CRISIS CORE: FINAL FANTASY VII

CRISIS CORE: FINAL FANTASY VII

9.0

Sony do boja proti Nintendu vyťahuje zbraň najväčšieho kalibru.

Recenzia na PSP verziu

Tak sa konečne dočkali aj fanúšikovia FF, ktorí nedisponujú znalosťou jazyka rozsypaného čaju a anglická verzia prichádza aj ku nám. Sony do boja proti Nintendu vyťahuje zbraň najväčšieho kalibru a s pomocou Square Enix púšťa do obehu nový spin off zo sveta Final Fantasy VII pre svoju prenosnú konzolu PSP. V Japonsku sa po UMD diskoch a špeciálnej edícii PSP s motívom hry len tak zaprášilo. Niečo podobné sa očakáva aj v zbytku sveta. Nie je to všetko len reklamný hype?

Crisis Core je prequel odohrávajúci sa pred všetkými udalosťami z tohto sveta. Zack Fair je vojakom tretej triedy v organizácii SOLDIER a jeho snom je stať sa hrdinom. Minimálne takým, akým je legendárny Sephiroth. Jeho tréningu velí inštruktor prvej triedy Angeal, ktorý je pre Zacka najväčším hrdinom hneď po Sephirothovi. No ako inak sa niečo pokazí a sú hlásené útoky podivných klonovaných monštier a vojakov menom Genesis, ktoré by mali pochádzať z tajného výskumu. Ako to samozrejme vo svete FF chodí, nič nie je také priamočiare ako sa sprvoti môže zdať.

Crisis Core: Final Fantasy VII
Crisis Core: Final Fantasy VII V zovretí smrtiacich strojov.
V zovretí smrtiacich strojov.

Crisis Core: Final Fantasy VII Teraz mu strašne natiahnem.
Teraz mu strašne natiahnem.

Crisis Core: Final Fantasy VII Poznávate ju? Áno, to je Aerith.
Poznávate ju? Áno, to je Aerith.

Pre fanúšikov pôvodného FF7 bude najväčším odklonom súbojový systém, ktorý sa zmenil z časového turn-base na čistý real-time. Či je to dobre alebo zle musia posúdiť oni, no mne ani zďaleka tak nevyhovoval ako ten pôvodný, pretože strategické premýšľanie pri kontakte s nepriateľom môžete hodiť úplne za hlavu. Hra sa premenila na kryštalickú rúbačku s mačkaním jedného tlačidla. Jediným problémom počas bojov je to, ako sa dostať za chrbát ťažších nepriateľov, pretože od chrbta sú všetky útoky kritické.

Real-time znamená, že budete mať na všetko menej času a napríklad používanie fľaštičiek na doplnenie zdravia alebo mágie môžete až na niektoré miesta úplne ignorovať. Proste nie je čas alebo to rýchlejšie zvládnete pomocou matérií. Áno, matérie v slotoch sú tu opäť, no tentoraz sa nedajú linkovať ako vo FF7, čiže Heal+All tu nenájdeme. Po dosiahnutí 1st class SOLDIER ich môžete narvať do zbrane až šesť. Rozdelené sú do niekoľkých tried na obranné, útočné, podporné alebo magické.

Aj keď sa matérie nedajú párovať v zbrani a zvyšovať ich účinok medzi sebou, čisto na ocot sme predsa len neostali. V menu sa nachádza položka Materia Fusion, kde sa dajú dve matérie spojiť do jednej silnejšej alebo úplne novej. K tomu ešte môžete pridať jeden vzácny kameň, ktorý posilní účinok vytvorenej matérie. Môžete napríklad spojiť 2x matériu HpUp+, ktoré pridávajú 60 a 40 % hit pointov a vytvoriť tak jednu s 80 % nárastom, k tomu primiešate kamienok, ktorý pridá do mágie +3 body a takto vytvorenú matériu môžete zvyšovať fúziou ďalej. Okolo fúzie je to hotová veda a na internete nájdete nespočet návodov, ako a čo fúziou spojiť.

Ďalšou novinkou je nový spôsob používania limitov a levelovania postavy a matérií. Tento systém sa volá DMW (Digital Mind Wave) a predstaviť si ho môžete ako točiace sa tri valce z jednorukého banditu s obrázkami postáv pre limity a v nich ďalšie tri valce s číslami od 1 do 7, ktoré predstavujú levelovanie postavy a matérií. No a teraz si sadnite, pretože všetko v DMW sa odohráva automaticky a náhodne. Vy, ako hráč, nemáte absolútne žiadny vplyv na vyvolaného summona alebo použitý limit. Proste raz za čas v súboji sa DMW aktivuje a vám sa možno podarí urobiť limit break (3 rovnaké postavy na valcoch), zvýšiť level matérie (2 - 3 rovnaké čísla), alebo vykúzliť summona. Level postavy sa zvýši, ak sa čísla zastavia na troch sedmičkách. Je to síce mätúce, ale ak si na to zvyknete a tento stav prijmete, dá sa na to zvyknúť.

Crisis Core: Final Fantasy VII

Ako všetci dobre viete, Square vie robiť parádne CGI animácie (u mňa sú hneď za Blizzardom) a ani tentoraz si neodpustili maniakálne spracované animačky sekundujúce výborným in-game cutscénam. Oči budete mať pripleštené na displeji a hltať budete každý frejm. Vyvolanie Odina, Bahmuta či Ifrita sú neskutočné, no po čase (tak ako v každom FF) zdržujú a nedajú sa odpálkovať ďalej. A áno, ak vás po 10 minútovej animačke zabije boss, musíte ju pozerať znova. Ruku v ruke s CGI ide aj použitá 3D grafika v hre. Postavy sú prepracované do najmenších detailov, možno pokrikváva len grafika prostredia, ktorá je LEN veľmi pekná. Navštívite staré známe prostredia ako budovu Shinra, námestie s fontánou, Nibelheim (s remastrovanou asi najlepšou scénou z FF7) alebo Mako reaktor, či slumy s obchodmi a pieskoviskom a sloníkom notoricky známe z hlavného mesta.

Vo veľkých superlatívoch by som sa vyjadril aj o hudbe, no toto je niečo, čo sa nedá sprostredkovať, ale treba počuť na vlastné uši. Čakajte veľa pôvodných motívov, ale aj mnoho nových. Orchestrálna téma Sephiroth vám zostane dlho v pamäti. Samozrejme nechýba klasický bojový motív, ktorý sa ťahá cez všetky diely FF. Dúfam, že sa dočkáme aj samostatne vydaného soundtracku ako to bolo aj pri FF7.

O príbehu som sa v skratke vyjadril na začiatku, stretnete veľa starých, ale aj nových postáv, a nerád by som ho rozoberal ďalej, pretože je to ako čítať pútavú knihu a určite vás zaujíma, akú úlohu v hre zohrá Sephiroth a či budete bojovať aj proti nemu. Zahrajte si, nepoviem. A kto to napíše v diskusii, tak je smradľavé vajce :-). Čo ale môžem zhodnotiť veľmi pozitívne, je celková dĺžka hry. Dohranie mi zabralo niečo cez dvadsať hodín, no treba vedieť, že FF sa dá dohrať a dohrať úplne so všetkým. Square si tento druhý typ hráčov veľmi váži a ponúka im brutálne výzvy v sérií misií, ktoré sa dajú aktivovať na save pointe a tak sa dá dohrať za 8, ale aj za 40 hodín.

Všetky tieto misie sú rozdelené na niekoľko typov a dovedna ich je 250. Ich dohranie je väčšinou otázkou dvoch až desiatich minút a len v nich sa dostanete k summonom, vzácnym matériám a predmetom. Ich rozmanitosť však kolísa, väčšinou ide len o pár tunelov alebo zelenú pláň. Nájdete tu aj superťažkého bossa, ktorý sa v hre len mihne a jeho zabitie je niečo podobné ako zabitie Omega alebo Ruby Weaponu v predchádzajúcich FF.

Crisis Core: Final Fantasy VII
Crisis Core: Final Fantasy VII Tak tento fešák je Zack.
Tak tento fešák je Zack.

Crisis Core: Final Fantasy VII Budú problémy, boss na obzore!
Budú problémy, boss na obzore!

Crisis Core: Final Fantasy VII Takto vyzerá DMW.
Takto vyzerá DMW.

Crisis Core je ďalšou perlou a zárezom na pažbe PSP a aj keď sa mi niektoré veci ako DMW alebo real-time súboje zo začiatku nepáčili, postupne som si na ne zvykol a ich prítomnosť som nakoniec akceptoval ako odklon k priblíženiu si väčšieho počtu hráčov, pre ktorých je turn-based systém už mimo toto milénium. Dokonalá prezentácia audiovizuálnej stránky je však dychberúca a ukladám za povinnosť všetkým vlastníkom ukazovať tento skvost všetkým ich známym DSkárom a obrátiť ich tak na pravú vieru :-).

napísal fendi 22.4.2008
9.0
CRISIS CORE: FINAL FANTASY VII