THE SIMPSONS GAME

THE SIMPSONS GAME

8.0

Kto si myslí, že je manipulovaný niekým zhora, nie je sám.

Existuje azda len málo ľudí (s výnimkou krajín Afrického kontinentu), ktorý počas svojej doterajšej éry účinkovania na tejto planéte neprišli do styku so svojráznou rodinkou Simpsonovcov. Totálne vymetený Homer, poctivá Lisa, nezbedný Bart, morálne založená Marge, ale aj taký exoti ako alkoholik Barney, barman Moe či náboženský extrémista Flenders, tí všetci zamestnávajú naše bránice už pekných pár rokov a pokiaľ sa do ich osudov trošku zadívate, uvidíte až nezdravo veľa analógií so svetom skutočným. Nič to ale nemení na skutočnosti, že táto vskutku originálna satira si na celom svete získala milióny fanúšikov, dychtivo očakávajúcich každý nový príbeh, ktorý mimoriadne obyčajné amerického mestečko Springfield vypľuje.

Teda, obyčajné asi ani veľmi nie. Ved stačí sa napríklad pozrieť na príbeh nedávnej filmovej verzie Simpsonovcov a hneď vám musí byť jasné, že priestor pre vážnejší rozbor či už personálnych, lokálnych alebo globálnych problémov v tejto populárnej sérii akosi nemá miesto. A to je aj prípad titulu The Simpsons Game, ktorý aj napriek vlne záujmu, vyvolanej nedávnym filmovým spracovaním, ponúka dostatok možností na to, aby ste si žltých obyvateľov zamilovali ešte viac. Tak teda, Duff do jednej ruky, Donut do tej druhej, ide sa lúskať najväčšia záhada, akej kedy naše ľudstvo čelilo!

Podstata nášho bytia. Prečo sme tu? Aký je náš účel? Čo je duša? Kde to všetko končí? Zmes otázok, priam vystrihnutých z Matrixu (prípadne Heroes, ak viete, o čom hovorím :-)). A vidíte, dokážu sa nimi zaoberať nielen nazelenalé postavičky budúcnosti, ale aj ich žltejší kolegovia, žijúci si svoj svojrázny život kdesi v útrobách kresleného seriálu len tak pre zábavu prerobeného do konzolovej hry. Pokiaľ ale skripty a podprogramy robia svoju prácu, je všetko v poriadku. Homer si sníva o svojom čokoládovom kráľovstve a Bart pre zmenu o pokračovaní herného trháku Grand Theft Scratchy, mimochodom predávanom v značne priliehavo nazvanom obchode Sequel Shop.

Kúpou takejto škodlivej hry sa ale začne roztáčať kolobeh udalostí, ktorý skončí až tam, kde pravdepodobne väčšina z nás. Pred tým najvyšším :-). Samozrejme, cesta za poznaním musí mať svoj štartovací okamih a keď Bartovi priamo z nebies dopadne manuál k titulu The Simpsons Game, bude to tá správna zhoda náhod, ktorá ho popoženie k činom, presahujúcim hranice sveta Simpsonovcov. Malý hrdina sa teda naštudovaním manuálu podozvedá všetko to, čo sa v prípade toho reálneho podozvedáme my a tak sa vďaka novonadobudnutým schopnostiam rozhodne konať dobro, ako temný rytier Bartman.

The Simpsons Game
The Simpsons Game Ochrancovia zvierat a obzvlášť delfínov si tento level neužijú.
Ochrancovia zvierat a obzvlášť delfínov si tento level neužijú.

The Simpsons Game Bartman a jeho superschopnosť vznášať sa vo vzduchu.
Bartman a jeho superschopnosť vznášať sa vo vzduchu.

The Simpsons Game Saw... alebo píla. Nie, Jiggsawa tu nenájdete
Saw... alebo píla. Nie, Jiggsawa tu nenájdete

Ako už ale býva zvykom, nič nepôjde presne podľa plánu a keď sa postupne každý člen rodiny Simpsonovcov podozvedá o svojich schopnostiach, začne sa príbehová línia uberať takým smerom, že by ste ho netipovali ani v tých najdivokejších snoch. Osobne mám na jazyku hneď niekoľko spoilerov, ale v rámci solidárnosti vám už len naznačím, že Boh ani zďaleka nieje tak old-school, ako sa môže z kostolov zdať. Ba naopak, slová ako PrayStation 3, Xodus Box ci Hii sú mu viac než povedomé. Ale dosť už, zvyšok si musíte zistiť sami.

Predchádzajúce vety možno vyzneli až príliš chaoticky, ale v súvislosti s rodinkou Simpsonovcov sa jedná o bežný štandard. Množstvo originálnych nápadov, nespočet vtipných momentov či v neposlednom rade aj kopec dobre známych postáv, to všetko v podaní žltého chaosu predstavuje unikátny zlepenec príbehových zvratov, kde každá nová scénka vo vás zanechá poriadny kus dobrej nálady, o pamätihodných zážitkoch ani nehovoriac. Škoda len, že samotná herná náplň nepredstavuje nič, čo by ste už v iných tituloch nevideli, takže z tohto hľadiska sa pripravte na rokmi osvedčenú zmes hopsania, bojovania či riešenia puzzlov, presne v duchu klasiky menom Rayman. Samozrejme, ak by sa jednalo len o čisté kopírovanie už raz videného, určite by to Homerovi (nie Homérovi) na pohode nepridalo, takže vďaka viacerým viac či menej zaujímavým novinkám ste neustále udržiavaný v konštantnom strehu bez nástupu nudy či stereotypu.

Herná kampaň pozostáva v duchu bežných plošinkoviek zo spleti rôznorodých levelov (v tomto prípade 18), pričom ako spojnica medzi nimi vám poslúži vskutku rozľahlé mestečko Springfield s možnosťou navštíviť dobre známe lokality ako napríklad Moeho Bar či kostol. V rámci voľnejších výletov do springfieldských reálií budete môcť taktiež naplno realizovať vaše orientačné schopnosti, a to pri zbere určitého špecifického bonusového predmetu, ktorý je osobitný pre každú postavu (Marge je zberateľkou zliav, Homer pre zmenu vrchnákov od piva a pod.), takže ak chcete získať všetky možné achievementy, budete musieť mestečkom preliezť skrz naskrz 4 krát.

Okrem toho sa tejto možnosti dočkáte aj v každom leveli (hneď 2x, vysvetlenie o chvíľu), pričom navyše si budete môcť výsledné skóre vylepšiť aj objavovaním herných klišé tej najrozmanitejšej podoby. Zistiť klišé rozbitím debny je ešte hračka, ale objaviť jeho kolegu až po páde do lávy, to chce trochu toho klišovitého uvažovania. "That´s real original," zaznie z úst dobre známeho komixového zberateľa Springfieldu a pokiaľ sa budete snažiť, určite sa dočkáte nejedného vtipného objavenia. Osobne mi tento originálny doplnok prírastok k srdcu a vďaka nemu som mal aj v tých menej zaujímavých momentoch o zábavu postarané.

The Simpsons Game
Medal of Homer

Dobre teda, poďme na akciu. Hlavnou náplňou každého levelu je sada úloh, chytro maskujúca skutočnosť, že ide len o obyčajné hopsanie občas spestrené nie príliš zaujímavými bitkami či logickými hádankami, v ktorých naplno uplatníte súhru dvojice, s ktorou tú ktorú úroveň prechádzate. Áno, každý výlet za hranice tamojšej reality budete absolvovávať vo dvojici, pričom ak si nepozháňate kamaráta na kooperatívnu hru, ovládanie za druhú postavu prevezme AI. Tá síce nepredvádza žiadne zázraky, ale vďaka bohu ani žiadne výraznejšie prešľapy, takže s väčšinou zložitejších hádaniek by ste nemali mať problém.

Keď príde pre zmenu k slovu akcia, do popredia sa dostanú špeciálne schopnosti jednotlivých hrdinov, ktoré dostanú priestor aj počas kľudnejších okamihov, ako napríklad Bartov plášť, umožňujúci pohodové plachtenie vo výškach za pomoci pary či iných výfukových plynov. Z hľadiska schopností mi asi najvtipnejšia prišla hlava rodiny Homer, ktorý sa okrem účinného grgania vie zmeniť aj na obrovskú guľu, efektne rozsievajúcu smrť v radoch nepriateľov. O upgrade na zelené slizké monštrum už ani radšej nehovorím.

Samotná hrateľnosť síce nie je bohvieako originálna či nebodaj strhujúca, ale tým správnym korením dodávajúcim jej grády, sú jednotlivé levely. Každý, doslova každý jeden level, je do prasknutia naplnený všakovakými odkazmi či vtipmi a rozhodne vám množstvo veselých okamihov pri prvom hraní unikne, pretože im v dôsledku tých ostatných nebudete venovať pozornosť. Je skutočne ťažké vybrať aspoň TOP 5, pretože každá lokalita je svojím spôsobom paródiou či už na film alebo hru s množstvom úsmevných dialógov, takže nudiť sa nebudete ani na sekundu. Osobne nezabudnem na misiu Chatrix, odohrávajúcu sa akoby vo virtuálnom svete vývoja hier. Nielenže v nej budete naháňať opicu podobnú Donkey Kongovi, ale navyše sa k nej budete dostávať cez spletitú sieť zelených potrubí, presne v duchu staručkého Maria.

Okrem toho si ale v tomto leveli užijete aj štýlový odkaz na prastarého Dooma či zdvihnutý palec krátko pred smrťou, do bodky kopírujúci záver Terminatora 2. A ako bonus nebude chýbať ani množstvo srandičiek na reálny svet, ako nádrž so zelenou krvou určená pre Nemecko, do pavučiny zabalená miestnosť pre testovanie hier (s kostlivcami namiesto testerov samozrejme) či veľmi výstižne zvýraznený trend herných pokračovaní, kde na trojici plagátov s odlišným ročníkom Maddenu je ten istý obrázok, len v inej farbe. Skrátka, prča na každom kroku.

The Simpsons Game
The Simpsons Game Násilie proti policajtom je v Springfielde dovolené. Ale len občas!
Násilie proti policajtom je v Springfielde dovolené. Ale len občas!

The Simpsons Game Hmm... koho tu autori asi tak parodujú?
Hmm... koho tu autori asi tak parodujú?

The Simpsons Game Séria misií v titule Medal of Homer do bodky kopíruje koncept MOH. A samozrejme si z neho strieľa.
Séria misií v titule Medal of Homer do bodky kopíruje koncept MOH. A samozrejme si z neho strieľa.

Neskôr sa samozrejme dostanete aj k prezentovaným levelom ako Medal of Homer a Neverquest, ale spomedzi týchto zón vyčnieva Super Happy Funny Game (či ako to tam je uvedené :-)), parodujúca okrem japonských RPG a Pokémona aj Katamari s neodmysliteľou dúhou, tak ako je u uvedeného hitu železným zvykom. No a v závere sa k slovu dostanú aj 10 bitové verzie Simpsonovcov (s niekoľkými vskutku brutálnymi heftami) či dvojica populárnych hrdinov iného Groeningového seriálu, menovite Futuramy. Takže ako vidíte, bohatstvo titulu The Simpsons Game spočíva predovšetkým v jeho samotnej podstate; robiť si srandu doslova zo všetkého a všetkých.

Z hľadiska technického spracovania nie je hre prakticky čo vytknúť. Okrem vyšperkovaných animovaných vložiek pôsobí herný svet dokonale v súlade so svojou predlohou a vy tak budete mať skutočne pocit, akoby ste žili osudy žltých hrdinov. Väčšie výhrady mám ale k mierne prekomplikovanému ovládaniu či neustále blbnúcej kamere, vďaka ktorej sa inak jednoduché pasáže stanú doslova nehrateľnými. Našťastie, všetky nedostatky vynahradzuje špičkový dabing, ktorý spolu s kvalitnými dialógmi vykúzli na vašom monitore právoplatný diel Simpsonovcov, akurát v trošku interaktívnejšej podobe.

Simpsonovcov mám rád a aj keď sa neradím medzi skalných fanúšikov, akonáhle na nich v našej televíznej ponuke narazím, vždy im obetujem dostatok voľného času. S príchodom The Simpsons Game sa ale ku skalným fanúšikom pravdepodobne pridám aj ja, pretože toľko humorom prekypujúcej zábavy mi už dávno žiadna hra neposkytla. Rozhodne by ste si tento vtipný guláš teda nemali nechať ujsť ani vy, pretože inak sa ochudobníte o nejeden pamätihodný moment. A to by ste nechceli, však?

The Simpsons Game
The Simpsons Game Budhova ruka, špecialitka Lisy, sa dostane k slovu v rámci logických hádaniek.
Budhova ruka, špecialitka Lisy, sa dostane k slovu v rámci logických hádaniek.