BATTLEFORGE

BATTLEFORGE

8.5

Online stratégia od EA sa dočkala finálnej verzie a my sme neodolali a opäť sme sa šli pozrieť do fantasy sveta, kde dominuje meč a mágia.

Online stratégia od EA sa dočkala finálnej verzie a my sme neodolali a opäť sme sa šli pozrieť do fantasy sveta, kde dominuje meč a mágia. Napriek tomu, alebo práve preto, že v súčasnosti PC trh nemá núdzu o RTS, povieme si o tejto hre trochu viac a pozrieme sa na jej výslednú podobu. Konkurencia je momentálne tvrdá a do konca roka sa to ešte zostrí, nebude BattleForge ušliapaná do prachu? Na tomto mieste vám dáme odpoveď.

Vďaka štedrosti tvorcov ste sa s hrou mohli oboznámiť už v uzatvorenom a neskôr otvorenom betateste, takže zrejme väčšina z vás vie, o čo sa jedná. Ale opakovanie je matka múdrosti a možno niekomu tento titul predsa len unikol, takže si pripomenieme, ako to vlastne funguje. Funguje to dobre a v systéme sa vývojári po testovaní už zbytočne nevŕtali. Naozaj nebol dôvod, keďže je prehľadný, ľahko si ho osvoja aj laici a dostane sa vám do krvi.

Alfou a omegou hry sú magické karty, vďaka ktorým hráč vyvoláva na bojisku rôzne jednotky od bojovníkov s mečmi a lukostrelcov, až po mohutné kreatúry, elementálov, gigantov a draky. Sortiment dopĺňajú podporné a devastačné kúzla a symbolicky sú zastúpené aj obranné veže. Ponuka závisí od výberu kariet, ktoré sú začlenené do štyroch základných balíčkov zodpovedajúcich rôznym živlom. Oheň obsahuje najsilnejšie jednotky, väčšinou so smrtiacimi plameňmi a žeravými strelami, medzi ktorými sú samozrejme aj spomínané draky. Taktiež zahrňuje agresívne najničivejšie kúzla, ako je inferno a roj meteoritov. Naopak ľad je skôr defenzívnou mágiou a nepriateľov hlavne ochromuje a spomaľuje. Príroda je cenným zdrojom liečivých a podporných doplnkov, ale má aj odolné kreatúry, ktoré vedia nepekne ublížiť svojimi pazúrmi a čeľusťami. Kostlivci a ďalšia nemŕtva háveď spolu s kúzlami, čo vysávajú energiu a prekliatiami sú v ponuke tieňa.

BattleForge
BattleForge S princípmi hry vás oboznámi úvodný scenár, kde hráte s určenými kartami a jednotkami.
S princípmi hry vás oboznámi úvodný scenár, kde hráte s určenými kartami a jednotkami.

BattleForge Môžete vytvárať vlastné balíčky a všetky karty si pohodlne vyskúšať.
Môžete vytvárať vlastné balíčky a všetky karty si pohodlne vyskúšať.

BattleForge S kartami potom absolvujete scenáre a boje v arénach.
S kartami potom absolvujete scenáre a boje v arénach.

Všetky karty je možné vyskúšať v tréningovej simulácii s počítačovým súperom a dajú sa ľubovoľne kombinovať. Hráč si tak môže vytvoriť unikátne balíčky s bohatými variáciami. Záleží len na ňom, či využije len prostriedky jednej mágie, alebo skombinuje všetky štyri. Optimálne je však vytvorenie balíčkov z dvoch elementov. Ideálna je kombinácia s prírodou, keďže liečenie nikdy nie je na škodu. Silný set vytvoríte hlavne v zlúčení s ohňom. Nepriateľ vystavený devastujúcim plameňom a vašim bojovníkom, ktorých priebežne doliečujete, je väčšinou ľahká korisť. Samozrejme môžete zvoliť úplne iné kombinácie.

Všetky kúzla a jednotky sú začlenené do niekoľkých úrovní. Okrem toho, že tie, čo sú v rebríčku vyššie, majú lepší efekt, stoja aj viac energie a vyžadujú viac elementárnych prstencov. Tie si hráč musí zabezpečiť priamo na bojisku. Na stanovených plochách po celej mape sa dajú postaviť generátory energie a menej často prstence živlov. Zatiaľ, čo kúzlam na najnižšej úrovni stačí jediný prstenec, ktorý navyše máte už v úvode, najlepšie kúsky vyžadujú až štyri. Na každej karte je jasne vyznačené, koľko prstencov je nutné, aby sa dala použiť a koľko z nich musí mať zodpovedajúci element. Samozrejme ohnivé kreatúry budú vždy vyžadovať nejaké ohnivé prstence, ľad zas ľadové atď. Karty sa na bojisku dajú používať opakovane, kým je dostatok prstencov a energie. Ak to scenár nestanoví inak, jediný spôsob, ako hráč môže byť porazený, je strata všetkých prstencov živlov. Nové jednotky a kúzla sa dajú aplikovať kdekoľvek v blízkosti generátorov a už vyvolaných jednotiek. Pri použití karty ďaleko od generátorov sa však objavia s poškodeným zdravím.

BattleForge ponúka slušnú variáciu režimov a to aj vrátane misií pre jednotlivca. Náplň je zvyčajne zameraná na elimináciu bossov, ku ktorým sa najprv treba prebojovať, inokedy zas musíte brániť vytýčené jednotky alebo budovy, a občas doraziť na určené miesto, kým neuplynie časový limit. Podobnú náplň majú aj kooperačné misie pre dvoch a štyroch užívateľov, kde je ale zážitok umocnený spoluprácou hráčov. Ďalšou možnosťou je tréningový duel alebo neľútostné PvP boje v arénach pre znepriatelenú dvojicu alebo dvojčlenné družstvá. Tento režim je najviac adrenalínový, pretože živí hráči sú nevyspytateľní. Je bežné, že kým útočíte na jednom mieste, súper sa pokúša zrušiť vaše prstence na dvoch ďalších, takže sa musíte poriadne obracať.

K tomu priamo do víru boja môžu obidve strany prihadzovať stále nové kreatúry a kúzla a z toho býva parádna mela. Keď horda vašich jednotiek zaútočí na skupinku lukostrelcov, to ešte neznamená, že ľahko zvíťazí. Nikdy totiž neviete, koľko energie má súper, čo asi privolá a ktorú kartu použije. Reagovať teda musíte na momentálne podnety. Spoliehať sa na to, že proti vám stojí slabá armáda, môže byť osudnou chybou. Taktickou výhodou na bojisku, hlavne pri obrane prstencov, sú hradby, na ktoré sa dajú umiestniť lukostrelci. Hradby sa dajú stavať len na vyznačených priestoroch, dajú sa opravovať a po zničení postaviť nanovo. Samozrejme za energiu.

BattleForge
BattleForge Na obranné hradby je vhodné umiestniť lukostrelcov.
Na obranné hradby je vhodné umiestniť lukostrelcov.

BattleForge Keď má hradby nepriateľ, treba vybrať jednotky s devastačnými útokmi.
Keď má hradby nepriateľ, treba vybrať jednotky s devastačnými útokmi.

BattleForge Pri kooperácii je niekedy na bojisku poriadna mela.
Pri kooperácii je niekedy na bojisku poriadna mela.

Všetky dostupné scenáre a arény sú prehľadne zaznačené na mape krajiny aj s počtom hráčov, pre ktorých sú určené. Pri postupe sa odomykajú nové scenáre a tiež sprístupnia vyššie obtiažnosti tých pôvodných. Predstavujú tak väčšiu výzvu a aj odmeny za víťazstvo býva sladšia. Tou odmenou sú bonusy k vybraným kartám, vďaka čomu má tím orkov viac životov, alebo blesk spôsobí väčšie poškodenie. Niekde by sa mali objaviť aj mapy pre 12 hráčov, čo si ale neviem v praxi dosť dobre predstaviť, keďže už pri boji štyroch užívateľov sa po obrazovke presúvajú húfy jednotiek a niekedy je poriadne husto.

Oproti beta verzii hra doznala vlastne len kozmetických zmien. Všimnete si menšie dizajnové úpravy na mape krajiny, plne funguje obchodovanie, dokupovanie balíčkov a aukcie predmetov medzi hráčmi a niekoľko jednotiek bolo nahradených inými. Booster packy však obsahujú len po 8 doplnkových kariet a stoja zbytočne veľa bodov, ktoré sa väčšinou kupujú za reálne peniaze. Čo sa týka obmeny jednotiek, z pôvodnej verzie si napríklad nepamätám šamana-liečiteľa na strane prírody, ktorý je v hre užitočnou podpornou silou. Všimol som si však aj absenciu užitočných jednotiek, ktoré zastúpili menej efektní náhradníci. Inak AI je slušná a počítač vie dať poriadne do tela, hlavne na vyšších obtiažnostiach.

Ak by som mal hru porovnať s iným titulom, zvolil by som si Warhammer 40 000: Dawn of War. Hoci v DOW 2 sú boje prepracovanejšie a poskytujú viac taktických možností, systém získavania surovín a misie nesú spoločné znaky. V prípade obidvoch hier totiž treba obsadzovať (vybudovať) generátory surovín priamo v teréne, s výnimkou obranných vežičiek sa nestavia, len vyvolávajú jednotky a dôraz je kladený na dynamické boje. V prípade misií má BattleForge dokonca navrch, pretože hoci nemajú špeciálnu náplň, predsa len ponúkajú väčšiu variabilitu a postup v boji, ako sterilné ťaženie v Dawn of War 2, kde sa takmer neustále loví vodca nepriateľského tábora.

BattleForge
BattleForge Na vyvolanie týchto gigantov treba veľa elementárnych prstencov a energie.
Na vyvolanie týchto gigantov treba veľa elementárnych prstencov a energie.

BattleForge Nepriateľ pred bránami  nemá veľké šance.
Nepriateľ pred bránami nemá veľké šance.

BattleForge Niekedy sa vyskytnú aj silní bossovia.
Niekedy sa vyskytnú aj silní bossovia.

Technická úroveň hry je slušná, grafika neurazí a efekty kúziel (hlavne na báze ohňa) sú naozaj vydarené. Pritom nároky nie sú prehnané, takže sa nemusia obávať ani majitelia slabších zostáv. Nie je to síce žiadne „wow“, ale dobrý štandard, na ktorý nie je dôvod šomrať.

Online stratégia BattleForge je chutným kúskom a mal by ju vysúšať každý priaznivec RTS, čo nemá problém s internetovým pripojením. Stále je k dispozícii trial verzia, takže sa skúšku nič nedáte, len trochu času, kým stiahnete klienta a záplaty. Po kúpe balenia s hrou už potom neplatíte žiadne iné poplatky (ak si vystačíte bez booster packov), ani mesačný paušál. BattleForge nemá žiadne výraznejšie nedostatky, snáď len pokročilé ovládanie jednotiek by nebolo od veci a škoda zlého načasovania premiéry. Vychádza totiž v čase, keď sa musí biť o priazeň hráčov so silnými konkurentmi, ktorí sú na štartovej čiare zvýhodnení osvedčenými názvami a výraznejšou reklamou v médiách.

napísal uni 15.4.2009
BattleForge
| BATTLEFORGE