PUZZLE AGENT 2

PUZZLE AGENT 2

7.0

Absurdná zbierka hádania na druhú

Pred rokom Telltale Games produkovali malú adventúrku Puzzle Agent, ktorá ešte aj v rámci tohto menšinového žánru pôsobila menšinovo. Hra totiž priniesla pomerne nový a málo využívaný koncept, ktorý sa radí niekam medzi tradičné point and click adventúry a rýchlokvasné nenáročné hidden object hry. Ponúka totiž z oboch niečo a do toho pridáva svieže logické hádanky v duchu Professora Laytona. Pred rokom sme v recenzii prvej časti predpovedali, že v prípade úspechu sa môžeme dočkať pokračovania. Ako sa dnes môžete presvedčiť, tak hra u kritikov aj hráčov uspela.

Puzzle Agent neuspel len vďaka konceptu, ale aj unikátnej atmosfére. Professor Layton totiž nebol jediným veľkým menom, z ktorého tvorcovia pri hre čerpali inšpiráciu. Nejeden hráč pri hraní cítil jemný opar Lynchovho kultového diela Twin Peaks vznášajúci sa nad herným prostredím. Tí pozornejší si všimnú aj vplyv diela bratov Coenovcov – Fargo. Samozrejme, tomu inak nie je ani v prípade tohto pokračovania. Bohužiaľ, v prípade Puzzle Agenta 2 je možno škoda, že hra je až príliš priamym pokračovaním. A nie je to len vďaka rukopisu Grahama Annabla.

Puzzle Agent 2
Puzzle Agent 2 Agent Tethers má svoj vzor v Cooperovi.
Agent Tethers má svoj vzor v Cooperovi.

Puzzle Agent 2 Hádanky vás slušne zabavia.
Hádanky vás slušne zabavia.

Puzzle Agent 2 Problémy siahajú ďalej než si myslíte.
Problémy siahajú ďalej než si myslíte.

Agent Nelson Tethers zo špeciálnej puzzle divízie FBI je späť. Teda ani nie priamo späť. Práve sa úspešne vrátil do strediska FBI po vyriešení svojho posledného prípadu v továrni na gumy (na gumovanie). Niečo mu ale nedá spať. Taký ten vnútorný pocit, že za sebou nechal niečo nedokončené. Súkromne sa teda opäť vydáva do mestečka Scoggins v mrazivej Minnesote. Tethers, po vzore agenta Coopera, všetko zaznamenáva pomocou svojho diktafónu a Scoggins je taktiež rovnako tajomnou a viac absurdnou verziou Twin Peaks. Miznúci ľudia, kozmonauti a v neposlednom rade lesní škriatkovia, nitky tohto všetkého čakajú len na vás, aby ste ich pomocou svojho intelektu pomohli rozmotať.

Zdá sa vám to absurdné? To bolo aj cieľom autorov, čomu zodpovedá nielen príbeh, ale aj všetko okolo. V celom Scoggins totiž nestretnete jedinú normálnu postavu. Nevrlý a maximálne neochotný šerif, popletená majiteľka hotelu, miestny blázon, výstredný vedec a mnohé iné postavy majú vzhľadom na pomerne malý rozsah titulu prepracovaný charakter a svoje presné umiestnenie. Vlastne by sa dalo povedať, že tu niet postáv s hluchým miestom a každá vás niekam posunie. Nástrojom spomínaného posunu vpred sú práve dialógy. Tie vás smerujú k hlavnému elementu hry – k hádankám. Či už priamym zadaním alebo informáciami o miestach. Taktiež v nich občas nájdete aj pomoc pri riešení a v neposlednom rade sa aj zabavíte na svojskom humore, ktorý skvele zapadá do tajomno-absurdného príbehu.

Práve najrôznejšie hádanky sú jediným skutočným elementom progresu, bez ich vyriešenia môžete zabudnúť na odhaľovanie tajomstva tohto provinčného mestečka. A to bez ohľadu na to, aké sú divné a že so situáciou majú pramálo spoločného. Ak by ste náhodou zakysli na mieste, tak vám hra umožňuje využiť možnosti nápovedy. Tá je vyriešená zbieraním žuvačiek nalepených po stoloch, stenách, oknách a iných vysoko hygienických miestach. Tieto žuvačky následne môžete použiť ako nápovedu, nakoľko Tethersovi to pri žuvaní lepšie páli. Nemusíte sa báť ani tých najzapeklitejších hádaniek, žuvačiek je v hre hromada a po jej prejdení vám ešte zostanú do zásoby.

Puzzle Agent 2

Hádaniek je v mestečku zhruba 30 (pričom po prejdení hry vám ešte nejaké zostanú na doriešenie z kancelárie) a nájdete tu náročnosťou rôzne kategórie vrátane tých, ktoré poriadne preveria šedú kôru (a po ktorých vyriešení budete zalamovať ruky nad ich skrytou jednoduchosťou). Mnoho z nich je variáciou na svetoznáme hádanky ako napríklad prepravovanie zvieratiek cez rieku na lodičke, skladanie obrazcov a podobné. Problémom je, že všetky varírujú vzor a tých nie je práve najviac, tým pádom sa puzzly čoskoro začnú opakovať. Tak isto sa opakujú hádanky z prvej hry, čo je tiež na škodu. Hra je celkovo až príliš podobná prvej časti, to sa týka aj lokalít. Aj napriek tomu však stále pôsobí na trhu sviežo a vďaka ročnému odstupu podobnosť možno až tak nevadí. Celkovo hra zaberie zhruba 4 hodinky, aj keď sa budete mierne trápiť.

Ak sa znova obzrieme späť recenziou prvej časti, tak je v nej kritizovaný uponáhľaný záver pozostávajúci zo 4 puzzlov. Hra príjemne odsýpa a hráča drží po celú dobu jej trvania a preto je rovnaká chyba opäť miernym sklamaním. Nie sú to len štyri hádanky, aj keď aj tie tentoraz zohrávajú významnú úlohu, pridáva sa k nim ešte jeden útek a jedno „hackovanie“, no aj tak je to trošku málo. Príbehovo samotný záver nie je do svojho finále nijako zvlášť nasilu natlačený, len jednoducho ešte máte chuť ísť ďalej, ale hra už končí.

Puzzle Agent 2
Puzzle Agent 2 Po vyriešení vás čaká ohodnotenie.
Po vyriešení vás čaká ohodnotenie.

Puzzle Agent 2 Koniec nastane skôr ako by ste si želali.
Koniec nastane skôr ako by ste si želali.

Puzzle Agent 2 A netreba zabúdať na lesných škriatkov.
A netreba zabúdať na lesných škriatkov.

Čo sa vizuálnej stránky týka, tak sa nikam neposunul. A tak je to asi aj najlepšie, nakoľko tento jednoduchý výtvarný štýl pozostávajúci hlavne z hrubých čŕt a jednoduchej farebnej palety sa k hre perfektne hodí. Aj stop-motion animácia pohybu postáv výrazne delená na jednotlivé snímky k Puzzle Agent jednoducho patrí. Výrazná atmosféra tak dostáva aj zodpovedajúci vizuál. Kvalitný dabing navyše taktiež nikoho neurazí a na postavy aj hlasy celkom sedia. Podobne sú na tom aj ostatné časti zvukovej stránky a tým pádom tu niet čo haniť.

Učaroval vám pred rokom svieži logický koncept zaobalený do zaujímavého vizuálneho pozlátka obohatený absurdným prostredím? Tak v tom prípade sa môžete tešiť aj teraz. Puzzle Agent 2 sa totiž nesie v duchu prvej časti, posúva ďalej (zdanlivo uzatvorený) príbeh a ponúka nové logické hádanky. Že je atmosféra presne rovnaká by ani tak nevadilo, takýchto hier totiž veľa nie je. Horšie však je, že po hrateľnostnej stránke zostal na mieste. Pri koncovej cene (9,99 dolára) sa aj napriek tomu oplatí o hre uvažovať, nakoľko jej hodnota ju prevyšuje.

napísal matus_ace 12.7.2011
Puzzle Agent 2 - Teaser
7.0