THE BALL

THE BALL

7.5

Putovanie podzemím s tajuplnou guľou

Víťazný mód v súťaži Make Something Unreal sa dostal k hráčom v podobe plnohodnotnej hry. Čím môže byť zaujímavá guľa, ktorá sa kotúľa podzemím? Boli sme zvedaví a dočkali sme sa celkom príjemného guľatého prekvapenia. Aj keď sa nám z hry nezatočila hlava, na nudu sa sťažovať nemôžeme.

The Ball je akčná adventúra pre jedného hráča z pohľadu prvej osoby. Významnú úlohu v hre zohrávajú logické problémy spojené s fyzikou a šikovnosť pri manipulovaní s guľou. Nie je to však obyčajná guľa, ale artefakt, objavený v Mexiku, s ktorým sa archeológ ocitá v pasci tvorenej spleťou podzemných chodieb. Hodnota gule spočíva v univerzálnom využití pri prekonávaní nástrah podzemných ruín a kobiek. Na to ale potrebuje vhodné impulzy, ktoré jej dáva archeológ pomocou špeciálneho prístroja. Táto vecička dokáže guľu odpudiť a priam odpáliť požadovaným smerom. Vie ju však aj pritiahnuť a masívny útvar sa tak dá napriek svojej veľkosti bez problémov posúvať a ťahať ľubovoľným smerom. Navyše guľa sa dá priviazať k masívnym kvádrom a vybraným predmetom, s ktorými je potom manipulácia hračkou. A určite sa uplatní aj pri stretnutí s tajuplnými obyvateľmi podzemia, ktorí väčšinou nie sú priateľskí. Asi netreba zdôrazňovať, že okrúhla nádhera v tomto prípade slúži ako valec a nepriateľov drví ako orechy.

The Ball
The Ball Podzemie je plné nástrah a zďaleka nie bez života.
Podzemie je plné nástrah a zďaleka nie bez života.

The Ball Na každom kroku sú viditeľné stopy tajomnej civilizácie.
Na každom kroku sú viditeľné stopy tajomnej civilizácie.

The Ball Cítim magnetické problémy.
Cítim magnetické problémy.

Niekedy je guľa nutná na prerazenie závalov a na aktivovanie spínačov. Dokáže však spustiť len jeden druh spínačov, iné môže použiť iba postava archeológa. Čiže nie vo všetkom sa dá spoliehať na guľu a mnoho úkonov spočíva priamo na bedrách hlavného hrdinu. Guľa je síce univerzálna, ale nie všemocná a s jej používaním sú spojené aj určité negatíva a patálie. Chvíľami je doslova na obtiaž, hoci sa v jej blízkosti budete cítiť bezpečnejšie, pretože predstavuje určitú formu ochrany, akéhosi okrúhleho golema. Nerozbije sa a archeológovi neublíži, ale neprejde úzkymi chodbami, vo vode klesne na dno a nedostane sa na vyvýšené miesta. Bez precízneho používania prístroja sa nevygúľa z lávového labyrintu a na niektorých miestach ju z vašej moci vytrhne silný magnet. Vtedy dostáva zabrať archeológ, ktorý musí svojpomocne zneškodniť pasce, preskákať k spínaču, robiť navigátora, posúvať menšie predmety, aby dosiahol vyvýšené miesta a podobne. Guľa sa nezaobíde bez archeológa a platí to aj naopak. Čiže tu funguje dokonalá symbióza a guľu postupne začnete akceptovať ako kooperačného partnera. Pri riešení väčšiny problémov zohráva dôležitú úlohu fyzika, ktorá síce nie vždy funguje presne tak, ako má, ale nad tým sa dá prižmúriť oko.

Postava archeológa, na rozdiel od gule, môže skonať. Aj keď pod vodou vydrží bez nadýchnutia veľmi dlho a dokonca si neublíži ani pádom z veľkej výšky, určité hrozby tu sú. Samozrejme problémom môžu byť agresívni domorodci a kreatúry, ale treba si dávať pozor napríklad aj na pošmyknutie do lávy. Okrem ukazovateľa života je na obrazovke vyznačený aj provizórny kompas a číselný údaj, ktorý označuje vzdialenosť archeológa od gule. To pre prípad, že by sa nerozlučný spojenec zakotúľal do neznáma.

Hra sa v príbehovom móde automaticky ukladá na stanovených miestach a v hlavnom menu sa odomkne priamy prístup k zavŕšeným úrovniam. Úrovne nie sú veľmi náročné, boje ani logické problémy nepredstavujú žiadne väčšie výzvy, takže všetko pekne rýchlo odsýpa. Šikovní hráči narazia aj na ukryté tajomstvá. Úspechy sa zúročia aj v podobe achievementov. Po absolvovaní každej z ôsmych úrovní sa objavia štatistiky, kde medzi údajmi nájdete časový limit, počet eliminovaných protivníkov, ale aj opíc. Tie síce nepredstavujú nijakú hrozbu, ale môžete ich zvalcovať, ak si myslíte, že je to tak lepšie.

The Ball
Na čo všetko sa dá použiť taká guľa? Napríklad na toto...

Okrem príbehu, hoci s minimálnym dejom, ale zaujímavým putovaním, tvorcovia spestrili hru režimom prežitia. V štyroch arénach treba vždy čeliť niekoľkým vlnám silnejúcich nepriateľov. Jedná sa o čisto akčný (a veľmi dynamický) režim, kde odpudzovanie a priťahovanie gule predstavuje primárny spôsob ničenia kreatúr. Chodby sú však posiate spínačmi, ktoré niekedy pomôžu, inokedy naopak skomplikujú situáciu. Pasca z ostňov, výbušné gule, či píla rovnako uberú život protivníkom, ako postave hráča.

Hra funguje na Unreal Engine 3, ktorý tvorcovia vhodne použili pri spracovaní temných podzemných lokalít. Niektoré úseky však hrajú aj farbami a sú pomerne svetlé. A nie sú to len krvavočervené lávové polia. Popri klaustrofóbnych chodbách a miestnostiach pôsobia príjemne náznaky civilizácie a ruiny, pripomínajúce vonkajší svet.

The Ball je pohodovou záležitosťou s dobre namixovanou zmesou akcie a logických problémov na fyzikálnej báze. Viac sa zapotíte pri balansovaní nad lávovým poľom, ako pri riešení rébusov, ale hra aj napriek tomu príjemne skráti čakanie na Portal 2. Niekoľkohodinové dobrodružstvo sa nevyznačuje silným príbehom, a boje sú skôr sekundárnym elementom, no systém hry je nápaditý a vcelku originálny. Najmä vďaka tomu si s guľou užijete slušnú porciu zábavy, ktorá je rozhodne hodná necelých 20 EUR.

The Ball
The Ball Guľa je dokonca schopná odtiahnuť ťažké objekty.
Guľa je dokonca schopná odtiahnuť ťažké objekty.