COMMAND & CONQUER 3: KANE'S WRATH

COMMAND & CONQUER 3: KANE'S WRATH

8.0

Líder frakcie NOD sa vracia v novej expanzii pre Command & Conquer 3.

Strategická séria Command & Conquer je tu odjakživa a hoci vývojárov z Westwoodu pohltila spoločnosť Electronic Arts, stály záujem o túto hernú modlu neupadá. Azda každý priaznivec stratégií uctieva agentku Tanju zo ságy Red Alert a Kane z vojen o tibérium je určite najznámejšou lysou hlavou v dejinách hier (Hitman je až druhý v poradí). A práve Kane je kľúčovým prvkom aktuálnej expanzie pre Command & Conquer 3 a vašou motiváciou do boja bude jeho hnev.

O čo v datadisku ide? Samozrejme o zelené, alebo vzácnejšie modré ložiská tibéria a súčasne o rehabilitáciu zdecimovaného, ale stále žijúceho bratstva NOD, a to všetko v období bezprostredne po druhej a pred treťou tibériovou vojnou. Čiže sa vrátite trochu do minulosti a dozviete sa, ako Kane začal snovať pomstu voči organizácii GDI a znovu vzkriesil svoj plán podmaniť si, podľa neho viac ako pochybný, svet. Lenže ako zistíte počas viac ako desiatich misií v novej kampani, jedna vec je niečo chcieť a druhá dosiahnuť to. Kane sa v prvom rade musí spamätať z porážky, zmobilizovať svojich verných a potrestať zradných fanatických heretikov a samozvaných lídrov z vlastných radov. Potom treba vynaložiť sily na opätovné získanie technológií bratstva, ktoré si privlastnilo GDI a aby bolo ešte veselšie, do chrbta vám vpadnú dotieraví mimozemšťania.

Command & Conquer 3: Kane's Wrath

Zradcovia musia trpieť!
Command & Conquer 3: Kane's Wrath

Mnohými misiami vás poverí táto kočka.
Command & Conquer 3: Kane's Wrath

Ani v expanzii nechýbajú pekné videá.

V misiách budete veľmi často obsadzovať nepriateľské objekty, ktoré potom bude treba brániť. Občas si užijete aj špionážne úlohy s niekoľkočlenným tímom (ktoré ja osobne nemám veľmi rád). Skutočne málokedy pôjde o elimináciu súpera, skôr o udržanie kľúčových budov. Myslite na to pri zvažovaní vhodného postupu, aby vás potom nezaskočil náhly limit na splnenie úlohy, ktorý sa objaví v priebehu misie, alebo zdrvujúci nepriateľský výsadok pri nechránenej „very important budove“.

O dokonalý zmätok, v už aj tak neľahkej situácii, sa postarajú dve blondínky v Kaneovej blízkosti. Zdá sa, že intrigáni sa nachádzajú aj tesne pri veľkom führerovi, ehm teda vodcovi, lenže nie je celkom jasné, kto to vlastne je. Ako však zistíte, hlavne prostredníctvom videí, urobiť ženu generálom, nie je práve šťastné riešenie. Početné filmové sekvencie si opäť užijete na ploche celej obrazovky medzi jednotlivými misiami a v malom okne v kľúčových momentoch, priamo na bojisku. Okrem nezameniteľného Joe Kucana alias Kanea sa vo vstupoch ukáže niekoľko nových postáv, vrátane dvoch spomínaných dám. Úroveň videí sa oproti Command & Conquer 3 zlepšila, hoci väčšina scén sa naďalej odohráva v tesných interiéroch. Pôsobia však prirodzenejšie ako v originálnej hre a určite k tomu prispeli aj solídne výkony hercov.

Ako už bolo naznačené, na bojisku budete stáť aj proti vlastnej frakcii, respektíve sa tam vyskytnú 3 rôzne odnože bratstva NOD. Zatiaľ, čo štruktúra budov je v podstate identická, určité rozdiely postrehnete v sortimente jednotiek. Tak napríklad tradičnú pechotu nahradia mutanti zvaní „Kaneovi prebudení (v prípade Marked of Kain) alebo ťažkoodení plameňometčíci (rebelujúca časť zvaná Black Hand). Aj niektoré vozidlá a tanky sa dočkali obmeny a jedna strana sa dokonca pochváli super ničivým mechanickým walkerom. Naďalej však všade nájdete veliteľov s detonátormi, škorpiónie tanky, ľahké buginy, či pechotu s raketometmi. Nových odnoží sa dočkali aj ostatné dve pôvodné frakcie hry, teda GDI (pribudli Steel Talons a ZOCOM) aj mimozemskí Scrin (Reaper-17 a Traveler-59), o čom sa presvedčíte najmä vo voľnej hre, v novom móde Global Conquest a multiplayeri.

Command & Conquer 3: Kane's Wrath
Kaneov hnev na bojisku vyzerá takto...

Global Conquest je odnožou, v posledných rokoch v stratégiách často zakomponovaného, režimu svetovej dominancie. To znamená, že si vyberiete ľubovoľnú frakciu a postupne budete dobývať povrch planéty, v tomto prípade členený na kontinenty a mestá. Systém je vcelku dobre premyslený. Všetko prebieha v kolách a hlavnú úlohu zohrávajú sídla vytvorené z mobilných základní a úderné tímy. Všetky úkony (s výnimkou bojov) realizujete na globálnej mape. Sídla môžete obohatiť o kvalitnejšiu obranu alebo im zvýšite celkovú úroveň. Tým sa jednak rozšíri vaše teritórium a súčasne vám to umožní zostaviť úderné tímy z vyspelejších jednotiek. Nové výsadky potom môžu zahrňovať všetko, počínajúc novou mobilnou bázou a končiac letectvom. Počet zložiek v tíme ovplyvňuje množstvo aktuálnych kreditov hráča, nečakajte však mnohopočetné armády. Úlohou takýchto družstiev je expandovanie do okolia a samozrejme útoky na pozície napriateľa.

Pri strete s oponentmi si môžete zvoliť automatické vygenerovanie výsledku boja, alebo priame ovládanie jednotiek vo vybranom sektore. Okrem toho je možné tesne pred bojom zredukovať počet oponentov použitím superzbrane aktivovanej na globálnej mape. Automatiku v prípade boja neodporúčam, pretože pri vyrovnaných silách spravidla vždy prehráte. Naopak pri tradičnom postupe, keď sa presuniete na bojisko a postupujete v reálnom čase, sa vaše šance na výhru diametrálne zlepšia. Hlavne ak váš tím obsahuje aj mobilnú základňu. Totiž ak ju nemáte, musíte sa pokúsiť vyhladiť nepriateľa čo najskôr a len s tým, čo ste si priniesli. Ale ak máte bázu, môžete stavať aj iné budovy, ťažiť tibérium a produkovať ďalšie jednotky. Myslím, že výhoda je viac ako zreteľná. K urýchleniu bitiek prispieva odkrytie kompletnej mapy po niekoľkých minútach hry a o niečo neskôr aj odhalenie všetkých neviditeľných jednotiek. A to pre všetkých účastníkov na bojisku. Keďže pred sebou máte ešte mnoho bitiek, tento malý-veľký nápad je viac ako vítaný.

Global Conquest vyhráte, keď eliminujete nepriateľské frakcie alebo splníte určité ciele, odlišné pre každú z troch strán. GDI musí obsadiť 33 % celého územia, NOD potrebuje dosiahnuť maximálnu prosperitu 24 miest a mimozemšťania sa stanú víťazmi po výstavbe 9 špeciálnych veží.

Command & Conquer 3: Kane's Wrath

Ďalekonosné strely sú ideálne na plienenie základní.
Command & Conquer 3: Kane's Wrath

Súboj titanov.
Command & Conquer 3: Kane's Wrath

Urobilo baaaaaac!

Je škoda, že nepribudol žiadny mód pre multiplayer, ale vďaka rozčleneniu frakcií a novým mapám, je postarané o dobrú zábavu. 3x3 odlišných rôznych bojových strán, hoci skôr s menšími, ako zásadnými rozdielmi v prípade odnoží a niekoľko desiatok scenérií pre 2-8 účastníkov zaručuje slušnú znovuhrateľnosť a (mierne) odlišný zážitok. Zaujímavosťou je aj okrem použitia pozorovateľa, ktorý len sleduje udalosti na bojisku, ale do bojov nezasahuje, aj možnosť určiť hráča-komentátora. To sa môže hodiť najmä v prípade súťaží s účasťou verejnosti. Pri dorozumievaní so spojencami môžete použiť hlasovú komunikáciu.

Kaneov hnev žiadneho hráča nerozčúli (až na pár nepekných misií), ale naopak, uspokojí. Menšie nedostatky, ako občasné zasekávanie a neadekvátne reakcie jednotiek, či niekedy problém s umiestnením budovy v teréne, sa dajú tolerovať. Obsah datadisku je naozaj solídny, keby ešte fungoval bez nutnosti inštalovať pôvodnú hru, bolo by to ideálne. Dobrá kampaň (s dosť vysokou obtiažnosťou aj na najľahšej úrovni), nový režim v hre pre jednotlivca a celkovo 9 hrateľných modifikácií v rámci troch frakcií sú určite hodné pozornosti hráčov. Tento datadisk sa skrátka podaril.

Command & Conquer 3: Kane's Wrath

Kaneovi prebudení maznáčikovia sa zabávajú.

Command & Conquer 3: Kane's Wrath