DUNGEONS

DUNGEONS

7.5

Lovecká sezóna na hrdinov začala

Bludiská máme radi. Hrdina alebo skupina dobrodruhov v úzkych chodbách verzus monštrá strážiace poklady. Na konci silný boss, ktorému treba poriadne nasoliť do kožucha. Má to svoje čaro. Ale čo tak skúsiť si to z druhej strany? Ste pripravení na likvidovanie hrdinov vo svojom vlastnom labyrinte?

Veteráni na poli videohier vedia, že tento nápad nie je pôvodný. Prvýkrát sme hrdinov chytali do pascí v bludiskách hry Dungeon Keeper a jej pokračovaní. Odvtedy už ubehlo pekných pár rokov a je celkom dobre, že sa niekto rozhodol túto ideu oprášiť a znovu použiť. Dungeons však nie je prostoduchý klon, ktorý ťaží z popularity predlohy. Hoci sa v niečom podobá na hity starého dobrého Bullfrogu, v mnohom sa líši, kráča vlastnou cestou a experimentuje. Chvíľami úspešne, miestami trochu nešikovne, ale s gurážou.

Hráč je pánom bludiska. Oklamaným a degradovaným pánom, ktorého zradila rohatá družka a navyše ho buzerujú arogantní nadriadení. Začína sa neľahká cesta späť na vrchol okorenená túžbou po pomste. A štartuje sa v podstate od nuly, len s našepkávaním otravného poradcu s jedinou a navyše zelenou nohou. Postupne servírovaná náuka o fungovaní bludiska síce má zmysel, ale vďaka tomu je úvod dosť ťažkopádny. Postupom času sa to však slušne rozbehne, bohužiaľ o niečo neskôr zas pribrzdí. Vo chvíli, keď hra začne naozaj baviť, sa minú tvorcom nápady a začína nastupovať stereotyp.

Dungeons
Dungeons Najkôr sa vyznačia cestičky, potom nastúpia do práce goblini.
Najkôr sa vyznačia cestičky, potom nastúpia do práce goblini.

Dungeons Môj malý Matrix. V celách sa z hrdinov extrahuje životodarná energia.
Môj malý Matrix. V celách sa z hrdinov extrahuje životodarná energia.

Dungeons Boje hrdinov s monštrami sú časté.
Boje hrdinov s monštrami sú časté.

Správne bludisko musí mať dostatok chodieb a chodbičiek, kde na opovážlivcov číhajú krvilačné kreatúry. O tunelovanie nových priestorov sa v Dungeons starajú goblini. Malí, ustráchaní, trochu dementní, ale užitoční. Bez reptania kopú, kde prikážete a svojmu pánovi prinášajú zlato z vyhĺbených štôlní a pozostatkov hrdinov. Monštrá sa rodia v blízkosti pentagramov, ktoré ľubovoľne umiestnite vo svojom labyrinte. Na týchto miestach sa znovu oživuje hŕstka zodpovedajúcich potvor či už sú to kostlivci, netopiere, obrie potkany alebo iná háveď. Nikdy nechodia ďaleko od pentagramu a útočia len na protivníkov v ich blízkosti. Kapacitu pentagramov ovplyvňuje počet privlastnených hniezd a obydlí v okolí bludiska. Pentagramy rozširujú dôležitú sféru vplyvu. Mimo tejto zóny je obmedzená výstavba a pán bludiska znevýhodnený.

Sila pána bludiska súvisí s úrovňou prestíže. Prestíž sa zvyšuje hlavne úspechmi pri boji s hrdinami a dekorovaním. Kostry prikované k stenám, svietniky, hroby, monumenty, otvory s výparmi, nielen skrášľujú, ale aj pridávajú energiu a zdravie temnému lordovi. Navyše sprístupňujú rôzne objekty a vytvárajú podmienky na ďalší rozvoj. Lenže dekorácie, ako aj pokročilé vymoženosti bludiska, vyžadujú energiu z duší. A hádajte, z akých duší sa extrahuje.

Energia duše je príčinou, prečo musíte do vášho panstva prilákať čo najviac hrdinov. Po zabití z nich získate malú jednorazovú dávku, preto sa oplatí postaviť cely. Goblini do nich navláčia porazených dobrodruhov a energia sa extrahuje postupne v cenných dávkach. Hrdinovia sa do bludiska dostávajú bránami v stanovených intervaloch. Zaujímajú ich hlavne poklady, ktoré im treba pripraviť. Nepohrdnú však ani kúskami v zbrojnici alebo vedomosťami v podzemnej knižnici. Preto nie je na škodu vytvoriť tieto miestnosti a vyplniť ich zaujímavými vecami. Ešte lepšie je poblíž umiestniť niekoľko pentagramov s monštrami. Hrdinovia sa tak, aj s pomocou dekorácií, dajú viesť presne tam, kde ich potrebujete. Ak je vaša ponuka chudobná, môžu sa vykašľať na bádanie a odídu. Väčšinou však zamieria k srdcu bludiska a to už ide do tuhého. Špeciálna skupina najodolnejších hrdinov, takzvaní šampióni, sa na srdce zameria vždy.

Dungeons
Život každodenný v temných chodbách bludiska.

Srdce bludiska je počiatok a koniec vášho panstva. Nesmie byť zničené, inak ste KO. O jeho bezpečnosť sa slušne stará prikúpený obrí ochranca, ale aj tak treba byť v strehu. Okrem toho srdce ponúka užitočné vylepšenia, za ktoré sa platí energiou duší. Nie je na škodu zadovážiť viac goblinov a rozhodne sa oplatí zvýšiť úroveň kreatúr. V prípade núdze sa za príplatok aktivuje liečenie poškodeného srdca.

Pán bludiska v Dungeons nie je spirituálna entita, ako tomu bolo v Dungeon Keeper, ale má fyzické telo. V zásade sa správa ako tradičný hrdina RPG titulov až na to, že navyše koordinuje fungovanie labyrintu. To znamená, že sa osobne zapája do boja, používa kúzla, zručnosti a zdokonaľujú sa jeho atribúty. Jednorazové kúzla môže získať z padlých hrdinov, permanentné si hráč osvojí výberom v tabuľke zručností. Tabuľka má tri kategórie s pasívnymi a aktívnymi schopnosťami ako jedovatý šíp, vylepšenie strážcu, posilnenie kreatúr a podobne. Po úmrtí sa pán bludiska oživí pri srdci, ktoré vtedy utrpí zranenie.

Ťaženie je tvorené sériou máp, kde hráč musí splniť určité úlohy. Treba získať stanovenú úroveň prestíže, porozbíjať predmety v pivniciach, prežiť niekoľko organizovaných nájazdov hrdinov, či zničiť srdce konkurenčného pána. Okrem toho sú aj vedľajšie úlohy, ktorých nesplnenie skomplikuje postup. Rozmarný pán nemŕtvych žiada peniaze, či poliatie kvetov na hrobe jeho milovanej, inak pošle agresívnych kostlivcov alebo vpustí šampióna. Postup pri plnení úloh je po čase dosť repetitívny

Pohyb kľúčovej postavy aj manažment prebiehajú súčasne a s rovnakým ovládaním a to spôsobuje chaos. Mapa a minimapa pomáhajú len čiastočne. Dôležité pozície a úlohy sú síce označené, ale bez užitočnej nápovedy. Celé je to skrátka dosť neprehľadné a nepohodlné. Graficky je hra na tom celkom dobre. Solídna 3D grafika je v poriadku a nechýba možnosť priblíženia lokality a rotácie. Pri väčšom počte hrdinov a kreatúr na obrazovke sa však váš počítač zapotí aj pri výkonnej zostave.

Dungeons
Dungeons Srdce bludiska sa podstatne lepšie ochráni s takýmto strážcom.
Srdce bludiska sa podstatne lepšie ochráni s takýmto strážcom.

Dungeons Hrdinovia vchádzajú do bludiska bránami a to v určitých intervaloch.
Hrdinovia vchádzajú do bludiska bránami a to v určitých intervaloch.

Dungeons Háveď moja milovaná!
Háveď moja milovaná!

Pri porovnaní titulu Dungeons so staručkou klasikou vidíme niekoľko podobností, ale aj zásadných rozdielov. Dungeon Keeper sa sústredil výlučne na manažment a potreby kreatúr v bludisku, bez prebytočnej figúrky najvyššieho. Ponúkol rôzne taktiky s použitím pascí, zamykateľných dverí a fungovalo to na jednotku. Dungeons primixoval kontroverznú akčnú zložku s fyzickým pánom bludiska. Ponúkol navyše RPG prvky a priamy boj, lenže na úkor správy bludiska. Táto hra sa nezaoberá obyvateľmi labyrintu, ale naopak paradoxne poskytuje komfort hrdinom, ktorí ho ohrozujú. Hoci Dungeons stavia bludiská, nie je to inovovaný Dungeon Keeper. Ak dáte medzi tieto dve hry znamienko „rovná sa", je pre vás Dungeons stratený. Toto totiž v žiadnom prípade to nie je nástupca Keepera. K tomu možno budú mať bližšie pripravované hry Dungeon Empires a Dungeon Viva.

Ak vás láka možnosť vybudovať a spravovať vlastné bludisko, možno ste narazili na správnu hru. Zvážte, či vám vyhovuje solídny mix tycoonu, tower defense a RPG. Ak nemáte námietky, Dungeons vás celkom dobre pobaví.

napísal uni 28.2.2011
Dungeons - Trailer
| DUNGEONS - TRAILER