SINKING ISLAND

SINKING ISLAND

7.0

Po prekrásnej dvojdielnej výprave za mamutmi a ceste do raja nás autori Syberie vedú na potápajúci sa ostrov.

Po prekrásnej dvojdielnej výprave za mamutmi a zapáchajúcej otcovražde v raji nás autori Syberie vedú na Potápajúci sa ostrov a snažia sa nás rozmaznať pobytom v luxusnom hoteli pre horných 10 000. White Birds a Benoít Sokal sa od roku 2004, kedy bola vydaná Syberia II, snažia prekročiť tieň tohto veľdiela. Zatiaľ neúspešne. Sinking Island je po Paradise v poradí druhá originálna adventúra, ktorá sa od predchádzajúcej tvorby francúzskeho štúdia odlišuje, zdieľa však nezameniteľný výtvarný štýl a cit pre detail, tak charakteristické pre Sokala.

Sinking Island je prvá časť z pripravovanej série v hlavnej úlohe s tým najnudnejším, najporiadnejším a najoddanejším detektívom Jackom Nornom. V jeho spoločnosti budete tráviť dlhé hodiny a ako jeho partner sa dozviete akurát to, že má otravnú ženu, strká sa šéfovi do zadku a že… To by bolo aj všetko. Jack Norm je obyčajný suchár. Možno je to jeho stareckým, unaveným vzhľadom, ako vyšetrovateľ neprekračuje medze zákona, keď chce vyžmýkať pravdu z podozrivých, nemá ani tvrďácke hlášky, nepoužíva zbraň, ani nátlak, nemá nič, prečo by ste si ho zapamätali.

Odhliadnuc od toho, že s Jackom nebudete zdieľať radosť, keď mu zavolá otravná žena, alebo zodpovednosť, keď reportuje šéfovi priebeh vyšetrovania, jeho vzhľad je iný v hre ako v renderovaných cutscénach. Nestotožníte sa s ním a asi ani autori nemajú jasno, ako Jack Norm vyzerá. Ak plánujú vydať aj ďalšie pokračovania, mali by s osobnosťou hlavného hrdinu niečo urobiť. Postava Jacka je vyprofilovaná do podoby absolútne priemerného policajta, ktorému je paradoxne pridelený delikátny prípad na exotickom ostrove.

Sinking Island
Sinking Island Hra obsahuje množstvo prázdnych obrazoviek.
Hra obsahuje množstvo prázdnych obrazoviek.

Sinking Island Podozrivých s riadnym motívom bude pribúdať.
Podozrivých s riadnym motívom bude pribúdať.

Sinking Island Osobný asistent k praskunutiu naplnený dôkazmi.
Osobný asistent k praskunutiu naplnený dôkazmi.

Komplikovaná rutina

Pôvodne malo ísť o rutinu – obhliadnuť mŕtvolu hriešne bohatého Waltera Jonesa, majiteľa luxusného hotela, do protokolu napísať, že obeť zomrela nešťastnou náhodou a skôr než búrka prepukne v hurikán vrtuľníkom zmiznúť z tohto miesta. Osud Jackovi nepraje, po krátkej obhliadke miesta činu, vystúpia na povrch dôkazy hovoriace o vražde, ktorá sa stala zhodou okolností práve v čase, kedy si miliardár dal zavolať do svojho luxusného sídla v tvare veže svojich potencionálnych dedičov a kedy sa pripravoval predniesť prevratnú novinku o jeho bohatstve.

Sinking Island je ako vystrihnutý z detektívok Agathy Christie And Then There Were None (10 malých černoškov) a Murder on Orient Express (Vražda v Orient exprese). V prostredí samotného hotela, ktorý je tiež jednou z hlavných postáv, je desiatim podozrivým pod prívalom nových dôkazov do jednej ruky vložená vražedná zbraň a do druhej motív. Sinking Island nie je klasickou adventúrou ani sa ako klasická adventúra nehrá. Je to detektívka s komplikovanou story a ešte komplikovanejšími vzťahmi medzi podozrivými.

Ako u ostatných podobných hier je zvýšená pozornosť venovaná košatým dialógom a hľadaniu jedného jediného dôkazu, ktorý vás vo vyšetrovaní posunie ďalej. U Sinking Island je jedným z problémov náročnosť na pozornosť hráča sťažená otvorenosťou prostredia, ktoré je od samého začiatku plne k dispozícii. Môžete ísť kamkoľvek, preskúmať každé z 22. poschodí hotela, ako aj okolité pláže. Kým sa presuniete z útesov na samotný vrchol veže, tak zabudnete, čo alebo koho vlastne hľadáte.

Sinking Island

More dôkazov

V hre je veľa zbytočných obrazoviek a príliš veľa slepých uličiek, ktoré sa hlavná postava neunúva komentovať, ani vám nepomáha vlastnými úvahami v progrese. Odvádzajú vás od vyšetrovania a fakt, že Jack Norm je nemý vo vzťahu k hráčovi, často sa ocitáte na mŕtvom bode. No a aby sa veci ešte skomplikovali, tak pracujete s obrovským množstvom dôkazov a dialógov vo vašom elektronickom personálnom pomocníkovi (PPA), kde sú dôkladne zaznamenané, ale po ich použití naďalej zotrvávajú v zozname a mätú vás svojou existenciou. Hru nie je možné prechádzať viacerými spôsobmi, všetko sa deje podľa predpísaného scenára aj napriek faktu, že na vyšetrovanie máte tri dni a ostrov sa pomaly pod váhou hotela pomaly potápa.

Sinking Island je najlepšie hrať bez dlhých prestávok a intenzívne, pretože vám ľahko môžu uniknúť kľúčové súvislosti s prípadom a stratiť tak nitku prípadu. Hra používa dva inventáre, jeden na predmety, ktoré budete používať v prostredí (je ich strašne málo) a druhý (v PPA) na uskladňovanie dôkazov a stôp všetkého druhu. Pomocou nich odpovedáte na otázky tvoriace portrét vraha. Na zodpovedanie otázky potrebujete vždy iný počet dôkazov rôzneho druhu. Vždy je to kombinácia útržkov z rozhovorov, fyzického predmetu, forenzných stôp ako odtlačkov alebo fotografie.

Vzhľadom na obrovský počet dôkazov je skladanie mozaiky odpovedí komplikované, hypotézy nemožno podložiť viacerými spôsobmi, iba jedným jediným. Našťastie hra sleduje podrobne váš postup a na teplomeri ukazuje, ktorú otázku možno zodpovedať a na ktorú vám chýba ešte nejaká stopa. Zháňanie dôkazov môže byť vyčerpávajúce. Postavy majú toho veľa na srdci a môžete sa pýtať aj na úplne zbytočné a nepotrebné názory. Radšej však vyčerpať všetky témy rozhovoru, ako sa potom znovu vracať. Hotel je skutočne veľký a i keď nie je rozloha jednou z tých najväčších, hľadaním postáv a ich spovedaním zabijete veľa času. Nehovoriac o tom, že postavy sa rady presúvajú z miesta na miesto a že pixelhunting je v Sinking Island úplne bežným javom.

Sinking Island
Sinking Island Ťažisko hry leží v zbieraní dôkazov a neskôr sa kvôli nim stáva neprehľadnou.
Ťažisko hry leží v zbieraní dôkazov a neskôr sa kvôli nim stáva neprehľadnou.

Sinking Island Množstvo dialógov by si zaslúžilo lokalizáciu.
Množstvo dialógov by si zaslúžilo lokalizáciu.

Sinking Island Ostrov sa pod ťarchou hotela potápa, pre rýchlych detektívov je určený režim prísne obmedzený časom.
Ostrov sa pod ťarchou hotela potápa, pre rýchlych detektívov je určený režim prísne obmedzený časom.

Pre potreby častých rozhovorov vytvorili autori nový dialógový systém, kedy kamera sníma postavy v detaile. Nejde o druhý Mass Effect, práve naopak, v Sinking Island vystúpia do kontrastu s výbornými renderovanými pozadiami chabé gestikulácie a takmer žiadne emócie na tvárach. Exteriéry sú bohato animované (palmy bičované silným vetrom), prostredie hotela smrteľne mĺkve, ako by vedelo, že sa tak či onak potopí pod hladinu mora. Na adresu grafiky treba povedať, že ak ste si obľúbili Sokalov štýl, budete ho v Sinking Island milovať. Zvuková stránka neoslní, avšak vytvára potrebnú kulisu detektívnemu príbehu.

White Birds sa nechali inšpirovať najznámejšími detektívkami a do kulís exotického ostrova zasadili vlastnú adaptáciu 10 malých černoškov s osobami z Vraždy v Orient exprese. Hra má tendenciu utopiť hráča množstvom dôkazov a dialógov, nudiť hľadaním stôp a prázdnymi obrazovkami. Sinking Island ocenia hlavne trpezliví a ortodoxní fanúšikovia Sokalovej tvorby, ktorým sa odokryje zaujímavá story v celej svojej kráse.

napísal spacejunker 27.2.2008
7.0
SINKING ISLAND