PRIHLÁS

SUDDEN STRIKE 3: ARMS FOR VICTORY

SUDDEN STRIKE 3: ARMS FOR VICTORY

4.5

Sudden Strike hlási návrat a tretíkrát sa vracia na historické bojiská. Dokáže klasický titul udržať krok s hitmi súčasnosti?

Recenzia

Sudden Strike hlási návrat a tretíkrát sa vracia na historické bojiská. Hoci pôvodný titul v minulosti určil trend tradičných RTS z obdobia druhej svetovej vojny, doba sa predsa len zmenila. Dokáže klasický titul udržať krok s takými hitmi súčasnosti, ako je World in Conflict či Company of Heroes?

Už pohľad na úvodné menu dáva tušiť, že asi nie. Súčasne však vzbudzuje nádej, že obsah sa ponesie v duchu starých tradícií a to nemusí byť zas až tak na škodu. Minimálne ako príjemná spomienka na staré časy, keď hry neboli napáchnuté komerciou tak, ako je to dnes. Ponuka piatich kampaní, navyše aj z menej typických teritórií, to len potvrdzuje a sľubuje dlhé hodiny zábavy a fascinujúce boje. Spojenecká kampaň, ktorá začína už trochu ošúchaným, hoci zaujímavým motívom vylodenia v Normandii (ktorý je málokedy spracovaný dobre) je v podstate štandard podobných hier. Boje Sovietov proti nemeckým okupantom na Kryme znejú lákavo, čo na tom, že ťaženie pripomína misie spojencov  a to aj vrátane vylodenia. Nemci v tretej kampani štartujú pod silným tlakom vo Francúzsku, kde musia čeliť silnej ofenzíve a súčasne získať dôležité továrne. A napokon boj o ostrov Iwo Jima v dvoch verziách, kde buď útočíte s americkými mariňákmi, alebo ich posielate späť do mora pomocou japonských obrancov je v RTS pomerne ojedinelý motív, takže fajn.

Sudden Strike 3: Arms for Victory
Sudden Strike 3: Arms for Victory Všimnite si zelené jednotky na minimape. Tie sú vaše. Červené body sú malou časťou jednotiek nepriateľa.
Všimnite si zelené jednotky na minimape. Tie sú vaše. Červené body sú malou časťou jednotiek nepriateľa.


Sudden Strike 3: Arms for Victory Mapy sú rozľahlé, palivo sa míňa rýchlo, akoby aj bez toho nedala hra poriadne zabrať.
Mapy sú rozľahlé, palivo sa míňa rýchlo, akoby aj bez toho nedala hra poriadne zabrať.


Sudden Strike 3: Arms for Victory Brífing a mapa s pozíciami jednotiek.
Brífing a mapa s pozíciami jednotiek.





 Kampane sú tvorené sériou lineárnych misií na historickej báze. Vždy pred vstupom na nové bojisko sa objaví nahovorený brífing s taktickou mapou, kde vidíte zaznamenaný postup vašich a nepriateľských vojsk a dozviete sa svoje úlohy. Spravidla je cieľom obsadzovanie a udržanie určitých pozícií. V praxi to znamená použiť vaše sily, aby ste eliminovali zavadzajúce súperove zložky. To by šlo, veď napokon, o tom je vojna. Rozsiahle mapy so slušným dizajnom sú ideálne. Sortiment jednotiek, ktoré sú vám prideľované priamo v misii a priebežne nahrádzané posilami, zahrňuje bohatý sortiment pechoty, bojových a podporných vozidiel aj diel, v niektorých misiách sa bojuje aj na vode a ovládate lode. Žiadna výstavba sa nekoná, takže sa sústredíte výlučne na manipuláciu s vojenskými zložkami a posily prichádzajú dosť často, ale ako skoro zistíte, nikdy ich nie je dosť. Niekedy si môžete pomôcť povolávaním limitovaných leteckých posíl a artilérie, ale nijako zásadne to nemení priebeh udalostí na bojisku.

Nepriatelia sú tuhí ako storočná whisky a neuveriteľne dotieraví, niekedy dokonca urobia rozumný obchvat. To by sme mohli hodnotiť z istého uhla pohľadu ako plus. Problém je v tom, že aj pri voľbe najľahšej obtiažnosti sú stále dosť drsní. Nie že by boli až takí inteligentní, ale je ich extrémne veľa a valia sa na vás v neutíchajúcich vlnách. Takže potom to vyzerá na bojisku nasledovne. Vy a váš aktuálny výsadok, predstavujúci silu niekoľko desiatok mužov a techniky, sa pokúšate dobiť kľúčovú pozíciu. Spravidla s použitím niekoľkých posíl a brutálnymi stratami sa vám to podarí, ale vzápätí vás tu prekvapí nová vlna nepriateľov a pracný útok musíte zopakovať. Opäť dobijete pozíciu a opäť ste prinútení k ústupu. A takto sa to bežne opakuje niekoľkokrát! Áno raz, dvakrát by to bolo zábavné, ale neustále brániť a znovu dobíjať každý získaný post a to s obmedzeným množstvom jednotiek, ktoré máte práve v teréne, je dosť deprimujúce. A pripravte sa na to, že toto vás čaká v každej misii a kampani stále znovu a znovu. Keď si k tomu primyslíte veľký rozmer máp nečudujte sa, že v jednej misii skysnete aj niekoľko hodín či dní!

Sudden Strike 3: Arms for Victory
Sudden Strike v akcii

No dobre, keby boli taktické možnosti hry na úrovni, bolo by to znesiteľné. Lenže celá stratégia hry spočíva výlučne v posielaní kvanta jednotiek na súpera. Nevíťazí sa taktikou, ale množstvom. Aj keby ste neviem ako chceli, nemáte čas ani príležitosť plánovať nejaký premyslený postup, alebo rozmiestniť sily tak, aby  boli vo zvýhodnenej pozícii, na ktorej si oponent vyláme zuby. Nepriateľ vás bez prestania tlačí a vy proti nemu musíte postaviť stále nové jednotky, aby ste zastavili jeho postup, alebo sa dostali o kúsoček ďalej. Kým presuniete posily z veľkej vzdialenosti do prednej línie, súper zdevastuje vašu obranu. Takže nováčikov obvykle nutne potrebujete tam, lebo ak skúsite protiútok v inej časti mapy, nepriateľ prerazí za vašim chrbtom. Aby to bolo ešte horšie, tvorcovia zakomponovali nutnosť dopĺňať muníciu a hlavne palivo, čo je konkrétne v tejto hre rana pod pás. Totiž, kým bežný tank prejde veľkú vzdialenosť na mape, aby sa dostal na miesto určenia, dôjde mu palivo. Munícia sa pod návalmi oponentov míňa neskutočne rýchlo, čiže takmer neustále musíte mať v pohotovosti zásobovacie vozy. Tie sú samozrejme vďačným cieľom nepriateľa.

Vlastne jediným (fungujúcim) taktickým elementom hry je kolektívna zmena režimu na agresívny, defenzívny alebo opatrný. Prepnutie všetkých vašich vojsk na jediný režim však nepovažujem za  plus. Veď predsa v boji využívate rôzne skupiny s rozličným cieľom, niektoré jednotky udržujú pozície, iné tlačia na nepriateľa a tak logicky by jedna mala mať nastavený agresívny a druha obranný mód. Zadávanie trasy pomocou waypoinntov radšej ani neskúšajte, vaše jednotky sa pravdepodobne cestou stratia alebo zaseknú.

Pojem taktika stráca zmysel, aj keď sa pozriete na parametre jednotiek. Je pravda, že jednotky nadobúdajú vyššie úrovne, pechota sa môže skryť do budov a technika má (na obrázku) rozlíšené pancierovanie spredu, zozadu a na stranách. Lenže životnosť priemernej jednotky je mizivo krátka, navyše zoči-voči proti (bežnej) presile nevydrží ani minútu, aj keď je to veterán. Budova, v ktorej sú vojaci, padne vzápätí, ako do nej nasáčkujete mužov. Nehovoriac o tom, že často k nej ani nedobehnú, lebo keďže sa ani nekrčia ani nezaľahnú, sú ako zajace na porážku. Jednotky síce vzhľadom zodpovedajú tým reálnym, lenže ich parametre vôbec nie. Pancierovanie tankov je na dve veci, v pohode ich totiž zničí aj hŕstka vojakov so samopalmi. Nereálny je nielen efekt, ale aj dostrel zbraní a dohľad jednotiek. Nezlepší to ani použitie trápneho ďalekohľadu. Skrátka vždy po istú (rovnakú) hranicu vidíte, čo sa deje a za ňou je už len tma, z ktorej vyliezajú nepriatelia. Žiadne výhody neposkytujú  ani zákopy, či útočné veže, z ktorých navyše súperovi obrancovia pri útoku vyliezajú a ženú sa vám oproti. A je jedno, že máte len pechotu, ktorá je veži na dostrel.

Sudden Strike 3: Arms for Victory
Sudden Strike 3: Arms for Victory Nepriateľ privádza stále nové posily a nedá vám vydýchnuť.
Nepriateľ privádza stále nové posily a nedá vám vydýchnuť.


Sudden Strike 3: Arms for Victory Mravčeky behajú, či vlastne vaši vojaci útočia.
Mravčeky behajú, či vlastne vaši vojaci útočia.


Sudden Strike 3: Arms for Victory Mapy sú naozaj rozľahlé a vďaka  kvantu jednotiek nepriateľa  vám ich zdolanie bude trvať veľmi, veľmi dlho.
Mapy sú naozaj rozľahlé a vďaka kvantu jednotiek nepriateľa vám ich zdolanie bude trvať veľmi, veľmi dlho.





 Neviem, kto bude mať chuť na multiplayer, v každom prípade tu je a nájdete v ňom nejaké mapy, kde zvíťazíte obsadzovaním postov alebo eliminovaním nepriateľskej základne. Na internete nájdete aj prídavok, ktorý okrem iného do hry prídáva mód eliminácie, kde musíte zničiť všetky súperove jednotky. Grafika hry je solídna, aspoň tu urobili tvorcovia nejaký pokrok v porovnaní s predchodcami. 3D model síce nie je nič extra, ale povrch je modelovaný dostačujúco a jednotky sú pekné, terén môžete otáčať a čiastočne aj priblížiť. Škoda, že aj hrateľnosť nie je taká pôsobivá, ako dizajn máp. Ozvučenie je taktiež v pohode. Len hardvérové nároky sú trochu prestrelené.

Nie, nech sa na to pozerám z ktoréhokoľvek uhla, Sudden Strike 3 nie je stratégia, skôr tupá arkáda, navyše neprimerane ťažká, kde ide len o bezhlavé strieľanie, bez ohľadu na straty, na parametre jednotiek, bez ohľadu na čokoľvek. Je pravda, že aj predošlé diely Sudden Strike boli skôr o počte ako o taktike, trojka však strategické elementy odbúrala úplne a zrušila aj to, čo prijateľne fungovalo. Od vydania predošlej časti uplynulo niekoľko rokov a séria nielen že stagnuje, ale dokonca urobila krok vzad. Kvantum tupých jednotiek už na dobrú stratégiu dávno nestačí, ale zdá sa, že Fireglow Studios si nedovidí na špičku nosa. Hra je len pre naozajstných masochistov a ak hľadáte kvalitný titul s podobným spracovaním, kde však tvorcovia nezabudli na to, že stratégia je od slova strategický, odporúčam Blitzkrieg 2.

Je mnoho otázok, na ktoré sa ťažko hľadá odpoveď. Jestvujú mimozemšťania a ak áno, kedy sa nám ukážu? Je život po smrti? Kto zabil Kenedyho? Existuje Boh? Prečo bola vytvorená hra Sudden Strike 3? Pravda je zrejme vo hviezdach...

Sudden Strike 3: Arms for Victory
Sudden Strike 3: Arms for Victory Pechota v domoch by mala byť efektívna. Mala by byť...
Pechota v domoch by mala byť efektívna. Mala by byť...


Sudden Strike 3: Arms for Victory Pechota v domoch by mala byť efektívna. Mala by byť...
Pechota v domoch by mala byť efektívna. Mala by byť...


Sudden Strike 3: Arms for Victory Zabojujete si aj na mori s loďami.
Zabojujete si aj na mori s loďami.





napísal uni 21.1.2008
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Sudden Strike III
| SUDDEN STRIKE III
[6.11.2007]
Sudden Strike 3 - AI
| SUDDEN STRIKE 3 - AI
[28.11.2007]
Sudden Strike 3
| SUDDEN STRIKE 3
[26.12.2005]
Sudden Strike3
| SUDDEN STRIKE3
[21.1.2008]
4.5
Ohodnotiť
SUDDEN STRIKE 3: ARMS FOR VICTORY
+ dobrý dizajn máp
+ pestrý sortiment dobových jednotiek
+ 5 kampaní
- absencia taktických prvkov
- nereálne parametre a efektívnosť jednotiek
- vysoká obtiažnosť
- všetko ostatné
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 2 GHz, 1 GB RAM, VGA GF 6600/Radeon 9800
Doporučená konfigurácia: CPU 3 GHz, 2 GB RAM, VGA GF7800/Radeon X1600


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: CENEGA / Fireglow Studios
Štýl: stratégia / realtime
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  november 2007
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #126


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Gametrailers (14)
Ako už je z názvu jasné, môžete sem pridávať akýko...
| Pomoc pri kúpe 4k monitora (15)
Seruste, v skratke: Chcem si kúpiť 4k monitor no z...
| Vodné chladenie (3)
Mám otázku akú dlhú životnosť má vodné chladenie, ...
| Playstation 4 hráči (0)
Ahojte, kúpil som si playstation 4 práve a zháňam ...
| Chyba (1)
Zdravím vás nepatrí to k hre. Neviete mi poradiť z...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk