F.E.A.R. 2: PROJECT ORIGIN

F.E.A.R. 2: PROJECT ORIGIN

8.5

ALMA sa vracia a prináša STRACH. Druhý, intenzívnejší a prepracovanejší zážitok z brutálne a krvavej akcie.

Ak ste minulý rok hrali Gears of War 2 a mali dojem, že ju v brutálnosti dlho nič neprekoná, mýlili ste sa. F.E.A.R. 2 nie len, že opakuje jatky z prvej hry, ale niekoľkonásobne ich rozširuje a ponúka najbrutálnejší zážitok poslednej doby. Krv a všade prítomné časti tiel sú len časťou toho, čo si hra pre vás pripravila. Druhou časťou sú démonické sily Almy, ktorá je späť. Je silnejšia, temnejšia a tentoraz ide po vás. Doslova.

Nové pokračovanie FEARu vás znovu zavedie do útrob tajuplnej korporácie Armacham, ktorej temné pokusy na ľuďoch pôsobia skazu a to nie len korporácii, ale aj svetu okolo. Na konci prvej hry sme videli jasný príklad. Atómový výbuch zrovnal so zemou celé mesto. Oni sú za to zodpovední, zajali Almu, ale netušili, čo tým rozpútali. Teraz je vonku a mení realitu na to, čo ona pozná ako svoj svet - na peklo. Jej paranormálne schopnosti dávajú ochutnať peklo všetkému a všetkým.

Nové pokračovanie hry začína polhodinu pred koncom prvého FEARu, kde sa ako Michael Becked spolu so zvyškom jeho Delta Force jednotky vydávate zatknúť Genevie Aristride, šéfku Armachamu, ktorá je za krízu osobne zodpovedná. Už v úvode zisťujete, že nie je všetko, tak ako má byť a celé to je len pasca, ktorá mala preveriť stav projektu nazvaného Harbinger. Vy a aj váš tím ste jeho súčasťou. To je len začiatok všetkých prepojení a konšpirácii číhajúcich v útrobách Armachamu. Budete získavať informácie, kontaktovať ľudí a nečakane nájdete možnosť, ako to všetko zastaviť raz a navždy. Nájdete možnosť, ako zastaviť Almu.

F.E.A.R. 2: Project Origin
F.E.A.R. 2: Project Origin Terárium vás pritíva krvou....
Terárium vás pritíva krvou....

F.E.A.R. 2: Project Origin Množstvo nepriateľov nechýba...
Množstvo nepriateľov nechýba...

F.E.A.R. 2: Project Origin Pôsobivé scény uvidíte na každom kroku.
Pôsobivé scény uvidíte na každom kroku.

Spolu vás v novej hre čaká 8 hodín intenzívnej akcie, čo je síce menej ako v pôvodnom titule, ale vzhľadom na snahu autorov o vyhnutie sa repetitívnosti z prvej hry, je to pozitívny krok vpred. Počas týchto 8 hodín prejdete niekoľko rozsiahlych komplexov budov, vojdete do atómovou bombou zničeného mesta, ktorého neoddeliteľnou súčasťou sa stala samotná smrť. Spráchnivené mŕtvoly a duchovia v ňom už ostanú strašiť navždy. Ale nebudú to jediní vaši nepriatelia. Znovu sa objavia jednotnou mysľou ovládané jednotky Replika, bezpečnostné zložky Armacham, neviditeľní vojaci z prvej hry, noví mutanti a aj zombie bábkari, ktorí dokážu oživiť mŕtvych a poslať ich proti vám. Na toto všetko dostanete širokú ponuku palebnej sily od rôznych samopalov, cez klincové, výbojové zbrane, až po laserovú pušku. K tomu nechýba niekoľko granátov zintenzivňujúcich lietanie tiel nepriateľov krížom cez miestnosti.

Okrem štandardných levelov vám FEAR 2 ponúkne aj pár misií s mechom, s ktorým zničené mesto rozbijete na kúsky a vychutnáte si úplne iný pohľad na hru. Podobnú deštrukciu si užijete, aj keď zasadnete za kanóny v niekoľkých obranných situáciách. Všetko toto budú navyše prestrihovať jedinečné scény s Almou, ktorá sa vám pravidelne objavuje a mení vaše okolie na krvavý kúpeľ. Zabíja všetkých vašich priateľov a nastoluje otázku, prečo ste stále nažive...

Žiaľ celé sa to znovu nesie presne v duchu prvého dielu, všetko je síce odladenejšie a dokonalejšie, ale nepohlo sa to výraznejšie vpred. Z titulu cítiť, že to nie je pravé pokračovanie pôvodnej hry. Je to skôr nový paralelný príbeh vytvorený z nutnosti, keďže Monolith pôvodne stratil značku FEAR a  musel vymyslieť úplne novú hru v Alma univerze a len náhodou, tesne pred vydaním, získal značku späť. Napriek tomu ale Project Origin robí to, čo sme po prvej hre tak veľmi potrebovali - dáva odpovede na otázky a to takmer všetky otázky. Práve to ju robí dôležitým prídavkom do série a nevyhnutnosťou pre fanúšikov hry. Napriek množstvu informácií tu nenájdete veľa filmových výpravných elementov, žiadne zdĺhavé rozhovory, prestrihové scény, všetko je rýchle a akčné. Informácie nasávate počas bojov od kolegov cez headset, čítaním každého poznámkového bloku, ktorý uvidíte a aj sledovaním rôznych záznamov na monitoroch. Okrem iného dokonca zistíte aj prečo a ako vaša postava dokáže aktivovať slow motion.

F.E.A.R. 2: Project Origin
Alma sa vrátila....

V samotnej hrateľnosti spravili autori niekoľko menších úprav, napríklad záhadne zmizli save a quicksave a musíte sa uspokojiť s checkpointami. Pozitívom je, že zostali lekárničky a štíty, ale zase negatívnom je prílišné zjednodušenie hry, ktorá začína byť relatívne náročnou až na najvyššej obtiažnosti. Ak ste hrali pôvodnú hru, určite odporúčame začať na najvyššej obtiažnosti.

Hru popri single kampani mierne rozširuje multiplayerová stránka, ktorá však nevybočuje z priemeru a napriek rýchlej a graficky dokonalej akcii sa zrejme viac nepresadí. Možno keby znovu vypustili multiplayer ako free prídavok, môže sa veľmi rýchlo rozšíriť a nájsť si priaznivcov. Z módov má niečo do seba hlavne Armored Front, kde preberiete mechov a poriadne to roztočíte.

Graficky hra exceluje. Rýchly framerate, kvalitné efekty, slušné textúry a to by aj na priemerných počítačoch malo dostiahnuť 60 fps. Autori tým ukazujú, že ich Lithtech engine nie je mŕtvy a dokáže pôsobivé veci úplne odlišné od hier na konkurenčných enginoch. Hlavne sa pohrali s filtrami, ktoré vytvárajú pôsobivú atmosféru či už počas bežnej streľby, počas slowmotion, alebo v mechovi.  Výrazné prepracovanie vidieť aj na animáciách hlavnej postavy, kde vidíte ako ruky a nohy postavy prevádzajú každú činnosť. Rovnako ani spracovanie animácií AI nezaostáva a aj ich možnosti sa rozšírili a okrem štandardného krytia, skákania a prevracania objektov a schovávaním sa za nimi, sa vedia aj plaziť, alebo otvárať dvere auta a kryť sa za nimi, ak je to nutné. Z prostredí sú ulice zničeného mesta jedinečne detailne spracované, rovnako aj útroby budov a podzemné priestory majú svoj štýl. Jediné, čo autori nedotiahli, je niekoľko pohľadov na celé mesto zhora, ktoré pôsobia príliš jednoducho.

F.E.A.R. 2: Project Origin
F.E.A.R. 2: Project Origin Alma je stále tu.
Alma je stále tu.

F.E.A.R. 2: Project Origin Toto je len náznak brutality, ktorú Alma rozpútala.
Toto je len náznak brutality, ktorú Alma rozpútala.

F.E.A.R. 2: Project Origin Alma vám niekoľkokrát názorne predvedie svoju silu.
Alma vám niekoľkokrát názorne predvedie svoju silu.

Zvuková stránka je podobne ako v jednotke fantastická a je ďalším kolieskom, ktoré dotvára atmosféru. Hlavne samotná streľba, alebo aj zvuky v scénach s Almou vynikajú nad bežné štandardy. Spomaľovanie zvukov v slow-motion efekte exceluje.

Hra je síce primárne určená pre PC, ale autori sa už so sériou Condemned zaučili na konzolách a teraz na ne priniesli výrazne plynulejší zážitok ako v konverzii prvej hry. Grafika je tam síce menej ostrá ako na PC a skôr sa pohybuje okolo 30fps, ale zážitok z hry to nepokazí, aj keď mierne tlmí niektoré prvky dotvárajúce atmosféru.

Keď si to zhrnieme, Monolith priniesol kvalitnú FPS akciu s atmosférou, náznakmi hororu a maximálnou brutalitou. Možno sa neposunuli oproti prvej hre ďalej, ale doviedli svoj štýl k dokonalosti a fanúšikovia FEARu si titul určite vychutnajú. Ostatní, ktorí ešte sériu nehrali, hru môžu skúsiť, príbeh prvého FEARu im chýbať nebude a krv, deštrukcia a dynamika im možno zachutia. Dúfajme, že nabudúce už Monolith dodá skutočné pokračovanie a ALMU konečne dostaneme.

F.E.A.R. 2: Project Origin
F.E.A.R. 2: Project Origin Časti s mechom sú expolozívne.
Časti s mechom sú expolozívne.