IRON MAN

IRON MAN

3.0

Nový superhrdina na obzore nesúperí len s vlastnou identitou, ale bojuje aj s herným spracovaním.

Ako každý správny superhrdina aj Iron Man zápasí na dvoch frontoch. Jeho filmová popcornová zábava čelí živelnej pohrome menom GTA IV a na poli hernom bojuje s neskutočne slabým výsledkom spolupráce Marvelu so Segou. Box office pravdepodobne nevygeneruje väčšie zisky ako najočakávanejšia hra tohto roka, bohužiaľ zlato červený kostým nepomôže miliardárovi Tonymu Starkovi ani pri hre. Ešte teraz mám živo v pamäti jeden videodenník, kde sa objavil tvorca Iron Mana Stan Lee a rozplýval sa nad možnosťami hrdinu v hre. Keby tak len vedel, že lietať v hre nestačí...

Kto vie, prečo má Marvel také šťastie, že od poriadnej superhrdinskej nakladačky Marvel Ultimate Alliance sme videli iba priemernú tvorbu, ktorá sa vezie na chrbte známeho mena. U nás nemá Iron Man na ružiach ustlané, pozná ho hŕstka ľudí a černokňažníkov z kultu Ozzyho Osbourna. Peter Parker, Clark Kent, Bruce Wayne, Bruce Banner, Logan aka Wolverine alebo vypatlanec Lobo majú jednoducho väčší cveng a oveľa väčšie sympatie. Iron Man bez svojich parťákov z komiksového domu Marvel vždy hral druhé husle – bol vždy iba bonusovou postavou, nikdy nemal vlastnú hru.

Tucet krát to isté, prosím!

Iron Man patrí medzi hrdinov, ktorí sa nezrodili, ale boli vytvorení. Vznikol v mysli výstredného hriešne bohatého výrobcu zbraní Tonyho Starka, ako úniková cesta z jaskyne únoscov, ktorí pod hrozbou smrti po ňom chceli, aby pre nich vytvoril superzbraň. A tak sa zrodil Iron Man, ochranca ľudí. Teroristi hneď v úvode dostanú neuveriteľný výprask, Tony si uvedomí silu obleku a v zápätí aj hrozbu jeho doterajšieho pôsobenia a tak sa rozhodne všetky dodávky zbraní zastaviť, ba čo viac, rozhodne sa ich zničiť! To sa samozrejme nepáči dodávateľom a jeho spoločníkovi a konflikt je na svete.

Hra dej filmu nekopíruje do bodky, ale vás zavedie aj na iné miesta, kde to vyzerá úplne identicky ako v predošlej misii. Secret Level a SEGA dokázali nemožné, prerozprávali príbeh v cca 10 minútach renderovaných filmov (nutno podotknúť, že zle zrežírovaných filmov) a zvyšok vyplnili hodne „kreatívnym“ gameplayom. Misií je 13, alebo 14? Na počte nezáleží, pretože v každej sa odohráva to isté. Poznáte to, ak od niekoho niečo obkresľujete, alebo opisujete - výsledok je síce obsahovo identický, ale predsa trochu odlišný. No a takto cez kopirák boli spravené všetky misie.

Základ tvorí prázdny členitý terén so sieťou budov, ktoré vzbududzujú dojem industriálnej zóny, kde sa musí diať niečo nekalé. Táto sieť je poprepájaná systémom trubiek a mostov, to aby Iron Man a hráč mohli cool spôsobom podletieť, a obsadená nepriateľmi, zväčša ťažkou technikou ako SAM, rôzne guľomety, samonavádzacie delá, tanky, vrtuľníky, stíhačky a pod. Aby sa misie medzi sebou zásadne odlišovali, tak povrch mení farbu, čo má vzbudzovať zmenu klimatických podmienok. Na priebeh misie to má pramalý vplyv, vždy je jasno a slniečko sa odráža od dokonale nalešteného brnenia.

Čo pod tým skrývaš?

Tomuto nápaditému dizajnu je podriadený systém úloh. Na splnenie misie musíte vždy odstreliť štyri generátory, vybieliť tri základne, alebo zničiť sedem skladísk, čo zahŕňa vybielenie rovnakého počtu táborov. Priebeh je vždy rovnaký, všetko, čo vám stojí v ceste, musíte zničiť, nechať explodovať, podpáliť, roztrhať, rozbiť a na konci sa popasovať s jednoduchým bossom. Vrcholom je potom bránenie generátoru a niekoľkých stavieb, ktoré sa vám vďaka ich vzdialenosti od seba, pretlaku nepriateľov a navádzaných rakiet z každej strany nepodarí zachrániť. Bočné úlohy tak strácajú na význame, vlastne ich plniť vôbec nemusíte, ani sa snažiť misiu prejsť v predpísanom čase, ktorý je nielen krutý, ale aj zbytočný.

Iron Man

Za tých pár drobných, ktoré získate na konci, sa to neoplatí. Kto vie, prečo sú úspechy v teréne hodnotené miliónmi dolárov. Nie je Tony Stark rozhodnutý zničiť všetky svoje zbrane na svete? Kto ho platí, keď jedná na vlastnú päsť a jeho akcie na burze klesajú rýchlosťou potápajúceho sa Titanicu? Autori sa zrejme dostali do scenáristickej slučky a produkcia ju zrejme tak tuho uťahovala, že sípavé odpovede na riešenie nebolo vôbec počuť a tak sa musíme zmieriť, že na konci misie získame prachy, nie skúsenostné body na vylepšovanie kostýmu.

Upgradovanie je snáď žalostnejšie ako dizajn misií. Vždy máte na výber z automaticky získaných súčiastok, ktoré môžete vložiť do jednotlivých častí kostýmu. Investovaním prachov vylepšujete technickú úroveň kostýmu a tým aj prístup ku kvalitnejším upgradom. Pravdu povediac, vylepšovanie je tu iba do počtu. Ide o zásterku neschopnosti prísť s niečim sofistikovanejším, niečim, čo je hodné génia Tonyho Starka. Počas misie účinok zbraní nemáte šancu viditeľne postrehnúť, spúšť palubného kanóna budete mať konštantne stlačenú, rakety budú lietať, vždy keď sa nabijú a lúč z generátora energie na prsiach využijete len málokedy.

Kto ich má rad?

Nedá sa hovoriť, že nebudete mať plné ruky práce, no s dvomi zbraňami vás veľmi rýchlo prejde kosenie stoviek nepriateľov, rovnako ako vytrhávanie veží tankov, boxovanie do transportu na zemi alebo rozlamovanie vrtuľníkov. Všetko sa deje na základe rovnakého skriptu, vždy vidíte rovnakú animáciu a všetko končí rovnako. A čo vracanie vystrelených rakiet pôvodnému majiteľovi? Ide o jeden z najlepších frajerských kúskov superhrdinov poslednej doby, no realizácia dvakrát nepoteší. Vracačka vyžaduje dokonalé načasovanie a potom rýchle manuálne zameranie cieľu, kam raketu chcete hodiť. Efektné, no bez efektu.

Ovládanie totiž vyžaduje cvik, inak zabudnite, že budete visieť vo vzduchu a čakať na stíhačku, aby ste z nej vyhodili pilota. Z pohľadu bežného hráča je zložité a dlho sa na ovládaciu schému zvyká. Po technickej stránke Iron Man nemá čo ponúknuť, snáď len toľko, že je oblečený do nalešteného kostýmu a zvyšok do textúr extra nízkej kvality. Každé prostredie (aj to mestské) vyzerá ako mŕtva pustatina, bez deštrukčných objetkov, bez nápadu na alternatívne využitie síl Iron Mana. Zvuky a hudba sú tu preto, že to hra vyžaduje, dabing zase preto, že herci prepožičali hlasy a dostali zaplatené.

Kto je bežným konzumentom oficiálnych hier vznikajúcich na motíve veľkých filmových trhákov? Pravdepodobne divák takéhoto snímku. No na rozdiel od neho sa hráč bude utápať v nude, identickej stavbe misií a na zábavu ani nepomyslí. Iron Man dopadol na svoju plechovú hubu a vy radšej od tejto komiksovej zlátaniny s nízkou protihodnotou ruky preč!

napísal spacejunker 7.5.2008
IronMan -Storytrailer
| IRONMAN -STORYTRAILER