WALLACE & GROMIT: FRIGHT OF THE BUMBLE BEES

8.0

Nová dvojica podarených postáv je hlavným ťahúňom nového videoherného seriálu.

K Wallace & Gromit sa ako obvykle viaže humorná historka. V mojom prípade bolo stretnutie s touto podivuhodnou dvojicou úsmevné z toho dôvodu, že som si kvôli nej kúpil permanentku do kino klubu a využil som ju iba raz, pretože po projekcii troch krátkych filmov prišli prázdniny a moje členské expirovalo skôr, než som stihol vzhliadnuť iný umelecký snímok. Bez ohľadu na to, videl som na plátne skvelé tri miniepizódy od Nicka Parka, ktorého od toho momentu, každým ďalším filmom žerem viac a viac.

Myslím, že nie som sám, kto netrpezlivo čakal na hernú adaptáciu animovaného filmu od Aardman Animations. Nebolo to z obáv, že o predlohu nebude dobre postarané, na hre predsa pracuje Telltale Games, ale púha zvedavosť. Výsledné hodnotenie sa nedá prehliadnuť a z neho hovorí jediné, majstri epizodického obsahu opäť servírujú seriál, ktorý bude milovaný a na trhu nebude mať použitým humorom obdobu. Ono by sa mohlo zdať, že Telltale Games nevie robiť vážne hry a pre svoje adaptácie si schválne vyberá predlohu, ktorá je humorná a uštipačná, aby si uľahčili robotu.

W + G = GA

Nie je to tak celkom pravda. Pre potreby nového štvordielneho seriálu Wallace & Gromit's Grand Adventures bola tak dokonale naštudovaná predloha, že zachádza aj do takých zbytočných detailov ako odtlačky prstov na modeloch postáv, či jamky po nástrojoch na hmote, z ktorej sú vyrobené. To sú tie menej viditeľné stopy, ale čo takto plná špajza krekrov, jazierko pred domom, ktoré sa zmení na príjazdovú cestu, Wallacova slabosť pre syr alebo nemý výraz Gromita, z ktorého sa dá vyčítať „nerob to pre kristove rany“?

Wallace & Gromit: Fright of the Bumble Bees
Wallace & Gromit: Fright of the Bumble Bees Hra obsahuje niekoľko narážok na animované filmy.
Hra obsahuje niekoľko narážok na animované filmy.

Wallace & Gromit: Fright of the Bumble Bees Wallace, ako obvykle, v problémoch.
Wallace, ako obvykle, v problémoch.

Wallace & Gromit: Fright of the Bumble Bees Na obrázku nie je, ale dočkáte sa aj naháňačky na aute a scény s vysúvacím rebríkom.
Na obrázku nie je, ale dočkáte sa aj naháňačky na aute a scény s vysúvacím rebríkom.

Pre absolútne ponorenie do hry nie je potrebné dôverne poznať výstrednú dvojicu - roztržitého vynálezcu, ktorý je obeťou vlastného génia a nemého štvornohého pomocníka, ktorý ho vždy zo šlamastiky ťahá, sú to však detaily, ktoré len potvrdzujú, prečo máte tieto postavy tak radi. Už ste sa s nimi pozreli na mesiac, pestovali zeleninu, prevádzkovali pekáreň a teraz je novou živnosťou dua z West Wallaby Street výroba medu. Aby sa však Wallace uchytil v tomto biznise a vyrovnal hromadiace sa nezaplatené účty, musí dodať do západu slnka 50 galónov miestnemu obchodníkovi.

Čo teraz? U vynálezcu sa človek nenudí a nový nápad pri koketovaní so susedkou-záhradkárkou ho privedie k riešeniu. Nebudem zbytočne prezrádzať, len poviem, že malý experiment má vedľajšie účinky. Pomôže vyriešiť dočasne situáciu, ale potom mesto napadnú obrovské včely. Fright of the Bumble Bees vedia hráča z jedného problému do druhého, pričom si udržuje štandardnú schému videnú už v Sam & Max. Telltale Games opäť násobia všetko tromi a toto pravidlo sa vzťahuje nielen na puzzly, ale aj stupňovanie deja.

Pravidlo troch

Musíte nájsť tri ingrediencie do špeciálneho toniku na zalievanie kvetov, Wallace chce na raňajky tri veci, vonku zúria včely na troch miestach a pod. Tento trademark sa nesie naprieč celou tvorbou Telltale Games, nie je rušivý, ale človek by čakal, že už zmenia po toľkých rokoch aj princípy a stavbu logických problémov. Tie sa nesú v duchu prístupnosti a logiky. Nie je potrebné ich vykonať v presnom poradí, ale prieskumom prostredia domu, kde začínate a malého námestia, kde zase pre zmenu vyspovedáte obyvateľov, získavate kúsky do rozbitej mozaiky a napredujete.

Na začiatku sa chopíte Gromita počas prípravy raňajok a prebúdzaní pána, neskôr dostanete pod kontrolu aj Wallacea, aby ste nakoniec po cca 4 hodinách hrania zachránili mestečko v koži psíka. Ovládanie je veľmi pohodlné, postavičky priamo v priestore presúvate pomocou WASD a celú interakciu obhospodaruje myš. Kamera vždy dokonale sleduje dianie na obrazovke a jej otáčaním na mieste vytvára celkom široké panoramatické zábery.

Po technickej stránke spravili autori veľký pokrok smerom k navigácii v prostredí pomocou mapy a takmer úplným eliminovaním loadingov. V prostredí je tentoraz viac objektov nielen na prieskum, domček dvojice je plný vynálezov a funkčných mechanizmov a postavičky ukecanejšie ako kedykoľvek predtým. Veľkou škodou, že hlavnému hrdinovi neprepožičal hlas Peter Sallis, avšak aj náhradník robí svoju robotu na výbornú. To do bodky platí aj pre hudbu z pera Jareda Emersona-Johnsona. Už v Sam & Max dokázal s jazzovými linkami pracovať ako s vlastnými, v Fright of the Bumble Bees dokonca jeho cit pre navodenie atmosféry ide ďalej. Skrátka dychové nástroje zvláda ľavou zadnou.

Prvá epizóda veľkých dobrodružstiev Wallacea a Gromita sa drží originálu ako kliešť. Ide o výborný prepis animovaného seriálu, kto má rád plastelínovú dvojicu od Aardman Studios a Nicka Parka, tak sa nudiť zaručene nebude.

napísal spacejunker 30.3.2009
8.0
+ výborná adaptácia