TRACKMANIA 2 CANYON

TRACKMANIA 2 CANYON

8.5

Stále návykové angličáky

Niekedy je až celkom pozoruhodné, ako si niekto dokáže vybudovať svetoznáme meno na jedinej značke, dokonca jedinej plnej hry. Toto je aj prípad francúzskej spoločnosti Nadeo, ktorá v roku 2003 priniesla na trh TrackMania. Titul si zobral to najlepšie z legendy menom Stunts a v modernom kabáte ukázal návykovú arkádovú hrateľnosť zameranú hlavne na zápolenie cez internet. Postupne vyšli tri ďalšie rozšírenia a verzie pre iné platformy. Plnohodnotného nasledovníka sme tu však až doteraz nemali. Pripútajte sa. Je tu totiž TrackMania2 Canyon.

Horný index v názve nie je náhodou, ale presne vystihuje jeho podstatu. Zoberte si vlastnosti pôvodných  titulov a umocnite ich na druhú. Vlastne po toľkých rokoch sa nejedná už len o obyčajné pokračovanie. Skôr je to výrazná komunitná záležitosť, v ktorej sa dbá na sociálny aspekt a to vidieť v každom riadku kódu. Nakoniec ani samotní autori nemali na výber. Takmer desaťmiliónová komunita sa dožaduje svojho a pomalý presun na najnovšiu časť môžete vidieť každý deň. Hlavne na tom, že s nárastom hráčov sa vaše miesto v tabuľke prepadá čoraz nižšie.

Fenomén TrackManie tkvie v úžasnej rýchlej a jednoduchej hrateľnosti. Môžete zabudnúť na akékoľvek náznaky realizmu. Opäť si vystačíte so štyrmi základnými smerovými šípkami na klávesnici, čo len potvrdzuje, že v jednoduchosti je krása. K tomu si pridajte adrenalín, ktorý pocítite pri závratných rýchlostiach, v ktorých sa preženiete najrozmanitejšími zákrutami, skokaskými mostíkmi aj rôznymi loopingami dolu hlavou. Toto jednoducho nie je vaša bežná závodná hra, toto dokáže len TrackMania.

TrackMania 2 Canyon
TrackMania 2 Canyon Vašej kreativite (a zákernosti) sa medze nekladú.
Vašej kreativite (a zákernosti) sa medze nekladú.

TrackMania 2 Canyon Budete sa biť o každú stotinku.
Budete sa biť o každú stotinku.

TrackMania 2 Canyon Editor je pripravený aj na nováčikov.
Editor je pripravený aj na nováčikov.

Úprimne povedané, že som nečakal, že po ôsmych rokoch sa TrackMania začne brať už trošku vážnejšie. Respektíve, že ju autori spracujú trochu konvenčnejšie. Nemyslím tým úplný prechod z nezávislej sféry do komerčnej, ale napríklad rozšírenie vozového parku, prípadne zakúpenie licencie. Canyon totiž ponúka opäť len jedno auto! Tentoraz je to americký muscle model vychádzajúci z novej inkarnácie Camara. Aj tak si s ním však užijete zábavy viac než dosť.

Druhým výčitkou je fakt, ktorý síce vyplýva z podstaty titulu, no aj tak by sa pre číselné pokračovanie hodilo navrhnúť plnohodnotný režim hry pre jedného hráča s aspoň nejakou kariérou a AI súpermi. Ak vás hra priťahuje, no ste skôr vlk samotár, tak sa musíte uspokojiť len s postupným odomykaním ďalších tratí pomocou medailí získaných za splnenie časových limitov v pretekoch. Ako motivácia ešte môžu poslúžiť duchovia ostatných pretekárov, ktorých si do daného preteku môžete stiahnuť. Bez stáleho pripojenia na internet sa teda stereotypu dočkáte oveľa skôr, ako by ste čakali a hlavne chceli. Berte teda hru jedného hráča iba ako tréning na nazbieranie skúseností, ktoré v boji proti živým súperom zužitkujete. Navyše tu, samozrejme, nájdete režimy známe aj z minulých častí, vrátane Stunts.

Mierne sklamanie v úvode strieda obrovské nadšenie a neschopnosť hru vypnúť. Ako náhle sa totiž dostanete k ostatným možnostiam, tak sa od nej nedokážete odtrhnúť. Rôznym hráčom dokáže navyše poskytnúť aj rozdielny zážitok. Ak preteky nie sú presne vašou krvnou skupinou, tak dokážete stráviť nekonečné desiatky hodín v editore tratí, ktorého možnosti vás posadia na zadok. Puzzly dostali v tejto časti červenú, no takmer neobmedzený staviteľský zážitok vám to dokonale vynahradí.

Editor vám ponúkne dve ovládacie schémy. Tá pre začiatočníkov ponúka obmedzený rozsah stavebných blokov, hlavne tu chýbajú tie náročnejšie na napájanie, chýba nastavenie dennej doby, vlastnej hudby a niektoré ďalšie veci. Ak už však máte skúsenosti z predchádzajúcich častí, tak sa smelo vrhnite na náročnejší model. Vaše kreácie potom dosiahnu takmer úplnej dokonalosti, nakoľko možnosti sú skutočne rozsiahle. Obmedzení budete len v ploche, ktorú zaberá trať a v jej maximálnej a minimálnej výšky. Výtvory si však ani tentoraz nemusíte nechať len pre seba. Online služba Mania Exchange slúži na zdieľanie vlastných výtvorov medzi užívateľmi. A nejedná sa len o trate, ale aj skiny pre auto. Možnosti ich tvorby sa vyrovnávajú (ak nepresahujú) to najlepšie, čo sme doteraz mali možnosť hrať/tvoriť. No a nakoniec sú tu aj balíky vašich obsahov, ktoré môžete uploadovať, medzi nimi skvele postrihané replaye.

LAN hra, splitscreen, ale aj horúce kreslo vám ponúknu ďalšie možnosti vyžitia, pri ktorých o zábavu rozhodne nie je núdza. Aj to je však nič v porovnaní s tým, keď si sadnete k online súbojom. Proti vám nestoja len časy, ktoré tu dosiahli ostatní hráči, ale ako duchovia môže priamo proti vám v rovnakom momente na trati súperiť až 200 hráčov. Je síce pravda, že na toto úctyhodné číslo nenarazíte, no aj tak poteší, že naraz môžete súperiť s množstvom ostatných. A keby vám nestačilo ako motivácia k najlepšiemu výkonu toto, tak k dispozícii sú samozrejme tabuľky. Predrať sa v nich na zaujímavejšie priečky vám rovnako zaberie slušných pár desiatok hodín, pri ktorých je zábava zaručená.

Samozrejme ešte môžete v rôznych režimoch zakladať hry aj vy a je to rovnako jednoduché ako facka- Zvolíte si pravidlá, balík tratí, na ktorých sa bude jazdiť a od hrania vás delí už len jeden klik. Ak TrackMania 2 v niečom skutočne vyniká nad všetko ostatné, tak je to užívateľská prívetivosť. Aj ten spomínaný „ťažší“ režim v editore sa ovláda veľmi jednoducho a intuitívne. Všetko je rýchle, jednoduché, ľahko pochopiteľné a zábavne. Vlastne to zodpovedá duchu hry samotnej.

TrackMania 2 Canyon
TrackMania 2 Canyon Nočnú jazdu si zamilujete.
Nočnú jazdu si zamilujete.

TrackMania 2 Canyon Množstvo serverov ponúka takmer neobmedzenú zábavu.
Množstvo serverov ponúka takmer neobmedzenú zábavu.

TrackMania 2 Canyon O hru sa ukážkovo stará aj slovenská komunita.
O hru sa ukážkovo stará aj slovenská komunita.

TrackMania je séria, ktorá sa aj napriek nezávislému charakteru vždy mohla pýšiť kvalitnou technickou stránkou. Inak tomu nie je ani v prípade Canyonu. Grafika je veľmi pekná, aj napriek tomu, že je pomerne jednoduchá. Pohľad na mesiacom osvetlenú trať si však zamilujete. Keď vezmeme do úvahy celkovú náročnosť, tak tu niet čo vytknúť. Na zvukových efektoch by sa mohlo ešte popracovať, hlavne motory neznejú nijak zvlášť úchvatne. Všetko však vo vlastných tratiach môžete zatieniť aj vlastným soundtrackom. Čo poteší, to je vizuálne veľmi pekne spracovaný deštrukčný model. Bohužiaľ sa to isté nedá povedať o jeho dopadoch na jazdu.

Snáď každý zbožňoval angličáky, či čokoľvek im podobné. Hot Wheels týchto koncept autíčiek dotiahol do dokonalosti a TrackMania aj naďalej zostáva jediným titulom na trhu, ktorý dokonale sprostredkuje jazdu za volantom týchto hračiek po tých najdivokejších tratiach. Nad jediným prostredím a autíčkom sa ťažko zažmúri oko, no úžasná hrateľnosť, bohatá lokalizácia (slovenčina nechýba) a cena, ktorej sa nedá odolať, to vyvažujú. Kto chce viac, musí čakať na pokračovanie Valley.

napísal matus_ace 3.10.2011
8.5
8.2