RATCHET & CLANK: SIZE MATTERS

RATCHET & CLANK: SIZE MATTERS

6.5

Size Matters je port z PSP a jasne ukazuje to, že čo je pekné a malé na handhelde, nemusí platiť na veľkej konzole.

Recenzia na PS2 verziu

Na úvod začnime tak trocha smutnou správou a tou je, že Ratchet & Clank: Size Matters je pravdepodobne poslednou hrou zo série, ktorá vyšla na PS2. Tentoraz za ňou stoja High Impact Games, pretože Insomniac mal veľa práce s pokračovaním na next-gen PS3 v podobe Tools of Destruction a tú keď ste si ju náhodou zahrali, budete musieť prehltnúť pekne ostré sústo po návrate k PS2 verzii. Size Matters je totiž port z PSP a jasne ukazuje to, že čo je pekné a malé na handhelde, nemusí platiť na veľkej konzole.

Zaskočení na dovolenke

Ratchet a Clank si po nekonečných súbojoch a zbierania predmetov konečne zobrali dovolenku, ktorú sa chystajú stráviť na slnečnej pláži planéty Pokitaru. Jeden sa vyvaľuje v opaľovacom kresle a ten druhý sa maže motorovým olejom, aby sa nespálil. Počas tohto nič nerobenia sa k nim z čista jasna  prikradne malé dievčatko menom Luna, ktoré ich začne fotografovať a rozprávať niečo o článku do školských novín. Nepáči sa jej však vylihovanie hlavných hrdinov a chcela by predviesť nejakú akciu. Masáž ega samozrejme zaberie na Ratcheta a už berie do rúk prerastený kľúč a púšťa sa do fauny a aj flóry na ostrove, len preto aby mala Luna parádne zábery do reportáže. Samozrejme sa veci nevyvinú presne podľa očakávania a rozbieha sa kolotoč udalostí o záchranu malej Luny.

Ratchet & Clank: Size Matters

Šróbiky z nepriateľov slúžia ako platidlo.
Ratchet & Clank: Size Matters

Jazda na skyboarde je dosť ťažká.
Ratchet & Clank: Size Matters

Oveľa lepšie je to s jazdou na koľajnici.

Dobré správy

Tak ako chce väčšinou zomierajúci počuť najprv dobré správy, urobím tak najprv aj ja. R&CSM ani tento krát nestratil zo svojej zábavnosti a ponúka slušnú porciu rozptýlenia, rozširujúce minihry, závody a streštené nápady a rozmanité planéty. Nechýbajú pestré a strelené zbrane ako Lancerator, Scorcher, Acid Bomb, Suck Cannon, Bee Mine alebo Shock Rocket. Možno že názvy až toľko nepovedia, no autorom rozhodne nechýbajú nápady. Napr. Bee Mine je hniezdo so včelami, ktoré otravujú viacej nepriateľov naraz a vy máte viacej času na ich zlikvidovanie, Suck Cannon pohltí do seba všetko v dosahu, vrátane malých nepriateľov, ktorých vie následne v spätnom chode použiť ako muníciu. Všetky zbrane sa používaním upgradujú na silnejšie verzie a zo základného Lanceratora máte ku koncu duálny dvojhlavňový kanón. Na niektoré zbrane sa dajú nakúpiť upgrady v obchode typu automatického zameriavania, či zväčšenie zásobníka alebo expanziu s ničivejším účinkom.

Bláznivé gadgety ani tentoraz nebudú chýbať. Hypershot (vystreľovacie lanko) dostupný hneď na začiatku doplnia napríklad Polarizer, Shrink Ray alebo Sprout-o-matic. Polarizer mení čuduj sa svete polaritu nabitých pólov, Sprout-o-matic je v podstate kanvica s nekonečnou zásobou vody a polievate s ním kvetiny, ktoré vyrastú a zmenia sa napríklad na lianový rebrík, trampolínový kvet alebo na explozívnu zeleninu. No a Shrink Ray slúži na zmenšovanie objektov. Väčšinou ho Ratchet používa na seba, aby sa dostal do zámkov zamknutých dvier, kde nasleduje minihra s kĺzaním sa po koľajnici. Musíte preskakovať nastražené bomby, otvárať zámky dverí a pomedzi tým preskakovať z jednej slepej koľajnice na inú.

Keď sme už načali tie minihry, patrilo by sa zmieniť aj o ďalších. Na jednej z planét zostane Clank osamotený a jedinou cestou, ako sa dostať vpred, je navštívenie deštrukčnej arény robotov. V princípe sa podobá na deštrukčné derby skrížené s Robot Wars a úloha je jednoduchá - prežiť a zničiť ostatných. Na inej planéte stretnete grotesknú postavu so svojím skyboardom, čo je v podstate levitujúci skateboard. Pripravte sa na niekoľko dramatických pretekov, zákerných nepriateľov a hlavne súbojom samého so sebou, pretože tá lietajúca doska sa neskutočne zle ovláda. No a nakoniec ešte čaká Clanka premena na obrovského Super Clanka, aby v niekoľkých úrovniach pokoril vesmír s dorážajúcimi raketkami a dokonca bossmi v štýle 3rd person strieľačky. Tieto minihry pre postup v hre nemusíte vôbec dohrať, no väčšinou ste aj patrične odmenení a len takto môžete získať tajné predmety do výzbroje. Navyše je to príjemné odreagovanie od zbytku hry.

Ratchet & Clank: Size Matters

Zlé správy

Už som spomenul, že sa jedná o port z PSP, kde bola graficky na úrovni, no aj keď sa nejedná o port 1:1, je graficky hra dosť odpudivo spracovaná. Autori síce zväčšili rozlíšenie textúr, no nie dostatočne a počet polygónov sa tiež blíži viac k PSP hrám ako PS2-kovým. Na veľkej obrazovke tak hra vyzerá veľmi amatérsky a nedorobene. Prepracovanejšie sú akurát hlavné postavy a niektorí bossovia. Prihliadnuc k tomu, ako vyzerali staršie hry z R&C univerza na PlayStatione, tak zbytok hry skutočne nemá na PS2 čo robiť. Zaváňa to rýchlokvaškou a vytrieskaním chechtákov zo starnúcej konzoly, pokiaľ sa predáva.

Nepríjemne vás môžu prekvapiť aj niektoré súboje, hlavne tie s bossmi. Počas hry vám síce narastá počet hit pointov, no nie je ničím výnimočným, keď vás boss zlupne ako malinu na jeden zásah, čo mi príde dosť morbídne vzhľadom na to, že súboje sú rozdelené niekoľko krát aj na tri, či štyri časti. Prejdenie prvých troch zvládnete bez ujmy, no nacvičenie poslednej časti a odhalenie taktiky a slabých miest bossa zaberie aj niekoľko pokusov. Nemusím vám asi rozprávať koľko vybraných slov pri tom asi padne, keď musíte všetky časti absolvovať od posledného checkpointu znova, čo trvá kľudne aj 5 minút a potom vás ten $*&# za 5 sekúnd jednou ranou zloží.

Dosť nepríjemní a smrtiaci sú ale aj radoví nepriatelia a hlavne ich množstvo. V záverečných fázach, keď Ratchet bojuje proti svojím klonom, si budete trhať vlasy. Chceckpointy síce nie sú až tak ďaleko od seba, no menšie zaváhanie vás bude stáť pravdepodobne život, a aj keď už je takmer ďalší checkpoint v dohľade, zopakujete si všetky frustrujúce bitky od znova. Napriek tomu, že hra obsahuje toľko nepríjemných súbojov, je pomerne krátka. Celá sa dá dohrať za približne osem hodín, no stále vám zostanú zamknuté niektoré výzvy a súťaže, ku ktorým sa môžete vrátiť a získať vzácny predmet, zbraň alebo novú časť brnenia do setu.

Ratchet & Clank: Size Matters

Dovolenka na pláži bola prerušená...
Ratchet & Clank: Size Matters

...týmto malým stvorením menom Luna.
Ratchet & Clank: Size Matters

Otváranie brány pomocou veľkého kľúča.

Povedzme Ratchetovi pá pá

Musím priznať, že rozlúčku s Ratchetom a Clankom by som si predstavoval na jeho materskej konzole s väčšou pompou, no dúfajme, že skalným bude stačiť aj tento nie veľmi podarený port z PSP. Napriek tomu, že hra obsahuje rôzne zábavné mini hry a výborné nápady, je pre mňa oproti ostatným dielom vo väčšej miere sklamaním, ale ak si ešte len plánujete kúpiť PS3 spolu s Tools of Destruction, možno vám Size Matters spríjemní čakanie.

napísal fendi 16.4.2008
6.5
RATCHET & CLANK: SIZE MATTERS