EA SPORTS ACTIVE 2.0

EA SPORTS ACTIVE 2.0

8.0

Druhé kolo Cvičme v rytme

Recenzia na Wii verziu

Pred pár rokmi ste sa mohli vypotiť maximálne v posilňovni alebo na atletickej dráhe. To všetko sa zmenilo, keď kedysi EyeToy a neskôr maximálne rozšírený titul Wii Sports ukázali, že hráčov možno rozhýbať aj pred ich TV a odtiaľ bol iba malý krôčik k posilneniu idey vytvoriť celý žáner fitness či tréningových hier. A kto by sa dokázal ponoriť do problematiky hlbšie ako športoví machri pod vedením Petra Moorea?

Pohľadu na EA Sports Active 2 chýba moment inovácie a prvého stretu s kompletným fitnes programom, ktoré ukázal prvý diel série už pred 18 mesiacmi. No ak máte možnosť potykať si s fitnes hrou po prvýkrát, je to jeden z najlepších kandidátov na zoznámenie. Vzrušujúce je samotné balenie, ktoré skrýva špecifické periférie určené na monitoring cvičenia či vašu pomôcku. Netreba sa zľaknúť, že vnútro škatule s hrou má dokonca vlastnú vôňu – za ňu môže hygienické uskladnenie meračov a výrazná, mentol pripomínajúca aróma napínacieho zeleného popruhu, ktoré slúži aj ako švihadlo. Na druhej strane, za 90 EUR investície očakávate celkom slušné balenie a vysokú kvalitu, nie?

Predtým než začínate cvičiť, hra vás naučí, čo si máte obliecť (tričko/tielko a šortky) a kde si treba po správnosti uložiť jednotlivé merače. Menší slúži na meranie tepu vášho srdca, patrí priamo na kožu na ľavú ruku predlaktia. Zákonite by nemal byť uložený na oblečení, aby dokázal merať, či ste už dostatočne rozpumpovali srdce. Väčší merač patrí na pravé stehno, môže byť pokojne uložený na oblečení. Prvý raz je procedúra nastavovania ovládačov časovo náročnejšia, ale zvládnete ju rýchlo. Monitoring meračov zaobstaráva špeciálny USB snímač, ktorý patrí do zadnej časti Wii konzoly. Takzvaný Total Body Tracking systém si potom bude pýtať aj vaše parametre, aby vám mohol určiť, na koľko sa máte zapotiť a graf využíva osvedčenú metódu, maximálny tep srdca je vyrátaný tradičnou rovnicou 220 mínus váš vek. U mňa sa teda môže vyšplhať najviac na 193 úderov. Pri ovládaní došlo k významnej zmene; zatiaľ čo prvý diel komunikoval cez Nunchak i Remote, aby zachytil úspešnosť vašich cvikov, teraz nasadzuje vlastné periférie na ruku i nohu a Wii Remote pri polovici cvikov ani nebudete vôbec potrebovať. Fajn, maximálne jeden ovládač pri cvičení stačí.

Štart vás prevedie introm, ktoré predstaví nádherný rezort, kde sa bude makať. Nasleduje výber trénera a vášho programu cvičení. Kráľovskou disciplínou je sústredený 9-týždňový tréning, k dispozícii sú však aj 3-týždňové, pomerne efektné programy. Pre účely recenzovania bol zvolený práve 21-dňový program, kde si volíte štyri dni v týždni, kedy sa cvičí a ostatné oddychuje. Môžete si ich nahustiť aj za sebou, tréner prekvapivo neprotestuje, ak si necháte tri dni voľna v kuse a štyri za sebou chcete spaľovať kalórie. Každé cvičenie vyžaduje zhruba 20 až 25 minút čistého času, pričom vám tréner naordinuje cca 22 až 28 cvikov. Na každý máte teda zhruba minútu.

EA Sports Active 2.0
EA Sports Active 2.0 Podložku k hre nedostanete a cviky na zemi sú pomerne ťažké. Odporúčam zadovážiť, inak bolia lakte.
Podložku k hre nedostanete a cviky na zemi sú pomerne ťažké. Odporúčam zadovážiť, inak bolia lakte.

EA Sports Active 2.0 Šport simulujúce minihry sú často zábavnejšie ako bežný fitnes, ale zaradené sú len ako každý tretí cvik.
Šport simulujúce minihry sú často zábavnejšie ako bežný fitnes, ale zaradené sú len ako každý tretí cvik.

EA Sports Active 2.0 Makačka s popruhom je prekvapivo veľmi dobre snímaná a pokiaľ neurobíte plný pohyb, hra ho neráta.
Makačka s popruhom je prekvapivo veľmi dobre snímaná a pokiaľ neurobíte plný pohyb, hra ho neráta.

EA zamakala na počte cvikov a v tomto smere je EA Sports Active 2 veľmi dobre vyvážený celok. Nie je tu iba 25 či 35 cvičení ako u predchodcu, počet rovno presahuje 60 a hra je pomerne variabilná. Napríklad prvé a druhé cvičenie obsahovali po 22 resp. 24 cvikov a opakovali sa iba dva. Tretia a štvrtá zostava už obsahovali cca polovicu známych cvikov a polovicu prvotín. V prvej polovici programu vás vždy prekvapí niečo nové, až potom sa začnú cviky opakovať. Na druhej strane, nový cvik si vždy treba naštudovať a spočiatku vás môže zdržiavať od cvičenia v rýchlom tempe. Ale keď ich už poznáte, hra sa vás na nič nepýta a za 20 minút stíhate takmer 30 rýchlych cvikov a spáliť 100 kalórií. V tomto smere má EA Sports Active 2 výborný balans, pretože tak ako je rovnako krásne objavovať nové cviky a zároveň vedieť, že vás ich čaká pomerne veľa, tak je potom rovnako dobré absolvovať ich rýchlo a efektne; vedieť čo od vás hra čaká, ako ich správne precvičovať a pre niektoré dokonca zvládnuť aj vlastný rytmus.

Samotná zostava je veľmi dobre vyvážená a na začiatku vám tréner predstaví pár vrcholov a presne vidíte, aké partie tela idete precvičovať – sú zobrazené v percentách, napríklad raz boli tréning zameraný výlučne na spodnú časť tela, takže 76% času sa precvičovali nohy a len zvyšná štvrtina času patrila trupu a iným končatinám. Vaše zameranie sa však od tréningu po iný mení, takže nikdy nie je rovnaký a zloženie cvikov je dostatočne odlišné. Pritom je trénovanie dosť vyvážené – prvé štyri cviky slúžia vždy na rozohriatie, posledné štyri na uvoľnenie svalov. Po niektorých tréningoch nastupuje kontrola fyzičky, kde vás hra nechá pár minút tvrdo makať na kardio cvikoch, kde vyleziete na 150-160 úderov za minútu a potom dáva čas na upokojenie. Týždňový test vám na jednej strane ukáže, ako ste na tom s kondičkou, zároveň je však jednou z najnáročnejších disciplín v celej hre.

Vaše cviky sú rôzne poskladané. Na jednej strane bežné fitnes zostavy, kde naťahujete ruky ku končekom prstov na nohách, rozpažovanie, zdvíhanie nôh či rúk, poskakovanie na mieste, drepy, kľuky, na druhej strane sa EA viac hrá aj s odľahčenými verziami či časťami športov. Takže niekedy makáte na mieste a robíte futbalové cviky, inokedy sa dokonca zahráte na brankára alebo sa snažíte brániť pri basketbale. Kardio ráta aj s tradičným behom alebo slúži na vydýchnutie po dosť náročnej zostave, keď sa snažíte iba pohybovať a zakopávať nohu vzad. Samostatnou kapitolou je dodávaný popruh, ktorý sa môže zmeniť na švihadlo (avšak trošku nemotorné), resp. slúži na vytváranie tlaku alebo ním možno tlačiť za chrbtom počas drepov. V mojom programe tvorí zhruba 30 až 40 % náplne, je fajn objavovať, aké rozličné cviky preň autori dokázali vymyslieť. Iba niekoľko cvikov pripomína videohru, napríklad jazda na horskom bicykli je malá arkáda, kde striedate drepy, výskoky či šprint na mieste. Inak majú disciplíny bližšie k reálnemu fitnes programu ako odľahčeným verziám videohier pre Wii.

Apropo, Wii verzia má tri súčasti (heart-rate monitor na ľavej ruke, ďalší monitor na stehne a popruh) a je dosť zaujímavé sledovať, do akej miery je Active 2 presný. Niektoré cviky môžete skúsiť aj obalamutiť napríklad tým, že budete cvičiť inou nohou. A sú disciplíny sledujúce iba približný pohyb. Ale potom sú aj cviky (zväčša s celkovým pohybom hráča), ktoré vás vpred rozhodne nepustia. Platí to pre beh, skoky či všetko rytmické, kde sa aj odlepíte od zeme. Hoci vás Wii sleduje, do určitej miery sa spolieha aj na vašu chuť cvičiť a neklamať systém. Váš tréner je veľmi príjemný a všetky cviky vám do detailu vysvetlí, najprv aj precvičí. Keď cvičíte nesprávne, rýchlo spozoruje, že ste napríklad nedotiahli drep a potom ho nezaráta i žiada opakovať. Viaceré cviky zahŕňajú pohyb celého tela tak, že sa nemožno pozerať na TV, v tom momente sa možno spoľahnúť na jeho hlas a presne viete, koľko času máte ešte vydržať alebo koľko opakovaní vás čaká. Nehovoriac o detaile, že vás po každom šiestom cviku vyzve siahnuť po tej fľaši vody pripravenej na stole (pitný režim musí byť dodržaný).

EA Sports Active 2.0

Samotný systém je parádne prepracovaný. Či skúšate 9-týždňový tréningový maratón alebo 3-týždňovú skrátenú verziu, dokáže vás motivovať desiatkami cvikov. Vydržať sa oplatí a zároveň aj vyplniť rôzne dotazníky, kde vás hra sleduje, či ste cvičili dostatočne tvrdo alebo sa venovali fyzickým aktivitám mimo vašej obývačky. Plus očakávajte otázky na dĺžku vášho spánku, počet zjedených jedál či ich kvalitu. Komplexný je EA Sports Active 2 teda nielen počas každodennej dvadsaťminútovky.

Čo sa dá takej hre vytknúť? Azda je otázne, čo robiť po troch či deviatich týždňoch. Budete mať ešte dostatočnú motiváciu strihnúť si ďalšiu fázu tréningu? Osobne vidím potenciál, pretože Active 2 má aj niekoľko stupňov obtiažnosti a rozdiely medzi nimi sú dosť markantné. Tú ľahkú môžete vynechať, ale už na strednej sa občas fakt zapotíte a pri ťažkej sa už váš tep pod 120 nezastaví. Ukážka tepu je mimochodom pekná vlastnosť, pretože stále vidíte, ako na tom ste a či sa už konečne dostávate do riadnej záťaže alebo nie. Pretože individuálny pocit je fajn, no mať to podporené číslom a malým grafom so štyrmi zónami, to je ešte lepšia vychytávka. EA Sports Active 2 je vôbec plný čísel a tu sa snaží pôsobiť aspoň občas ako hra – ponúknuť vám pár achievementov alebo donútiť vás urobiť aj pár cvikov pomimo, aby ste sa povedzme dostali na 500 kalórií.

Takže čo by mohlo byť lepšie? Ešte viac cvikov? Možno, to vravíme pri hernom obsahu vždy. Ešte viac herných módov? Nemyslím si, takto sú dobre rozhodené na časové obdobia a vidno váš progres vpred. Teraz už nemusíte toľko zvierať v ruke Wii Remote, čo je fajn, ale napríklad ma občas iritovalo, že keď bol Remote odložený, hra mala tendenciu po pár minútach nahodiť zbytočnú pauzu, pretože sa prerušila komunikácia s konzolou. Pritom na rukách máte stále monitorované zariadenia, takže nevedno, prečo sa to deje? Grafiku zlepšovať netreba, v jej jednoduchosti spočíva čaro hry, rovnako aj v dobrých menu a tabuľkách. Akurát všade proklamovaný on-line systém by potreboval zlepšenie, ale to je úloha pre webových administrátorov ako tvorcov hry.

EA Sports Active 2 je teda správne vyladený titul v sérii. Zbavil sa prvotného konceptu periférií a nahradil ho novými, dobre fungujúcimi. Rozšírila sa paleta cvikov i vaša motivácia hrať dlhšie. Pravda, oproti prvému dielu možno ubudli herné aktivity ako volejbal, ale stále tu máte pár športových aktivít a kopu užitočných cvikov. Nie je to síce lacná investícia (90 EUR), ale vo svojej podstate funguje veľmi dobre.

Hodnotenie platí pre Wii verziu hry, nakoľko PS3 nepodporuje Move, ale má ďalší ovládač na ruku navyše a X360 sa snaží komunikovať cez Kinect.

napísal korec 7.12.2010
8.0