MIGHT & MAGIC HEROES VI

MIGHT & MAGIC HEROES VI

Hrdinovia sily a mágie po novom

Dojmy

Už dvadsaťpäť rokov sa hráči vracajú do Might & Magic univerza a toto pekné jubileum oslávime v poradí šiestou stratégiou s hrdinami sily a mágie. Výsledok bude naservírovaný o niekoľko týždňov, našu zvedavosť však už čiastočne nasýtil uzatvorený beta test. Dojmy si, samozrejme, nenecháme len pre seba.

Prvá misii v kampani pre jednotlivca predviedla dôverne známy systém hry s nepatrnými obmenami. Ďalšie misie a multiplayer, ktorý si tradične zahráme v režime horúceho kresla, kde sa hráči striedajú pri jednom PC, už ukázali väčšie rozdiely oproti predošlej časti. V porovnaní s päťkou, kde sme nenašli prakticky žiadnu novinku, je to výrazný krok vpred, hoci zrejme nie všetko hráči prijmú s nadšením. Ale tak to už býva, keď sa vývojári snažia urobiť niečo po novom.

Aj tentoraz hráči putujú po krajine plnej kreatúr a rivalov v ťahovom režime, dobýjajú a stavajú mestá, v ktorých najímajú armádu a nových hrdinov. Suroviny sa drasticky zredukovali len na štyri druhy. Okrem dreva, kameňa a zlata zostali už len kryštály. Stále sa pravidelne získavajú z baní alebo zberom jednorazových zásob. Neutrálne bane si treba vybojovať a potom si ich hráč privlastní. Ak už však nálezisko vlastní rival z nepriateľskej frakcie, nejde to tak ľahko. Jediným spôsobom, ako si právoplatne privlastniť súperove bane, je dobytie pevnosti, ktorá sa nachádza v okolí. Alternatívnou, ale nepohodlnou možnosťou, je okrádanie. Hráč musí držať svojho hrdinu v priestore bane, kde rabuje denné dávky, ale len kým sa nevzdiali. Potom opäť zaveje vlajka pôvodného vlastníka.

Pri boji sa hra prepne z mapy na detailné bojisko. Jednotky útočníka sa zobrazia naľavo, obrancu napravo. Hráč môže mať sedem pohyblivých jednotiek. Zobrazia sa v známej forme postavy a čísla, ktoré vyjadruje druh a počet. Okrem bežných útokov nablízko alebo na diaľku môžu mať doplnkové schopnosti, napríklad liečenie, alebo ochromenie cieľa. V každom kole všetky jednotky vykonajú jednu akciu, čiže pohyb, útok alebo použitie schopnosti. Zachovala sa možnosť obrany, kedy zostáva jednotka pasívna, ale má obranný bonus. Dá sa aj odložiť ťah na záver kola. V pozadí hráčovej armády stojí hrdina. Nedá sa zabiť a prehráva len v prípade, že príde o celé vojsko. Nie je však len divákom. Pravidelne môže zosielať kúzla z magickej knihy alebo vykoná nájazd na koni na ľubovoľný cieľ. Počas potýčky sa kumuluje špeciálna schopnosť podľa frakcie za ktorú hráte. Môže to byť napríklad krátkodobá nezraniteľnosť. Pri obliehaní miest je obranca chránený múrom, na ktorý automaticky útočí katapult. Vo veži sa dá umiestniť strieľajúca jednotka. Po víťazstve sa súperovo sídlo konvertuje a zmení na typ hradu, ku ktorému prináleží dobyvateľ. Boje ovplyvňuje viacero faktorov, najmä morálka jednotiek a parametre hrdinu. Boj môžete prenechať na automatiku, vtedy prevezmete úlohu pozorovateľa.

Might & Magic Heroes VI

Hrdina sa zdokonaľuje výstrojom a artefaktmi v osobnom inventári. S narastajúcimi úrovňami sa zlepšujú atribúty a hráč si za body odomyká schopnosti a kúzla rozdelené do niekoľkých setov. Zaujímavosťou je získavanie skúseností dynastie a používanie špeciálnych čŕt a predmetov dynastie, ktorú hráč reprezentuje. Prinášajú rôzne bonusy v boji aj mimo neho. Ďalšie extra schopnosti hráč získava na základe svojej reputácie, ktorú reprezentuje cesta sĺz a cesta krvi. Ofenzívni a agresívni hrdinovia sa rozvíjajú na ceste krvi, nadobúdajú drsnejší zjav, odomykajú ofenzívne schopnosti a pokročilé povolania. Defenzívni hrdinovia sú hrdinami sĺz a získavajú hlavne ochranné schopnosti a prístup k defenzívnym povolaniam. Ak zaútočíte na kreatúry, ktoré sa vzdávajú a dovolíte im bez ujmy odísť, získate body na ceste sĺz, ak ich zmasakrujete, prikloníte sa k ceste krvi. Podobne sa zohľadňujú aj rozhodnutia počas dialógov v misiách a úlohách.

Mestá sa rozvíjajú dokupovaním budov. Prístavby umožnia nákup nových druhy jednotiek a vylepšenie ich základných verzií. Pribúdajú aj ochranné prvky mesta. Tržnica umožní výmenu surovín, hala hrdinov dokupovanie ďalších lídrov. Príležitostne sú na výber špeciálne budovy, kde si hráč vyberie jednu z dvoch ponúkaných možností. Sety okrúhlych ikon na zmenšenom okne, ktoré predstavujú ponuku mesta, ľahko pochopíte. Napriek tomu mi formát menu miest z minulých dielov pripadá prehľadnejší. Nehovoriac o tom, že teraz už nie je prehliadka sídla zďaleka taká úchvatná, ako kedysi.

Grafika hry je vcelku príjemná, oveľa menej gýčová ako v Heroes V. Krajina je plná objektov, stromov, truhlíc, ktoré ponúkajú skúsenosti alebo zlato, kreatúr a budov, čo prinášajú hrdinom krátkodobé bonusy. Neutrálni strážcovia v teréne stoja pasívne, nepohybujú sa ani nezvyknú zaútočiť ako prví, keď je hrdina niekoľko krokov od nich. Je to škoda, lebo v predošlých hrách sa to osvedčilo a hráč musel byť viac predvídavý a opatrnejší. Misie, ale aj nájazdy hrdinu v boji a občas aj efektné útoky jednotiek, sprevádzajú predelové scény. Bežný pohyb jednotiek na bojisku pôsobí realisticky, podobne ako animácie pri ich skonaní a kúzlení. Dizajn menu miest je skôr negatívny. Hoci nie vyslovené zlý, chýba určitá pompéznosť z minulosti.

Šiestykrát sa hrdinovia vracajú do boja o osud magickej krajiny, ktorú navštevujeme už celé štvrťstoročie. Tento diel sa nebojí zmeny a experimentov a bude zaujímavé sledovať, ako ich hráči prijmú.

napísal uni 6.7.2011
MIGHT & MAGIC HEROES VI