EVERYBODY'S GOLF: WORLD TOUR

EVERYBODY'S GOLF: WORLD TOUR

8.0

Nesmierne zábavný golf si našiel nový domov na PS3 s online multiplayerom a novým kabátom.

Periodicita je sviňa. Pravidelné opakovanie a testy nových ročníkov „obľúbených športových sérií veď-viete-od-koho" lezú každému hore krkom. Pri nemenných pravidlách ide o nočnú moru, no a čo také sa už dá vymyslieť pri golfe? Tiger Woods je vždy ten istý nažehlený pán v šiltovke s vycerenými bielymi zubami, vždy sa mu tlieska s obrovskou vervou a hrá sa podľa pravidiel športu, pri ktorom sa robí biznis. Aj keď vám bude niekto tvrdiť, že golf je dnes prístupný absolútne každému, nikto pri ňom dohadovať miliónové obchody nebude, ale radšej si zájde na studený čaj a bude sledovať hru z diaľky z pohodlia terasy.

Naškrobenú bublinu so striktne vymedzenými pravidlami o etikete a chovaní sa na ihrisku rúca Everybody's Golf, jednoducho golf pre všetkých a bez periodicity. I keď by sa patrilo dodať, že ak by sa séria vrhla do vôd číslovania podľa kalendárneho roka a zakaždým by nový ročník priniesol nové ihriská, istých jedincov (absolútni fanatici) by mohla raniť (z radosti) mŕtvica. V podstate sa to deje aj teraz a s malými obmenami Everybody's Golf strieda jednu platformu PlayStation za druhou. Obmieňa a experimentuje. Každý nový diel prináša do série minimálne zmeny a je na prvý pohľad takmer identickou kópiou predchodcu. V čom spočíva čaro tejto hry?

Zelená je tráva...

Začína to porušovaním etikety. Po greenoch sa pohybujú strelene oblečené japonské postavičky malého vzrastu, takí dospelí tínedžeri (alebo adolescentné deti?) Bláznivé farby nohavíc, dioptrické okuliare, batoh, doktorská maska, ultra kratučké šatočky, slúchadlá a iná charakteristická výbava japonskej mládeže musí jednoducho byť na hracom poli. A tou najdôležitejšou vecou je fakt, že Everybody's Golf sa na nič nehrá. Nepotrebuje licencie, nepotrebuje oficiálne soundtracky, ani skutočné ihriská. A možno aj preto hra dokáže zakaždým rovným dielom zabaviť, ako vám dovolí pri golfe relaxovať.

Everybody's Golf: World Tour
Everybody's Golf: World Tour Dobrý odpal je vždy skvelým začiatkom.
Dobrý odpal je vždy skvelým začiatkom.

Everybody's Golf: World Tour Jamiek a ihrísk rôznych variánt si užijete do odpadnutia.
Jamiek a ihrísk rôznych variánt si užijete do odpadnutia.

Everybody's Golf: World Tour V obrovských turnajoch zvyšok hráčov nevidíte, ale v súkromných hrách už áno.
V obrovských turnajoch zvyšok hráčov nevidíte, ale v súkromných hrách už áno.

Nenechajte sa zmiasť, pod evidentne arkádovým vizuálom, sa skrýva golfová hra so simuláciou chovania loptičky, poternostných podmienok a terénu vplývajúceho na vaše výkony. Robustnosť si netrúfam odhadnúť, ale napriek svojej otvorenosti sa kľudne môže, čo do presnosti, zrovnávať s PGA Tour. To najlepšie na hrách tejto série, je, že ich môže hrať absolútne každý bez ohľadu na skúsenosti. Everybody's Golf na jednej strane zabaví a na druhej zabezpečí skutočný golfový zážitok.

Preniknúť do hry je otázkou pár turnajov, alebo absolvovania nekonečného tréningu, kde si môžete anulovať posledný úder a skúšať ho zahrať čo najlepšie. Začiatočníkom bude chýbať akákoľvek forma tutorialu alebo aspoň ľahké vysvetlenie hry samotnej, ako aj základných pravidiel. Aj preto bola úvodná obtiažnosť základnej kampane znížená na takú úroveň, že aj po prvýkrát zahráte na prvých jamkách Par. Autorom sa táto nedbalosť vypomstila, zhruba v tretej tretine dochádza k rapídnemu nárastu obtiažnosti, zvýšenej presnosti počítačom ovládaných protivníkov a celkový tlak v turnajoch stúpne.

Putting to je hra

Nie je to nič dramatické, ide iba o vytvorenie psychického nátlaku, akési zastrašovanie, aby ste spravili čo najviac chýb. V konečnom dôsledku sa turnaj, či už na 9 alebo 18 jamkovom ihrisku, v druhej polovici vždy otočí vo váš prospech, za predpokladu, že dokážete uhrať jamky na jeden úder pod Par (Birdie). Pozvoľné zvyšovanie obtiažnosti vás donúti meniť výbavu (palice, loptičky) v závislosti od ihriska a ovládané postavičky, ktoré si odomykáte prechodom na vyššiu úroveň (amatér – profi). Výhrami v turnajoch a VS zápasoch (jeden na jedného) sú palice, loptičky a lojalita voči ovládanej postavičke. Čím viac hráte s jednou postavou, tým sa jej zlepšujú vlastnosti – cibrí presnosť, zvyšuje sila úderu – sebadôvera na ihrisku a odomykáte si celé kostýmy (nie časti oblečenia).

Everybody's Golf: World Tour

V závislosti od dosiahnutého levelu sa mení aj hra na jednotlivých ihriskách. Kým v začiatkoch si nemôžete dovoliť riskovať a posielať loptičku ponad stromoradie, neskôr s dlhým driveom odpálite svoj úder aj cez hrad alebo útes, čím si razantne skrátite vzdialenosť od jamky a zahráte svoj prvý Eagle (dva pod par) alebo Albatros (tri pod par). Každé ihrisko má svoje prirodzené prekážky, svoje poveternostné podmienky a jedinečne rozostavané umelé jazierka, jamy s pieskom, kríky atď.

Dráhu letu loptičky silne ovplyvňuje rýchlosť a smer vetra. Každá hra je preto jedinečná a opakovaná návšteva ihrísk nie je v žiadnom prípade stereotypná. Navyše ihriská sa dajú hrať aj zrkadlovo. Novinkou v Everybody's Golf: World Tour je nový systém odpalu, určený pre skúsených hráčov. Namiesto tradičného sledovania stupnice a zastavenia bežca tesne pred koncom (čo definuje silu) a na jeho začiatku (čo definuje presnosť), sledujete pohyb golfistu a zmenu farby palice. Jeho silu oceníte hlavne pri puttovaní, kde je oveľa presnejší a efektívnejší ako klasický stupnicový systém.

Skryté čaro ihrísk

Druhou najzásadnejšou novinkou je online multiplayer, ktorý už bol v PS2 verzii, ale všetci vieme, aká je pri tejto platforme online infraštruktúra. Hard core hráči konečne nemusia slovne dokazovať svoje nebezpečne nízke skóre na vybraných ihriskách, ale rovno si môžu zmerať sily s najlepšími z celého sveta. Po vytvorení vlastného avatara, ktorý vás bude reprezentovať v golfovom klube (lobby) sa môžete zapísať na presne časovo vymedzené turnaje, alebo si rovno založiť hru podľa vlastných pravidiel. Turnaje môže hrať naraz až 50 hráčov simultánne. Na jednej jamke ich však nestretnete, výsledky vždy vidíte po každej odohranej jamke. Vo vlastnej pre 8 hráčov vidíte zase duchov (hráčov) na ihriskách.

Everybody's Golf: World Tour
Everybody's Golf: World Tour Každá postava má iné vlastnosti, rovnako ako palice a loptičky.
Každá postava má iné vlastnosti, rovnako ako palice a loptičky.

Everybody's Golf: World Tour Z hry vypadli rôzne časti oblečenia, ktoré nahradili početné kostýmy.
Z hry vypadli rôzne časti oblečenia, ktoré nahradili početné kostýmy.

Everybody's Golf: World Tour Everybodys Golf si užije naozaj každý.
Everybodys Golf si užije naozaj každý.

Najväčším problémom inak výborného online systému je forma komunikácie. Pri tomto športe je dôležitá konverzácia, avšak hra vám ponúka iba jednoduché predpripravené hlášky, žiaden VoIP, čo je rozhodne smutné. Lobby by takto nezývali prázdnotou a tesne pred turnajom by ste si mohli pokecať, alebo aspoň zahrať nejakú minihru, napr. puttovanie, čo je tiež ďalšia vec, ktorá vo World Tour absentuje. Ku greenu sa vždy musíte prepracovať v tréningu alebo v režime Stroke, kde si vylepšujete svoje vlastné skóre. Ak vám nevonia online hra, môžete si zahrať až štyria na jednej obrazovke systémom hot seat, alebo si to rozdať proti trom AI oponentom.

Séria Everybody's Golf sa vyvíja pozvoľne. Experimentuje neustále so stavbou kampaní, hernými režimami, systémom bonusov a novými ihriskami. Hrateľnostne si vždy udržuje svoj veľmi vysoký a silne návykový náboj, ktorý v konečnom dôsledku neodrádza ani antitalenty na športy. Práve naopak, intuitívne ovládanie v spojení s motivujúcou hrateľnosťou a príjemne nastavenou úrovňou obtiažnosti osloví každého golfistu, sezónneho aj aktívne hrajúceho.

napísal spacejunker 3.4.2008
8.0
EVERYBODY'S GOLF: WORLD TOUR