AION

AION

7.5

MMORPG, ktorá možno poletí... z vašich diskov

MMORPG titulov je už na trhu nepreberné množstvo. No hoci je z čoho vyberať, po obsahovej stránke sú si mnohé podobné ako vajce vajcu. Nový vietor do tohoto žánru už pár rokov sľubuje priviať Aion. Konečne sa môžeme presvedčiť, či to boli len plané sľuby, alebo je to naozaj online svet, akému niet páru.

Hra má raketový nástup, to znamená, že servery sa rýchlo zapĺňajú a v rebríčku predajností je momentálne na popredných miestach. Niekde dokonca na stupni najvyššom. To ale nevypovedá o kvalitách hry, skôr o dobrej reklame a prezentácii. Podobne na tom bol svojho času aj Age of Conan, ale nadšenie hráčov rýchlo opadlo a tak, ako prišli, mnohí aj odišli. Čaká podobný osud aj Aion, alebo svoje kúzlo nestratí ani po dôkladnej ochutnávke? Nuž, po osobných skúsenostiach vám môžeme povedať, že ani toto nie je MMORPG snov, ako sa nás snažia presvedčiť distribútori. Nie je to však ani hra na odstrel. Určite si nájde verných priaznivcov, ale budú aj sklamaní zákazníci. Tak si teda povedzme, prečo. Odpoveď je v podstate jednoduchá, ale zrejme na ňu prídete aj sami, keď vás bližšie oboznámime s obsahom.

Pri vytváraní vášho hrdinu, bojovníka, skauta, mága alebo liečiteľa, zrejme budete nadšene vyberať pohlavie, účes, dekorácie a iné „serepetičky“. Veď to vyzerá tak pekne. Vhupnete do hry a tento pocit vás neopustí. Graficky je hra jednoznačne jednou z najkrajších MMORPG na trhu. Hoci vnímavejší hráči si rýchlo všimnú, že zatiaľ, čo postavám a objektom venovali vývojári značnú pozornosť, spracovanie terénu je na tom slabšie. Keď však vdýchnete atmosféru a pozorujete bytosti, a vtáky, ktorými sa to hemží všade vôkol vás, skrátka naozaj žijúci svet, budete z toho mať dobrý pocit. Pri tvorbe hrdinu si dobre rozmyslite, ku ktorej strane sa pridáte. Všetky postavy na vašom konte totiž môžu pochádzať len z jednej frakcie. To znamená, že budú prináležať k elegantným Elyos, ktorí obývajú hornú časť roztriešteného sveta Atreia, alebo k démonickým Asmodians na opačnej strane. Ak chcete postavy z oboch frakcií, potrebujete nové konto. A keďže hra je spoplatnená, sotva tak učiníte. Vždy však môžete zmazať všetky postavy jednej frakcie a začať odznovu s druhou, ak myslíte, že sa to oplatí.

Aion
Aion Zhyň, sila nečistá!
Zhyň, sila nečistá!

Aion Hra ponúka štyri  tradičné povolania, tie sa neskôr delia vždy ešte po dve.
Hra ponúka štyri tradičné povolania, tie sa neskôr delia vždy ešte po dve.

Aion Remeslá vám umožnia jednoduchú výrobu rôznych predmetov.
Remeslá vám umožnia jednoduchú výrobu rôznych predmetov.

Prvých desať úrovní nazbierate na výukovom ostrove. Je pomerne rozsiahly a zrejme tam strávite niekoľko (reálnych) dní, kým nevyfasujete titul a priepustku do skutočného sveta Aionu a nevyberiete si jedno z dvoch pokročilých povolaní. Už nebudete len hrdinom, so stratou pamäti, ale nadľudská bytosť daeva. To vám otvorí nové možnosti, hoci ich zas nie je tak mnoho. Na ostrove zistíte, že sa bojuje pomocou zručností, ktoré dokupujete u majstrov a aktivujete ich pomocou ikon na ploche. Zručnosti sa používaním zlepšujú a nové kúpite len vtedy, keď máte potrebný level. Inak je vývoj postavy minimálny, žiadne hranie s atribútmi, alebo niečo podobné a to trochu zamrzí. Niektoré zručnosti sa dajú použiť len okamžite po použití inej. Napríklad mág vrhne ohnivú guľu a až potom môže aplikovať inferno.

V prípade smrti ste dočasne bezvládni a oživíte sa pri posledne aktivovanom obelisku, ktoré sú roztrúsené v krajine. Obliekať si môžete len oblečenie zodpovedajúce vášmu povolaniu a podobne je to aj so zbraňami. Sú tu však aj rôzne klenoty, plášte a doplnky univerzálne pre všetkých, a niektoré sa dajú obohatiť o doplnkové efekty a vlastnosti vložením runových kameňov „manastones“. Za zmienku stoja aj úlomky sily, ktoré podobne, ako ostatné používané predmety, vložíte na maketu postavy. Tieto úlomky zvyšujú účinok kúziel a útokov, avšak len keď sú v aktívnom režime, navyše vtedy sa míňajú. Takže ich treba dopĺňať, alebo nahradiť lepšími a pri boji so slabými nepriateľom je ich vhodné „vypnúť“. Efekt vašich úkonov zvyšujú od desiatej úrovne aj duchovné body. Zvyčajne ich získavate za zásluhy v boji a majú podobnú formu, ako zásobník života a energie. Sú dočasné a môžete ich minúť aj na aplikovanie špeciálnych kúziel a útokov. Od dvadsiatej úrovne využijete aj stigma systém, vďaka čomu získate extrémne silné schopnosti a to aj také, ktoré za normálnych okolností pri vašom povolaní nemôžete používať. Dopracovať sa k nim je ale zdĺhavé, pretože zvyšovanie úrovní je pomalé, čo mnohí hráči ťažko ponesú.

Samozrejme, v hre nechýbajú úlohy, je ich veľké množstvo a v podstate sú členené do troch kategórií. Niekedy zaujímavé sú úlohy kampane. Tým sa vlastne nevyhnete, ale odmenou je vám progres a špeciálne doplnky, takže prečo nie. Napríklad tituly, ktoré vám po aktivovaní prinesú bonus, nie sú na zahodenie. Tieto zadania viac-menej tvoria príbehovú líniu a vy aspoň neblúdite bezcieľne po krajine. Potom sú tu štandardné úlohy, ktoré môžete podľa chuti prijímať od postáv roztrúsených v krajine. Napokon sú to pracovné zadania a tie sa týkajú hlavne remesiel a výroby predmetov. Úlohy sa bohužiaľ v drvivej väčšine prípadov obmedzujú na zabíjanie stanoveného počtu nepriateľov alebo vyzbieranie nejakých predmetov. Zadania v kampani bývajú o niečo nápaditejšie, aj keď utáranejšie.

Aion
Poďte si s nami trochu zalietať...

V krajine môžete zbierať vybrané rastliny a ťažiť rudu. Zaujímavé je to, že niekedy sa vyskytujú vo vzduchu. Proces je jednoduchý, označíte rastlinu alebo ložisko a čakáte, kým sa extrahuje. Úspech závisí od vašich skúseností s extrahovaním. Musíte dúfať, že produkt získate skôr, ako sa naplní mierka zlyhania. Ak sa to nepodarí, treba skúsiť znovu. Výroba predmetov je tiež jednoduchý proces. Vlastne prebieha podobne, ako zber surovín. Na výrobu však potrebujete mať všetky predmety uvedené v recepte a treba sa postaviť k zodpovedajúcemu výrobnému zariadeniu. Čiže k vyhni, krosnám, či pracovnému stolu. Za zasvätenie do odboru (je ich šesť) treba platiť a pri výrobe opäť treba dúfať, že predmet dokončíte skôr, ako sa naplní mierka zlyhania.

Pri plnení fádnych úloh poteší aspoň veľmi dobrá orientácia pomocou mapy a odkazov na lokality, ktoré sú priamo v texte zadaní. Napríklad máte uloviť čierneho vlka, tak kliknete na jeho pomenovanie a zistíte, že je v Skalistých horách a po ďalšom kliknutí na tento odkaz už vidíte značku na mape. Inventár je nazývaný kockou a jeho malú kapacitu si môžete viackrát rozšíriť za peniaze u vybraného obchodníka. Menšie výhrady mám ku kamere. Síce si ju môžete ľubovoľne polohovať a pri zoome dosiahnete prechod z pohľadu tretej osoby na pohľad z prvej osoby. Ale občas vám pri rozhliadaní robí neplechu.

S drobnými odchýlkami všetko, čo tu bolo doposiaľ uvedené, nájdete v každej priemernej MMORPG. Čo by však malo robiť Aion výnimočným, je lietanie hrdinov. Nie, žeby to bola prvá hra, kde sa lieta, na tejto idei je napríklad založená hra FLYFF Online. Ale predsa len, pekne modelovaný éterický svet, kde sa hrdinovia vznášajú na anjelskych alebo démonických krídlach a vedú bitky vysoko v povetrí, to znie dobre. Nuž, áno znie, lenže si zalietate veľmi málo. Krídla vám síce narastú už na desiatej úrovni, no užijete si ich až po dovŕšení dvadsiatej piatej úrovne. Vtedy budete môcť konečne poletovať a ničiť nepriateľov v lokalite zvanej Priepasť. Dovtedy budete môcť svojpomocne lietať len vo vyhradených, spravidla veľmi malých priestoroch v okolí väčších sídiel. Blahodarný pocit, keď rozprestriete krídla a vznesiete sa do výšky, vám s okamžitou platnosťou skazí náraz do neviditeľnej bariéry. Sotva niekoľkokrát mávnete peruťami, už musíte znovu kráčať po svojich, prípadne sa uspokojíte so zaplatením teleportu, alebo miestenkou na transportného vtáka. Trojsekundové poskočenie s roztiahnutými krídlami v bezletových zónach je veľmi slabá náplasť.

Aion
Aion Inventár a profil s výbavou na makete hrdinu.
Inventár a profil s výbavou na makete hrdinu.

Aion Zahorel som k tebe láskou.
Zahorel som k tebe láskou.

Aion Lacno? Tak koľko za noc, dievčatko?
Lacno? Tak koľko za noc, dievčatko?

Takže sa márne tešíte na nálety na hordu banditov alebo únik do ovzdušia pred rozzúrenou beštiou. Teda stane sa, ale naozaj skôr výnimočne. Pritom tých pár úloh, kde napríklad poletujete a hľadáte skameneliny na bralách alebo ťažíte vzácne nerasty v éteri, sú príjemnou zmenou oproti zaužívanej rutine. A neprekáža ani stanovená maximálna dĺžka letu, po ktorej musíte pristáť, inak sa zrútite a ktorá sa dá zvyšovať. No prečo je na lietanie vyhradených asi 5 % celkovej plochy územia, to je naozaj nepochopiteľné. Bolo by skvelé, keby dostali väčší priestor boje a úlohy súvisiace s lietaním. Lenže tvorcovia absolútne nevyužili tento potenciál a tak aj zahodili šancu vymaniť hru zo šedivého priemeru. Pretože, povedzme si rovno, okrem lietania tu nie je žiadny atypický prvok, len niekoľko kozmetických vylepšení. Je možné, že na vysokých úrovniach si zalietate výrazne viac a nie len v Priepasti. Lenže väčšina hráčov jednoducho nebude mať trpezlivosť venovať sa otupujúcej „grindovačke“, kým sa pomaly dosúkajú k vytúženej dvadsiatej piatej úrovni.

Mohli by sme napísať názvy mnohých MMORPG, na ktoré sa AION podobá. Je to totiž online univerzum s tradičnými, dookola omieľanými princípmi väčšiny virtuálnych svetov. Má však dobrú úroveň, podobne ako napríklad LOTR Online, ku ktorému sa blíži aj vizuálne. Ak vám stačí, že sa na hru dobre pozerá plus pohodlné užívateľské rozhranie, tak Aion skúste. Ak nemáte chuť platiť za to, čo tu už bolo mnohokrát predtým, počkajte si na inú MMORPG, alebo zostaňte pri tej, ktorú práve hráte a kde už máte komunitu priateľov.

Dolietali sme a tak teraz môžeme zhrnúť pocity z tejto hry. Aion je pekná, ale prachobyčajná MMORPG, ktorá za momentálny zvýšený záujem vďačí len výbornej propagácii a reklame. Aion sa síce pohodlne hrá a má niekoľko kozmetických vylepšení, ale v zásade neprináša do žánru absolútne nič nové. S tým, že sa jedná o jeden z najkrajších titulov na trhu, sa uspokojí málokto. Jediný výraznejší element v hre, krídla, sú využité len minimálne. A to je veľká škoda a osudová chyba tvorcov, vďaka ktorej Aion dokonale splýva s bežnými MMO titulmi na trhu.

Aion
Aion Letím, letím, až kým nenarazím.
Letím, letím, až kým nenarazím.