KIRBY'S EPIC YARN

KIRBY'S EPIC YARN

8.5

Štrikované dobrodružstvo

Recenzia na Wii verziu

Aj v roku 2011 pokračujeme s úspešnou snahou Nintenda prinášať svojich starých známych hrdinov do nových dobrodružstiev na Wii. Iste, v USA vyšiel Kirby už v októbri, ale Európa dostala v tomto smere utrum; na novinku s ružovým hrdinom sme čakali viac ako štyri mesiace. Už od predstavenia na E3 púta pozornosť svojím zvláštnym dizajnom, ktorý však po vzore iných japonských behačiek mení vo svoj prospech. Nielen vyznenie a atmosféra pomaly uštrikovaného sveta sú jeho silnou doménou, ale predovšetkým možnosti hlavného hrdinu prekonávať desiatky levelov.

Príbeh je síce povinnou súčasťou, a príliš neexceluje. Kreatívny zámer spočíva aj v nasadení vážneho rozprávača s akademickým hlasom, ktorý možno pripomenie staručké audiokazety s rozprávkami, kde sa taaakto poomaalyy starší hlas džentlmena dostáva cez jednotlivé nástrahy hrdinu. Nuž, žiadny epický epos – Kirby sa postaví neznámemu protivníkovi, ktorý ho mení na klbko. Keď príde za Kirbym kráľ, prosí ho, aby sa v jeho svete popasoval so súperom a pomohol obyvateľom. Patch Land je magický svet, kde je všetko ušité, štrikované či iným spôsobom prepojené na látku, vlnu a ďalšie výrobky domácich prác. Spočiatku je to sterilné precitnutie so zvláštnou farebnou paletou. Jasné, rodinné zameranie, pastelové vyznenie, to sa na Wii akosi očakáva. A ako stopercentne rodinná hra sa Kirby's Epic Yarn vydal korektnou cestou totálnej prístupnosti. Hoci sa to nezdá, ten svet sa zdá byť jednoduchý iba spočiatku – neskôr sa ukážu typické Nintendo prvky a bohatý obsah.

Napríklad celá mapa je vytvorená v podobe aktívneho kruhu a každá časť sveta tvorí jeden dielik, na ňom je už potom pekne v 2D vymodelovaný pekný obraz lokality. Tu sa skrývajú domčeky či dvere, ktoré ukrývajú konkrétne levely. Vždy keď jeden dokončíte, odohrá sa milá krátka animácia, ktorá už otvorí ďalší. Napríklad vyletia balóny a zachytia sa alebo sa pod zemou zobudí či prevalí spiaci medveď, ktorý svojou aktivitou odomkne nové dvere. Takých drobností sú v hre desiatky a sú jemne podávané, milé a vtipné. Po 15-20 minútach aj vy ako rodičia či starší hráči pochopíte vizuálny zámer Nintenda, prečo sa rozhodlo ísť touto totálne nenásilnou a milou rozprávkovou cestou. Neskôr chápete jednoduché dialógy so staručkým rozprávačom – a viete, že príbeh je určený pre najmenších.

Kirby's Epic Yarn
Kirby's Epic Yarn Pastelová grafika si zakladá na detailoch: útok na nepriateľov prebieha v krátkej animácii.
Pastelová grafika si zakladá na detailoch: útok na nepriateľov prebieha v krátkej animácii.

Kirby's Epic Yarn Toto je ona, truhlička s kľúčovým predmetom. Vyskákať hore trvá však dobrú minútu.
Toto je ona, truhlička s kľúčovým predmetom. Vyskákať hore trvá však dobrú minútu.

Kirby's Epic Yarn Súboje s bossmi, ako ich máme u Nintenda radi. Nečakaní, obrovskí, zábavní a nestoja ani veľa životov.
Súboje s bossmi, ako ich máme u Nintenda radi. Nečakaní, obrovskí, zábavní a nestoja ani veľa životov.

Rozbeh je veľmi jednoduchý a vystačíte si s niekoľkými tlačidlami. Nunchak ani nebudete potrebovať, Wiimote v horizontálnej polohe je základnou schémou. Pohybovým krížom ovládate Kirbyho a dvojica číselných tlačidiel už aktivuje jeho špeciality. Skákanie a najmä vznášanie z vyšších políčok a zaujímavú variáciu na akčný ťah na nepriateľov, Kirby akoby švihne bičom a nepriateľa zmotá do klbka. Tu to však nekončí, ešte môže šmariť klbko po ďalšom oponentovi. Je to krásna ukážka ako sa vysporiadať s potrebným klasickým ťahom a využiť perfektnú variáciu nového sveta. Navyše úplne prirodzenú, nielen opakovanie v štýle vyskoč a dopadni nepriateľovi na makovicu.

Kirby je optimista, preto sú aj ďalšie ťahy prispôsobené jeho naturelu. Po vyskákaní na vyššiu priečku sa vie elegantne zmeniť na padáčik a zniesť dolu alebo keď uvidí strom s vysunutým konárom (skoro ako zvonec), dokáže ním zatriasť a strom opadá s dobrými bonusmi. Vie sa zachytiť o všemožné výčnelky a dostať na čoraz vyššie miesta. Ešte vyberie elegantnú cestu, pri najbližších dverách vstúpi dovnútra a dokáže prejsť v pozadí do inej časti levelu. Spravidla sú vnútri iba načrtnuté plošinky, po ktorých sa dá vyskákať. Pri vode zase existuje možnosť ponoriť sa pod hladinu a plávať, ale najlepšie finty úzko súvisia s vlnovým či látkovým svetom. Ak sa neviete dostať na druhú stranu priepasti, niekedy pomôže zatiahnuť nenápadný odstávajúci konár, zrazu sa odhrnie kus levelu ako záclona a z priepasti je minimálna prekážka. Podobných vychytávok je v úrovniach niekoľko a v celej hre sú ich desiatky.

Primárne sa ale pracuje s Kirbyho podobou. Keď držíte určité tlačidlá pár sekúnd, zmení sa na autíčko. V prvých leveloch stihne popri zmene podoby aj zábavné minihry, raz nasadne akoby do tanku a valí sa levelom a odráža nálety. Tie sú dosť nebezpečné, lebo pri dopade rakety vám tank z klbka rozsype prvý zásah. Neskôr sa vyberiete na chrbát dinosaura a modernejší nádych zabezpečí požiarnické auto. Tieto bonusy sú väčšinou dostupné ako finále na pohľad obyčajného levelu, ale netreba sa báť prílišnej zdĺhavosti – do piatich minút je po spektakulárnej akcii a ste opäť na vlastných nohách.

Nintendo mechanizmus sa u Kirbyho prejavuje naplno. Každý level síce stačí len tak prejsť do konca, ale to by ste sa ukrátili o všetko, čo autori pripravili. Na pohľad jasná cesta vpravo, ale popri nej toľké možnosti skrytých predmetov, chodieb do tajomných zákutí levelov či bonusových minihier. V leveli treba myslieť aj na trojicu vzácnych predmetov, sú uložené v truhliciach a okrem toho je fajn prejsť level na zlatú medailu – čo znamená zozbierať dostatočné množstvo peniažkov. Je to ťažké iba občas, keď sa vám pri transformácii na iný tvar nedarí občas zvládať ovládanie, tesne pred koncom levelu teda prídete o nahonobené zlaťáky i diamanty a už sa vám ich nepodarí zozbierať dosť späť.

Kirby's Epic Yarn

Obtiažnosť je vôbec pomerne nízka, aby si hru mohli užiť najmenší hráči (je to inak ideálny prvý titul pre začiatočníkov videohier: milý, pestrý, variabilný, nenásilný, pozitívne naladený). V praxi naráža na zvláštny paradox, prepracovaný dizajn levelov Nintendo behačiek je zrazu sčasti limitovaný nízkou obtiažnosťou. No je to limit v prospech hráča, tam kde bežný hráč už čaká neľútostnú pascu a stratu života, tam sa vlastne nič nedeje, lebo Kirby dopadne na bezpečnú plochu. V leveli, kde by ste stratili bezmála 10 - 15 životov, sa zrazu netreba báť, pretože viete, že aj sebabláznivejší trik vás nezabije. Je to príjemná zmena najmä po nedávnom Donkey Kongovi, kde som od tretiny hry hromžil skoro neustále. Tu je aplikovaný vítaný kompromis, menší hráč môže bez penále skúšať, ako sa dostať na koniec levelu, starší, skúsenejší hráč sa zrazu sústredí iba na tri elementy: užíva si neustály prísun nových dizajnérskych nápadov, hľadá predmety a šetrí dosť bodov na zlatú medailu. Pri 50 leveloch je aj pred skúseným hráčom poctivá Nintendo zábava – parádna, variabilná a nestojí veľa nervov. Ani súboje s bossmi vás nepripravia o trpezlivosť a stále sú dostatočne nápadité. Odmenou za ich víťazstvo je však bonusový level, takže určite sa oplatí ostať až do konca každého sveta.

A ako správny rodič či starší súrodenec máte možnosť naskočiť do akcie v co-op móde. Je to oveľa lepší zážitok ako pri čiastočne nevyrovnanom Donkey Kongovi, kde rozdiely medzi malým Diddym a veľkým Donkey boli priepastné. Tu sa v dvojici skáče ľahšie - zatiaľ čo zverencovi necháte Kirbyho, vy ste Prince Fluff a možno robiť rôzne bláznivé triky ako hádzať jeden druhého o nepriateľa, skákať po sebe a celkovo si užiť nové módy a štýl hry. Navyše, to čo v single-playeri musíte odmakať sami (napríklad nepriateľa stočiť kvôli postupu ďalej), k tomu vám teraz slúži parťák, ktorý je vždy poruke. Vyrovnanosť hráčov nemožno podceniť, podporuje síce súperenie, ale môže ostať v hard-core behačkách a nie entry titule.

Kirby's Epic Yarn prekvapivo spĺňa prvotné prísľuby ešte z prvého E3 traileru. Je to veľmi dobrý titul vo svojom žánri, ktorý spája veľké behačkové výzvy a fantáziu Nintenda s netradičným vizuálom, navyše výborne premietnutým do samotnej hrateľnosti. Početná transformácia Kirbyho je skutočne hlavná devíza a funguje ako má, polovicu času ste guľatý drobec, po zvyšok času obdivujete nové tvary, hrateľnostné prvky vrátane minihier. Len lepší rozbeh a prvotný dojem mu chýba do pomyselnej siene slávy behačiek.

Kirby's Epic Yarn
Kirby's Epic Yarn Tak schválne, ako sa zmení level, keď pošteklíme za gombíček macíka?
Tak schválne, ako sa zmení level, keď pošteklíme za gombíček macíka?