MARIO & LUIGI: BOWSER'S INSIDE STORY

MARIO & LUIGI: BOWSER'S INSIDE STORY

9.5

RPG ako remeň

Recenzia na DS verziu

Čo nového v Hríbikovstve? Bowser v zúfalom pokuse o únos Peach a zmocnenie sa jej hradu zožral magický hríb, ktorý ho premenil na obrovský vysávač a prehltol všetky postavičky vrátane princeznej. Akoby to nestačilo, tak v kráľovstve vyčíňa vírus meniaci Toadov na spuchnuté paralyzované pampúchy. O to viac práce má dvojica najslávnejších inštalatérov – vysporiadať sa so záhadnou chorobou a apetítom Bowsera.

Mario & Luigi Bowse'rs Inside Story nadväzuje priamo na dlhoročný odkaz diktovaný RPG hrami Mario a vychádza z hernej mechaniky, ktorej základy boli položené handheldovými spin-offmi. Ako môže zachrániť rozprávkový svet dvojica, keď v predchodcovi cez časopriestor cestovali okrem dospelých aj detské alter egá Baby Mario a Baby Luigi? Bowser's Story sa takisto odohráva v dvoch rovinách - vo vnútri zloducha Bowsera a vonku. Mario a Luigi však na úlohu nie sú sami, pomáha im (bez toho, aby o tom vedel) sám zloduch, dokonca ho hráč priamo ovláda! Je to bizarné a bizarná je aj overená a dokonale fungujúca kombinácia skákačky s RPG prvkami alebo RPG s prvkami skákačky. Ako len chcete.

Jednoduchá na pohľad, komplexná vo vnútri. Hra snáď s najškaredším obalom za posledné obdobie klame telom. Farebný vizuál evokuje prechádzku ružovou záhradou pre najmenších. Bowser's Story tak trochu popiera trademark Nintenda, že je pre každého. Stúpajúca obtiažnosť je nastavená tak, aby každý súboj bol výzvou a zároveň prinášal eufóriu z porazeného nepriateľa korunovanú uľavujúcim „UF“. Víťazstvo nie je determinované výzbrojou a úrovňou postáv, i keď aj tieto faktory sa podpisujú pod vaše úspešné ťaženie, ale vašou šikovnosťou.

Skúška reflexov

Na rozdiel od iných RPG, na ktoré sme dlhé roky zvyknutí, sa postavičky v Bowser's Story dokážu ubrániť každému výpadu nepriateľa a dokonca mu uštedriť aj bolestivý counter, ak ste si dobre svoj manéver načasovali. V neskorších fázach k samotnému súboju ani nemusí dôjsť, stačí ak sa vyhnete kontaktu s monštrom a skočíte mu na hlavu. O ostatné sa postará sila a úroveň postavy. Na obranu sa používa skok a úder kladivom, ktorý z nich použijete, musíte vyčítať z chovania nepriateľov a aby toho nebolo málo, tak potrebujete určiť, na ktorú postavu bude zameraný útok, či na Maria alebo Luigiho. V prípade Bowsera je to jednoduchšie, vyberáte len medzi silným výpadom labou alebo ostňami na pancieri.

Mario & Luigi: Bowser's Inside Story

Mario a Luigi sa pohybujú ako jedna postava, ale každý má rezervované tlačítko pre skok.
Mario & Luigi: Bowser's Inside Story

Bowserov ohnivý dych kontrolujete fúkaním do mikrofónu.
Mario & Luigi: Bowser's Inside Story

Aj obyčajní nepriatelia vás môžu položiť na lopatky.

Nepriatelia dávajú najavo svoje úmysly animáciami a je ich čoraz ťažšie dopredu prečítať. U niektorých je to obláčik pary, u niektorých zmena letu strely a iní sa vás snažia zmiasť farbami alebo zamiešaním fireballov v rukách. Každý nepriateľ útočí inak a platí naň odlišná taktika. Hodené balvany môžete vrátiť kladivom pôvodnému majiteľovi, ostrím výpadom sa dá vyhnúť skokom a ak ho správne načasujete, tak skočíte útočiacemu na hlavu. Obrana je rovnako dôležitá ako útok, kde sa používa rovnako skok a kladivo, ale navyše máte k dispozícii postupne odomknuté špeciálne schopnosti za nazbierané kúsky puzzle.

Ignorujte ich a nedostanete vrhanie fireballu, kopanie korytnačieho panciera či mimoriadne účinnú trampolínu alebo vystreľovanie postáv zo sudu. Môžete sa zaobísť aj bez nich, súboje však budú dlhšie, vyčerpávajúcejšie a frustrujúcejšie. U špeciálnych útokov (alebo kúziel) takisto platí dokonalé načasovanie pri odrazoch od trampolíny a rýchle prsty pri hádzaní fireballov či kopaní do panciera. Vytvorením úspešnej reťaze sa zvyšuje spôsobený damage a ak ste náhodou investovali body do fúzov (ekvivalent šťastia), tak sa možno podarí Lucky alebo Critical Hit. V Mario & Luigi je všetko inak, všetko je vytvárané z pohľadu zábavy, aj levelovanie.

Vo vnútri, aj vonku

Automatické zvýšenie úrovne rozdelí body k jednotlivým vlastnostiam automaticky, jednu z nich môžete navyše upgradnúť. Nejde však o prideľovanie jedného bodíka, ale o lotériu - na ktorom čísle zastavíte rotujúci bubon, o toľko sa zvýši daná schopnosť. A práve na levelovanie je prepojená ešte jedna novinka a to celkový rank postavy. S každým zvýšením hodnosti je pridelený jeden slot pre oblečenie. Zabudnite na meče, ťažké brnenie, kúzelnícke róby, či helmy, v Bowser's Story sa nosia montérky, biele rukavice a pracovné topánky. Od hodnosti štyri môžete už navštíviť aj luxusné obchody s vybavením. No opäť nejde o povinnú výpravu.

Počas hry vypadávajú nielen z príšer, ale aj nachádzate kopec predmetov. Občas je to rarita v podobe pevného brnenia, ktoré nenájdete v žiadnom obyčajnom obchode, iba v tých luxusných. Ekonomický systém funguje lepšie z predajného hľadiska, nakupujú sa výhradne liečivá a iné povzbudzováky.

Po prvýkrát dostáva Bowser tak veľký priestor, že svojimi aktivitami prekonáva svojich večných rivalov. Ovládate ho po väčšinu času a čo je ešte lepšie, dokáže sa nafúknuť do obrovských rozmerov a postaviť sa gigantickým bossom. Počas súbojov s nimi sa DS-ko otáča vertikálne a stylusom kontrolujete každý jeden úder alebo fúkaním do mikrofónu chŕlenie ohňa. Samotné ovládanie stylusom je v sérii použité po prvýkrát aj u rôznych minihier zameraných na rýchlejšie trávenie či stimulovanie svalovej hmoty.

Mario & Luigi: Bowser's Inside Story

Keďže Mario a Luigi sa pohybujú vo vnútri Bowsera bez jeho vedomia mu pomáhajú dvíhať ťažké predmety, vrátia mu stratený ohnivý dych a on im na oplátku (takisto bez toho, aby si to uvedomoval) podáva pomocnú ruku pri prekonávaní prekážok. Pitím vody sa zaplaví dolný displej a vy môžete vyskočiť vyššie, ak sa Bowser postaví pred röntgen, tak zase vidíte nepriateľov cez steny alebo neviditeľné plošinky. Nie je to však iba hra vo vnútri, Mario a Luigi sa dostanú aj na povrch, kde sa dajú zužitkovať naučené schopnosti pri hľadaní bonusov, vytváraní skratiek alebo vykopávaní fazuliek. S Bowserom spálite stromy, rozbijete balvany, keď sa naučia inštalatéri plachtiť vzduchom, preskočíte na vysoké stĺpy a pod.

Vysoká výdrž

Schopnosti sú dávkované počas celého hrania, vždy súvisia s aktuálnym problémom a môžete vziať jed na to, že vám otvoria cestu, o ktorej ste predtým ani nemali potuchy. S takým úderom kladivom do hlavy zmenšíte Maria a ten sa prešmykne cez malú dieru. Ak sa po cca 13 hodinách hrania naučíte zavŕtať do zeme, zistíte, že môžete podliezať nepriateľov a vyhnúť sa súbojom, resp. sa cez milimetrovú medzeru dostať k spínaču, ktorý deaktivuje dvere. Hra odkrýva svoje tajomstvá postupne a po celý čas hrania má dostatok pripravených prekvapení, aby sa zmenil napríklad prístup k bojom, taktika s používaním špeciálnych schopností alebo len ponamáhala závity pri puzzloch a zdolávaní prekážok.

Mario & Luigi Bowser's Inside Story je esenciou toho najlepšieho, čo sa za posledné roky urodilo v oboch žánrov, je dokonalou symbiózou toho, čo sa dnes výdatne používa alebo považuje za štandard a to navyše v kooperatívnom duchu a s postavičkami, ktoré sa nedajú nemilovať. V súbojoch nerozhoduje správna voľba skillu, ale do obrany a útoku sa musíte aktívne zapájať, v izometrickom grafickom spracovaní sa odráža odkaz starých JRPG, rozprávkový vizuál evokuje tradičnejšiu hopsačku. Je to ako spoznávať už dôverne známe len v inom prostredí. Mario & Luigi Bowser's Inside Story je bez debaty jedno z najlepších RPG posledného obdobia a jedna z najlepších hier pre DS vôbec.

napísal spacejunker 9.2.2010
9.5
9.0