multiplayer a záznamy z bojov, až po editor máp a dokonca civilizácií. Keď to však vyskúšate, zistíte, že je to všetko veľmi obyčajné, ničím nevšedné. Počítačoví protivníci na niekoľkých obtiažnostiach, základné módy v multiplayeri a systém výstavby známy už z čias Dune. Jediným skutočným lákadlom tak zostáva mód svetovej dominancie, ktorý nahrádza tradičnú kampaň.

Empire Earth III
Empire Earth III Neutrálne jednotky niekedy strážia poklady s jednorazovými surovinami.
Neutrálne jednotky niekedy strážia poklady s jednorazovými surovinami.


Empire Earth III Diplomatické okienko je skromné, ale možnosti nie sú najhoršie.
Diplomatické okienko je skromné, ale možnosti nie sú najhoršie.


Empire Earth III Územia zabezpečíte na globálnej mape pomocou milície.
Územia zabezpečíte na globálnej mape pomocou milície.





Či už si zvolíte hlavný režim, alebo ľahko modifikovanú verziu, priebeh sa v zásade nelíši. Zvolíte si civilizáciu a na globálnej mape, reprezentovanej maketou Zeme, musíte postupne ovládnuť všetky sektory, aby ste sa stali svetovládcom. Vaše územia generujú body imperiálnej moci, komercie a výskumu, ktoré pribúdajú v každom ťahu. Sektor môže generovať len body jedného odvetvia, podľa vašich potrieb alebo namiesto toho umožní vytvoriť armádu, ktorú posielate na výboje do neutrálnych a nepriateľských lokalít. Tu je zaujímavá možnosť osobne určiť zloženie vojska, alebo použiť šablónu na vytvorenie ofenzívnej, defenzívnej alebo námornej posádky. K susedným sektorom sa totiž neraz musíte doplaviť, pretože sú oddelené oceánmi. Potrebné úkony, zahrňujúce aj technológie impéria, domobranu a užitočných špiónov, financujete pomocou spomínaných bodov. Dostatočne vysoké hodnoty výskumu umožnia prechod do ďalšieho vývojového obdobia. Globálna mapa a jej funkcie sú premyslené a vcelku originálne a rýchlo sa tu zorientujete.

Keď vkročíte na cudzie územie, alebo váš sektor prepadnú nepriatelia, ťahový režim nahradí tradičná výstavba a konflikty v reálnom čase. Odohrávajú sa na individuálnych mapách s detailným povrchom a jednotkami. V prípade útoku vstupujete na územie s členmi vašej armády a to spravidla bez budov. Takže netreba zabudnúť do posádky zahrnúť robotníkov alebo rozkladacie vozy, aby ste mohli stavať a ťažiť. Na budovy a nové jednotky potrebujete nerasty a bohatstvo a až na výnimky ich staviate len na vlastnom území. Neutrálne územia si privlastníte po výstavbe nového centra. Nerasty získate z baní a ložísk, stačí keď nablízku postavíte sklad. Bohatstvo kumulujú obchodné vozy, ktoré merajú cestu od hlavného centra k marketu (bazáru), ktorý postavíte v okolí. Jednorázové príjmy máte po nájdení pokladu, čo je obvykle strážený niekoľkými neutrálnymi jednotkami. Aj tu sa vyskytujú technologické body, zaobídete sa však aj bez nich, pretože ich primárny význam spočíva v tom, že s nimi zahájite prechod do ďalšieho obdobia, čo však v režime svetovej dominancie (v prípade scenárov) neplatí.

Hlavným cieľom je poraziť všetkých nepriateľov na mape a vysporiadať sa z miestnymi domorodými kmeňmi. Čiže buď ich vyhladíte, alebo si ich získate na svoju stranu a stanú sa vašimi spojencami, či sa dokonca asimilujú a plne podriadia. Tu vypomôže diplomacia. Posielaním surovín, prípadne výstavbou monumentov, si rýchlo nakloníte primitívne kmene a čoskoro vám budú stáť po boku. Môžete od nich očakávať oddanosť a automatické útoky na nepriateľov, ktorí vás ohrozujú. Vyznačujú sa solídnou inteligenciou, podobne ako nepriatelia, aj keď tí nie za každých okolností. Celkovo AI je prijateľná, aj keď niekedy sa oponenti príliš ľahko vzdávajú a tak skôr, ako sa zorientujete na mape, už na obrazovke svieti nápis „Victory“. V boji používate pešie jednotky, jazdu, obliehacie stroje, lode a neskôr ich modernejšie alternatívy a k tomu letectvo. Priebeh bojov je občas spestrený nenáročnými úlohami, ako je záchrana domorodej princeznej alebo odrazenie útokov barbarov.

Empire Earth III
Mód svetovej dominancie a prvé obdobia vyzerajú celkom dobre. Ale hra ako celok je na tom horšie.

Tu by sme mohli skončiť a prisúdiť hre pekné hodnotenie za celkom solídnu náplň. Lenže treba si dopovedať všetko a odhaliť aj nepríjemné fakty a skutočnosti. V prvých hodinách možno zostanú skryté, no postupne vyplávajú na povrch a v hráčovi zanechajú horkú pachuť. Takže si nalejme čistého vína, aj keď bude dosť trpké.

Pýcha a pád tretieho impéria

Ak ste zvedaví na frakcie a máte dojem, že som sa im vôbec nevenoval, nie je to tak. Ale správny čas nastal až teraz. Zrejme už teda tušíte, že s nimi niečo nie je v poriadku. Sú tri, hoci neskôr sa môžete stretnúť s ich malými odchýlkami, kde prevláda určitý sortiment armády. Ďaleký východ predstavuje orientálnu kultúru a figurujú tu majstri bojových umení, antické bojové vozy a mongolskí nájazdníci na koňoch. Stredný východ ponúka jednotky a architektúru púštnych národov. Západ predstavuje euro- americkú zmes a medzi jednotkami sú barbari, rytieri, či husári. Výstavbu zabezpečujú u jednej frakcie peší bojovníci, u ďalšej robotníci a inžinieri a napokon rozkladacie vozy, ktoré vychádzajú z mestského centra. Drobné odlišnosti sa týkajú aj zvýšenia kapacity jednotiek, v jednom prípade treba postaviť obytné domy, v druhom pevnosti a napokon vojenské budovy. Zhrnutie množstva svetových civilizácií do troch vetiev je prinajmenšom čudné. V každej sa totž vyskytujú jednotky z rôznych kultúr a nie celkom to sadne.

Väčšou chybou potom je, že týchto jednotiek je zúfalo málo. Priemerne dva-tri druhy v troch, neskôr štyroch budovách (platí pre každé obdobie), to je veru bieda. A ďalej, doteraz vyprodukované jednotky zostávajú aj po prechode do novej éry, čo môže znamenať, že vedľa seba uvidíte bojovníka s halapartňou a raketomet. Nad to, že domorodé kmene majú v každom období len rytierov so štítmi, by sa dalo povzniesť, hoci keď žijú uprostred modernej civilizácie, je to nezvyčajné.

Vývoj a modernizácia je odfláknutá. Nečudujte sa, keď vo futuristickej ére supermoderné základne s extravagantným dizajnom buduje púštny lovec s oštepom, alebo robotníci pracujú bez strojov, len pomocou čakanov, zatiaľ čo do marketu jazdí obrnený náklaďák. Sklamaním je aj samotný systém nadobúdania surovín, ktorý zostáva počas všetkých období sterilný. Teda baňa na nerasty + markety na bohatstvo + technologické body na postup vo vývoji. Nič viac, nič menej. A to je naozaj nuda, najmä keď vezmete do úvahy, že v EE a EE II bolo viacero surovín a tie sa menili podľa aktuálnej doby. A odbúrali sa aj iné efektívne prvky, ako obraz v obraze a taktické plánovanie spoločného postupu so spojencami pri boji v reálnom čase.

Empire Earth III
Empire Earth III Jednotky sa automaticky zoraďujú do formácií a prispôsobujú rýchlosť.
Jednotky sa automaticky zoraďujú do formácií a prispôsobujú rýchlosť.


Empire Earth III Futuristické vrtuľníky verzus kopijníci. Treba k tomu niečo dodať?
Futuristické vrtuľníky verzus kopijníci. Treba k tomu niečo dodať?


Empire Earth III Nálet moderných bombardérov sprevádzajú staršie dvojplošníky...
Nálet moderných bombardérov sprevádzajú staršie dvojplošníky...





Aj čo sa týka vývojových období, dopustili sa tvorcovia chýb. Prvé tri z piatich (starovek, stredovek, koloniálne obdobie) sú v podstate harmonické a prechody plynulé. Postup do modernej doby a budúcnosti je však už chaotický. Jednak čo sa týka stretnutí jednotiek z dvoch diametrálne odlišných období a potom jednoznačne chýbajú napríklad aj dôležité míľniky, ako prvá či druhá svetová vojna, respektíve ich zlomky sú vtesnané do iných etáp a zanikajú. Moderné obdobie preskočí priamo z jazdných lukostrelcov na bojové vrtuľníky a potom obrovských „walkerov“. Časť histórie akoby nejestvovala.

Mohli by sme sa obuť aj do módu svetovej dominancie, určite aspoň bojových scenárov. Sú málo nápadité, niekedy primalé a vďaka unáhleným reakciám súperov neraz dospejete k víťazstvu extrémne rýchlo, ani netušíte ako. Sú tu aj mapy, kde je jediný malý ostrovček, ktorý musíte pracne hľadať v nekonečnom mori, aby ste potom behom minúty dosiahli víťazstvo. Rozhodne nedávajte automatický výsledok boja, lebo hoci máte v sektore evidentnú prevahu, počítač vám takmer určite nemilosrdne prisúdi porážku.

Klincom do rakvy je brutálna hardvérová náročnosť. Hra je neskutočným žrútom pamäte a aj nahrávanie scenárov v režime dominancie je často poriadne dlhé. Pritom technické kvality hry nie sú nijako oslnivé. Grafika ako taká je príjemná, no nie špičková a kockaté tiene aj na maxime sú strašne škaredé. Mnohé z týchto záporov sme už uviedli v júnovom preview, lenže vtedy sme ich brali na ľahkú váhu, pretože sme ich videli v testovacej verzii hry. To, že sa vyskytujú aj vo finálnej verzii však svedčí o lajdáckosti, slepote vývojárov, alebo tlaku vydavateľa, kvôli ktorému sa hra ocitla na trhu nedopracovaná.

Od Empire Earth III sme nečakali veľa, ale tak málo, ako napokon hra ponúka, sme tiež nečakali. Prečo sa tvorcovia tretíkrát rozhodli spracovať úplne totožný námet, je záhadou. Možno komerčný ťah, ktorý ale zúfalo nevyšiel, pretože hra nemá takmer nič spoločné s jej honosnejšími predkami. V prípade série Empire Earth by sa mal uplatniť zákon trikrát a dosť, pretože by bolo škoda, keby sa dehonestovala ďalšími nepodarkami, ako je tento.

Empire Earth III
Empire Earth III Verte, alebo nie, tie sci-fi budovy postavili tí kopijníci...
Verte, alebo nie, tie sci-fi budovy postavili tí kopijníci...


Empire Earth III Ďalší pozoruhodný stret dvoch diametrálne odlišných období.
Ďalší pozoruhodný stret dvoch diametrálne odlišných období.


Empire Earth III Takto ľahko sa získava bohatstvo... teda aspoň v hre.
Takto ľahko sa získava bohatstvo... teda aspoň v hre.





napísal uni 5.12.2007
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Empire Earth III
| EMPIRE EARTH III
[4.7.2007]
6.0
Ohodnotiť
EMPIRE EARTH III
+ režim svetovej dominancie
+ dobré ozvučenie
+ zmeny počasia a striedanie dňa a noci
+ editor
- vysoké hardvérové nároky
- nevyvážené vývojové obdobia
- malý sortiment jednotiek
- primitívny manažment surovín
- odbúranie efektívnych prvkov z predošlých častí
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 1,7 GHz, 512 MB RAM, VGA 128 MB so Shader Model 2.0
Doporučená konfigurácia: CPU 3,2 GHZ, 1 GB RAM (+ 1 GB virtuálna pamäť), VGA 256 MB


RECENZIE HRÁČOV
6.1
AKEER14    28.8.2008
Prvý diel EE prišel v novembri 2001 od Stainless Steel Studios.Vtedy sa hra uchovala medzi najkvali...prečítať celé
PC

Vývoj: VU Games / CD Projekt / MadDoc Games
Štýl: stratégia / realtime
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 16. november 2007
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector magazín #125


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Hry na konzoly (8)
Ja mám svoju PS4 Pro primárne na exkluzivity, ale ...
| Ohodníte mi pc a poradíte? (17)
GPU: ASUS DUAL GeForce RTX2070S O8G EVO CPU:...
| S.t.a.l.k.e.r. módy (8)
Zdravím Vás, vždy som tak pokukával na Stalkera,...
| Crysis - vysvetlenie (3)
Chcel by som sa spýtať na jednu vec ohľadom hry Cr...
| Debil may cry 4 (3)
Poradil by mi niekto čo ako mám prejsť 3misiu ďaku...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk